abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator / FOK!Fotograaf woensdag 15 september 2021 @ 10:50:30 #1
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_201366708
Mijn moeder heeft onlangs al haar dia's hier afgegeven. En dat zijn er heel erg veel. Nu hebben we al een aantal leuke avonden gehad met het bekijken ervan, maar wil ik ze eigenlijk schoon gaan maken en gaan inscannen.

Maar nu vraag ik me af, wat is de beste manier om dia's schoon te maken die al 20 jaar of meer in een doos zitten?

En de volgende vraag is dan uiteraard, wat is een goede en betaalbare diascanner. Ik zie bijvoorbeeld de Rollei PDF-S 240 SE Diascanner van ongeveer 130 euro en de Kodak RODFS35 Diascanner van ongeveer 150 euro. Of is iets anders beter?
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 15 september 2021 @ 12:00:24 #2
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_201367616
Voor het schoonmaken van dia's is een goeie blaasbalg het eerste hulpmiddel. Eerst alle loszittende stofjes eraf blazen en dan eventueel met een zacht stofkwastje voorzichtig datgene wat nog op het dia zit proberen weg te vegen.

Met vloeistoffen en dergelijk duivelstuig moet je van dia's en negatieven afblijven. De antistatische doeken die ik vroeger van het fotolab gewend was deden soms bij erg hardnekkige dingen ook nog wel eens wonderen, ik weet alleen zo snel niet of daar nog aan te komen is.

Voor het scannen van ingeraamde dia's altijd even goed checken of het dia goed vlak in het raampje zit. Als het dia iets te strak in zijn raampje zit kan ie opbollen en dat geeft erg lelijke scans.
Zit zo'n dia in een tweedelig raampje, dan kan het soms enorm helpen om hem voorzichtig met een schaar de 'spaties' iets in te korten waardoor het dia wél vlak ligt (oppassen voor vingerafdrukken).

Voor de vraag welke scanner je moet hebben moet ik me even in het huidige aanbod verdiepen. kom ik later op terug.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_201368361
quote:
0s.gif Op woensdag 15 september 2021 10:50 schreef qltel het volgende:
Mijn moeder heeft onlangs al haar dia's hier afgegeven. En dat zijn er heel erg veel. Nu hebben we al een aantal leuke avonden gehad met het bekijken ervan, maar wil ik ze eigenlijk schoon gaan maken en gaan inscannen.

Maar nu vraag ik me af, wat is de beste manier om dia's schoon te maken die al 20 jaar of meer in een doos zitten?

En de volgende vraag is dan uiteraard, wat is een goede en betaalbare diascanner. Ik zie bijvoorbeeld de Rollei PDF-S 240 SE Diascanner van ongeveer 130 euro en de Kodak RODFS35 Diascanner van ongeveer 150 euro. Of is iets anders beter?
Ik zou echt voor een (occasion) magazijnscanner gaan. En na afloop weer verkopen op Marktplaats, zijn erg gewild en schaars.

Ingeraamde dia’s heb ik overgezet in glasloze raampjes, het waren net ‘watervlekken’ die tussen dia en glas bleven zitten.
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 16 september 2021 @ 00:44:27 #4
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_201377963
Voor de scanner is het, wanneer het écht veel wordt inderdaad wel zaak om te kijken of je er een beetje productie mee kunt draaien.
Een magazijnscanner kan dan een oplossing zijn. Een andere oplossing kan een flatbedscanner die negatieven/dia's kan scannen. Iets bewerkelijker dan een magazijnscanner, maar er is veel eenvoudiger aan zo'n ding te komen en je scant er in één run meerdere ingeraamde dia's mee. Kwalitatief best wel goed maar dus wel opletten dat de dia's een beetje vlak in het raampje zitten.

De beide scanners die je had genoemd werken slechts met één ingeraamd dia tegelijk. Scannen is bijzonder eenvoudig maar voor beide scanners geldt dat het qua resolutie wat magertjes is. Daarom is het handiger om voor een flatbedscanner met negatief/dia-scanoptie te kiezen. Zowel voor doorzetsnelheid als kwailteit zit je dan al een stuk beter.

Voor grote hoeveelheden is zo'n magazijnscanner dan weer handiger. Qua kwaliteit kan ik daar even niks van zeggen maar als ze populair zijn geeft dat al een indicatie dat het wel snor zit.
pi_201378067
Heb alles met een Reflecta DigitDia 4000 gescand, in batches van 50 achter elkaar. *O*

Een Plustec Optifilm 7500i is werkeloos in de kast blijven staan … geen doen als je eenmaal “verwend” bent door een magazijnscanner. :z

De kosten? De 4000 tweedehands op de kop kunnen tikken voor 400 euro, de 7500i kostte nieuw net zoiets.

Als ik morgen een 4000 weer op Marktplaats zet, krijg ik er in no time grif weer 400 euro voor. De 7500i, hoewel ongebruikt en nieuw, nog niet de helft (100 à 150).

Now you do the math ….
  Moderator / FOK!Fotograaf donderdag 16 september 2021 @ 07:49:08 #6
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_201379376
quote:
0s.gif Op woensdag 15 september 2021 12:00 schreef Ouwesok het volgende:
Voor het schoonmaken van dia's is een goeie blaasbalg het eerste hulpmiddel. Eerst alle loszittende stofjes eraf blazen en dan eventueel met een zacht stofkwastje voorzichtig datgene wat nog op het dia zit proberen weg te vegen.
Dat gaat hem helaas niet worden. Het stof/vuil zit echt muurvast op de dia's. Er zal dus toch echt iets van vloeistof aan te pas moeten komen, vrees ik. Hopelijk heb je daar toch goed advies over.
quote:
1s.gif Op woensdag 15 september 2021 12:57 schreef r_one het volgende:

[..]
Ik zou echt voor een (occasion) magazijnscanner gaan. En na afloop weer verkopen op Marktplaats, zijn erg gewild en schaars.

Ingeraamde dia’s heb ik overgezet in glasloze raampjes, het waren net ‘watervlekken’ die tussen dia en glas bleven zitten.
Ik moet ze stuk voor stuk schoon gaan maken vrees ik, dus dat het niet al te snel gaat is niet zo'n probleem. Daarbij heb ik ook nog een hele rits met negatieven liggen uit dezelfde tijd die ik ook wil doen.

Raampjes vervangen is geen probleem. Ik heb nog 2 dozen met nieuwe raampjes gevonden. Gewoon van die plastic dingen.

quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 00:44 schreef Ouwesok het volgende:
De beide scanners die je had genoemd werken slechts met één ingeraamd dia tegelijk. Scannen is bijzonder eenvoudig maar voor beide scanners geldt dat het qua resolutie wat magertjes is. Daarom is het handiger om voor een flatbedscanner met negatief/dia-scanoptie te kiezen. Zowel voor doorzetsnelheid als kwailteit zit je dan al een stuk beter.
Okee, ik zou juist denken dat kwaliteit bij een speciale dia-scanner beter zou zijn. Maar als flatbad beter werkt is dat een betere aankoop uiteraard. Tips op dit gebied wat te kopen?
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 16 september 2021 @ 08:16:53 #7
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_201379569
Hier alvast wat beginnende tips inclusief een goedje waarmee je je dia's schoon zou kunnen maken
Zo'n goedje zou ik dan wel eerst uitproberen op een dia waar niet de maximale gevoelswaarde aan zit.
site is van een commerciële scanservice maar dat voorbereidingsverhaal is op zich wel goed

Goeie scanner ga ik nog uitzoeken. Moet ik even tijd voor hebben.
  Moderator / FOK!Fotograaf donderdag 16 september 2021 @ 11:47:51 #8
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_201382323
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 08:16 schreef Ouwesok het volgende:
Hier alvast wat beginnende tips inclusief een goedje waarmee je je dia's schoon zou kunnen maken
Zo'n goedje zou ik dan wel eerst uitproberen op een dia waar niet de maximale gevoelswaarde aan zit.
site is van een commerciële scanservice maar dat voorbereidingsverhaal is op zich wel goed

Goeie scanner ga ik nog uitzoeken. Moet ik even tijd voor hebben.
Oh, dat ziet er wel goed uit, dat PEC-12 spul.. Maar eens aanschaffen.

Overigens. dia's scannen via een flatbedscanner, gaat dat gewoon door een dia op de plaat te leggen en hem dan te scannen? Of zijn er speciale scanners die ook dia's kunnen scannen? Want een flatbedscanner heb ik op zich al. Ik ging er juist vanuit dat van een speciale diascanner de resultaten beter zouden zijn.
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 16 september 2021 @ 11:52:38 #9
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_201382393
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 11:47 schreef qltel het volgende:

[..]

