Waarheen dan?quote:
Ik had een week of zo geleden geen water (ik stond onder de douche nota bene toen het water ophield te stromen). Binnen een uur besloot ik op de website van het waterleidingbedrijf te kijken wat er aan de hand was en er stond al aangegeven dat ik in de buurt bij een busje gratis 6 liter water kon halen. Dus 'na 12 uur zonder water' is schromelijk overdreven.quote:Op maandag 6 september 2021 17:36 schreef Glider76 het volgende:
als start van mijn prepbox vandaag twee 6-packs flessenwater gekocht.
Meest realistische scenario waarbij je op jezelf blijft aangewezen is geen gas of water of licht.
Vorig jaar toch ook ergens een hele wijk voor 2 dagen geen water? Iedereen denkt dat het dan in een uurtje of zo wel is opgelost. De gemeente levert dan wel tankwagens met water hier en daar, maar daar komen ze ook pas mee in actie als het na 12 uur zonder water duidelijk begint te worden dat het nog wel even kan gaan duren.
Was al het water in de supermarkten in de buurt niet in enkele uren uitverkocht?
En de ambulance of politie komt geen water brengen of een maaltijd voor mensen die op gas koken. Of voor mensen die op stroom koken.
En meestal ligt dan ook gelijk de hele straat/wijk eruit dus even naar de buren gaat dan ook niet meer.
Koken zou op de bv de bbq kunnen. Dus altijd een zak houtskool/ gasfles op voorraad hebben lijkt me handig.quote:Op maandag 6 september 2021 17:36 schreef Glider76 het volgende:
als start van mijn prepbox vandaag twee 6-packs flessenwater gekocht.
Meest realistische scenario waarbij je op jezelf blijft aangewezen is geen gas of water of licht.
Vorig jaar toch ook ergens een hele wijk voor 2 dagen geen water? Iedereen denkt dat het dan in een uurtje of zo wel is opgelost. De gemeente levert dan wel tankwagens met water hier en daar, maar daar komen ze ook pas mee in actie als het na 12 uur zonder water duidelijk begint te worden dat het nog wel even kan gaan duren.
Was al het water in de supermarkten in de buurt niet in enkele uren uitverkocht?
En de ambulance of politie komt geen water brengen of een maaltijd voor mensen die op gas koken. Of voor mensen die op stroom koken.
En meestal ligt dan ook gelijk de hele straat/wijk eruit dus even naar de buren gaat dan ook niet meer.
Naar daar waar géén grote ramp gaande is. Vertrek op tijd (als je kunt) om te voorkomen dat je in een verkeersopstopping strandt.quote:
Binnenshuis barbeknoeien op houtskool is niet aanbevelenswaardig, tenzij de ramp zo groot is dat je er een einde aan wilt maken.quote:Op maandag 6 september 2021 17:45 schreef valentijn101 het volgende:
[..]
Koken zou op de bv de bbq kunnen. Dus altijd een zak houtskool/ gasfles op voorraad hebben lijkt me handig.
Dit idd. Belangrijkste zijn je telefoon en pinpas zodat je alles wat je mist kan kopen.quote:Op vrijdag 3 september 2021 08:58 schreef valentijn101 het volgende:
Ik zou het anders aanpakken.
Maak kopieen van belangrijke papieren. (paspoort, verzekeringen e.d.)
Zet bij de voordeur een tas met deze kopieën, daarbij een extra set kleding, fles water, cash geld en wat mueslirepen.
Je jas met beurs, pasje en telefoon hang je er boven aan de kapstok.
Als er iets gebeurt kun je het in een keer pakken en meenemen. (er is misschien geen tijd om in de tuin te gaan graven)
Mocht je nog een backup willen dan zou ik een schuurtje in de tuin zetten met ook hier weer de kopieën van belangrijke documenten, kleding e.d.Dit zou ik in zo’n vacuumzak stoppen zodat het niet vochtig wordt.
Verder kan het handig zijn om ook een kopie en/of backup van je pc bij bv je ouders te leggen.
Ambulance heeft dekens bij zich dus dat soort dingen zou ik niet in een “nood” tas stoppen.
Voor de wc zou ik gewoon water uit de regenton gebruiken.quote:Op donderdag 9 september 2021 14:59 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dit idd. Belangrijkste zijn je telefoon en pinpas zodat je alles wat je mist kan kopen.
Overigens zou ik het idd ook eerder in een schuurtje in de achtertuin zetten.
Zelf heb ik een kluis met daarin cash geld (in verschillende valuta), paspoort, extra creditcard, hardeschijf met backup.
Sinds corona ook een redelijke hoeveelheid voedsel en drinken. Verder in de garage een 5 liter kan water om de wc mee door te spoelen mocht het water niet stromen en ik daar te laat achter kom.
Bij een beetje ramp zijn dat nou net de dingen die niet meer werken. Een telefoon zonder netwerk is totaal nutteloos. Een pinpas zonder internet e.d. kan je niet eten.quote:Op donderdag 9 september 2021 14:59 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Belangrijkste zijn je telefoon en pinpas zodat je alles wat je mist kan kopen.
Het gaat om een brand, niet een extinction of civilisation level event. Daar heb ik een geweer voor.quote:Op donderdag 9 september 2021 21:27 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Bij een beetje ramp zijn dat nou net de dingen die niet meer werken. Een telefoon zonder netwerk is totaal nutteloos. Een pinpas zonder internet e.d. kan je niet eten.
Contant geld of als je nog extremer wilt overleven dan ruilspullen. Geen idee wat dan van waarde is maar zelf dan doe ik toch al niet meer mee.
Zorg voor wat eten, water en dat je het niet te koud krijgt. Dus ook een camping brander. Als een redding langer dan een dag of drie gaat duren dan is wat mij betreft de maatschappij te veel ontwricht om nog mee te willen doen.
Denk dat zaken als medicijnen, tabak en sterke drank dan wel van waarde zouden kunnen zijn. Met name het eerstgenoemde.quote:Op donderdag 9 september 2021 21:27 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Bij een beetje ramp zijn dat nou net de dingen die niet meer werken. Een telefoon zonder netwerk is totaal nutteloos. Een pinpas zonder internet e.d. kan je niet eten.
Contant geld of als je nog extremer wilt overleven dan ruilspullen. Geen idee wat dan van waarde is maar zelf dan doe ik toch al niet meer mee.
Zorg voor wat eten, water en dat je het niet te koud krijgt. Dus ook een camping brander. Als een redding langer dan een dag of drie gaat duren dan is wat mij betreft de maatschappij te veel ontwricht om nog mee te willen doen.
Ja dat is wel het grote nadeel inderdaad. Bovendien zou het met een gesloten kist dat ik open en bloot begraaf in de voortuin niet alleen de nieuwsgierigheid van anderen trekken, maar ook het wantrouwen. Zo van 'die heeft wat te verbergen, wat zou dat zijn'. Dan kan ik prima uitleg geven en zeggen dat het ook voor de directe buren is (zoals je kunt lezen in de OP). Dekens, reddingsdekens, handdoeken, papieren zakdoekjes, EHBO-kit, brandwonden gel, zaklampen, gemoedsrust items (repen chocola, ingeblikt fruit, bijbel, enzovoort).quote:Op donderdag 9 september 2021 20:55 schreef quo_ het volgende:
Nadeel van jouw plannetje zou kunnen zijn dat iedereen kan meekijken in de je voortuin met wat je aan het voorbereiden bent.
Uit je post was niet direct op te maken dat je de brand wil gaan blussen met een waterkan van 5 liter.quote:Op donderdag 9 september 2021 23:01 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Het gaat om een brand, niet een extinction of civilisation level event. Daar heb ik een geweer voor.
Met cash geld kom je dan ook niet ver omdat de maatschappij er niet meer op ingericht is.
Denk dat het een stuk realistischer is. Een tas die je snel mee kan pakken met wat basics. Daarnaast; wanneer er een brand, gaslek of andere dreiging is waarbij je acuut het huis moet verlaten (dat is gasafsluiting en waterafsluiting bijvoorbeeld niet), wordt waarschijnlijk ook de nabije omgeving van het pand afgezet. Afhankelijk van de maat van de voortuin kan je wellicht niet eens bij je begraven kist komen zonder tegengehouden te wordenquote:Op vrijdag 10 september 2021 05:03 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
Misschien is alleen zo'n kist wel helemaal niet een goed idee. Ik ga toch ook maar voor een bug out bag, een tas met overlevingsspullen die ik bij rampen kan inzetten (brand, inbraak waardoor mijn woning als plaats delict wordt aangemerkt en ik dus het huis niet kan binnentreden, gaslek, (terroristische) (be)dreiging, afsluiting van water, afsluiting van gas, enzovoort). En die op een centrale plaats in het huis neerzetten, zodat ik er ten allen tijde bij kan.
Tot zover mijn brainstorm.
Precies!quote:Op donderdag 16 september 2021 00:24 schreef ootjekatootje het volgende:
Succes! Voorkomen is beter dan genezen.
En in nood dm Oot!quote:
Deze wou ik ook al zeggen veel beter en tot 240literquote:Op vrijdag 3 september 2021 01:15 schreef #ANONIEM het volgende:
Je hebt van die waterdichte kunststof tonnen. (Wit met rode deksel, je kent ze wel)
Die lijken me het beste te voldoen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |