abonnement bol.com Unibet Coolblue
  zaterdag 25 december 2021 @ 09:10:23 #51
401485 Molo
V÷llig losgel÷st
pi_202796947
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 december 2021 09:07 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]
Even in een dm gestuurd om niet zomaar stukken uit een boek op internet de gaan rondstrooien.
^O^ dank!
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_203190319

• Pizza met gekaramelliseerde uien, bacon, vijgen en blauwschimmelkaas uit The New York Times Cookbook van Amanda Hesser
• The NYT Cookbook is een van mijn favoriete kookboeken, ook al kook ik er veel te weinig uit. Een encyclopedisch werk (zonder fotos of afbeeldingen maar met prachtige typesetting) met gepubliceerde recepten uit de afgelopen 150(?) jaar New York Times en allemaal persoonlijk nagekookt door Amanda Hesser. Deze pizza is daar geen uitzondering op. Het pizzadeeg is het beste pizzadeeg dat ik ooit zelf gemaakt heb. Dat blijft in de roulatie. De topping van uien, bacon, vijgen en blauwschimmelkaas is een smaakexplosie van zilte, zoete en pittige accenten. Zelfs mijn blauwschimmelkaashatende vriendin vond het lekker. Een 9,5.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_203190613

• Bagels uit How to Be a Domestic Godess van Nigella Lawson
• Dit recept is in het kader van don't try this at home. Zelfs mijn industriŰle Maxima planeetmenger had duidelijk moeite om het deeg te kneden, geen idee hoe een normale keukenmachine dit gaat overleven. Maar het resultaat mocht er zijn, enigszins elastische bite en net zout genoeg deeg. En ik heb er weer bijgeleerd dat bagels gekookt worden, wist ik tot nu toe niet. Deze komt (maar dan met een driekwart deeghoeveelheid) in het vaste zondag-ochtendontbijtrepetoire. Een 7,5.
  vrijdag 14 januari 2022 @ 19:20:18 #54
494321 -Sigaartje
Grappigste user van 2023
pi_203190674
quote:
0s.gif Op woensdag 15 september 2021 19:46 schreef stavromulabeta het volgende:
En vandaag eten we klassiekers.

[ afbeelding ]
Champignon-roomsoep uit Mastering the art of French cooking van legende Julia Child
• Simpelweg de lekkerste (en calorierijkste) champignonsoep die er is. Een 9.

Wat een bord man! ;(
De Maarten van Rossem van FOK!
pi_203191563
Bagels staan nog op mijn te maken lijstje!
Die pizza klinkt heeeel erg lekker!
  vrijdag 14 januari 2022 @ 19:58:56 #56
494321 -Sigaartje
Grappigste user van 2023
pi_203191604
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2022 19:56 schreef Yinny het volgende:
Bagels staan nog op mijn te maken lijstje!
Die pizza klinkt heeeel erg lekker!
Ik heb ook een keer zelf pizza gemaakt met zelf gemaakt deeg. Is werkelijk niet te vergelijken met de supermarkt. Smullen!
  vrijdag 14 januari 2022 @ 20:00:58 #57
494321 -Sigaartje
Grappigste user van 2023
pi_203191656
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 januari 2022 19:10 schreef stavromulabeta het volgende:
NYT Cookbook
Ik ga hem ook bestellen. 1.000 Bladzijden maar liefst voor een lief prijsje.
Edit: gekocht, komt in een paar weken aan (ik barst in de bol.com cadeaubonnen, weet gewoon niet wat ik er allemaal mee moet. Wachten tot een laptop het begeeft denk ik....)

[ Bericht 28% gewijzigd door -Sigaartje op 14-01-2022 20:12:05 ]
pi_203206305
Wow, wat een cool topic! Heerlijk om te lezen en inspirerend om weer wat meer nieuwe dingen te proberen!
pi_203206741

Bloemkool beignets uit lekker arabisch van chef toub
pi_203206812
Tunesische tajine uit lekker arabisch van Mounir Toub, was erg lekker

pi_203206863

Gevulde uien met gehakt en zelf er aardappeltjes uit de oven met knoflook en rozemarijn
Komt uit het kookmutsjes kookboek, wel wat werk maar echt zo lekker
pi_203241579
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 september 2021 08:20 schreef stavromulabeta het volgende:
[ afbeelding ]

Van links naar rechts
• Aubergine met varkensgehakt, Thailand van Jean-Pierre Gabriel
• Heerlijk, ondanks dat ik een gewone aubergine gebruikt heb ipv een groene. Misschien niet als hoofdgerecht maar als bijgerecht voortreffelijk. Een 8,5.

• Gebakken rijst met ananas (en garnalen) uit Thailand van Jean-Pierre Gabriel
• Doet me helemaal denken aan vakantie in zuid-oostazie. Als simpel en voedzaam hoofdgerecht of als rijst voor bij andere gerechten. Zo simpel en toch zo lekker. Een 9.

• Papaya Salad uit Thailand van Jean-Pierre Gabriel
• Beeeeh! Ronduit goor en bitter. Mogelijk was er iets mis metde groene papaya van de Amazing oriental, maar dit ging de GFT-bak in. Geen cijfer.

• Massaman Curry uit AziŰ van Meera Sodha
• Grappige interpretatie van Massaman Curry met pindakaas. Prima te eten maar zeker niet mijn favoriet uit dit boek. Een 7.

• Pad Thai uit AziŰ van Meera Sodha
• Wederom een op pindakaas gebaseerde interpretatie van een Thaise klassieker. Wel een beetje droog, wellicht doordat ik 100% pindakaas gebruikt heb. Ondanks dat AziŰ op dit moment mijn favoriete kookboek is, overtuigd deze niet. Meera Sodha is toch beter in de Indiase keuken. Een 6,5.

• Droge rundvleescurry uit Thailand van Jean-Pierre Gabriel
• Dit is goddelijk. Een 10.
Deze post heeft mij geinspireerd om dit kookboek te kopen. Mooi boek. Maar jammer dat niet elk recept een foto heeft.
pi_203241723
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 19:27 schreef Glider76 het volgende:

[..]
Deze post heeft mij geinspireerd om dit kookboek te kopen. Mooi boek. Maar jammer dat niet elk recept een foto heeft.
Thailand? Ik heb een beetje een dubbel gevoel bij dat boek: enerzijds een prachtig en compleet boek, anderzijds een hoop recepten waar je niets mee kunt vanwege volstrekt onbekende regionale thaise ingrediŰnten (en zonder toelichting hoe ze smaken of hoe je ze zou kunnen vervangen). Gelukkig staan er zoveel recepten in dat er toch genoeg maakbare zijn.
pi_203241854
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 19:34 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]
Thailand? Ik heb een beetje een dubbel gevoel bij dat boek: enerzijds een prachtig en compleet boek, anderzijds een hoop recepten waar je niets mee kunt vanwege volstrekt onbekende regionale thaise ingrediŰnten (en zonder toelichting hoe ze smaken of hoe je ze zou kunnen vervangen). Gelukkig staan er zoveel recepten in dat er toch genoeg maakbare zijn.
Inderdaad Thailand boek. Heb het tot nu toe enkel even doorgebladerd. Wat trouwens met de meeste kookboeken het geval is.

Maar wilde graag dat recept hebben van die droge rundvlees curry.
pi_203242162
Mag een recept van internet ook:

Apple cinnamon bread van sallybakingadiction.com

het licht in de keuken was niet zo mooi dus kwa belichting had het er mooier uit kunnen zien.

Het was in ieder geval erg goed gelukt.
pi_203242743
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 januari 2022 19:18 schreef stavromulabeta het volgende:
[ afbeelding ]
• Bagels uit How to Be a Domestic Godess van Nigella Lawson
• Dit recept is in het kader van don't try this at home. Zelfs mijn industriŰle Maxima planeetmenger had duidelijk moeite om het deeg te kneden, geen idee hoe een normale keukenmachine dit gaat overleven. Maar het resultaat mocht er zijn, enigszins elastische bite en net zout genoeg deeg. En ik heb er weer bijgeleerd dat bagels gekookt worden, wist ik tot nu toe niet. Deze komt (maar dan met een driekwart deeghoeveelheid) in het vaste zondag-ochtendontbijtrepetoire. Een 7,5.
Ha, wat leuk! Ik heb vorige week met m'n zoon voor het eerst bagels gemaakt! Wij hebben het deeg met de hand gekneed, en elkaar 2x afgewisseld. Het koken ging prima, lekker kleverig wordt het dan. De sesamzaadjes die ik er (volgens recept) bij een paar over heen gesprenkeld had voor het bakken bleven niet echt goed zitten helaas. De smaak was prima, de korst was knapperig en het deeg wat taai/dicht zoals dat bij bagels hoort (het korstje is goed te zien op de met zalm belegde en half opgegeten bagel!). Voor herhaling vatbaar, volgende keer probeer ik het recept voor een hartige bagel met zongedroogde tomaat, rozemarijn en Parmezaanse kaas :9

pi_203243972
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 19:53 schreef Glider76 het volgende:
Mag een recept van internet ook:

Apple cinnamon bread van sallybakingadiction.com

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

het licht in de keuken was niet zo mooi dus kwa belichting had het er mooier uit kunnen zien.

Het was in ieder geval erg goed gelukt.
En welk cijfer krijgt het?
pi_203244104
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 21:11 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]
En welk cijfer krijgt het?
Een 10 natuurlijk. Ik heb het zelf gemaakt.

maar het smaakte heel goed.
pi_203274095

Paksoigratin uit de groentebijbel.
Makkelijk te maken.
Ik had kikkererwten, doperwten toegevoegd.
Als broodkruim heb ik beschuiten gebruikt.

Smaak is goed en met lichte pittigheid
It's called motorracing.Sorry? We went to carracing Toto
  zaterdag 29 januari 2022 @ 15:15:11 #70
494321 -Sigaartje
Grappigste user van 2023
pi_203417890
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 januari 2022 19:10 schreef stavromulabeta het volgende:
[ afbeelding ]

• Pizza met gekaramelliseerde uien, bacon, vijgen en blauwschimmelkaas uit The New York Times Cookbook van Amanda Hesser
• The NYT Cookbook is een van mijn favoriete kookboeken, ook al kook ik er veel te weinig uit. Een encyclopedisch werk (zonder fotos of afbeeldingen maar met prachtige typesetting) met gepubliceerde recepten uit de afgelopen 150(?) jaar New York Times en allemaal persoonlijk nagekookt door Amanda Hesser. Deze pizza is daar geen uitzondering op. Het pizzadeeg is het beste pizzadeeg dat ik ooit zelf gemaakt heb. Dat blijft in de roulatie. De topping van uien, bacon, vijgen en blauwschimmelkaas is een smaakexplosie van zilte, zoete en pittige accenten. Zelfs mijn blauwschimmelkaashatende vriendin vond het lekker. Een 9,5.
review
Ik heb de mijne binnen. Het is een indrukwekkend, imposant boek, ik kan niet anders zeggen. Precies 1.000 pagina's, hard kaft, komt telefoonboek-achtig over. Zelfs als het een studieboek was, is hij zeer indrukwekkend. Het formaat, de dikte, de "vulling". Hij kwam aan in een grote doos. Alleen de Telegraaf-T op de grijze harde kaft is even wennen. Er staan trouwens wel degelijk foto's in, maar niet van de gerechten.

Als je er aan begint is het gelijk al een leesboek (een gigantische wel) om 's avonds aan tafel mee te gaan zitten. Je krijgt er rode koontjes van als je bladert, zo massaal en de sfeer in de teksten spat er van af. De gerechten zijn per recept vergezeld met kleurrijk geschreven introducties, waarin iets over de geschiedenis wordt verteld, over het hoe en waarom en/of wat de schrijfster er van vindt of waar ze tegen aan liep bij het koken. Dat maakt dit boek uniek. Elk recept sluit af met gerechten die erbij passen.
Het is wel zo dat als je in de eerste plaats op zoek bent naar al het eten van de Amerikaanse keuken door de geschiedenis met alle standaard Amerikaanse recepten, dan moet je dit boek niet kopen. Want dat is dit boek niet. Een recept als de aloude Lemonade die je altijd voorbij komen in zomersettings van Amerikaanse films en series vind je hier niet in (ik geef toe, tot mijn teleurstelling). De smakelijke chilibowl zul je tevergeefs zoeken en telt het recept voor de clubsandwich niet meer dan welgeteld vier regels dat blijkbaar geschreven is door een inzender op zondagochtend na een doorgezakte zaterdagnacht. Wel staat er tot mijn verrassing in hoe je popcorn maakt en vond ik meerdere recepten voor pizzadeeg. Alle recepten komen uit het archief van de New York Times, de namen staan er netjes in vermeld. En wat het echt lollig maakt is dat ze per onderwerp chronologisch gerangschikt zijn. Het eerste recept van de soepen begint bijvoorbeeld op 1877 als ik me niet vergis en eindigt in 2019 (spijker me er niet vast).
De gerechten zijn een verlengde van de klassieke Amerikaanse gerechten, met als interessante aanvulling veel smikkelwaar uit andere landen. Het is eten waar je mee voor de dag kunt komen in een gezelschap en als je het recept beter zelf kunt eten (bijvoorbeeld omdat het er niet uitziet, maar wel heel heel erg lekker is, zoals een bepaalde uiensoep), schrijft de schrijfster dat er ook bij. Hoewel de doodgewone houthakkershamburger niet in het boek staat, zo ÚÚn die je bij de punch op een Amerikaanse bbq, staat er wel een burger in die je in een restaurant aan een rijke smulpaap kunt voorzetten, hoewel die niet moeilijk is te maken.

Het boek is doorspekt met geschiedenisbalken (de uitvinding van de hamburger staat er niet in, die van de hotdog nou weer wel, dat maakt het boek wel bijzonder) en ik raad ook iedereen aan eerst een avondje in het boek lekker te gaan bladeren, daar ben je zeker een paar uurtjes zoet mee. Doe dat wel 's avonds, het boek begint met de dranken en driekwart daarvan zit een stevig percentage alcohol in. Maar ik las ook een aantrekkelijk theerecept.

ps. Mocht je ge´nteresseerd zijn in de basis-Amerikaanse keuken, dan raad ik je "How to cook everything" (een basisboek waarin je alles wordt geleerd) aan. En als je daarnaast ook een nog een geschiedenisfan bent, download dan The Boston cooking-school cookbook van Fannie Merrit Farmer, een standaardwerk die edities kent uit zowel de 19e eeuw als de 20e eeuw, waarin je je in de 19e eeuw op het Amerikaanse platteland waant met o.a. veel southern cooking.

[ Bericht 3% gewijzigd door -Sigaartje op 29-01-2022 15:33:49 ]
pi_203506056

• Aardpeerquiche met amandelmeel uit Leafs van Karola de Kanter (recept: hier)
• Lekker voedzaam, mooie combinatie van aardpeer met amandel. Was wel ietsjes droog dus de frisse salade erbij was meer dan welkom. Een 7,5.
pi_203506108

• Reibekuchen uit Die K÷stliche KŘche im Rheinland van Brigitte Karsch
• Gewoon makkelijk en lekker. Beetje krokant, druipend van het vet, frisse appelmoes erbij. Prima voor een regenachtige avond na een drukke dag op het werk. Niet culinair maar wel ultiem feel-good-voer. Een 8.
pi_203506238

van boven naar onder
• Gebakken rijst uit Thai food van David Thompson
• Gewoon een basis gebakken rijst. Lekker voor erbij, verder niet veel bijzonders over te melden. Een 7.

• Droge Rundvleescurry uit Thailand van Jean-Pierre Gabriel
• Deze had ik al een keer eerder gemaakt en toen was hij fenomenaal. Kennelijk heb ik deze keer iets anders gedaan want hij was nu een stuk vochtiger en wat minder aromatisch. Toch nog behoorlijk lekker. Een 8.

• Groene Curry met kip en babymais uit Thai food van David Thompson
• Gemaakt met vega-kipstukjes aangezien de currypasta toch overheerst. Een lekkere curry, wel een beetje aan de pittige kant. En het wat langere koken heeft de vega-kipstukjes geen goed gedaan. Een 7,5. Met echte kip was het waarschijnlijk een 8 of 8,5 geweest.

Zeebaars Schelvis-curry in tamarindesaus met komkommer en betelbladeren uit Thai food van David Thompson
• Apart, de zoet-zure tamarinde is wel heel nadrukkelijk aanwezig. Ik heb ook niet echt een idee hoeveel er van in moest, want het boek had het over dik tamarindewater. Geen idee hoe zich dit verhoudt tot de keukentamarinde uit de supermarkt. Maar wel lekker, al is het dusdanig apart dat ik er geen heel bord puur van op zou moeten. Maar in combinatie met andere curries een mooi accent. Een 7,5.

• Doodgewone witte rijst
• Tja. Wat voor een cijfer moet je daaraan geven...
pi_203535824
Wat een boel (en toffe) bijdrages doe je _O_
Sterkheidsbaas van alles.
pi_203686368
quote:
7s.gif Op dinsdag 14 september 2021 19:47 schreef sigme het volgende:

[..]
:9~
Ok, misschien koop ik die wel. Maar m'n plank is vol, dus dan moet er ook een kookboek uit.
Iemand interesse in Najat? Voor verzendkosten mag je 'm hebben.
Ik zat verlekkerd in dit topic te bladeren en kwam deze post tegen. De post is zo oud dat ik een melding kreeg of ik Úcht wil quoten, maar als het boek nog beschikbaar is ben ik erg geinteresseerd :9.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')