Overigens. dia's scannen via een flatbedscanner, gaat dat gewoon door een dia op de plaat te leggen en hem dan te scannen? Of zijn er speciale scanners die ook dia's kunnen scannen? Want een flatbedscanner heb ik op zich al. Ik ging er juist vanuit dat van een speciale diascanner de resultaten beter zouden zijn.
Het vergt inderdaad wel een aparte flatbed die transparanten kan scannen. Daar zitten negatief- en diahouders bij. In die diahouders kunnen een aantal ingeraamde dia's worden gezet en de software van de scanner maakt daar dan weer aparte scans van. Capaciteit hangt een beetje af van de grootte van het transparantengedeelte maar een stuk of zes in één run is vaak wel te doen.

Ook zijn er wel aparte negatieven- en diascanners waarin je in een houder aan stuk of vijf ingeraamde dia's kunt plaatsen

Wat er op dit moment exact in de markt zit ga ik nog even uitzoeken.
  Moderator / FOK!Fotograaf donderdag 16 september 2021 @ 11:55:53 #10
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_201382434
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 11:52 schreef Ouwesok het volgende:

[..]
Het vergt inderdaad wel een aparte flatbed die transparanten kan scannen. Daar zitten negatief- en diahouders bij. In die diahouders kunnen een aantal ingeraamde dia's worden gezet en de software van de scanner maakt daar dan weer aparte scans van. Capaciteit hangt een beetje af van de grootte van het transparantengedeelte maar een stuk of zes in één run is vaak wel te doen.

Ook zijn er wel aparte negatieven- en diascanners waarin je in een houder aan stuk of vijf ingeraamde dia's kunt plaatsen

Ah vandaar. Dat klinkt logisch..

Doe rustig aan, ik hoor het wel. (Heeft allemaal geen haast, voorlopig zijn we elke avond een paar uur bezig om een magazijn of 6 a 7 te bekijken en te genieten van oude plaatjes van 20 tot 60 (?) jaar oud.. :) )
pi_201383576
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 11:52 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Naast de houders moet er toch ook een lichtunit bij zitten. Zonder ‘doorlicht’ gaat het niet werken.

Lang niet alle flatbeds hebben dat.
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 16 september 2021 @ 13:34:41 #12
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_201383752
quote:
1s.gif Op donderdag 16 september 2021 13:21 schreef r_one het volgende:

[..]
Naast de houders moet er toch ook een lichtunit bij zitten. Zonder ‘doorlicht’ gaat het niet werken.

Lang niet alle flatbeds hebben dat.
Klopt, ik heb er zelf destijds een gekocht met transparantenoptie. Was niet absurd duur en scant best wel goed.
Ik moet alleen nog eens kijken hoe het aanbod op dit moment is en daar moet ik even tijd voor hebben.
  Moderator vrijdag 17 september 2021 @ 00:47:33 #13
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_201392971
quote:
0s.gif Op woensdag 15 september 2021 12:00 schreef Ouwesok het volgende:

Met vloeistoffen en dergelijk duivelstuig moet je van dia's en negatieven afblijven. De antistatische doeken die ik vroeger van het fotolab gewend was deden soms bij erg hardnekkige dingen ook nog wel eens wonderen, ik weet alleen zo snel niet of daar nog aan te komen is.
Jazeker wel! Heb er hier meerdere liggen. Fotoimpex heeft ze te koop "Anti static tuch". Een blaasbalg verkopen ze daar ook.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator vrijdag 17 september 2021 @ 00:52:57 #14
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_201392985
TS, heb je toevallig een DSLR of EVIL camera en macrolens? Die zou je ook kunnen gebruiken.
  Moderator / FOK!Fotograaf vrijdag 17 september 2021 @ 07:18:55 #15
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_201394061
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 september 2021 00:52 schreef derLudolf het volgende:
TS, heb je toevallig een DSLR of EVIL camera en macrolens? Die zou je ook kunnen gebruiken.
Ja, heb ik. Maar ik wil het mezelf nog wel een klein beetje makkelijk maken.
  Moderator vrijdag 17 september 2021 @ 10:16:22 #16
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_201396198
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 september 2021 07:18 schreef qltel het volgende:

[..]
Ja, heb ik. Maar ik wil het mezelf nog wel een klein beetje makkelijk maken.
Dat snap ik. Maar snelheid is ook een onderdeel van makkelijk denk ik? Statief, goede lichtbron, statief (of repro standaard) en volgens mij heb je dan vrij snel resultaat. Of ik zie het te makkelijk.

Met mijn Epson ben ik ongeveer een uur bezig met een rol middenformaat film (gisteravond toevallig nog 10 dia's op 6x7cm formaat ingescand) en volgens mij met 6 stroken van zes kleinbeeld-beelden ook ongeveer zo lang, al even geleden dat ik KB heb ingescand. Ingeraamde dia's duurt denk ik nog langer omdat daar minder van inpassen.

Als je veel moet scannen kun je ook kijken of je via Didero.nl een Braun Multimag wilt huren. Volgens mij moet je dan alleen af en toe een nieuw magazijn met dia's plaatsen.
pi_201396259
Heb zelf een aantal van die goedkopere dingen geprobeerd, vond ze allemaal vrij kut. Slechte kwaliteit en lage resoluties.

Heb zelf toen de epson perfection v600 gekocht. Die is wat duurder maar ook als gewone scanner te gebruiken.

Zijn inmiddels meerdere versies van, denk dat de v400 of 500 ook een prima ding is.

Hier zit in iedergeval een raamwerkje bij waar je dias in kan schuiven.

Ik bewerk wel alles daarna nog handmatig. Volgens mij gaat dat met software van zo’n rolei wel weer wat makkelijker.

Schoonmaken hoeft voor mij dus niet omdat ik alles digitaal netjes maak met photoshop (stofdeeltjes, krasjes en dergelijke)

Een blaasbalgje is wel handig om stof weg te halen. (Een doekje en perslucht zou ik iig nooig gebruiken. Doekjes geven krassen en perslucht laat soms vloeibaar gas achter)

De plustek scanners schijnen ook prima te zijn, die zitten ook in de zelfde prijs categorie als de epson ¤250/¤300.

quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 11:47 schreef qltel het volgende:

[..]

Nee daar zit dus een speciaal raamwerkje bij waar je ze inschuift en in de klep zit een licht vlak om de dias te belichten. Een gewone scanner werkt dus niet.

Maar ik ben zeer tevreden over de epson, het is wel bewerkelijk. Maar als je het afentoe doet is het een prima ding. Als je echt in 1x een grote batch wilt doen dan zou ik wat anders aanraden.

Bij de epson kan je iig alles instellen van kleurdiepte tot de resolutie en weet ik wat nog meer.

[ Bericht 16% gewijzigd door 111210 op 17-09-2021 10:35:03 ]
  Moderator vrijdag 17 september 2021 @ 10:36:51 #18
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_201396434
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 september 2021 10:22 schreef 111210 het volgende:
Heb zelf een aantal van die goedkopere dingen geprobeerd, vond ze allemaal vrij kut. Slechte kwaliteit

Heb zelf toen de epson perfection v600 gekocht. Die is wat duurder maar ook als gewone scanner te gebruiken.

Zijn inmiddels meerdere versies van, denk dat de v400 of 500 ook een prima ding is.

Hier zit in iedergeval een raamwerkje bij waar je dias in kan schuiven.

Ik bewerk wel alles daarna nog handmatig. Volgens mij gaat dat met software van zo’n rolei wel weer wat makkelijker.

Schoonmaken hoeft voor mij dus niet omdat ik alles digitaal netjes maak met photoshop (stofdeeltjes, krasjes en dergelijke)

Een blaasbalgje is wel handig om stof weg te halen. (Een doekje en perslucht zou ik iig nooig gebruiken. Doekjes geven krassen en perslucht laat soms vloeibaar gas achter)
[..]
Nee daar zit dus een speciaal raamwerkje bij waar je ze inschuift en in de klep zit een licht vlak om de dias te belichten. Een gewone scanner werkt dus niet.

Maar ik ben zeer tevreden over de epson, het is wel bewerkelijk. Maar als je het afentoe doet is het een prima ding. Als je echt in 1x een grote batch wilt doen dan zou ik wat anders aanraden.

Bij de epson kan je iig alles instellen van kleurdiepte tot de resolutie en weet ik wat nog meer.
Epson V600 is een prima ding, de V550 is hardware matig gelijk.
pi_201396548
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 september 2021 10:36 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Epson V600 is een prima ding, de V550 is hardware matig gelijk.
Wat ia het verschil eigenlijk, want de software gebruik ik niet. Gebruik zelf gewoon apples scan app.
  Moderator vrijdag 17 september 2021 @ 19:12:27 #20
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_201402988
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 september 2021 10:45 schreef 111210 het volgende:

[..]
Wat ia het verschil eigenlijk, want de software gebruik ik niet. Gebruik zelf gewoon apples scan app.
Puur wat andere software dacht ik, V600 heeft wat extra opties voor documenten scannen. Met het scannen van negatieven of dia-positieven is er geen verschil

[ Bericht 0% gewijzigd door derLudolf op 18-09-2021 00:11:33 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')