Zo te horen is het de 2e keer dat het je overkomt. Beetje lullig om te zeggen maar geen backup maken = niet belangrijk. Er zijn genoeg (gratis) oplossingen zoals dropbox, onedrive, google drive ed.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 15:53 schreef suzi1 het volgende:
'ja idd een gerenomeerd bedrijf.
jaren geleden was er een hd gecrashed en na 2 jaar laten recoveren en dat was gelukkig goed afgelopen, maar die zaak zit er niet meer.
er staan nu te belangrijke foto's op dat ik geen jaar wil wachten. en na een jaar vol pech mag ik nu wel eens geluk hebben. al werkt het zo niet op deze wereld
Ik zou niet adviseren om zoiets te gaan gebruiken als je niet minimaal weet wat je doet.quote:Op donderdag 19 augustus 2021 12:00 schreef Watuntrik het volgende:
Anders eens Testdisk proberen.
https://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk
Dat is een zeer krachtige cmd line tool... Had ook ooit oude defecte hardrive van de laptop. Was met geen mogelijkheid meer via Windows te benaderen, kreeg geen letter meer en crashte continue met een BSOD op moment van proberen te openen. Heb hem met testdisk via USB alsnog weten leeg te trekken.
Is wel lastig tooltje wanneer je niet gewend bent met cmd console te werken...
Maar heeft wel redelijk goede duidelijke tutorials.
https://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk_Step_By_Step
De HDD eruit halen is doorgaans geen probleem voor garantie.quote:Op donderdag 19 augustus 2021 12:16 schreef Watuntrik het volgende:
Ongeacht je computer vaardigheden.
Wat beslist een nadeel is en je absoluut moet overwegen binnen garantieperiode is dat wanneer je de laptop moet open schroeven om de HDD eruit te halen om er een USB drive van te maken en zo proberen te benaderen. Dan verspeel je mogelijk alle rechten op garantie als ze zien dat je het zelf eens hebt open gemaakt.
Dat dacht ik ooit ook eens met een ding van de Mediamarkt. Schijf kapot en ik terug naar Mediamarkt met de schijf vragen voor een nieuwe. Zeggen zij, nee zo werkt dat niet, breng maar hele computer en eigenlijk ben je nu je garantie al kwijt, maar dat zullen we uit coulance maar door de vingers zien.quote:Op donderdag 19 augustus 2021 12:21 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
De HDD eruit halen is doorgaans geen probleem voor garantie.
We stuurden zelf veel laptops op zonder HDD aangezien die anders vaak leeggemaakt werden.
De schijf bewaarden we dan voor de klant (met geprint label) en monteerden we dan weer als de laptop gerepareerd terug kwam.
Uiteraard hadden we zelf dan al een deel van de diagnose gedaan, bij een kapotte HDD konden we de klant voorstellen om data recovery uit te voeren of de schijf op te sturen als het complex was.
quote:Op donderdag 19 augustus 2021 12:28 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Dat dacht ik ooit ook eens met een ding van de Mediamarkt. Schijf kapot en ik terug naar Mediamarkt met de schijf vragen voor een nieuwe. Zeggen zij, nee zo werkt dat niet, breng maar hele computer en eigenlijk ben je nu je garantie al kwijt, maar dat zullen we uit coulance maar door de vingers zien.
Dus als je een peimel tegenkomt heb je het verknalt.
Dus geluk bij ongeluk, computer 6 weken kwijt, omdat de monteur net een dag voordat ik het inleverde was geweest. Hij komt maar 1 keer in de 6 weken voor reparaties die mediamarkt verzameld over die periode.
Het vervangen of verwijderen van je harddisk laat niet je garantie vervangen, evenals het vervangen of bijplaatsen van geheugen. Anders wordt het als je schade / het defect hebt veroorzaakt bij 1 van die handelingen.quote:Op donderdag 19 augustus 2021 12:28 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Dat dacht ik ooit ook eens met een ding van de Mediamarkt. Schijf kapot en ik terug naar Mediamarkt met de schijf vragen voor een nieuwe. Zeggen zij, nee zo werkt dat niet, breng maar hele computer en eigenlijk ben je nu je garantie al kwijt, maar dat zullen we uit coulance maar door de vingers zien.
Dus als je een peimel tegenkomt heb je het verknalt.
Dus geluk bij ongeluk, computer 6 weken kwijt, omdat de monteur net een dag voordat ik het inleverde was geweest. Hij komt maar 1 keer in de 6 weken voor reparaties die mediamarkt verzameld over die periode.
Dat snapte ik achteraf ook wel... Was communicatiefoutje en m'n eerste PC ergens rond het jaar 2000. Eerst gebeld metde service lijn en aangegeven HDD tikt en blijft hangen, zegt medewerker dan moet je dat ding terugbrengen. Dus ik dacht dat ding is de HDDquote:Op donderdag 19 augustus 2021 12:53 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het vervangen of verwijderen van je harddisk laat niet je garantie vervangen, evenals het vervangen of bijplaatsen van geheugen. Anders wordt het als je schade / het defect hebt veroorzaakt bij 1 van die handelingen.
En een random winkel(keten) is natuurlijk niet de autoriteit op dat vlak, je kan altijd nog buiten hen om een RMA aanvragen als ze dwars liggen.
Alleen de harddisk brengen is natuurlijk wel weer een ander verhaal, de Mediamarkt heeft je geen harddisk verkocht maar een complete laptop. Dat maakt het voor hen ook lastiger om na te gaan of die harddisk überhaupt uit die laptop komt. De ene fabrikant of groothandel gaat daar ook soepeler mee om dan de andere, soms konden we de HDD retourneren (RMA), soms kregen we die gecrediteerd en soms moest de hele laptop opgestuurd worden (en dat deden we dan in overleg met de klant, tenzij data-recovery nodig was).
Niet helemaal, een HD is een "user servicable parts" en het is mogelijk gemaakt om die te vervangen. Zolang je maar geen garantie zegels/stickers verbreekt behoud je de garantie.quote:Op donderdag 19 augustus 2021 12:16 schreef Watuntrik het volgende:
Ongeacht je computer vaardigheden.
Wat beslist een nadeel is en je absoluut moet overwegen binnen garantieperiode is dat wanneer je de laptop moet open schroeven om de HDD eruit te halen om er een USB drive van te maken en zo proberen te benaderen. Dan verspeel je mogelijk alle rechten op garantie als ze zien dat je het zelf eens hebt open gemaakt.
De reparatiedienst van de verkopende partij kon mij niet zeggen of er nog garantie op zou zitten als ik hem al open had gemaakt.quote:Op donderdag 19 augustus 2021 13:23 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Afijn, toch beter voor TS om dat even kort te sluiten met de verkopende partij voordat ze de schroevendraaier naar voren toverd en begint te sleutelen. Voor velen geldt wanneer ze zich ergens langsaf kunnen zeiken zullen ze het niet laten.
is net zoiets als iets tegen FB en WA hebben. nou weet ik ook wel dat niks veilig is en denken toch nog enige privacy te hebben. en alsof ze bij cloud in ieder zn mapjes gaan zitten kijken, boeit ze niks, hebben wel wat beters te doen, ben niet speciaal etc etc.quote:Op donderdag 19 augustus 2021 18:48 schreef SolidasRock het volgende:
@:suzi1 die externe ssd/hdd/usbstick kan ook weer kapotgaan en of verloren raken (inbraak/brand in huis bijv)
Ik weet niet wat je precies tegen cloud hebt, kan je hier misschien iets over kwijt want misschien klopt dat niet?
Als je hem toch al eruit hebt en een nieuwe hang die schijf dan eens aan de USBquote:Op donderdag 19 augustus 2021 18:35 schreef suzi1 het volgende:
[..]
De reparatiedienst van de verkopende partij kon mij niet zeggen of er nog garantie op zou zitten als ik hem al open had gemaakt.
Vind ik wel een beetje raar. Lijkt mij toch makkelijk met een Ja of een Nee te beantwoorden.
Er zit nu een nieuwe ssd en hij werkt weer. Dus ben allang blij dat ik van dat kleine schermpje af ben op mn notebook.
Maar er is dus geen verzegeling verwijderd etc. Alleen eruit gehaald, aan een pc gehangen, niet te vinden op die pc en nu dus zelf een vervanger gekocht.
Kaartje was maar 128gb en stond niet eens meer vol, maar natuurlijk wel het belangrijkste wat ik net niet kwijt wil.
Blijft alleen nog even het juiste adres vinden voor een niet overdreven prijs allah 7 a 900 euro om te recoveren.
Ben ook niet van plan software te kopen of gratis te dl-en, want ik zie hier ook al te vaak staan dat je daar niks aan hebt, en dus meer schade aan kan richten. Dat wilt ik echt niet.
Wil eigenlijk ook niks op onedrive of in cloud zetten, heb daar iets tegen. Dus moet ook maar een simpelere externe schijf aanschaffen zodat ik niet steeds de boel met snoeren vast moet maken etc. (het kan een mens soms maar net teveel zijn.. en zie wat je daarmee bereikt. Nada nixus en goed over de rooie)
wil ik wel doen, maar als een pc hem niet zag dan denk ik mijn laptup ook nietquote:Op donderdag 19 augustus 2021 19:23 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Als je hem toch al eruit hebt en een nieuwe hang die schijf dan eens aan de USB
En scan 'm eens met testdisk volgens deze handleiding
https://www.wintips.org/h(...)d-inaccessible-disk/
.Zou leuke zoekpartij kunnen worden om tussen de meuk terug te vinden wat je kwijt bent.
Zoals in het artikel ook staat beschreven, met een beetje geluk...quote:Op donderdag 19 augustus 2021 23:15 schreef suzi1 het volgende:
[..]
wil ik wel doen, maar als een pc hem niet zag dan denk ik mijn laptup ook niet
zoeken in een berg meuk zou ik nu dan wel ontzettend leuk kunnen vinden
Dan moet je dat inderdaad overlaten aan iemand die daar enigermate bekend mee is. En dan is het een fluitje van een cent. Maar ik snap dat zeggen dat het niet moeilijk is wat te gemakkelijk kort door de bocht. Het zijn toch de nodige stappen die je moet doorlopen via de cmd console waar bij een leek alleen maar toeters en bellen afgaan.quote:Op vrijdag 20 augustus 2021 10:41 schreef suzi1 het volgende:
dat is dan weer een beetje mijn probleem. zelf heb ik er totaal geen verstand van en dan lees je de ene ja zeggen en de ander nee.
ik duw eerdaags dit topic onder iemand zn neus en dan mag hij beslissen voor mij.
en ik mag nu eindelijk wel een keertje een beetje geluk hebben ook!
wil niet zeiken, maar wat een ellendig jaar is dit, en dat heeft niet eens te maken met eoa pandemie
kwam er overigens achter dat telegram op desktop al de foto's nog wel had bewaard die ik daarmee had verstuurd naar een vriendin, dus een aantal foto's heb ik op die manier al terug.
en de zon begint te schijnen!
Een vriend van mij doet het op professioneel niveau en hem heb ik net gesproken. Naar zijn mening klinkt het als een defecte controllerchip. Die kan worden vervangen maar of je daarna je data terugkrijgt is dan nog maar de vraag. Het is dan ook nog eens een "cheapass" onbekende ssd.quote:Op vrijdag 20 augustus 2021 10:47 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Dan moet je dat inderdaad overlaten aan iemand die daar enigermate bekend mee is. En dan is het een fluitje van een cent. Maar ik snap dat zeggen dat het niet moeilijk is wat te gemakkelijk kort door de bocht. Het zijn toch de nodige stappen die je moet doorlopen via de cmd console waar bij een leek alleen maar toeters en bellen afgaan.
Helaas wordt hier door veel partijen misbruik van gemaakt. Zoals je al aangaf, professioneel vragen ze veel geld voor de recovery. Terwijl het voor hun met een beetje geluk ook binnen 30 minuten gefixed is. En dan is het echt mooi kasa voor die boeven.
Houd die schijf achter de hand en bookmark die link van de handleiding en laat het bij gelegenheid aan een IT mannetje zien. DIe is daar in minder dan 30 minuten mee klaar. Of ziet binnen luttele minuten dat de schijf rijp is voor de prullenbak.
Graag gedaan, ik vind het wel balen voor je.quote:Op woensdag 1 september 2021 19:56 schreef suzi1 het volgende:
dank voor je navraag @:Superbadeendje
klinkt als doffe ellende. net als idd wat een stom ssd kaartje er standaard inzat.
ik laat dat ding nog even opzij liggen. net als de rest. uitstellen mag nu eenmaal
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |