abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_201383369
Mijn werkgever lapt geen pensioen, dus dit moet ik zelf regelen.
Nu krijg ik een redelijk bruto salaris, maar nu vraag ik mij af of dit wel zo is, want hoeveel betaalt een werkgever normaal gezien ongeveer aan pensioen?
Als ik dit dan van mijn huidige bruto salaris afhaal, weet ik of het echt een redelijk salaris is :P
pi_201383443
Slechte CAO heeft FOK! :o

Maar pensioenbijdragen verschillen volgens mij nogal.

Edit: Ow wacht, je bent geen mod meer...
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
pi_201383461
quote:
11s.gif Op donderdag 16 september 2021 13:11 schreef Hallojo het volgende:
Slechte CAO heeft FOK! :o

Maar pensioenbijdragen verschillen volgens mij nogal.

Edit: Ow wacht, je bent geen mod meer...
Nope, bij FOK! had ik een waggie en pensioen inderdaad ;(
pi_201383568
Bij mij betaalde ik 450 euro en de werkgever de andere helft. Dit zijn bruto bedragen per maand voor middelloon regeling.
Je kan uitrekenen via de website van de belastingdienst hoeveel je mag aftrekken van de belasting. Ik zou dat bedrag ook inleggen. Zo kan je ook meer toeslagen krijgen.

Nu heb ik een bpr en hangt de inleg van de werkgever af hoe oud ik ben. Hoe ouder hoe meer de werkgever moet betalen. Ik betaal dacht ik 8% nu van mijn inkomen-franchise. Die 8% geldt voor iedereen ongeacht leeftijd. Ik dacht dat mijn werkgever nu richting de 600 eur per maand voor mij inlegt.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201383750
Wie betaalt het aanvullend pensioen?

Zowel werknemers als hun werkgever betalen mee aan deze pensioenpot voor later. Alleen in een paar grote bedrijven betaalt de werkgever alles. Doorgaans is de werkgeverspremie wat hoger dan de werknemerspremie, maar hoeveel verschilt per pensioenfonds. De verhoudingen variëren van 70% voor de werkgever en 30% voor de werknemer tot 50% voor beide partijen. Op je loonstrook staat de pensioenpremie vermeld. Ook in de Bruto/Netto-Check is voor een stuk of 50 sectoren de pensioenpremie van de werknemer én de werkgever inzichtelijk gemaakt.

Bron.
pi_201383763
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 13:34 schreef Tjalala het volgende:
Wie betaalt het aanvullend pensioen?

Zowel werknemers als hun werkgever betalen mee aan deze pensioenpot voor later. Alleen in een paar grote bedrijven betaalt de werkgever alles. Doorgaans is de werkgeverspremie wat hoger dan de werknemerspremie, maar hoeveel verschilt per pensioenfonds. De verhoudingen variëren van 70% voor de werkgever en 30% voor de werknemer tot 50% voor beide partijen. Op je loonstrook staat de pensioenpremie vermeld. Ook in de Bruto/Netto-Check is voor een stuk of 50 sectoren de pensioenpremie van de werknemer én de werkgever inzichtelijk gemaakt.

Bron.
Ja, dit is de verdeling tussen werkgever en werknemer, ik ben meer opzoek naar percentages van je bruto salaris wat er naar de pensioen dude gaat.
pi_201384037
quote:
4s.gif Op donderdag 16 september 2021 13:36 schreef Leonos het volgende:

[..]
Ja, dit is de verdeling tussen werkgever en werknemer, ik ben meer opzoek naar percentages van je bruto salaris wat er naar de pensioen dude gaat.
Bij fondsen is het ca 24%-25% van het inkomen-franchise.
Bij verzekeraars kan dit percentage van alles zijn. Van 5% tot >60% van het inkomen-franchise.

Mijn vrouw is zzper en zij legt het maximale in wat aftrekbaar is. Dit kan je uitrekenen op de website van de belastingdienst. Meer inleggen is geld weggooien omdat je dan dubbel belasting betaald.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201384217
quote:
4s.gif Op donderdag 16 september 2021 13:36 schreef Leonos het volgende:

[..]
Ja, dit is de verdeling tussen werkgever en werknemer, ik ben meer opzoek naar percentages van je bruto salaris wat er naar de pensioen dude gaat.
Zal altijd per regeling verschillen, je kan ervoor kiezen om de maximale vrije ruimte te reserveren wat sjorsie zijn vrouw doet of er iets onder gaan zitten.

Edit: let er ook op dat dit voorbeeld dus alleen van eigen bijdrage uitgaat en dus niet van het werkgeversdeel, zie ook de eerdere post.

Anders moet je deze even lezen

In het voorbeeld wordt van 4% uitgegaan, maar volgens mij is dat aan de lage kant, maar ik ben ook geen expert op het gebied.

[ Bericht 6% gewijzigd door Tjalala op 16-09-2021 15:04:11 ]
pi_201384533
M'n pensioenpremie zit op ~28% (van de pensioengrondslag, dus pensioengevend minus franchise), waarvan gelukkig ~80% door werkgever.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_201384751
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 13:04 schreef Leonos het volgende:
Mijn werkgever lapt geen pensioen, dus dit moet ik zelf regelen.
Nu krijg ik een redelijk bruto salaris, maar nu vraag ik mij af of dit wel zo is, want hoeveel betaalt een werkgever normaal gezien ongeveer aan pensioen?
Als ik dit dan van mijn huidige bruto salaris afhaal, weet ik of het echt een redelijk salaris is :P
Mijn werknemer krijgt ook geen pensioen, dus ten opzichte van hem heb je een goed salaris :P

quote:
1s.gif Op donderdag 16 september 2021 13:21 schreef sjorsie1982 het volgende:
Bij mij betaalde ik 450 euro en de werkgever de andere helft. Dit zijn bruto bedragen per maand voor middelloon regeling.
Je kan uitrekenen via de website van de belastingdienst hoeveel je mag aftrekken van de belasting. Ik zou dat bedrag ook inleggen. Zo kan je ook meer toeslagen krijgen.

Denk niet dat hij recht heeft op toeslagen als ie aangeeft dat ie een "redelijk bruto salaris" krijgt. Tenzij iemand 2000 bruto p/m redelijk noemt :')
Facts don't care about your feelings
pi_201384975
quote:
4s.gif Op donderdag 16 september 2021 13:36 schreef Leonos het volgende:

[..]
Ja, dit is de verdeling tussen werkgever en werknemer, ik ben meer opzoek naar percentages van je bruto salaris wat er naar de pensioen dude gaat.
De percentages hangen af van je leeftijd, Voor de jonkies is het 3,9 % van het pensioengevend salaris, voor de oudjes is het maar liefst 26,9 %. Zie hier de staffel.

Vereenvoudigd voorbeeld: stel je verdient 65.000 ¤ per jaar dan gaat daar de AOW franchise van 15.000 ¤ af.
De premie voor een 40-jarige is dan 9,8 % van ca. ¤ 50.000.
De volgende vraag is dan in welke verhouding dit door de werkgever en de werknemer betaald wordt.
pi_201385251
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 15:03 schreef paardendokter het volgende:

[..]
De percentages hangen af van je leeftijd, Voor de jonkies is het 3,9 % van het pensioengevend salaris, voor de oudjes is het maar liefst 26,9 %. Zie hier de staffel.

Vereenvoudigd voorbeeld: stel je verdient 65.000 ¤ per jaar dan gaat daar de AOW franchise van 15.000 ¤ af.
De premie voor een 40-jarige is dan 9,8 % van ca. ¤ 50.000.
De volgende vraag is dan in welke verhouding dit door de werkgever en de werknemer betaald wordt.
9,8% is toch veelst te weinig... Wat is dat voor bagger pensioen daar...
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201385271
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 14:43 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]
Mijn werknemer krijgt ook geen pensioen, dus ten opzichte van hem heb je een goed salaris :P
[..]
Denk niet dat hij recht heeft op toeslagen als ie aangeeft dat ie een "redelijk bruto salaris" krijgt. Tenzij iemand 2000 bruto p/m redelijk noemt :')
Voor 2 personen met kinderen ligt de grens voor toeslagen wel wat hoger en er is kinderopvangtoeslag dat iedereen kan aanvragen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201385274
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 15:26 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
9,8% is toch veelst te weinig... Wat is dat voor bagger pensioen daar...
Dat is het maximum fiscaal toegestane. Geldt voor alle pensioenen gebaseerd op de zgn. beschikbare premie....
pi_201385385
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 15:27 schreef paardendokter het volgende:

[..]
Dat is het maximum fiscaal toegestane. Geldt voor alle pensioenen gebaseerd op de zgn. beschikbare premie....
Pme zit al op ca 24% en ik had altijd nog ruimte om separaat extra in te leggen. Dit varieerde van 700 tot 1500 euro per jaar wat ik extra fiscaal kon inleggen bij BND.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201385556
quote:
1s.gif Op donderdag 16 september 2021 15:36 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Pme zit al op ca 24% en ik had altijd nog ruimte om separaat extra in te leggen. Dit varieerde van 700 tot 1500 euro per jaar wat ik extra fiscaal kon inleggen bij BND.
Hoe zit dat nou George, hierboven meldde je nog dat de premie op 8 % zit.. :)
quote:
1s.gif Op donderdag 16 september 2021 13:21 schreef sjorsie1982 het volgende:

Nu heb ik een bpr en hangt de inleg van de werkgever af hoe oud ik ben. Hoe ouder hoe meer de werkgever moet betalen. Ik betaal dacht ik 8% nu van mijn inkomen-franchise. Die 8% geldt voor iedereen ongeacht leeftijd. Ik dacht dat mijn werkgever nu richting de 600 eur per maand voor mij inlegt.
[
  donderdag 16 september 2021 @ 16:16:21 #17
23452 HMS
Have Mine, Sucker
pi_201385859
pensieonstaffel was al gedeeld dus reken het maar eens uit. Loopt an als je jong bent van 4% tot 26%. gemiddeld ergens 10%. Dat is dus wat je mag inleggen. En als je een pensieon wil opbouwen als een werknemer met een pensieonfonds, dan moet je eigenlijk elk jaar wel in de buurt van die staffel inleggen.

Een werknemer met pensieonfonds ziet dit nooit maar dewerkgever draagt dus elk jaar fors bij in de pensieonpot.
Jij ziet niets, en je werkgever doet ook niets. Das dus niets, en geen geld na je pensieoneren
Je kan zelf sparen in een pensieonplan bij een instelling. Voordeel is dat je je inleg mag aftrekken van de belasting tot een maximum (zie de staffel post). Dan leg je geld vast tot je pensieon, dat rnedeert tot die tijd en het telt niet als je kapitaal voor de VRH.

Maar, gemiddeld over zeg 40K, met gemiddeld 10% inleg gaat het toch over vette bedragen uiteindelijk. 4000 per jaar over 35 of 40 jaar - 160K in je pot aan inleg. maar als je met pensioen gaat moet die pot echt veel voller zitten. Denk 250K-300K. Dat is geld vn jou, allen nog wel belasting over de uitkering betalen. Meeste fondsen redeneren nu met iet van 18 jaar uitkering, uit een pot van 270K is dat dus zo een 15K per jaar, voor na je pensioendatum. Dat is dus een hoop poen, en die krijg je niet.

Krijg je nu wel 10% meer loon (tov een ander werkgever) omdat je geen pensioen hebt? of leg je niet in, dan ben je gewoon een dief van jezelf.
"The thrill ot the chase is so diminished when one's prey has little legs"
pi_201385979
Wees blij man, ik heb er 36.000 euro in staan en de vraag is of ik die ooit terug zie er is sowieso al 13 jaar geen indexering geweest.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_201386028
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 15:52 schreef paardendokter het volgende:

[..]
Hoe zit dat nou George, hierboven meldde je nog dat de premie op 8 % zit.. :)
[..]
[
Ik heb meerdere werkgevers gehad.

Die 9,8% is veelst te laag. Pme maar ook andere fondsen zitten al op ca 24% en toen ik bij pme zat, nog niet lang geleden, kon ik nog extra fiscaal inleggen.

Sowieso met 9,8% van de inkomen-franchise bouw je amper pensioen op.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201386082
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 16:16 schreef HMS het volgende:
pensieonstaffel was al gedeeld dus reken het maar eens uit. Loopt an als je jong bent van 4% tot 26%. gemiddeld ergens 10%. Dat is dus wat je mag inleggen. En als je een pensieon wil opbouwen als een werknemer met een pensieonfonds, dan moet je eigenlijk elk jaar wel in de buurt van die staffel inleggen.

Een werknemer met pensieonfonds ziet dit nooit maar dewerkgever draagt dus elk jaar fors bij in de pensieonpot.
Jij ziet niets, en je werkgever doet ook niets. Das dus niets, en geen geld na je pensieoneren
Je kan zelf sparen in een pensieonplan bij een instelling. Voordeel is dat je je inleg mag aftrekken van de belasting tot een maximum (zie de staffel post). Dan leg je geld vast tot je pensieon, dat rnedeert tot die tijd en het telt niet als je kapitaal voor de VRH.

Maar, gemiddeld over zeg 40K, met gemiddeld 10% inleg gaat het toch over vette bedragen uiteindelijk. 4000 per jaar over 35 of 40 jaar - 160K in je pot aan inleg. maar als je met pensioen gaat moet die pot echt veel voller zitten. Denk 250K-300K. Dat is geld vn jou, allen nog wel belasting over de uitkering betalen. Meeste fondsen redeneren nu met iet van 18 jaar uitkering, uit een pot van 270K is dat dus zo een 15K per jaar, voor na je pensioendatum. Dat is dus een hoop poen, en die krijg je niet.

Krijg je nu wel 10% meer loon (tov een ander werkgever) omdat je geen pensioen hebt? of leg je niet in, dan ben je gewoon een dief van jezelf.
300k voor een bpr pensioenpot is een schijntje...
Van je pot moet je een pensioen kopen bij een aanbieder. Je krijgt die 300k niet op je rekening gestort na afloop.
Ik zou offertjes opvragen, de uitkeringen kunnen aanzienlijk verschillen tussen aanbieders.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201386085
quote:
1s.gif Op donderdag 16 september 2021 16:36 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Ik heb meerdere werkgevers gehad.

Die 9,8% is veelst te laag. Pme maar ook andere fondsen zitten al op ca 24% en toen ik bij pme zat, nog niet lang geleden, kon ik nog extra fiscaal inleggen.

Sowieso met 9,8% van de inkomen-franchise bouw je amper pensioen op.
Die 9,8 % is variabel. Stijgt exponentieel naarmate je ouder wordt…
pi_201386103
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 16:41 schreef paardendokter het volgende:

[..]
Die 9,8 % is variabel. Stijgt exponentieel naarmate je ouder wordt…
Bij pme is dat niet en toch is die 24% fiscaal aftrekbaar voor iedereen want dit gebeurd automatisch.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201386145
quote:
1s.gif Op donderdag 16 september 2021 16:41 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
300k voor een bpr pensioenpot is een schijntje...
Van je pot moet je een pensioen kopen bij een aanbieder. Je krijgt die 300k niet op je rekening gestort na afloop.
Ik zou offertjes opvragen, de uitkeringen kunnen aanzienlijk verschillen tussen aanbieders.
Bij Zwitserleven ¤ 1148,33 per maand levenslang, als aanvulling op je aow

[ Bericht 0% gewijzigd door paardendokter op 16-09-2021 16:49:07 ( ) ]
pi_201386158
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 16:47 schreef paardendokter het volgende:

[..]
Bij Zwitserleven ¤ 1148,33 per maand levenslang, als aanvulling opje aow
Dat is bruto neem ik aan... En ik weet niet if jij dit veel noemt maar met de aow erbij zou ik er ontzettend op achteruit gaan.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201388104
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 15:27 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Voor 2 personen met kinderen ligt de grens voor toeslagen wel wat hoger en er is kinderopvangtoeslag dat iedereen kan aanvragen.
Dan moet z'n partner echt stront verdienen en dan nog... huurtoeslag is echt voor armoedzaaiers en zorgtoeslag met twee personen onder de 38k per jaar verdienen is verre van redelijk.

Ja kinderopvangtoeslag kan wel maar die kent veel minder schommelingen op basis van inkomen. Aftrekpost van pensioen zal heel weinig invloed hebben.
Facts don't care about your feelings
pi_201388701
Op dit moment wordt er 6.5% over het bedrag van m’n jaarsalaris minus 14k (aow franchise) aan premie geheven. 25% voor mijn rekening en 75% voor rekening van de werkgever.
pi_201389368
Doe eens normaal :)

[ Bericht 52% gewijzigd door Peejtur op 17-09-2021 09:47:35 ]
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_201389559
En @TS, 33% van m'n maandelijkse loonpakket is pensioenpremie. Hiervan betaald de werkgever 70%. Het ligt er aan hoeveel je verdient en wat je straks wil hebben.

[ Bericht 66% gewijzigd door Peejtur op 17-09-2021 09:48:08 ]
pi_201389609
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 20:39 schreef investeerdertje het volgende:
Als mijn werkgever mij geen pensioen geeft, prima hoor. Geef het maar bruto, regel ik het zelf wel.
Ja prima. Alleen moet het wel wat meer zijn dan. Ik zie een "GEEN" regeling zoals Yoshi doet als minachting van je personeel. Je bent ze dan aan het gebruiken en gooit ze weg als ze te oud zijn en je ze niet meer kunt gebruiken. Dat is de boodschap die je afgeeft dan.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_201394074
Aangezien pensionfondsen zelf al met pensioen zijn, gezien de fantastische rendementen die ze gemiddeld halen.... betaal je veel te veel voor zo een pensioen, zelfs als je de werkgeversbijdrage mee rekent.
pi_201395188
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 september 2021 07:22 schreef namliam het volgende:
Aangezien pensionfondsen zelf al met pensioen zijn, gezien de fantastische rendementen die ze gemiddeld halen.... betaal je veel te veel voor zo een pensioen, zelfs als je de werkgeversbijdrage mee rekent.
Ik kan het me moeilijk voorstellen; mijn werkgever betaald 70%; dan moeten de resultaten wel heel erg tegenvallen wil er straks minder zijn dan dat ik persoonlijk heb ingelegd (ik weet dat niet iedereen zoveel bijdrage van de werkgever krijgt...).
pi_201395868
Geveegd.....
pi_201396416
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 september 2021 09:03 schreef zatoichi het volgende:

[..]
Ik kan het me moeilijk voorstellen;
Dat is de kracht van het 8e wereld wonder... om nog maar te zwijgen van de kosten die vooraf verrekend worden door de pensioen maatschappijen...
pi_201397330
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 september 2021 10:36 schreef namliam het volgende:

[..]
Dat is de kracht van het 8e wereld wonder... om nog maar te zwijgen van de kosten die vooraf verrekend worden door de pensioen maatschappijen...
Dan nog, pensioenopbouw zit niet in het al dan niet optimaal behaalde rendement, maar ook in het structureel wegzetten van (flinke) bedragen. Samen met mijn werkgever zet ik ongeveer 1250 euro per maand opzij voor mijn pensioen.

Ze zullen er ongetwijfeld zijn, maar het aantal Nederlanders dat geen pensioen via werk opbouwt en een vergelijkbaar bedrag ervoor opzij zet, is volgens mij zeer beperkt. Een goed rendement met rente op rente kan meer opleveren, maar dat hoeft ook absoluut niet.

Ik verwacht ook echt geen wonderen van het pensioenfonds alleen, maar de gedachte dat ik straks en pensioen heb, en een afbetaald huis, en nog wat spaar/belegd geld, vind ik wel heel comfortabel.... luxe zelfs!

Maar verder vraag ik me soms ook af waarom het pensioenfondsen niet lukt om winst te maken. Ik zag laatst in het salaristopic wat een pensioenfondsbelegger verdiend, en dan begrijp ik wel dat ze veel kosten hebben...
  vrijdag 17 september 2021 @ 11:55:38 #35
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_201397486
Pensioenen zijn een heel complex product.

Bepaal eerst wat je wilt;
middelloon,eindloon of een beschikbare premieregeling

En dan kan je zo per soort regeling googlen wat een normaal inleg percentage is
Dum de dum
pi_201398065
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 19:22 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]
Dan moet z'n partner echt stront verdienen en dan nog... huurtoeslag is echt voor armoedzaaiers en zorgtoeslag met twee personen onder de 38k per jaar verdienen is verre van redelijk.

Ja kinderopvangtoeslag kan wel maar die kent veel minder schommelingen op basis van inkomen. Aftrekpost van pensioen zal heel weinig invloed hebben.
Bij mij hebben/hadden aftrekposten echt grote invloed.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201398507
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 september 2021 11:42 schreef zatoichi het volgende:

[..]
Maar verder vraag ik me soms ook af waarom het pensioenfondsen niet lukt om winst te maken. Ik zag laatst in het salaristopic wat een pensioenfondsbelegger verdiend, en dan begrijp ik wel dat ze veel kosten hebben...
Dit is dus het punt, met alle kosten die ze maken met "specialisten" die je centen actief beleggen verslaan ze zelden een tracker... kan je dus net zo goed die centen in een tracker stoppen voor veel minder kosten/risico...
Kan je ook nog na je pensioen er langzaam geld uit trekken, want na je pensioen zet het fonds jou centen op rente weg waardoor het nagenoeg niks meer oplevert.

Met die specialisten zou je hopen dat ze met gemak 2x de markt doen aan rendement, maar niet dus.
Geef die centen maar aan mij dan, dan doe ik wel 2x de markt aan rendement... dan hoef je lang niet zo veel in te leggen.
  maandag 20 september 2021 @ 09:13:52 #38
23452 HMS
Have Mine, Sucker
pi_201437282
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 16:49 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Dat is bruto neem ik aan... En ik weet niet if jij dit veel noemt maar met de aow erbij zou ik er ontzettend op achteruit gaan.
Tja, de meeste mensen gaan merken dat ze met hun pensioenering erop achteruit gaan. Met een middenloonregeling is dat natuurlijk te verwachten (want je verdiende je top-loon als laatste loon). Een eindloonregeling, die zie je nooit meer, die is onbetaalbaar. En een BPR pensioen, daar moet je een heel goed rendement op halen wil er ook niet op achteruit gaan.

Idee is dat je bij pensioenering bv je huis vrij hebt, dat je dan lagere lasten hebt en ook de belastingdruk is ietsje lager. Maar in het geheel kan je verwachten dat je niet meer te verspijkeren hebt, maar minder.
"The thrill ot the chase is so diminished when one's prey has little legs"
  maandag 20 september 2021 @ 09:21:59 #39
23452 HMS
Have Mine, Sucker
pi_201437414
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 september 2021 11:42 schreef zatoichi het volgende:

Maar verder vraag ik me soms ook af waarom het pensioenfondsen niet lukt om winst te maken. Ik zag laatst in het salaristopic wat een pensioenfondsbelegger verdiend, en dan begrijp ik wel dat ze veel kosten hebben...
Pensioenfondsen maken meerendeel wel winst, Alleen dat zie je dus niet omdat op dit moment de rente superlaag is. Dat is een typisch Nederlands pensioenprobleem. Wat is het geval? De fondsen (op een paar uitzonderingen na) maken prima rendement op hun belegingen. Alleen ze moeten dus voldoen aan de dekkingsgraad. En die heeft te maken met een rekenrente, die dus gekoppeld is aan de kapitaal-markt, niet aan hun rendement. En de rente op de kapitaalmarkt is laag omdat de Fed en de EU die kunstmatig laag houden, voor hele ander redenen.

En de rekenrente zorgt er dus voor dat pensioenfondsen nu soms de gewenste dekkkingsgraad niet halen omdat ze (met die lage rekenrente) dus te weinig geld in de kas hebben om aan al hun toekomstige verplichtingen te voldoen. Dat is bijvoorbeeld 1 van de trukken in het pensioen-accoord. Dan gaan de fondsen rekenen met een andere rente dan die van de kapitaalmarkt. Maar iets tussen de kapitaalrente en het rendement over x jaar heen. Dan zijn de meeste fondsen gelijk boven Jan.
"The thrill ot the chase is so diminished when one's prey has little legs"
pi_201437462
quote:
0s.gif Op maandag 20 september 2021 09:13 schreef HMS het volgende:

[..]
Tja, de meeste mensen gaan merken dat ze met hun pensioenering erop achteruit gaan. Met een middenloonregeling is dat natuurlijk te verwachten (want je verdiende je top-loon als laatste loon). Een eindloonregeling, die zie je nooit meer, die is onbetaalbaar. En een BPR pensioen, daar moet je een heel goed rendement op halen wil er ook niet op achteruit gaan.

Idee is dat je bij pensioenering bv je huis vrij hebt, dat je dan lagere lasten hebt en ook de belastingdruk is ietsje lager. Maar in het geheel kan je verwachten dat je niet meer te verspijkeren hebt, maar minder.
Aangezien de inkomstenbelasting aanzienlijk minder wordt compenseert dit het gat aanzienlijk.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201439637
quote:
0s.gif Op maandag 20 september 2021 09:13 schreef HMS het volgende:
En een BPR pensioen, daar moet je een heel goed rendement op halen wil er ook niet op achteruit gaan.

Ik heb zo'n BPR bij BeFrank en kreeg vorige week het overzicht 2020 (lekker snel….).

Nou, dan hoef ik me geen zorgen te maken ….. is natuurlijk een momentopname; als de sterfgevallen t.g.v. Corona verder afnemen, zal het rendement ook wel lager uitvallen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_201440295
quote:
0s.gif Op maandag 20 september 2021 09:13 schreef HMS het volgende:

[..]
Een eindloonregeling, die zie je nooit meer, die is onbetaalbaar.
Wat be- of on-betaalbaar is, is zwaar subjectief natuurlijk.

Wat wel "veel" gebeurde vroeger met eindloon regeling, dat mensen vlak voor hun pensioen nog relatief veel salaris verhoging kregen omdat dat met eindloonregeling natuurlijk "fijn" is/was. En dat is behoorlijk duur, maarja "te" duur?

quote:
0s.gif Op maandag 20 september 2021 09:21 schreef HMS het volgende:
De fondsen (op een paar uitzonderingen na) maken prima rendement op hun belegingen.
Hangt er weer vanaf wat je prima noemt...
  maandag 20 september 2021 @ 14:57:52 #43
23452 HMS
Have Mine, Sucker
pi_201441275
quote:
0s.gif Op maandag 20 september 2021 13:40 schreef namliam het volgende:

[..]
Wat be- of on-betaalbaar is, is zwaar subjectief natuurlijk.

Wat wel "veel" gebeurde vroeger met eindloon regeling, dat mensen vlak voor hun pensioen nog relatief veel salaris verhoging kregen omdat dat met eindloonregeling natuurlijk "fijn" is/was. En dat is behoorlijk duur, maarja "te" duur?
[..]
Hangt er weer vanaf wat je prima noemt...
Als jij nog een werkgever weet waar ze eindloon doen........

En ik bedoel met prima rendement veel meer dan waar ze mee moeten rekenen. Als je dan weer kijkt wat ze halen versus wat ze daarvoor betalen (aan kosten voor een vermogensbelegger etc), dan wordt het anders ja.
"The thrill ot the chase is so diminished when one's prey has little legs"
pi_201441505
quote:
0s.gif Op maandag 20 september 2021 14:57 schreef HMS het volgende:

[..]
Als jij nog een werkgever weet waar ze eindloon doen........

En ik bedoel met prima rendement veel meer dan waar ze mee moeten rekenen. Als je dan weer kijkt wat ze halen versus wat ze daarvoor betalen (aan kosten voor een vermogensbelegger etc), dan wordt het anders ja.
Haha ik was al aan het kijken bij mijn eigen pensioenfonds:
2019 resultaat 16,8%
2020 resultaat 6,6%

Mijn (trackers:)
2019 resultaat 28,53%
2020 resulaat 7,39%

Maar dank voor je eerdere uitleg! ^O^
pi_201443493
En reken nu eens door als 1/1/19 100% is
En het pensioenfonds haalt 2021 een zelfde verhouding als in 2020, stel 6% pensioenfond en 7% tracker(s)...
Wat dat doet over 40 jaar heen,
  dinsdag 21 september 2021 @ 11:10:18 #46
23452 HMS
Have Mine, Sucker
pi_201452447
quote:
0s.gif Op maandag 20 september 2021 12:36 schreef blomke het volgende:

[..]
Ik heb zo'n BPR bij BeFrank en kreeg vorige week het overzicht 2020 (lekker snel….).

Nou, dan hoef ik me geen zorgen te maken ….. is natuurlijk een momentopname; als de sterfgevallen t.g.v. Corona verder afnemen, zal het rendement ook wel lager uitvallen.
He, daar loopt mijn BPR pensioen ook. Aangezien mijn huis (wat ik afbetaal voor mijn pensioen) mijn zekerheid is, zit ik bij BeFrank op zeer offensief qua beleggen. afgelopen 12 maanden een rendement van bijna 29%.. Zo maak ik mij ook weinig zorgen.
"The thrill ot the chase is so diminished when one's prey has little legs"
pi_201453290
quote:
0s.gif Op maandag 20 september 2021 17:59 schreef namliam het volgende:
En reken nu eens door als 1/1/19 100% is
En het pensioenfonds haalt 2021 een zelfde verhouding als in 2020, stel 6% pensioenfond en 7% tracker(s)...
Wat dat doet over 40 jaar heen,
Absoluut, maar op mijn trackers wordt geen 1250 euro per maand ingelegd. Dat is wel een groot verschil.

Al zal er ergens, zeker met zo'n percentage, een omslagpunt worden behaald en gaat rente op rente harder voor je werken.

Maar ik zie het als een extra spreiding. Niet beleggen of pensioenfonds, maar beleggen en pensioenfonds.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')