abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_200974083
Woede om camping bij Formule 1 in Zandvoort: 'Hemeltergend dat dit wél mag'

Kamerleden, festivalorganisatoren en anderen uit de evenementensector zijn stomverbaasd dat er pal naast het Formule 1-terrein in Zandvoort een camping verrijst met duizenden slaapplekken. Dit mag wel, terwijl het kabinet een streep zette door meerdaagse festivals met overnachting. "Getover met woorden, hemeltergend", klinkt de kritiek vanuit de evenementensector.

'Een slaapplek waar iedereen jaloers op is. Een unieke locatie, pal naast het circuit.' Op de site van de Dutch Grand Prix wordt de tijdelijke camping pal naast het circuit van Zandvoort met wervende zinnen aangeprezen. Vanaf 295 euro per persoon kunnen parcoursbezoekers een tent huren. Er worden ook tenten aangeboden voor meerdere nachten.

Hemeltergend

Op sociale media regent het boze en verontwaardigde reacties. Want: hoezo mag dit wel? Meerdaagse campingfestivals zoals Lowlands werden immers door het kabinet afgelast.

Lowlands-directeur Eric van Eerdenburg heeft er dan ook geen goed woord voor over. 'Hemeltergend'', noemt de Lowlands-directeur het. "Dit is meten met twee maten. Het ruikt naar corruptie."

Snappen de ophef

We begrijpen de ophef, zegt woordvoerder Simon Keizer van de Dutch Grand Prix, de organisatie die de gp in Zandvoort organiseert, tegen RTL Nieuws. "Ik snap ook dat die wervende tekst over de camping op de site in het verkeerde keelgat schiet. Maar er is een aparte vergunning afgegeven voor deze camping. De camping valt onder een eigen vergunning en dus niet onder die van de grand prix."

Maar de camping is wel speciaal voor het race-evenement opgezet en ligt pal aan het parcours. "Toch is het een reguliere camping. Het terrein biedt slaapplaatsen, net zoals alle andere campings in Nederland. Voor de grand prix moet je een apart ticket kopen."

Uit navraag blijkt echter dat er ook combinatie-tickets beschikbaar zijn: voor zowel camping als de F1-race.

Geen dj's

Een groot deel van de camping is volgens de woordvoerder bedoeld voor crew. Keizer: "Een kleiner deel is voor bezoekers. Ieder persoon heeft 7,5 vierkante meter voor zichzelf. Er gelden op de camping ook duidelijke coronaregels. De dj's en festiviteiten die gepland stonden, zijn afgeschaft."

Uit de vergunningsaanvraag blijkt dat de camping plek biedt aan 2.900 racefans en 1.900 crewleden.

quote:
Verkochte tickets

Een woordvoerder van de Dutch Grand Prix laat weten dat er tot nu toe 1078 racefans een plek op de camping geboekt hebben. In totaal is er op basis van de verleende vergunning ruimte voor 4800 mensen. Een deel daarvan is voor crewleden. De verhouding tussen racefans en crewleden kan de organisatie zelf invullen.
Gemeente Zandvoort

De gemeente Zandvoort heeft de vergunning afgegeven. Walter Sans van de gemeente zegt in een reactie: "Normaal is dit een sportterrein maar een slimme ondernemer wil dit terrein nu tijdelijk omdopen tot camping. Dat mag, omdat het een camping is vergelijkbaar met alle andere campings in Zandvoort." En, zo vervolgt de gemeentewoordvoerder: "De camping staat bovendien buiten het evenemententerrein."

Uit navraag blijkt dat die slimme ondernemer DGP Race BV is, de organisatie die ook achter de Dutch Grand Prix zit.

Getover met woorden

Lowlandsdirecteur Van Eerdenburg noemt het 'getover met woorden'. "De camping van Lowlands staat ook niet op het festivalterrein. Ik heb er gewoon geen woorden voor."

Hij krijgt bijval van Kamerleden, onder wie PvdA-Kamerlid Attje Kuiken: "Ik vind het nogal absurd." Lisa Westerveld (GroenLinks) laat weten duidelijkheid te willen hebben. Ze gaat er tijdens het coronadebat vanmiddag een vraag over stellen. Ook de lokale GroenLinks-fractie wil van het collegebestuur van de gemeente Zandvoort opheldering en heeft vragen gesteld aan het college.

'Geen verkapt festival'

De burgemeester van Zandvoort, David Moolenburgh, laat in een reactie aan het RTL Nieuws weten dat de grand prix geen verkapt festival wordt. "Het is een camping zoals we er zovelen hebben in Zandvoort. De camping is alleen bedoeld om te slapen." Hij begrijpt de ophef, maar zegt dat het gevolg is van keuzes die in Den Haag worden gemaakt. "Wij zijn in Zandvoort in ieder geval heel blij dat we in beperkte setting door kunnen gaan met organiseren van de Formule 1."

https://www.rtlnieuws.nl/(...)ltergend-dat-dit-mag
West-Melanesia
pi_200974197
¤295 voor een weekendje op 7,5m2 _O-

Handige, maar helaas te late, les voor Lowlands en consorten, camping in een aparte bv doen :')
pi_200974219
Afgunst is een vreselijk slechte eigenschap van de mens. Of dat bij Nederlanders erger is dan bij andere landen weet ik niet. Alles, maar dan ook echt alles zal worden aangegrepen om te zeuren waarom de Grand Prix nou wel mag doorgaan.

Joh, alle campings in Nederland zijn gewoon open.

Doelstelling van de Grand Prix in Nederland is om zo milieubewust mogelijk het evenement neer te zetten. Door de camping worden veel verkeersbewegingen voorkomen.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_200974241
Mad

Maar we hebben wel een mooie race *O*
pi_200974258
Tja, dat krijg je met lobby van prins.
Schandalig.

Sowieso in tijden van alarmerende klimaatverandering zouden dit soort absurde praktijken niet meer plaats moeten hebben wat mij betreft.
pi_200974264
quote:
0s.gif Op woensdag 18 augustus 2021 22:36 schreef spectrumanalyser het volgende:
Afgunst is een vreselijk slechte eigenschap van de mens. Of dat bij Nederlanders erger is dan bij andere landen weet ik niet. Alles, maar dan ook echt alles zal worden aangegrepen om te zeuren waarom de Grand Prix nou wel mag doorgaan.

Joh, alle campings in Nederland zijn gewoon open.

Doelstelling van de Grand Prix in Nederland is om zo milieubewust mogelijk het evenement neer te zetten. Door de camping worden veel verkeersbewegingen voorkomen.
Vind je het gek dat de directeur van Lowlands wat afgunstig reageert? Die ziet voor het tweede jaar op rij z'n festival geannuleerd worden. Terwijl het defacto niet heel veel anders is qua overnachtingssituatie.
  woensdag 18 augustus 2021 @ 22:43:21 #7
338319 ZarB
Piña colada
pi_200974374
Maar dit had Lowlands toch hetzelfde kunnen doen? Festivalterrein apart van de camping. en de camping aanduiden als "alleen om te slapen". Opgelost.
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
pi_200974408
quote:
0s.gif Op woensdag 18 augustus 2021 22:36 schreef spectrumanalyser het volgende:
Door de camping worden veel verkeersbewegingen voorkomen.
Of toch iig verspreid.
pi_200974467
quote:
0s.gif Op woensdag 18 augustus 2021 22:38 schreef tjoptjop het volgende:

[..]
Vind je het gek dat de directeur van Lowlands wat afgunstig reageert? Die ziet voor het tweede jaar op rij z'n festival geannuleerd worden. Terwijl het defacto niet heel veel anders is qua overnachtingssituatie.
Zet tribunes neer, maak van Lowlands een afgesloten gebied en zet de camping buiten dat gebied. zoiets?

vergeet niet dat er strenge controle zal zijn op sterke drank bij de camping tijdens de DutchGP. Dus sterke drank, lachgas en drugs zijn niet toegestaan. dutchgp is een sportevenement.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_200974496
Kansloos dit. Het speeltje van de prins van Oranje moet wel doorgaan natuurlijk...
^ To je nesmysl ^
pi_200974531
quote:
0s.gif Op woensdag 18 augustus 2021 22:47 schreef spectrumanalyser het volgende:
vergeet niet dat er strenge controle zal zijn op sterke drank bij de camping tijdens de DutchGP.
Dat betwijfel ik ten zeerste. Niet dat het verboden is, maar de strenge controle.

Overigens heb ik geen probleem met de GP camping hoor. ipv dit verbieden had ik liever gezien dat Lowlands e.d. ook gewoon door was gegaan. Maar ik snap wel dat het zuur aanvoelt bij de organisaties van de afgelaste festivals.
pi_200974830
quote:
0s.gif Op woensdag 18 augustus 2021 22:50 schreef tjoptjop het volgende:

[..]
Dat betwijfel ik ten zeerste. Niet dat het verboden is, maar de strenge controle.

Overigens heb ik geen probleem met de GP camping hoor. ipv dit verbieden had ik liever gezien dat Lowlands e.d. ook gewoon door was gegaan. Maar ik snap wel dat het zuur aanvoelt bij de organisaties van de afgelaste festivals.
Het is meer dan zuur dat meerdaagse festivals met camping de verplichting kregen alle campinggasten elke dag te moeten testen. Ook al is iemand volledig gevaccineerd of dag ervoor al negatief getest. Dat legt een druk op de organisatie die bij de GP niet neergelegd wordt.

Nu stelt die minicamping niks voor en wordt dat tot epische proporties opgeblazen. Maar die eis bij de festivals, die is in dit licht onbegrijpelijk want dat mensen meerdere dagen op het terrein komen is blijkbaar totaal onbelangrijk.

Daarnaast is zitplaatsen een vereiste maar zodra die er zijn mag de bezoeker van God los. Dan vraag ik me af of de 750 man maximaal bij een openluchtfeestje niet wat ruimer had gekund

Het voelt meer als succesvol lobbywerk van de voetballerij. dat worden de vakken nu volgepropt en kan het publiek helemaal los. Naar mijn mening niet in de geest van de regels

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 18-08-2021 23:16:17 ]
  woensdag 18 augustus 2021 @ 23:21:40 #13
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_200974974
quote:
Rutte over Formule 1 in Zandvoort: het mag omdat ze aan de regels voldoen

In het coronadebat in de Tweede Kamer heeft demissionair premier Rutte gereageerd op de verontwaardiging over de meerdaagse grand prix op het circuit in Zandvoort. Het is geen apart kabinetsbesluit geweest, zegt Rutte. Het race-evenement valt onder de verruiming van de maatregelen omdat het een 'geplaceerd evenement' is. "Mensen zitten op hun eigen stoeltje en moeten voor elke dag een kaartje hebben", zegt Rutte. "En over die camping: er slapen daar mensen, maar daarmee is het nog geen meerdaags evenement. De bezoekers moeten zich om binnen te komen bij het circuit elke dag laten testen."

Volgens Rutte hadden de organisatoren van Lowlands aangegeven dat mensen na een keer testen meerdere dagen met overnachtingen op het festival zouden zijn en dat elke dag testen van de bezoekers niet mogelijk was. De Parade heeft ook plaatsgevonden omdat daar wel aan de regels werd voldaan, zegt de premier. "Wij geven geen toestemming aan individuele evenementen. Wij stellen randvoorwaarden voor wat wel en wat niet mag."

Organisatoren van evenementen hebben hun boosheid en onbegrip geuit over de grote camping bij de Formule 1. Zo'n 5000 gasten, deels crew en deels fans, kunnen daar in tenten slapen, terwijl meerdaagse muziekfestivals juist om die reden niet door mogen gaan. In Zandvoort zeggen ze dat alles volgens de geldende coronaregels gaat. Zaterdag is er een demonstratie van de evenementensector en artiesten om eerdere versoepelingen af te dwingen. Het Formule 1-weekend begint op 3 september.
https://nos.nl/liveblog/2(...)vidpatienten-op-ic-s
Dus een camping is prima als je de kaartjes per dag opsplitst en elke dag een negatieve test kan overleggen? :') Lowlands had dus gewoon het ticket moeten opsplitsen naar 3 tickets en als bundel van 3 tickets moeten verkopen. Volgens mij zei Rutte ooit iets over het opzoeken van de grenzen van de regels. Maar de pandjesprins mag dit uiteraard doen.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  woensdag 18 augustus 2021 @ 23:31:29 #14
285613 Verbodsbord
Verwijderd door Admin
pi_200975121
quote:
16s.gif Op woensdag 18 augustus 2021 23:21 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Dus een camping is prima als je de kaartjes per dag opsplitst en elke dag een negatieve test kan overleggen? :') Lowlands had dus gewoon het ticket moeten opsplitsen naar 3 tickets en als bundel van 3 tickets moeten verkopen. Volgens mij zei Rutte ooit iets over het opzoeken van de grenzen van de regels. Maar de pandjesprins mag dit uiteraard doen.
Lowlands heeft zelf die optie afgeschoten omdat het volgens hen niet haalbaar was iedereen elke dag te testen.
pi_200976406
Een tentje voor 295 euro. 8)7 8)7 8)7
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_200976439
Gewoon aan de persoon die toestemming heeft gegeven vragen: heeft u buiten de deur gegeten/gedronken metde prins, en zo ja, mogen wij dan het bonnetje zien.

Als de antwoorden 'ja en nee' zijn met een onderzoek naar corruptie dreigen.
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
pi_200976442
quote:
0s.gif Op woensdag 18 augustus 2021 22:48 schreef TyVole het volgende:
Kansloos dit. Het speeltje van de prins van Oranje moet wel doorgaan natuurlijk...
We hebben geen prins van Oranje. Wel een prinses van Oranje.

Verder terechte verontwaardiging natuurlijk.
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
pi_200976451
quote:
0s.gif Op woensdag 18 augustus 2021 22:47 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]

vergeet niet dat er strenge controle zal zijn op sterke drank bij de camping tijdens de DutchGP. Dus sterke drank, lachgas en drugs zijn niet toegestaan. dutchgp is een sportevenement.
Tijd om van je zolderkamertje af te komen. Er wordt daar meer gezopen en gebruikt dan op Lowlands, vergelijk het met Alpe de Huez toestanden maar dan nog een graad erger.
pi_200976468
quote:
2s.gif Op donderdag 19 augustus 2021 08:11 schreef machtpen het volgende:

[..]
Tijd om van je zolderkamertje af te komen. Er wordt daar meer gezopen en gebruikt dan op Lowlands, vergelijk het met Alpe de Huez toestanden maar dan nog een graad erger.
Maar op Alpe d'Huez stappen ze op de fiets. Bij de Dutch GP in een Formule 1 auto. Toch een stukkie gevaarlijker met drank op lijkt mij.....
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_200976474
quote:
0s.gif Op donderdag 19 augustus 2021 08:14 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]
Maar op Alpe d'Huez stappen ze op de fiets.
Het gaat over de supporters niet de deelnemers,
  donderdag 19 augustus 2021 @ 08:22:26 #21
80382 manny
30 is best veel
pi_200976520
quote:

[..]
Ik waag dit te betwijfelen. Maar het is ook geen wedstrijd welke bezoeker / supporter het meest zuipt en gebruikt.

De evenementenbranche kon niet voldoen aan de eisen / had niet de praktische mogelijkheden. Deze lieden blijkbaar wel. Zuur: ja. Onrechtvaardig: hoeft niet.
proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
pi_200976889
Hoewel ik de gefronste wenkbrauwen hier wel begrijp begin ik die overdreven aandacht voor de evenementenbranche ook wel een beetje zat te worden.
pi_200976928
quote:
19s.gif Op donderdag 19 augustus 2021 08:22 schreef manny het volgende:

[..]
Ik waag dit te betwijfelen. Maar het is ook geen wedstrijd welke bezoeker / supporter het meest zuipt en gebruikt.

De evenementenbranche kon niet voldoen aan de eisen / had niet de praktische mogelijkheden. Deze lieden blijkbaar wel. Zuur: ja. Onrechtvaardig: hoeft niet.
Deze lieden kregen niet dezelfde eisen opgelegd als de evenementenbranche wel kreeg....
pi_200976994
quote:
0s.gif Op donderdag 19 augustus 2021 08:58 schreef Raw85 het volgende:
Hoewel ik de gefronste wenkbrauwen hier wel begrijp begin ik die overdreven aandacht voor de evenementenbranche ook wel een beetje zat te worden.
Ik niet. Lowlands had een kartbaan moeten aanleggen naast hun camping en separate vergunningen hiervoor moeten indienen door iemand van adel.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_200977017
quote:
1s.gif Op donderdag 19 augustus 2021 09:02 schreef OnwetendeNerd het volgende:

[..]
Deze lieden kregen niet dezelfde eisen opgelegd als de evenementenbranche wel kreeg....
Familie zijn van iemand met de achternaam: "van oranje" maakt het leven wel makkelijker.
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_200977064
quote:
Lowlandsdirecteur Van Eerdenburg noemt het 'getover met woorden'. "De camping van Lowlands staat ook niet op het festivalterrein. Ik heb er gewoon geen woorden voor."
Dit is pas getover met woorden. De camping staat namelijk weliswaar niet op het festivalterrein maar valt wel binnen het evenemententerrein. Als ze nu niet zo gretig waren met geld binnenharken door ook de slaapplaatsen te willen uitmelken was de hele campingdiscussie er niet geweest.
pi_200977104
quote:
1s.gif Op donderdag 19 augustus 2021 09:10 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:

[..]
Dit is pas getover met woorden. De camping staat namelijk weliswaar niet op het festivalterrein maar valt wel binnen het evenemententerrein. Als ze nu niet zo gretig waren met geld binnenharken door ook de slaapplaatsen te willen uitmelken was de hele campingdiscussie er niet geweest.
Want onze nationale huisjesmelker doet dit niet?
pi_200977123
quote:

[..]
_O- _O- _O-
pi_200977138
quote:
0s.gif Op donderdag 19 augustus 2021 09:13 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Want onze nationale huisjesmelker doet dit niet?
Wat niet?
pi_200977215
Nu rest ons alleen nog maar vurig te hopen op heel slecht weer in het weekend van 3-5 september. Storm, harde regen, orkaanwind, hoosbuien, en veel kou graag.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')