Maar zo kom je van de regen in de drup.quote:Op donderdag 2 september 2021 13:43 schreef Saar_1998 het volgende:
Thnx voor jullie reacties. Ja klopt ik betaal wel gewoon het collegegeld.
Ja dat weet ik van die schuld. Maarja ik leef gewoon in het moment zegmaar.
Ik heb erge slapeloosheid en paniekaanvallen waardoor werken/studeren op het moment te zwaar is.
Dit begrijp ik ook niet helemaal. En dan nog is het beter om bij de gemeente te vragen of je voor extra potjes in aanmerking komt dan te lenen lijkt me.quote:Op donderdag 2 september 2021 14:00 schreef Tyr80 het volgende:
Horen die behandelkosten niet vergoed te worden dan?
En ditquote:Op donderdag 2 september 2021 14:10 schreef herverwijderd het volgende:
Ik weet ook niet of de uni/schoolwat dan ook je kan uitschrijven als je nooit op komt dagen en geen studiepunten haalt? Misschien dat iemand anders dat wel weet.
Dus je leent geld om een studie te betalen die je niet volgt? Wauw.quote:Op donderdag 2 september 2021 12:13 schreef Saar_1998 het volgende:
Hallo,
Mijn naam is Sara en ik ben 22 jaar.
Op het moment ontvang ik stufi en een ziektewet uitkering. Ik vroeg me af of dit strafbaar is of dat het kan zijn dat, wanneer ze hier achter komen, ik opeens in een keer veel moet gaan terugbetalen ofzo.
Ik zit ongeveer 1,5 jaar in ze ziektewet. Ik had me ingeschreven voor een opleiding, voor het geval het beter zou gaan. Dat ging het niet, dus ik ben niet gaan studeren. Echter kwam ik tot de conclusie dat ik me gewoon ingeschreven kon laten staan en misschien gewoon stufi zou kunnen lenen.
Die uitkering is gewoon moeilijk om van rond te komen ook met alle kosten van mijn behandeling.
Ik heb dus niet daadwerkelijk gestudeerd, sta alleen ingeschreven. Is dit op de een of andere manier illegaal, kan ik in de problemen komen? Of niet?
Zou echt heel fijn zijn als iemand hier meer van weet want ik kan online niks vinden van informatie hierover.
Sara
Slecht slapen, paniekaanvallen. Dat geeft slechte concentratie en blokkeren/faalangst.quote:Op donderdag 2 september 2021 15:18 schreef AToontje87 het volgende:
[..]
Dus je leent geld om een studie te betalen die je niet volgt? Wauw.
Overigens zou ik niet weten waarom je niet zou kunnen studeren als je last hebt van angstaanvallen.
Nog steeds geen reden om (op je eigen tempo en eventueel thuis) een studie te volgen.quote:Op donderdag 2 september 2021 15:24 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Slecht slapen, paniekaanvallen. Dat geeft slechte concentratie en blokkeren/faalangst.
Voor een LOI-cursus krijg je natuurlijk geen studiefinanciering. Die krijg je in het algemeen alleen voor opleidingen/studies waarvoor op gezette tijden een prestatie wordt verwacht en je mee moet in het voorgeschreven tempo. Been je dat niet bij, dan val je buiten de boot.quote:Op donderdag 2 september 2021 15:26 schreef AToontje87 het volgende:
[..]
Nog steeds geen reden om (op je eigen tempo en eventueel thuis) een studie te volgen.
En ze heeft het niet met het UWV besproken.quote:Op donderdag 2 september 2021 21:05 schreef Mirandaforyou het volgende:
Nee het is niet strafbaar.
Ik zat ook in de ziektewet terwijl ik studeerde. Ik kreeg daardoor een ziektewet uitkering ca 1600 en dan nog stufie ca 680 en dan nog alle toeslagen zoals huur,zorg.kgb en kinderbijslag ook zo een 800 p.m.
Ik had voor de zekerheid de belasting gebeld en het uwv natuurlijk netjes vermeld dat ik nog studeerde. Voor de belastingdienst is het geen probleem, hun kijken alleen naar of het wettelijk is toegestaan. Het UWV was hier wat minder blij mee en eiste dan ook dat ik minstens 4 uur ging werken per week om mijn uitkering en stufie te behouden.
Echter is het verschil tussen jou en mij dat ik wel mijn studie volgde en jij niet. Ik gok dat ze bij jou wat coulanter zijn omdat je dus volledig thuis zit.
Ach, als je niks vertelt komen ze er bij het UWV ook niet achter en er staat ook nergens dat het niet is toegestaan. Dat is bij een bijstandsuitkering wel anders. Daar is het ten strengste verboden om stufie en bijstand tegelijk te ontvangen, en als je dat verzwijgt word je aangerekend als fraudeur.quote:Op donderdag 2 september 2021 21:13 schreef Lienekien het volgende:
[..]
En ze heeft het niet met het UWV besproken.
UWV vermeldt onder het kopje ‘plichten’ dat je wijzigingen moet doorgeven. En als je daarin zaken verzwijgt, kan dat consequenties hebben.quote:Op donderdag 2 september 2021 22:05 schreef Mirandaforyou het volgende:
[..]
Ach, als je niks vertelt komen ze er bij het UWV ook niet achter en er staat ook nergens dat het niet is toegestaan. Dat is bij een bijstandsuitkering wel anders. Daar is het ten strengste verboden om stufie en bijstand tegelijk te ontvangen, en als je dat verzwijgt word je aangerekend als fraudeur.
Het UWV kan gewoon inzien of iemand stufi ontvangt. Of ze het ook actief controleren is een tweede.quote:Op donderdag 2 september 2021 22:05 schreef Mirandaforyou het volgende:
[..]
Ach, als je niks vertelt komen ze er bij het UWV ook niet achter en er staat ook nergens dat het niet is toegestaan. Dat is bij een bijstandsuitkering wel anders. Daar is het ten strengste verboden om stufie en bijstand tegelijk te ontvangen, en als je dat verzwijgt word je aangerekend als fraudeur.
Ik heb het hele rechten en plichten blad doorgelezen maar er staat niks over studiefinanciering.quote:Op donderdag 2 september 2021 22:40 schreef Lienekien het volgende:
[..]
UWV vermeldt onder het kopje ‘plichten’ dat je wijzigingen moet doorgeven. En als je daarin zaken verzwijgt, kan dat consequenties hebben.
UWV kan dat niet inzien. Trust me.quote:Op donderdag 2 september 2021 23:03 schreef TornadoDK het volgende:
[..]
Het UWV kan gewoon inzien of iemand stufi ontvangt. Of ze het ook actief controleren is een tweede.
Maar dit verzwijgen kan ook voor het UWV gevolgen hebben.
Je moet letterlijk je bankafschriften laten zien. Voor maanden. Wat ga je doen dan, het laten storten bij de buurmanquote:Op donderdag 2 september 2021 23:39 schreef Mirandaforyou het volgende:
[..]
UWV kan dat niet inzien. Trust me.
Ik heb bij het UWV nog nooit een bankafschrift laten zien. Bij de bijstand wel.quote:Op donderdag 2 september 2021 23:53 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Je moet letterlijk je bankafschriften laten zien. Voor maanden. Wat ga je doen dan, het laten storten bij de buurman
Maar idd, bijstand + stufi mag niet. WW + stufi mag wel.
Ik verkeer in de veronderstelling dat mijn uwv geld voornamelijk is om werkeloosheid op te vangen en niet alle zieke ook nog eens te betalen.quote:Op vrijdag 3 september 2021 08:36 schreef Mirandaforyou het volgende:
[..]
Ik heb bij het UWV nog nooit een bankafschrift laten zien. Bij de bijstand wel.
De bijstand is natuurlijk strenger omdat het van “bevolkingsgeld” is en het UWV is een premie die je maandelijks betaalt voordat je werkloos wordt.
Ik heb bij het UWV gewerkt. Aub geen onwaarheden verkondigen als je er geen verstand van hebtquote:Op donderdag 2 september 2021 23:39 schreef Mirandaforyou het volgende:
[..]
UWV kan dat niet inzien. Trust me.
Jaren en jaren geleden was studefinanciering na de gift een lening en die lening werd als inkomen gezien en een evt uitkering werd met het bedrag wat je kon lenen verlaagd.quote:Op donderdag 2 september 2021 23:37 schreef Mirandaforyou het volgende:
[..]
Ik heb het hele rechten en plichten blad doorgelezen maar er staat niks over studiefinanciering.
Genoeg studenten die naast hun studie 30 uur per week werken om zo een studio te bekostigen in Amsterdam bijvoorbeeld. Het is logisch dat zij ook recht hebben op een uitkering bij werkloosheid of ziekte ondanks hun studiefinanciering. Daarnaast is studiefinanciering ook geen “inkomen” volgens de wet.
Het UWV verplicht je om je maandelijke inkomsten door te geven. Daar valt stufie niet onder.
Jij wil afgaan op wat Miranda zegt? Zelf weten, maar lijkt me niet verstandig.quote:Op vrijdag 3 september 2021 16:01 schreef Saar_1998 het volgende:
Ahh top om te horen dat het niet strafbaar is, is echt een last die van m'n schouders valt.
Wat had/heb jij voor ziekte Miranda? Heb je dit je hele studie zo kunnen doen? Na 2 jaar vervalt je ziektewet uitkering toch? Dan word het een wia uitkering ofzo. Is dat iets anders als bijstand?
Wat raar dat je wel ww en stufi mag hebben en geen bijstand en stufi.
volgens mij word je sowieso uitgeschreven als je niet op tijd je propedeuse haalt (1-2 jaar afhankelijk van de instelling)?quote:Op donderdag 2 september 2021 14:10 schreef herverwijderd het volgende:
Ik zou die studiefinanciering ook stopzetten. Wie weet heb je het in de toekomst nog nodig als je je weer wel goed genoeg voelt om te gaan studeren.
Ik weet ook niet of de uni/schoolwat dan ook je kan uitschrijven als je nooit op komt dagen en geen studiepunten haalt? Misschien dat iemand anders dat wel weet.
Interessante vraag! Van wat ik kan vinden kan dit niet zomaar. Binnen hbo/wo is de student in eerste instantie verantwoordelijk voor de uitschrijving. De school kan dat alleen in een bepaald aantal gevallen doen, zie https://www.onderwijsinspectie.nl/onderwerpen/schorsen-en-verwijderen/vraag-en-antwoord/mag-een-school-een-student-verwijderen---schorsenquote:Op donderdag 2 september 2021 14:10 schreef herverwijderd het volgende:
Ik zou die studiefinanciering ook stopzetten. Wie weet heb je het in de toekomst nog nodig als je je weer wel goed genoeg voelt om te gaan studeren.
ze heeft het niet over de bijstand maar de ziektewet.quote:Op vrijdag 3 september 2021 20:01 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Jij wil afgaan op wat Miranda zegt? Zelf weten, maar lijkt me niet verstandig.
Als je bijstand krijgt, word je geacht je best te doen om werk te zoeken. En moet je beschikbaar zijn voor de arbeidsmarkt. Het is niet bedoeld als extra ondersteuning voor als je wilt studeren. Sterker nog, in bepaald situaties kreeg/krijg je niet eens bijstand als je ook nog recht hebt op studiefinanciering (ik weet niet of dat na de recentste wijziging van het stelsel nog geldt).
Ik was erg overspannen. Na een jaar heeft de arts besloten mij uit de ziektewet te gooien. Toen moest ik wel werken, wat uiteindelijk ook wel weer goed was voor de sociale contacten en zingeving.quote:Op vrijdag 3 september 2021 16:01 schreef Saar_1998 het volgende:
Ahh top om te horen dat het niet strafbaar is, is echt een last die van m'n schouders valt.
Wat had/heb jij voor ziekte Miranda? Heb je dit je hele studie zo kunnen doen? Na 2 jaar vervalt je ziektewet uitkering toch? Dan word het een wia uitkering ofzo. Is dat iets anders als bijstand?
Ze had het wel over de bijstand.quote:Op zondag 5 september 2021 01:35 schreef Mirandaforyou het volgende:
[..]
ze heeft het niet over de bijstand maar de ziektewet.
En sinds de basisbeurs is afgeschaft zijn er een hoop regels verandert. Waaronder dat de bijverdiengrens is komen te vervallen.
quote:Op vrijdag 3 september 2021 16:01 schreef Saar_1998 het volgende:
Jezelf in de schulden steken voor onbewezen ideetjes lijkt me zeer onverstandig.quote:Op donderdag 2 september 2021 19:32 schreef Saar_1998 het volgende:
ben met allemaal alternatieve geneeswijzen bezig zegmaar.
Ja lijkt me ook erg zonde en onnodig. Je weet nooit hoe je over een paar jaar denkt of wat er verandert in je leven.quote:Op zondag 5 september 2021 09:26 schreef Daboman het volgende:
Ik snap ook niet waarom je ingeschreven blijft staan. Volgens mij bouw je alleen maar een schuld op. Als je niet zonder kunt heb je financieel geen houdbare situatie.
Zo iemand ken ik ook, die had aan het eind van z'n stufi-periode 40k schuld. En spijt. En meer slapeloosheid en paniekaanvallen, zegmaar.quote:Op donderdag 2 september 2021 13:43 schreef Saar_1998 het volgende:
Thnx voor jullie reacties. Ja klopt ik betaal wel gewoon het collegegeld.
Ik heb erge slapeloosheid en paniekaanvallen waardoor werken/studeren op het moment te zwaar is.
Kijk hiermee uit, want straks zit je met een hoge schuld en kan je niet meer zo lekker in het moment leven omdat je in de schuldsanering zit bv.quote:Op donderdag 2 september 2021 13:43 schreef Saar_1998 het volgende:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |