abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 18 augustus 2021 @ 09:27:18 #151
495114 Mallerd01
Roept ook maar wat.
pi_200961852
quote:
15s.gif Op woensdag 18 augustus 2021 09:24 schreef OProg het volgende:

[..]

Maar dan ook: Ik zag iemand op ik meen Instagram een foto posten met #vaccinatie in de tag. Dat staat er direct een link naar een rijksoverheidssite onder. Ik snap dat zo'n medium niet wil dat er achterlijke informatie op staat maar dat was nu niet eens het geval en ik vraag me dan wel af waar straks de grens ligt. Dat een politiek niet zo lekker ligende mening die niet helemaal in lijn is met de overheid direct een tag gaat krijgen met een link naar de wel goede mening? Of iemand met een mening over een windmolen in de achtertuin die direct een link naar de geneugten van groene energie en het klimaat er onder krijgt?
Of gewoon alles weghalen wat niet bevalt?
Ik vind dit wel een compleet ander verhaal. Een medium als Instagram is uiteindelijk een platform waarbij Instagram zelf bepaald wat en hoe er gemodereerd wordt, zolang het binnen de wetgeving valt mag het. Dat er een enorme lobby achter zit om mensen tevreden te houden is een probleem, maar wel een ander probleem.

Een bank is geen platform en heeft helemaal niets van doen met meningen.
pi_200961858
quote:
0s.gif Op woensdag 18 augustus 2021 09:01 schreef GemMagic het volgende:

[..]
Ergens is het ook wel sneu dat juist banken dit doen, want het hebben van een bankrekening is verplicht. In theorie kun je dus alle partijenonvoldoende deugen of volgen op deze manier het zwijgen opleggen.
Aan de andere kant lijkt het er op dat ook de samenleving niet zonder moderatie kan..
Het hebben van een bankrekening is niet verplicht. Wel is het zo dat door uitspraken van de rechter het hebben van een bankrekening de facto tot mensenrecht is verheven, omdat het anders onmogelijk is om aan het maatschappelijk betalingsverkeer deel te nemen. Daarom denk ik ook dat deze houding geen stand houdt bij de rechter, omdat het belang van de klant zwaarder weegt dan dat van de bank.

Dit geldt alleen niet voor zakelijke accounts, omdat het runnen van een onderneming geen grondrecht is: men kan ook ergens in loondienst gaan.
  woensdag 18 augustus 2021 @ 09:27:57 #153
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_200961859
Sjonge, what's next.. De bank die mijn rekening blokkeert omdat ze vinden dat ik gevaarlijk bezig ben aangezien ik geen groen vinkje op mijn mobiel kan laten zien.
pi_200961864
quote:
2s.gif Op woensdag 18 augustus 2021 09:27 schreef Mallerd01 het volgende:

[..]
Ik vind dit wel een compleet ander verhaal. Een medium als Instagram is uiteindelijk een platform waarbij Instagram zelf bepaald wat en hoe er gemodereerd wordt, zolang het binnen de wetgeving valt mag het. Dat er een enorme lobby achter zit om mensen tevreden te houden is een probleem, maar wel een ander probleem.

Precies dit. Als er geldstromen binnenkomen die verdacht zijn kan dat onderzocht worden en eventueel actie op ondernomen worden. Dat is waar het mandaat van de bank ophoudt.
pi_200961885
quote:
0s.gif Op woensdag 18 augustus 2021 09:19 schreef _serial_ het volgende:

[..]
Nog los van het feit dat je tegenwoordig als bank bij het minste en geringste al beschuldigd kan worden van witwassen als je maar nét niet genoeg voorzorgsmaatregelen hebt genomen bij bepaalde cliënten.
Dit. Het erge is nog dat je straks nergens meer kunt betalen met cash, en je moet gaan betalen om je geld op de bank te hebben.
pi_200961901
quote:
0s.gif Op woensdag 18 augustus 2021 09:24 schreef chratnox het volgende:

[..]
Ja, het ter sprake brengen bij de veiligheidsdiensten. Wanneer er door de politie e.d. bepaald wordt dat er actie ondernomen moet worden kunnen ze actie ondernemen.
En dit. Daar hebben we toch politie en veiligheidsdiensten voor? dat is toch niet aan een bank?
pi_200961929
quote:
0s.gif Op woensdag 18 augustus 2021 09:27 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Het hebben van een bankrekening is niet verplicht. Wel is het zo dat door uitspraken van de rechter het hebben van een bankrekening de facto tot mensenrecht is verheven, omdat het anders onmogelijk is om aan het maatschappelijk betalingsverkeer deel te nemen. Daarom denk ik ook dat deze houding geen stand houdt bij de rechter, omdat het belang van de klant zwaarder weegt dan dat van de bank.

Dit geldt alleen niet voor zakelijke accounts, omdat het runnen van een onderneming geen grondrecht is: men kan ook ergens in loondienst gaan.
Maar in de horeca is het verboden om het salaris contact uit te betalen. Dat moet giraal. Dus dan zijn werkgever en werknemer verplicht om een bankrekening te openen.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
  woensdag 18 augustus 2021 @ 09:33:48 #158
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_200961960
quote:
0s.gif Op woensdag 18 augustus 2021 09:19 schreef _serial_ het volgende:

[..]
Nog los van het feit dat je tegenwoordig als bank bij het minste en geringste al beschuldigd kan worden van witwassen als je maar nét niet genoeg voorzorgsmaatregelen hebt genomen bij bepaalde cliënten.
Dat is vooral de achtergrond van het op voorhand weigeren ja.
VBL SC influencer
Left, right, behind
  woensdag 18 augustus 2021 @ 09:34:22 #159
14505 OProg
A Life in Music
pi_200961968
quote:
2s.gif Op woensdag 18 augustus 2021 09:27 schreef Mallerd01 het volgende:

[..]

Oh. Onder aan de streep is het ook een ander verhaal natuurlijk. Maar het maakt wel deel uit van een bredere stroom waarin een afwijkende mening ineens allerhande belemmeringen krijgt. En dan snap ik nog wel dat er na optreden van een rechter omdat er bijvoorbeeld bewezen criminaliteit is geweest een medium of bank actie kan ondernemen. Bijvoorbeeld omdat er witgewassen is of zoiets.
"Het is oorlog, bedankt Vannoppen, bedankt Van der Linden. Dit is het laatste dat ik voor de Belgische ploeg gedaan heb. Ze kunnen allemaal de boom in."
Improv: Rich Tapestry of Life
pi_200962012
Hier staat een mooi artikel over het de-risken van banken :

De-riskende banken: Wwft-conform gedrag, of toch niet?
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_200962019
quote:
7s.gif Op woensdag 18 augustus 2021 09:34 schreef OProg het volgende:

[..]
Oh. Onder aan de streep is het ook een ander verhaal natuurlijk. Maar het maakt wel deel uit van een bredere stroom waarin een afwijkende mening ineens allerhande belemmeringen krijgt. En dan snap ik nog wel dat er na optreden van een rechter omdat er bijvoorbeeld bewezen criminaliteit is geweest een medium of bank actie kan ondernemen. Bijvoorbeeld omdat er witgewassen is of zoiets.
Het opent de deur naar bijzondere beperkingen. Stem je FVD? Geen bankrekening. Ben je het afgelopen jaar in Saudi-Arabië geweest? Geen bankrekening. Heb jij op internet gepost dat je van mening bent dat het coronabeleid slecht is? Geen bankrekening.

Als ze de wet niet overtreden heeft de bank het recht niet die rekeningen te blokkeren. Zelfs als ze de wet wel overtreden hebben ze dat niet in hun eentje.
  woensdag 18 augustus 2021 @ 09:39:38 #162
495114 Mallerd01
Roept ook maar wat.
pi_200962044
quote:
0s.gif Op woensdag 18 augustus 2021 09:37 schreef chratnox het volgende:

[..]

Als ze de wet niet overtreden heeft de bank het recht niet die rekeningen te blokkeren. Zelfs als ze de wet wel overtreden hebben ze dat niet in hun eentje.
Hier ben ik het met je eens alleen hoe zit het met het openen van een nieuwe rekening? M.a.w. mag een bank je als nieuwe klant weigeren?
  woensdag 18 augustus 2021 @ 09:39:57 #163
131800 Tarado
capô de fusca
pi_200962049
quote:
0s.gif Op woensdag 18 augustus 2021 09:37 schreef chratnox het volgende:
Als ze de wet niet overtreden heeft de bank het recht niet die rekeningen te blokkeren.
is dat zo, een bank heeft toch altijd het recht om een relatie te beëindigen?
pi_200962055
quote:
5s.gif Op woensdag 18 augustus 2021 09:39 schreef Mallerd01 het volgende:

[..]
Hier ben ik het met je eens alleen hoe zit het met het openen van een nieuwe rekening? M.a.w. mag een bank je als nieuwe klant weigeren?
Ik zou niet weten op welke grond ze dat willen doen.
pi_200962056
quote:
0s.gif Op woensdag 18 augustus 2021 09:32 schreef Wantie het volgende:

[..]
Maar in de horeca is het verboden om het salaris contact uit te betalen. Dat moet giraal. Dus dan zijn werkgever en werknemer verplicht om een bankrekening te openen.
Als jij als ondernemer een dusdanige reputatie hebt opgebouwd dat geen bank je meer binnen wil hebben, bijvoorbeeld omdat je bent veroordeeld voor witwassen oid, dan kan je in principe niet meer ondernemen. Ondernemen is geen grondrecht.

Al zijn er vaak wel maatwerkoplossingen te bedenken voor dit soort gevallen. Maar in de basis zijn banken gewoon commerciële bedrijven die contractvrijheid hebben en dienstverlening mogen weigeren.
  woensdag 18 augustus 2021 @ 09:40:52 #166
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_200962064
quote:
0s.gif Op woensdag 18 augustus 2021 09:39 schreef Tarado het volgende:

[..]
Klopt, krijg je een brief dat je om moverende redenen bent geweigerd/eruit getrapt en de bank is je absoluut geen uitleg verschuldigd verder. Altijd wat apart gevonden dat dat zomaar mag (zonder uitleg), maargoed.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_200962067
quote:
0s.gif Op woensdag 18 augustus 2021 09:26 schreef chratnox het volgende:

[..]
Kijk maar naar het voorbeeld van Mollie in dat bericht dat Caland postte. Ze willen geen diensten verlenen aan iemand (een dienst die gezien wordt als onderdeel van kritieke infrastructuur) omdat diegene een opvatting heeft over vaccineren die niet aansluit bij ze. Ik vind het nogal ver gaan.
Het gaat ook te ver. Veel te ver, maar kijk de reacties hier in dit topic; er is geen beter moment met dit soort idiote praktijken te beginnen.
pi_200962072
quote:
0s.gif Op woensdag 18 augustus 2021 09:39 schreef Tarado het volgende:

[..]
De relatie beëindigen en rekeningen blokkeren zijn wel twee andere dingen. Als je rekeningen geblokkeerd worden kom je terecht in het bestand van (mogelijke) fraudeurs/witwassers en kun je eigenlijk nergens een rekening meer openen. Als de bank de relatie wil beëindigen zou dat in overleg met de cliënt kunnen, dat kunnen ze niet eenzijdig voor zover ik weet.
pi_200962097
quote:
0s.gif Op woensdag 18 augustus 2021 09:40 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Als jij als ondernemer een dusdanige reputatie hebt opgebouwd dat geen bank je meer binnen wil hebben, bijvoorbeeld omdat je bent veroordeeld voor witwassen oid, dan kan je in principe niet meer ondernemen. Ondernemen is geen grondrecht.

Al zijn er vaak wel maatwerkoplossingen te bedenken voor dit soort gevallen. Maar in de basis zijn banken gewoon commerciële bedrijven die contractvrijheid hebben en dienstverlening mogen weigeren.
Ja, maar dan ben je veroordeeld voor witwassen. Oftewel, je hebt een strafblad e.d.

Een bank die op eigen houtje bepalen kan dat jij je schuldig maakt aan witwassen is al voldoende om je op de zwarte lijst te zetten, dan kun je effectief al niet meer ondernemen.
pi_200962109
quote:
0s.gif Op woensdag 18 augustus 2021 09:41 schreef chratnox het volgende:

[..]
De relatie beëindigen en rekeningen blokkeren zijn wel twee andere dingen. Als je rekeningen geblokkeerd worden kom je terecht in het bestand van (mogelijke) fraudeurs/witwassers en kun je eigenlijk nergens een rekening meer openen. Als de bank de relatie wil beëindigen zou dat in overleg met de cliënt kunnen, dat kunnen ze niet eenzijdig voor zover ik weet.
De bank kan de relatie eenzijdig beëindigen als de klant weigert mee te werken aan het klantonderzoek. Dit is dan zelfs verplicht volgens de WWFT.
Dit kan ook wanneer er sprake is van een breuk in de vertrouwensrelatie, bijvoorbeeld wanneer eerder gemaakte afspraken niet zijn nagekomen.
pi_200962110
Ik vind het ook een beetje ver gaan. Ook achterlijke organisaties mogen hun zaakjes gewoon regelen toch? Als ze hierbij de wet overtreden of er signalen zijn van witwassen/financiering van terrorisme kan dit worden onderzocht.
pi_200962146
quote:
0s.gif Op woensdag 18 augustus 2021 09:43 schreef chratnox het volgende:

[..]
Ja, maar dan ben je veroordeeld voor witwassen. Oftewel, je hebt een strafblad e.d.

Een bank die op eigen houtje bepalen kan dat jij je schuldig maakt aan witwassen is al voldoende om je op de zwarte lijst te zetten, dan kun je effectief al niet meer ondernemen.
Het probleem is dat banken geen opsporingsinstellingen zijn, maar door steeds strenger wordende wetgeving dit eigenlijk wel worden geacht te zijn, maar hiervoor niet de noodzakelijke tools ter beschikking hebben.

Daardoor blijft er voor banken weinig anders over dan dit soort klanten niet te accepteren of buiten te gooien. Het gevolg is dat er complete branches zijn die nergens meer een bankrekening kunnen krijgen (coffeeshops, sexclubs, autohandelaren, oudijzerboeren, dat werk).
  woensdag 18 augustus 2021 @ 09:48:32 #173
14505 OProg
A Life in Music
pi_200962174
quote:
0s.gif Op woensdag 18 augustus 2021 09:26 schreef chratnox het volgende:

[..]
Kijk maar naar het voorbeeld van Mollie in dat bericht dat Caland postte. Ze willen geen diensten verlenen aan iemand (een dienst die gezien wordt als onderdeel van kritieke infrastructuur) omdat diegene een opvatting heeft over vaccineren die niet aansluit bij ze. Ik vind het nogal ver gaan.
Nu gaat het over corona, maar wat is dan de volgende stap?

Dat een stel mensen die een stichting opgericht hebben omdat ze geen windmolenpark naast hun huis willen - iets wat ik in de omgeving zag trouwens - geen rekening krijgen omdat de bank zegt een duurzaam karakter te hebben en voorstander is van groene energie?
"Het is oorlog, bedankt Vannoppen, bedankt Van der Linden. Dit is het laatste dat ik voor de Belgische ploeg gedaan heb. Ze kunnen allemaal de boom in."
Improv: Rich Tapestry of Life
pi_200962178
quote:
0s.gif Op woensdag 18 augustus 2021 09:43 schreef Cynicio het volgende:
Ik vind het ook een beetje ver gaan. Ook achterlijke organisaties mogen hun zaakjes gewoon regelen toch? Als ze hierbij de wet overtreden of er signalen zijn van witwassen/financiering van terrorisme kan dit worden onderzocht.
Er bestaat een verzekeringsmaatschappij die klanten die nergens anders meer een auto kunnen verzekeren, tegen woekertarief een WA-verzekering aanbiedt.

Er zou ook zo’n soort bank moeten komen, die zich volledig richt op dit soort hoogrisicoklanten. Want de huidige situatie is ook onhoudbaar.
pi_200962197
quote:
0s.gif Op woensdag 18 augustus 2021 09:48 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Er bestaat een verzekeringsmaatschappij die klanten die nergens anders meer een auto kunnen verzekeren, tegen woekertarief een WA-verzekering aanbiedt.

Er zou ook zo’n soort bank moeten komen, die zich volledig richt op dit soort hoogrisicoklanten. Want de huidige situatie is ook onhoudbaar.
Dat is er voor particulieren, de basisbankrekening.
Voor bedrijven is dat er (nog) niet volgens mij.

Dan wordt het bitcoin O-)
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')