abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_201264137
Ergens in Amsterdam Nieuw-West waar de overgrote meerderheid DENK stemt en naar de moskee gaat, is een modernistisch kerkgebouw te vinden waar de gemeente die zichzelf de Hersteld Apostolische Zendingskerk noemt zich heeft gevestigd. Het was mijn plan om hier op de vroege morgen te komen voor de ochtenddienst van 10h30 maar het lot wilde dat ik de nacht daarvoor op een feestje was beland waardoor ik pas om zes uur 's ochtends in mijn bed lag. Terwijl ik de slaap dus nog uit mijn ogen aan het wrijven was, heb ik de middagdienst van 17h00 beleefd.

Mijn oog viel als eerste op de stijl van de buitenkant van het gebouw. Als je niet wist dat hier een kerk stond, was het je ook niet opgevallen dat er een kerk was, want van de buitenkant lijkt het op een kleine congreszaal. Maar als je oog op de deur valt, zie je ineens dat de deur huist onder een soort kapel. Eenmaal binnen transformeert de beleving van modernistisch naar sober. Hoewel de stoelen uitmuntend zitten, is er verder geen opsmuk binnen de kerk. Er staat geen kruis en het enige wat ervoor zorgt dat je weet dat dit een kerkgebouw is en geen kleine orkestzaal met orgel is de tekst Maran Atha, die verwijst naar een groet van Paulus in de eerste brief van Korinthe en wijst op de wederkomst van Christus.

Tijdens de dienst stond die wederkomst ook centraal. Er werd gelezen uit Openbaring 16, vers 12 t/m 16 en deze werd gekoppeld aan Exodus 8, vers 1 t/m 6. Ik heb het niet nagevraagd, maar ik meen dat gelezen werd uit de Statenvertaling, gezien de archaïsche taal die gebezigd werd. De passages uit Openbaring zijn zeer symbolisch en de symboliek werd tijdens de preek middels de sleutel van de passage uit Exodus uitgelegd. Openbaring vertelt daar van een draak, een beest en een valse profeet die zullen komen en die worden vergeleken met '(kik)vorsen' (d.i. kikkers). In Exodus wordt vertelt over de plaag van de kikkers en zodoende komt de koppeling tussen wat er in Openbaring wordt gezegd. Vervolgens werd de draak uitgelegd als de dwaling van het deïsme, het beest werd uitgelegd als het (antichristelijke) atheïsme en de valse profeet werd uitgelegd als het pantheïsme. Het moge duidelijk zijn dat er in deze kerk wordt vastgehouden aan de gedachte dat zij niet op deze paden zijn beland.

De hartelijkheid waarmee je wordt ontvangen staat in schril contrast met de vervloeking van de dwaalleren. Ik kan me voorstellen dat iemand die is opgegroeid in een seculier kader bij deze preek toch eerder afgestoten zou worden door deze dogma's in plaats van geroerd te raken door wat er wordt gezegd. Er staat geschreven dat je aan de vruchten de boom herkend en de vraag is of de nadruk hier niet veel eerder ligt op het onkruid dat verder in de tuin groeit. Uiteraard is dit een kwestie van smaak en uiteindelijk van geloof.

Het heeft wel wat om in zo'n wijk waar voornamelijk Nederlanders wonen met een niet-westerse migratie-achtergrond een plek te ontdekken waar het lijkt alsof je terug geslingerd wordt naar de Urker bijbelriem. Hier wordt gelezen uit de Statenvertaling en hier wordt gezongen op hele noten uit het Psalmen- en Gezangenboekje. Er wordt vastgehouden aan oude dogma's en toch is het verfrissend om zo'n dienst mee te maken. Wie op zoek is naar een conservatief christelijk geluid in een ruimte waar dichtbij het conservatieve islamitische geluid wordt gepredikt, zit hier aan het goede adres.

De komende tijd zal ik iedere zondag proberen naar een kerk in Amsterdam te gaan om te proeven wat voor mij past en wat anderen zou kunnen passen. Na een christelijke opvoeding en het afzweren van christendom en God, kunt u hier de exodus uit het nihilisme meemaken van een late millennial. De recensies zijn antropologisch ingestoken, zonder te pretenderen dat er objectieve maatstaven zijn waarop een kerk beoordeeld kan worden.
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
pi_201264971
Mooi topic _O_
pi_201268693
quote:
83s.gif Op woensdag 8 september 2021 12:37 schreef JochemSjakie het volgende:
Mooi topic _O_
Bedankt
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
pi_201269188
Ja, dit is inderdaad wel een mooi project. Deze volg ik ff :7
  woensdag 8 september 2021 @ 21:12:19 #5
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_201271217
Dit is wel een geniaal idee, ik had zelf dit soort topics moeten openen in de tijd dat ik veel verschillende kerken bezocht. Moet wel zeggen dat ik dan vermoedelijk iets minder neutraal zou zijn in mijn beschrijvingen. :P Anyway, deze reeks ga ik ook zeker volgen :)

Ik kan me goed voorstellen dat een kerk die zich een zendingskerk noemt op zich uitstekend past in een milieu met grote hoeveelheden moslims, en breder genomen, in een milieu als Amsterdam waar (praktiserende) christenen een zeer kleine minderheid zijn. Als je gelooft in het breed gedragen evangelisch-christelijke dogma dat iedereen die niet in Jezus gelooft naar de hel gaat, dan is zo'n plek de juiste plek om te proberen het evangelie te verspreiden.

Je hebt het zelf al over het schrille contrast tussen de hartelijkheid van de ontvangst en de heftigheid waarmee andere denkbeelden veroordeeld worden. Dat is ook een tegenstrijdigheid die ik vaak gezien heb in dit soort kerken, al is het wel te verklaren vanuit het bovengenoemde dogma. Lastig is wel dat je mensen al erg snel tegen je in het harnas jaagt, wat de dialoog bemoeilijkt, en dat is nu juist wat je wil als je evangelisatie als belangrijke kernfocus hebt binnen je kerk. Verder lijkt me die heel specifieke koppeling tussen bepaalde visies op God en bepaalde visioenen uit Openbaringen me vrij vergezocht.

Kan ik uit je laatste alinea opmaken dat je wel weer de intentie hebt om je op termijn ergens te vestigen in een kerk? :) Zo ja, wat zoek je ongeveer?
pi_201274505
quote:
14s.gif Op woensdag 8 september 2021 21:12 schreef DecoAoreste het volgende:
Dit is wel een geniaal idee, ik had zelf dit soort topics moeten openen in de tijd dat ik veel verschillende kerken bezocht. Moet wel zeggen dat ik dan vermoedelijk iets minder neutraal zou zijn in mijn beschrijvingen. :P Anyway, deze reeks ga ik ook zeker volgen :)

Ik kan me goed voorstellen dat een kerk die zich een zendingskerk noemt op zich uitstekend past in een milieu met grote hoeveelheden moslims, en breder genomen, in een milieu als Amsterdam waar (praktiserende) christenen een zeer kleine minderheid zijn. Als je gelooft in het breed gedragen evangelisch-christelijke dogma dat iedereen die niet in Jezus gelooft naar de hel gaat, dan is zo'n plek de juiste plek om te proberen het evangelie te verspreiden.

Je hebt het zelf al over het schrille contrast tussen de hartelijkheid van de ontvangst en de heftigheid waarmee andere denkbeelden veroordeeld worden. Dat is ook een tegenstrijdigheid die ik vaak gezien heb in dit soort kerken, al is het wel te verklaren vanuit het bovengenoemde dogma. Lastig is wel dat je mensen al erg snel tegen je in het harnas jaagt, wat de dialoog bemoeilijkt, en dat is nu juist wat je wil als je evangelisatie als belangrijke kernfocus hebt binnen je kerk. Verder lijkt me die heel specifieke koppeling tussen bepaalde visies op God en bepaalde visioenen uit Openbaringen me vrij vergezocht.

Kan ik uit je laatste alinea opmaken dat je wel weer de intentie hebt om je op termijn ergens te vestigen in een kerk? :) Zo ja, wat zoek je ongeveer?
Interessant om de eigen ervaringen te horen!

Ik zou zeggen dat ik zelf waarschijnlijk op een snijvlak van conservatief en progressief zit, dat ik een orthodox dogma kan waarderen maar dat ik de praxis eerder zoek in een boodschap van progressiviteit. Maar, ik weet het niet, vandaar ook dit project.
pi_201275620
Een beweging die mij eigenlijk nog het meest inspireerde, of in elk geval indruk maakte, was die van Shane Clayborne:

https://en.wikipedia.org/wiki/Shane_Claiborne

Misschien heeft-ie ook wel volgelingen in Nederland. Jammer dat ik geen christen ben :P
  donderdag 9 september 2021 @ 21:20:03 #8
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_201284512
quote:
14s.gif Op donderdag 9 september 2021 08:56 schreef naatje_1 het volgende:

[..]
Ik zou zeggen dat ik zelf waarschijnlijk op een snijvlak van conservatief en progressief zit, dat ik een orthodox dogma kan waarderen maar dat ik de praxis eerder zoek in een boodschap van progressiviteit. Maar, ik weet het niet, vandaar ook dit project.
Dat herken ik wel :) Conservatief en progressief hebben allebei een tijd en een plaats wat mij betreft, als het op geloofszaken aankomt. Op sommige gebieden is het beter om een dogma of een traditie in ere te houden, met name als het op essentiële kernzaken van het geloof aankomt; op andere gebieden mag/moet een kerk best een beetje met de tijd meegaan.

Ik ben wel nieuwsgierig wat voor kerken je allemaal gaat bezoeken. Veel succes met je project ^O^
pi_201320450
Ik dacht even mooi te kunnen reeksen, maar dat ging niet helemaal lekker. Maar deze kan gewoon open blijven.

Volgende deel: F&L / [Kerkrecensie] Samenwerkingsgemeente De Bron - Amsterdam (Nieuw-West)

[ Bericht 64% gewijzigd door naatje_1 op 12-09-2021 12:29:10 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')