Ik zou echt voor een (occasion) magazijnscanner gaan. En na afloop weer verkopen op Marktplaats, zijn erg gewild en schaars.quote:Op woensdag 15 september 2021 10:50 schreef qltel het volgende:
Mijn moeder heeft onlangs al haar dia's hier afgegeven. En dat zijn er heel erg veel. Nu hebben we al een aantal leuke avonden gehad met het bekijken ervan, maar wil ik ze eigenlijk schoon gaan maken en gaan inscannen.
Maar nu vraag ik me af, wat is de beste manier om dia's schoon te maken die al 20 jaar of meer in een doos zitten?
En de volgende vraag is dan uiteraard, wat is een goede en betaalbare diascanner. Ik zie bijvoorbeeld de Rollei PDF-S 240 SE Diascanner van ongeveer 130 euro en de Kodak RODFS35 Diascanner van ongeveer 150 euro. Of is iets anders beter?
Dat gaat hem helaas niet worden. Het stof/vuil zit echt muurvast op de dia's. Er zal dus toch echt iets van vloeistof aan te pas moeten komen, vrees ik. Hopelijk heb je daar toch goed advies over.quote:Op woensdag 15 september 2021 12:00 schreef Ouwesok het volgende:
Voor het schoonmaken van dia's is een goeie blaasbalg het eerste hulpmiddel. Eerst alle loszittende stofjes eraf blazen en dan eventueel met een zacht stofkwastje voorzichtig datgene wat nog op het dia zit proberen weg te vegen.
Ik moet ze stuk voor stuk schoon gaan maken vrees ik, dus dat het niet al te snel gaat is niet zo'n probleem. Daarbij heb ik ook nog een hele rits met negatieven liggen uit dezelfde tijd die ik ook wil doen.quote:Op woensdag 15 september 2021 12:57 schreef r_one het volgende:
[..]
Ik zou echt voor een (occasion) magazijnscanner gaan. En na afloop weer verkopen op Marktplaats, zijn erg gewild en schaars.
Ingeraamde dia’s heb ik overgezet in glasloze raampjes, het waren net ‘watervlekken’ die tussen dia en glas bleven zitten.
Okee, ik zou juist denken dat kwaliteit bij een speciale dia-scanner beter zou zijn. Maar als flatbad beter werkt is dat een betere aankoop uiteraard. Tips op dit gebied wat te kopen?quote:Op donderdag 16 september 2021 00:44 schreef Ouwesok het volgende:
De beide scanners die je had genoemd werken slechts met één ingeraamd dia tegelijk. Scannen is bijzonder eenvoudig maar voor beide scanners geldt dat het qua resolutie wat magertjes is. Daarom is het handiger om voor een flatbedscanner met negatief/dia-scanoptie te kiezen. Zowel voor doorzetsnelheid als kwailteit zit je dan al een stuk beter.
Oh, dat ziet er wel goed uit, dat PEC-12 spul.. Maar eens aanschaffen.quote:Op donderdag 16 september 2021 08:16 schreef Ouwesok het volgende:
Hier alvast wat beginnende tips inclusief een goedje waarmee je je dia's schoon zou kunnen maken
Zo'n goedje zou ik dan wel eerst uitproberen op een dia waar niet de maximale gevoelswaarde aan zit.
site is van een commerciële scanservice maar dat voorbereidingsverhaal is op zich wel goed
Goeie scanner ga ik nog uitzoeken. Moet ik even tijd voor hebben.
Het vergt inderdaad wel een aparte flatbed die transparanten kan scannen. Daar zitten negatief- en diahouders bij. In die diahouders kunnen een aantal ingeraamde dia's worden gezet en de software van de scanner maakt daar dan weer aparte scans van. Capaciteit hangt een beetje af van de grootte van het transparantengedeelte maar een stuk of zes in één run is vaak wel te doen.quote:Op donderdag 16 september 2021 11:47 schreef qltel het volgende:
[..]
Oh, dat ziet er wel goed uit, dat PEC-12 spul.. Maar eens aanschaffen.
Overigens. dia's scannen via een flatbedscanner, gaat dat gewoon door een dia op de plaat te leggen en hem dan te scannen? Of zijn er speciale scanners die ook dia's kunnen scannen? Want een flatbedscanner heb ik op zich al. Ik ging er juist vanuit dat van een speciale diascanner de resultaten beter zouden zijn.
Ah vandaar. Dat klinkt logisch..quote:Op donderdag 16 september 2021 11:52 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Het vergt inderdaad wel een aparte flatbed die transparanten kan scannen. Daar zitten negatief- en diahouders bij. In die diahouders kunnen een aantal ingeraamde dia's worden gezet en de software van de scanner maakt daar dan weer aparte scans van. Capaciteit hangt een beetje af van de grootte van het transparantengedeelte maar een stuk of zes in één run is vaak wel te doen.
Ook zijn er wel aparte negatieven- en diascanners waarin je in een houder aan stuk of vijf ingeraamde dia's kunt plaatsen
Wat er op dit moment exact in de markt zit ga ik nog even uitzoeken.
Naast de houders moet er toch ook een lichtunit bij zitten. Zonder ‘doorlicht’ gaat het niet werken.quote:Op donderdag 16 september 2021 11:52 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Het vergt inderdaad wel een aparte flatbed die transparanten kan scannen. Daar zitten negatief- en diahouders bij. In die diahouders kunnen een aantal ingeraamde dia's worden gezet en de software van de scanner maakt daar dan weer aparte scans van. Capaciteit hangt een beetje af van de grootte van het transparantengedeelte maar een stuk of zes in één run is vaak wel te doen.
Ook zijn er wel aparte negatieven- en diascanners waarin je in een houder aan stuk of vijf ingeraamde dia's kunt plaatsen
Wat er op dit moment exact in de markt zit ga ik nog even uitzoeken.
Klopt, ik heb er zelf destijds een gekocht met transparantenoptie. Was niet absurd duur en scant best wel goed.quote:Op donderdag 16 september 2021 13:21 schreef r_one het volgende:
[..]
Naast de houders moet er toch ook een lichtunit bij zitten. Zonder ‘doorlicht’ gaat het niet werken.
Lang niet alle flatbeds hebben dat.
Jazeker wel! Heb er hier meerdere liggen. Fotoimpex heeft ze te koop "Anti static tuch". Een blaasbalg verkopen ze daar ook.quote:Op woensdag 15 september 2021 12:00 schreef Ouwesok het volgende:
Met vloeistoffen en dergelijk duivelstuig moet je van dia's en negatieven afblijven. De antistatische doeken die ik vroeger van het fotolab gewend was deden soms bij erg hardnekkige dingen ook nog wel eens wonderen, ik weet alleen zo snel niet of daar nog aan te komen is.
Ja, heb ik. Maar ik wil het mezelf nog wel een klein beetje makkelijk maken.quote:Op vrijdag 17 september 2021 00:52 schreef derLudolf het volgende:
TS, heb je toevallig een DSLR of EVIL camera en macrolens? Die zou je ook kunnen gebruiken.
Dat snap ik. Maar snelheid is ook een onderdeel van makkelijk denk ik? Statief, goede lichtbron, statief (of repro standaard) en volgens mij heb je dan vrij snel resultaat. Of ik zie het te makkelijk.quote:Op vrijdag 17 september 2021 07:18 schreef qltel het volgende:
[..]
Ja, heb ik. Maar ik wil het mezelf nog wel een klein beetje makkelijk maken.
Nee daar zit dus een speciaal raamwerkje bij waar je ze inschuift en in de klep zit een licht vlak om de dias te belichten. Een gewone scanner werkt dus niet.quote:Op donderdag 16 september 2021 11:47 schreef qltel het volgende:
[..]
Oh, dat ziet er wel goed uit, dat PEC-12 spul.. Maar eens aanschaffen.
Overigens. dia's scannen via een flatbedscanner, gaat dat gewoon door een dia op de plaat te leggen en hem dan te scannen? Of zijn er speciale scanners die ook dia's kunnen scannen? Want een flatbedscanner heb ik op zich al. Ik ging er juist vanuit dat van een speciale diascanner de resultaten beter zouden zijn.
Epson V600 is een prima ding, de V550 is hardware matig gelijk.quote:Op vrijdag 17 september 2021 10:22 schreef 111210 het volgende:
Heb zelf een aantal van die goedkopere dingen geprobeerd, vond ze allemaal vrij kut. Slechte kwaliteit
Heb zelf toen de epson perfection v600 gekocht. Die is wat duurder maar ook als gewone scanner te gebruiken.
Zijn inmiddels meerdere versies van, denk dat de v400 of 500 ook een prima ding is.
Hier zit in iedergeval een raamwerkje bij waar je dias in kan schuiven.
Ik bewerk wel alles daarna nog handmatig. Volgens mij gaat dat met software van zo’n rolei wel weer wat makkelijker.
Schoonmaken hoeft voor mij dus niet omdat ik alles digitaal netjes maak met photoshop (stofdeeltjes, krasjes en dergelijke)
Een blaasbalgje is wel handig om stof weg te halen. (Een doekje en perslucht zou ik iig nooig gebruiken. Doekjes geven krassen en perslucht laat soms vloeibaar gas achter)
[..]
Nee daar zit dus een speciaal raamwerkje bij waar je ze inschuift en in de klep zit een licht vlak om de dias te belichten. Een gewone scanner werkt dus niet.
Maar ik ben zeer tevreden over de epson, het is wel bewerkelijk. Maar als je het afentoe doet is het een prima ding. Als je echt in 1x een grote batch wilt doen dan zou ik wat anders aanraden.
Bij de epson kan je iig alles instellen van kleurdiepte tot de resolutie en weet ik wat nog meer.
Wat ia het verschil eigenlijk, want de software gebruik ik niet. Gebruik zelf gewoon apples scan app.quote:Op vrijdag 17 september 2021 10:36 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Epson V600 is een prima ding, de V550 is hardware matig gelijk.
Puur wat andere software dacht ik, V600 heeft wat extra opties voor documenten scannen. Met het scannen van negatieven of dia-positieven is er geen verschilquote:Op vrijdag 17 september 2021 10:45 schreef 111210 het volgende:
[..]
Wat ia het verschil eigenlijk, want de software gebruik ik niet. Gebruik zelf gewoon apples scan app.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |