abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_200915118
quote:
Familie slachtoffers Wehl bezoekt plek des onheils, nog talloze vragen over wat er is gebeurd : 'Verscholen tussen de bomen lag de auto'

De vondst van twee jonge vrouwen (19 en 22 jaar) in een auto langs de Liemersweg bij Wehl is nog omgeven met vragen. Familie en vrienden van de slachtoffers kwamen vrijdag aan het begin van de middag naar de plaats van het ongeval, waar inmiddels meerdere bossen bloemen en kaarsen zijn neergelegd.

De politie, die de auto op het spoor kwam met behulp van een tip, is nog volop bezig met het onderzoek naar het voorval. Hoe het ongeluk heeft kunnen plaatsvinden, of de 19-jarige nog leefde na het ongeval en wanneer het ongeluk precies gebeurd is, is daarom nog onduidelijk. ,,Hier geven wij nog geen antwoord op, omdat we niet vooruit kunnen lopen op zaken die nog moeten blijken uit onderzoek", aldus een woordvoerder van de politie.

Bij het ongeluk kwam de 19-jarige om het leven. Haar 22-jarige vriendin, die achter het stuur zat, overleefde het ongeluk wel; zij ligt nog zwaargewond in het ziekenhuis.

Agenten vonden de twee vrouwen nadat ze bandensporen op het fietspad naast de N813 bij Wehl zagen. Aan het hoge groen in de berm was in eerste instantie niets te zien. ,,Een collega besloot toch even te kijken en zag zo'n tien meter verder, verscholen tussen de bomen, de auto met daarin de vrouwen op kop in de berm liggen", vertelde een agent ter plaatse.

Actieve zoektocht
De politie was op dat moment al enige tijd actief naar de vrouwen op zoek, zegt de woordvoerder. ,,Vanaf het moment dat de melding van deze vermissingen binnenkwam, hebben we alles gedaan binnen onze mogelijkheden. Want net als de familie maakten wij ons ook ernstig zorgen over de twee."

,,We stonden elke dag in nauw contact met de familie om ze op de hoogte te houden van onze inspanningen en de mogelijkheden die wij hebben om iemand op te sporen. We hebben vanaf het begin verschillende acties uitgezet, denk aan camerabeelden bekijken, getuigen spreken en zoeken op vele plekken."

'Dit klinkt niet goed'
Voorzitter Louise Smits-Jansen van de Stichting Reddingshonden RHWW uit Duiven laat weten dat zij donderdag met haar stichting op het punt stond te helpen bij de zoektocht naar de vermiste jonge vrouwen. Ze belde een familielid, waarna ze later op de dag al snel hoorde dat een auto met twee vrouwen was gevonden, vertelt ze.

Toen ze las dat de mobiele telefoons van alle twee op hetzelfde uit waren gegaan, dacht Smits-Jansen: 'dit klinkt niet goed'. Dat was voor haar de aanleiding contact op te nemen met de familie, iets wat ze 'eigenlijk nooit' doet. ,,Als er maar één telefoon uitgevallen, waren er bij mij geen bellen gaan rinkelen. Maar ik dacht meteen aan water. Ik ben gelijk gaan kijken op Google Earth."

Vermissingen met auto's die in een rivier of kanaal belanden, komen immers vaker voor, verklaart ze. In België werd vorig jaar een 45-jarige vrouw levend langs de kant van een weg teruggevonden, nadat ze een week lang bekneld in haar auto vastzat. Een voorbeeld van een auto met een vermist iemand die bijna dagenlang verscholen langs een drukke weg heeft gestaan, kan Smits-Jansen zich zo niet voor de geest halen.

Aanknopingspunten
Als de RHWW te hulp was geschoten, zou als eerste naar de telefoonmast met de laatste gegevens van de smartphones zijn gevraagd, zegt Smits-Jansen. ,,Zomaar in het wilde weg zoeken, gaat niet. Iemand kan overal zijn." Helemaal als een auto in het spel is, want daarmee kan in korte tijd een grote afstand worden afgelegd. ,,Wie je ook gaat zoeken, je moet een aanknopingspunt hebben", stelt Smits-Jansen.

,,Een telefoonmast. Of je kunt een tijdlijn maken, omdat een ooggetuige iemand ergens in de auto heeft zien stappen en een ander vervolgens zegt dat die diezelfde auto bij een rotonde of stoplicht heeft gezien."

De politie laat op haar beurt weten dat ze van andere zoekmiddelen hebben gebruikgemaakt dan telefoongegevens. ,,Om die na te trekken, moet er toestemming komen van een officier van justitie. Maar dan moet er een redelijk vermoeden zijn van bijvoorbeeld een misdrijf. In dit geval konden we gelukkig andere middelen inzetten en zijn ze gevonden."

Dat vermoeden van misdrijf is heel belangrijk. ,,Geen enkele vermissingszaak is hetzelfde dus er wordt steeds weer de inschatting gemaakt wat de politie kan en mag doen en hoe de achterblijvers zelf kunnen bijdragen aan de zoektocht. Een volwassen persoon mag gaan en staan waar hij wil en wij mogen daarom niet zomaar privacygevoelige gegevens opvragen", legt de politiewoordvoerder uit.

Gemeente Doetinchem 'enorm geschokt'
,,Wij zijn enorm geschokt door wat er gebeurd is. Dit is een zaak met enorme impact", laat locoburgemeester Rens Steintjes van de gemeente Doetinchem weten. ,,We leven mee met de families van de slachtoffers. Voor nu gunnen wij ze vooral rust om dit te verwerken."

De N813 is een provinciale weg en valt dus onder de provincie Gelderland. De weg zelf staat, zo laat de gemeente weten, niet bekend als een gevaarlijke weg.
Eerder nieuws

Myrthe (19) en Ruth (22) vermist na drankje in Doetinchem: ’Zo kennen we haar niet’.
quote:
DOETINCHEM - Twee Gelderse jonge vrouwen zijn sinds enkele dagen spoorloos vermist. Familie en vrienden staan voor een raadsel en maken zich grote zorgen. De politie neemt de zaak hoog op.
De twee dames, Ruth en Myrthe, waren dinsdagavond samen in Doetinchem een drankje doen. Daarna zouden ze naar het huis van een van de twee gaan. Myrthe sprak met haar vader telefonisch af om rond tweeën thuis te zijn.

quote:
Maar de telefoons van de beide vriendinnen zijn sinds de bewuste nacht om 00.45 uur niet meer te bereiken. 's Morgens ontdekten de betrokken families dat er iets niet in de haak was. Ze zijn zelf woensdag al een grote zoekactie gestart, maar dat leverde niets op. De politie stort zich inmiddels ook op de zaak, bevestigt een woordvoerster van de politie Gelderland. ,,We nemen dit uiterst serieus en proberen contact met ze te maken. Ook zoeken we uit of we achter telefoongegevens kunnen en mogen komen. Op dit moment houden we alle scenario's nog open."

De jonge vrouwen moeten volgens de familie dinsdag rond middernacht in een zwarte Mitsubishi Colt vanuit de Grutstraat in het centrum van Doetinchem zijn vertrokken bij restaurant Gringo's. Daarna ontbreekt vooralsnog ieder spoor.

Myrthe is onder meer herkenbaar aan een grote tattoo op haar onderarm. Ze komt uit de omgeving van het dorpje Gaanderen; Ruth komt uit de buurt van Varsseveld in de Achterhoek. ,,Wij kennen haar helemaal niet zo, ze doet altijd een berichtje. De mobiele telefoons van Myrthe en Ruth staan nu helemaal uit", laat de moeder van Mirthe aan de media weten. Berichten op Facebook zijn al honderden keren gedeeld.

[ Bericht 17% gewijzigd door yvonne op 16-08-2021 15:06:08 ]
pi_200915174
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 augustus 2021 20:24 schreef Fcu030 het volgende:

[..]
Over de kop hangen op een 80 weg doe je niet door goed te rijden. Dahaag.
Het is gewoon een gevaarlijke weg, al zonder de andere weggebruikers die te hard rijden + inhalen wat daar constant gebeurt en het feit dat het donker was mee te rekenen. Ik heb van 1985 tot 2011 op steenworp afstand van die weg gewoond (en nu ook maar 2 kilometer verderop) en het feit is gewoon dat er gewoon veel ongelukken op die weg maar de situatie is maar minimaal veranderd in al die jaren.
  Spellchecker zaterdag 14 augustus 2021 @ 22:00:18 #3
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_200915202
De OP kan wel een update gebruiken ...
pi_200915375
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 augustus 2021 18:01 schreef 1shot1kill het volgende: [..] Ongelofelijk domme reactie is dit. Ten eerste is er niets bekend over of de bestuurster in beschonken toestand was, dat is dus een compleet respectloze aanname. En als je gewoon de berichten had gelezen i.p.v. meteen je ongezouten mening online te gooien dan had je geweten dat er door familie en vrienden gezocht is op de mogelijk routes, dat meteen de foto's van de dames via social media en de lokale media verspreid zijn en dat zelfs de familie van 1 van de dames op 6 meter van waar de auto lag heeft gestaan maar er was daar vanaf de weg of het fietspad niets te zien. Bovendien is het een redelijk druk fietspad en heeft men anderhalve dag lang niets opgemerkt daar.
Dat de vrouwen gedronken hadden stond gewoon in de krant.

Misschien is er gezocht, maar dan niet heel nauwkeurig aangezien blijkbaar niet de remsporen zijn gevonden.
pi_200915460
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 augustus 2021 22:08 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:

[..]
Dat de vrouwen gedronken hadden stond gewoon in de krant.

Misschien is er gezocht, maar dan niet heel nauwkeurig aangezien blijkbaar niet de remsporen zijn gevonden.
Drinken kan ook gewoon cola zijn, met je vooringenomenheid. :')
  zaterdag 14 augustus 2021 @ 22:16:40 #6
495022 Fcu030
tittel noch jota
pi_200915500
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 augustus 2021 21:58 schreef 1shot1kill het volgende:

[..]
Het is gewoon een gevaarlijke weg, al zonder de andere weggebruikers die te hard rijden + inhalen wat daar constant gebeurt en het feit dat het donker was mee te rekenen. Ik heb van 1985 tot 2011 op steenworp afstand van die weg gewoond (en nu ook maar 2 kilometer verderop) en het feit is gewoon dat er gewoon veel ongelukken op die weg maar de situatie is maar minimaal veranderd in al die jaren.
Op de vogelweg hier gebeuren ook veel ongelukken. Een 50 weg met gescheiden rijbanen zonder fietsers. Mensen horen gewoon hun rijbewijs bij de gemeente in te leveren en mij met rust te laten.
Appletje-Ez houdt van soep
Shine sight on the eternal darkness of the shadow people!
pi_200915630
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 augustus 2021 22:13 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Drinken kan ook gewoon cola zijn, met je vooringenomenheid. :')
Dat kan, maar dat maakt toch niet uit? Ook de familieleden konden na de vermissing toch niet precies weten wat er wel of niet gedronken was. Ik lees alleen dat de twee dames op tijdstip X in Doetinchem waren en op tijdstip Y nog niet op de op 7 kilometer afstand gelegen eindbestemming. Dat is een afstand die je rustig zoekend in 2 uur kunt lopend afleggen. Maar dat is uiteraard wijsheid achteraf.
pi_200915728
Dus die meid heeft twee dagen naast haar dode vriendin gezeten en om hulp geroepen ;(
Oef....
U MAD?
pi_200915818
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 augustus 2021 22:32 schreef de_boswachter het volgende:
Dus die meid heeft twee dagen naast haar dode vriendin gezeten en om hulp geroepen ;(
Oef....
Al besproken. @Coco
pi_200915859
Zou het niet zo’n geval zijn van de weg raken, tegensturen om weer de weg op te komen en dan opeens linksaf over te schieten?

Daar hoef je niet eens heel dronken voor te zijn.
.
pi_200915881
quote:
Oef....
Ja neef
  zaterdag 14 augustus 2021 @ 22:50:04 #12
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_200915966
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 augustus 2021 22:42 schreef Fer het volgende:
Zou het niet zo’n geval zijn van de weg raken, tegensturen om weer de weg op te komen en dan opeens linksaf over te schieten?

Daar hoef je niet eens heel dronken voor te zijn.
Zal waarschijnlijk te hard en in de berm zijn geweest. En ik zou zeggen zonder drank.
  Moderator zaterdag 14 augustus 2021 @ 22:50:32 #13
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_200915978
quote:
Oef....
Ja, echt vreselijk, pff
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
pi_200916183
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 augustus 2021 22:50 schreef Immerdebestebob het volgende:

[..]
Zal waarschijnlijk te hard en in de berm zijn geweest. En ik zou zeggen zonder drank.
Schrikken van een dier op de weg kan ook.
pi_200917610
quote:
wtf ben jij voor zieke gast dat je
1. niet weet waar dit over gaat maar klakeloos een #2 opent
of
2. weet dat die ene meid dood is en de andere 2 dagen onderste boven naast die andere dode meid heeft gehangen

wtf is er verkeerd met jou?
pi_200918410
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 augustus 2021 23:07 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]
Schrikken van een dier op de weg kan ook.
Klapband kan ook met zo'n oude wagen.
pi_200918414
quote:
Oef....
Dat was mijn punt: met beter en eerder zoeken, zouden ze een dag eerder gevonden kunnen zijn.
pi_200918701
quote:
0s.gif Op zondag 15 augustus 2021 07:58 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:

[..]
Dat was mijn punt: met beter en eerder zoeken, zouden ze een dag eerder gevonden kunnen zijn.
heb jij ook mee gezocht?
U MAD?
pi_200918799
quote:
0s.gif Op zondag 15 augustus 2021 09:04 schreef de_boswachter het volgende:

[..]
heb jij ook mee gezocht?
Nee, helaas kon dit niet. Ik ben momenteel in Portugal.
pi_200922200
quote:
0s.gif Op zondag 15 augustus 2021 09:16 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:

[..]
Nee, helaas kon dit niet. Ik ben momenteel in Portugal.
hou je bek dan met je snugger doenerij. Je kon er wel lol aan hebben ofzo.
U MAD?
  zondag 15 augustus 2021 @ 14:52:28 #21
495022 Fcu030
tittel noch jota
pi_200922285
quote:
0s.gif Op zondag 15 augustus 2021 07:57 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:

[..]
Oh ja een klapband krijg je door hoe oud de wagen is :') maak nog een goede grap over de V snaar of je carburateur.
Appletje-Ez houdt van soep
Shine sight on the eternal darkness of the shadow people!
pi_200931650
quote:
1s.gif Op zondag 15 augustus 2021 14:52 schreef Fcu030 het volgende:

[..]
Oh ja een klapband krijg je door hoe oud de wagen is :') maak nog een goede grap over de V snaar of je carburateur.
Veel mensen besparen op onderhoud van auto's, vooral wanneer het om oude auto's gaat. Daardoor kan een versleten band onopgemerkt blijven, tot het dus te laat is...

[ Bericht 6% gewijzigd door Brede_meneer op 16-08-2021 07:54:41 ]
pi_200934338
quote:
0s.gif Op zondag 15 augustus 2021 07:57 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:

[..]
LV, LA en RA zijn nog heel volgens de foto’s. RV kan ik niet zien. Overcorrigeren lijkt mij het meest voor de hand te liggen. Dat verklaart ook wel het omrollen van de auto.
“Weak or strong, clever or simple, we are all brothers.”
pi_200934488
quote:
1s.gif Op maandag 16 augustus 2021 11:34 schreef Stoorzendert het volgende:

[..]
LV, LA en RA zijn nog heel volgens de foto’s. RV kan ik niet zien. Overcorrigeren lijkt mij het meest voor de hand te liggen. Dat verklaart ook wel het omrollen van de auto.
In het algemeen constateer ik dat er veel te hard wordt gereden en ook te gehaast (bij kruisingen e.d.). Jonge automobilisten hebben nog niet de ervaring om te weten hoe gevaarlijk dit is, maar ook bij ouderen zie ik te vaak dat er overdreven wordt qua snelheid en acceleratie. In landelijke gebieden is dit nog erger omdat men daar vaak de illusie heeft dat het veilig is wegens de afwezigheid van veel verkeer.

Omdat er in dit geval een dode is te betreuren, zal de politie nog wel een reconstructie maken van hoe dit ongeval heeft kunnen plaatsvinden. Vaak is het ook een kwestie van domme pech. Een dier kan plotseling de weg oversteken, je geeft een ruk aan het stuur, en het is al gebeurd.
pi_200934539
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 11:48 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:

[..]
In het algemeen constateer ik dat er veel te hard wordt gereden en ook te gehaast (bij kruisingen e.d.). Jonge automobilisten hebben nog niet de ervaring om te weten hoe gevaarlijk dit is, maar ook bij ouderen zie ik te vaak dat er overdreven wordt qua snelheid en acceleratie. In landelijke gebieden is dit nog erger omdat men daar vaak de illusie heeft dat het veilig is wegens de afwezigheid van veel verkeer.

Omdat er in dit geval een dode is te betreuren, zal de politie nog wel een reconstructie maken van hoe dit ongeval heeft kunnen plaatsvinden. Vaak is het ook een kwestie van domme pech. Een dier kan plotseling de weg oversteken, je geeft een ruk aan het stuur, en het is al gebeurd.
Dat is ook zo. Ging me om de banden opmerking. Dat lijkt volgens de foto’s onwaarschijnlijk.

Uitwijken voor een dier moet je nooit doen. Hooguit remmen. Tenzij voor een koe of eland, maar dat zal ook niet zo snel gebeuren.
“Weak or strong, clever or simple, we are all brothers.”
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')