http://www.deemzet.nlquote:Op maandag 16 augustus 2021 18:47 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Kom eens met feiten los van Maurice de Hond en Ton Derksen.
Ah, Maurice noemt informatie die hem niet zint, informatie uit 'de hoge hoed'.quote:Op maandag 16 augustus 2021 18:39 schreef Gretzl het volgende:
7. Sporen van Louwens op de nagels van de weduwe moeten er tijdens de moord opgekomen zijn
Zodra het ene bewijs wordt verzwakt komt er weer iets nieuws uit de hoge hoed.
Een beeld dat heel goed zou kunnen kloppen.quote:Dus in 2006 kwam naar buiten dat er DNA sporen van Louwes in het nagelvuil van de weduwe waren aangetroffen. Het beeld dat daarbij ontstaat is dat de weduwe zich verzet heeft tegen de dader Louwes en bij het krabben DNA van Louwes in haar nagelvuil gekregen zou hebben.
Een schaartje en potje. Okay Maurice, erg boeiend.quote:Allereerst gaat het bij het onderzoek niet primair om het “nagelvuil”. Bij het slachtoffer zijn tijdens de autopsie met een schaartje de nagels afgeknipt en per hand bij elkaar in een potje gestopt.
Tja, niemand beweert dat hij of zij weet op welke nagel het precies zat. Dat lijkt me ook niet relevant.quote:Dus via het schaartje en in de potjes kon wat op de ene nagel gevonden werd overgedragen worden op de andere nagel.
GEEN DNA. Wat een koeienletters. Maar het komt waarschijnlijk gewoon door de voortschrijdende technieken. Onderzoeksmethodes worden steeds preciezer. Waar vroeger niets gevonden werd, kan nu wel wat gevonden worden.quote:Bij het onderzoek in 2003-2004 werd door het NFI GEEN DNA bij het onderzoek naar de nagels van de weduwe gevonden.
Ah, Maurice begrijpt het dus toch.quote:In 2006 werd bij een veel gevoeliger onderzoek wel wat DNA gevonden.
Ja, en dat hadden we al gehad.quote:Waar dat precies gevonden is (op een nagel of in het nagelvuil) is daarbij onduidelijk.
Oh, erg relevant zeg.quote:Maar wel dat het maar enkele DNA cellen betreft. Het gewicht van een DNA-cel is 6,6 miljoenste van een miljoenste gram.
Ja, vaak is DNA-overdracht via normaal verkeer. Zoveel moorden worden er nu ook niet gepleegd.quote:Onderzoek heeft ook aangetoond dat dit aantal DNA-cellen in veel gevallen via normaal verkeer (dus niet bij intiem contact of geweld) op of onder nagels terecht kan komen.
Omdat er eerst niets gevonden werd, is de kans groter dat het via normale overdracht op die nagels gekomen is?quote:Die kans is beduidend groter doordat met het normale onderzoek uit 2003-2004 geen DNA gevonden werd.
Dat is inderdaad mogelijk, dat er via normaal contact DNA op de nagels gekomen is.quote:Kortom: het vinden van enkele DNA-cellen op of onder nagels van Louwes zegt niets over het daderschap. In het verlengde van het mogelijke scenario dat het DNA op de blouse van de weduwe via een speekseldruppeltje terecht is gekomen, wellicht via het handgeven bij binnenkomst, maakt het goed mogelijk dat er wat DNA op de nagel is terechtgekomen.
Ah, nu opeens switcht Maurice van onderwerp.quote:En bij het beschouwen van deze bevindingen moet ook rekening gehouden worden met het feit dat Louwes gewoon een alibi had (denk aan de kennis van de file), dus dat maakt de kans dat het DNA op de nagel een andere herkomst heeft dan bij de moord, alleen maar groter.
Ah. De kans dat ik kennis heb van een file die min of meer in mijn omgeving staat is kleiner dan dat een heel politieteam, diverse experts en een rechter DNA bewijs verkeerd beoordelen.quote:Op maandag 16 augustus 2021 18:19 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Dat een onderzoeker bij een gedetailleerde beschrijving van een niet-publiekelijk bekende en bijzondere file op een specifiek tijdstip en plaats gemakkelijk kan nagaan hoe groot de kans is dat verdachte wetenschap had van de file en dus de waarheid vertelt of dat ie uit z'n nek kletst (een alibi/verklaring verzint). Bovendien heeft Louwes de file niet beschreven om een alibi aan te tonen, maar om te verklaren waarom zijn rit van Utrecht naar Lelystad langer duurde dan gebruikelijk en hij dus ook later thuis was. Pas later werd voor de verdediging uit de PV's duidelijk dat de bewuste file niet bij de verkeersinformatie vermeld was en dat Louwes' beschrijving in feite ook een alibi was.
OM heeft destijds bekeken of er mensen in de directe omgeving van Louwes waren van wie hij de informatie over de file zou kunnen hebben gekregen. Die hebben ze niet gevonden. Uit het logboek van Rijkswaterstaat kwam naar voren dat de file er op genoemd tijdstip en plaats inderdaad stond, dus Louwes' verhaal kwam overheen met de waarheid. Het valt nagenoeg uit te sluiten dat hij de beschrijving van de file van een derde heeft overgenomen.
Op basis van alle details die Louwes beschrijft kun je een grove kansberekening maken: hoe groot is kans dat zijn verhaal overeen komt met de waarheid omdat hij er zelf bij is geweest en hoe groot is de kans dat hij alle kenmerken van de file toevallig goed heeft gegokt? (en daarbij het risico neemt dat een punt van zijn verhaal tegenstrijdig is met de werkelijkheid en hij door de mand valt?). Dat heeft Ton Derksen in zijn boek gedaan. De hoofdconclusie is verrassend simpel: het is zo onwaarschijnlijk dat Louwes het gedetailleerde verhaal over de file niet uit eigen hand heeft dat hieruit moet volgen dat zijn alibi vrijwel waterdicht is. Het OM trok echter precies de tegenovergestelde conclusie omdat ze belabberd onderzoek had laten doen naar het telefoonverkeer en daardoor ten onrechte dacht dat een telefoongesprek vanaf de A28 onmogelijk was.
Kortom: het is gemakkelijker proefondervindelijk aan te tonen dat het alibi in hoge mate betrouwbaar (overeenstemt met de waarheid) is dan dat men van het gevonden DNA-spoor stellig kan concluderen dat het delictgerelateerd is en niet op vreedzame wijze is overgedragen.
Kopieer de rest dan ook even.quote:Het vermeende ontlastende materiaal levert volgens Peter van Koppen, Peter R. de Vries en advocaat Jan Vlug 'op zichzelf' geen enkel bewijs op dat Louwes onschuldig is. Het materiaal zou betrekking hebben op het eerste proces en zou niets afdoen aan de feiten waarvoor Louwes is veroordeeld.
Precies.quote:Op maandag 16 augustus 2021 20:36 schreef manny het volgende:
[..]
Ah. De kans dat ik kennis heb van een file die min of meer in mijn omgeving staat is kleiner dan dat een heel politieteam, diverse experts en een rechter DNA bewijs verkeerd beoordelen.
Ik snap je punt.
Peter R. had hier een duidelijke verklaring voor:quote:Op maandag 16 augustus 2021 23:36 schreef StaceySinger het volgende:
Verder blijkt uit de foto’s dat de rechercheurs de bloes van het slachtoffer in het mortuarium hebben geopend, dat op de stof met een meetlint is gemeten en er heel duidelijk een bloedvlek zit op een plek waar die op de plaats delict nog niet zat.
quote:Onlangs liet het NOS-journaal zien dat er een aanmerkelijk verschil zit tussen de foto’s die op de plaats delict van de blouse van weduwe Wittenberg zijn genomen en de foto’s die later door het NFI zijn gemaakt. Er waren bloedvlekken bijgekomen. Op het eerste gezicht lijkt dit vreemd en zelfs verdacht en voedt dit de gedachte dat er mogelijk iets onoirbaars is gebeurd.
Het is echter een situatie die heel goed verklaarbaar is en die in vijf van de tien moordzaken – waarbij bloed is gevloeid – voorkomt. Nadat de foto’s op de plaats delict zijn gemaakt, is het lijk van weduwe Wittenberg opgetild, ‘verpakt’ en vervoerd. Hierdoor is (nieuw) bloed en vocht uit de steekwonden gekomen en dit heeft nieuwe vlekken veroorzaakt en/of de stof van de blouse is tijdens deze handelingen op de reeds aanwezige hoeveelheid bloed bewogen, gedrukt of verschoven. Niet elke verandering is een manipulatie.
Er zijn alleen sporen van Louwes en Wittenberg op de blouse gevonden. Dit onderbouwt de contaminatietheorie dus niet bepaald.quote:Op maandag 16 augustus 2021 23:36 schreef StaceySinger het volgende:
Dat is cruciaal, want advocaat Knoops probeert al sinds het begin van deze zaak aan te tonen dat de bloes niet is behandeld conform de toen al geldende Forensisch-Technische Norm (FT-norm), die voorschrijft hoe bebloede bewijsstukken direct op de plaats delict moeten worden veiliggesteld om nog bruikbaar te zijn voor dna-onderzoek, juist om te voorkomen dat sporen worden verspreid doordat stofdelen tegen elkaar wrijven (contaminatie). Daarvoor lijkt nu bewijs te zijn.
quote:Nee, dan de bevindingen die de Louwes-aanhangers zelf hadden gedaan, dat was steevast een doorslaggevende omwenteling in de zaak. De Volkskrant meldde op 30 augustus 2006 op de voorpagina (met een grote overlees binnenin de krant) dat was gebleken dat de bebloede blouse van de weduwe bij het maken van een foto op het NFI op een paspop was gehangen, zodat er een beter beeld van de blouse ontstond. Dit terwijl het NFI zelf altijd stelt en waarschuwt dat het (herhaald) gebruik van zo’n paspop contaminatie (vervuiling van sporen) kan veroorzaken. Op zichzelf zeker een punt waar je wat van mag zeggen. De pleitbezorgers van Louwes, inclusief Knoops, betoogden nu echter, in een nauwelijks onderdrukte hoera-stemming, dat dit ‘het einde van de zaak was’, een onvergeeflijke tekortkoming van het NFI waardoor het bewijs tegen Louwes niets meer waard was. De zaak was definitief kapot. Op een uitvergroting van de foto’s wees men later bovendien op een propje papier dat op de grond lag. En was dat witte vlekje daar in de hoek van de kamer geen sigarettenpeukje? Het was het bewijs dat het NFI in een vervuilde omgeving het onderzoek had gedaan, waardoor de uitkomsten niet meer au serieux genomen konden worden. De bevindingen en het artikel werden Nederland rond gemaild met een toelichting er bij op een toon of we daar nog van terug hadden?
Als er elke dag een andere met bloed besmeurde blouse om de paspop hing en de sporen van diverse zaken zich zodoende met elkaar vermengden, zou men gelijk hebben. Maar weinig media die het verhaal van De Volkskrant overnamen, berichtten echter dat tijdens alle onderzoeken van de blouse – na de paspopfotosessie!! – UITSLUITEND het DNA van mevrouw Wittenberg en van Ernest Louwes is aangetroffen en van niemand anders. Dus zo verontreinigd zal die pop en de onderzoekruimte niet geweest zijn. Over de paspop hebben trouwens geen kleren van Louwes zelf gehangen, van hem is ooit alleen een broek in beslag genomen. (Wat overigens niet vaststaat is dat de paspop voor dit soort doeleinden vaker is gebruikt en dat deze voor gebruik ook niet steriel is gemaakt, dit is eigenlijk gewoon maar aangenomen).
- ‘ZEKER NIET ONTLASTEND’ -
Omdat ik niet pretendeer dat ik op misdaadgebied alles weet en goed zie, nam ik contact op met rechtspsycholoog prof. dr. Peter van Koppen, die de Deventer moordzaak ook al jaren volgt en zich zo nu en dan kritisch over de veroordeling en het onderzoek dat daaraan vooraf is gegaan heeft uitgelaten.
Is die euforie over de paspop bij de Louwes-aanhangers niet wat overdreven, vroeg ik hem.
Van Koppen antwoordde: ‘Ik ben helemaal met je eens dat die opwinding over die paspop vreemd is’.
Van Koppen legde vervolgens uit dat het feit dat er behalve het DNA van Louwes en mevrouw Wittenberg geen ander DNA op de blouse is aangetroffen volgens hem op een paar dingen wijst:
Een contaminatiegevoelige situatie (paspop in ‘vuile’ ruimte) draagt kennelijk geen DNA over op de blouse.
Dus de blouse is kennelijk van een stof die niet gemakkelijk DNA opneemt.
Dus het DNA van Louwes moet er met veel compassie en druk op zijn aangebracht.
De conclusie van prof. dr. Van Koppen staat vervolgens haaks op wat advocaat Knoops en anderen naar aanleiding van het Volkskrant-artikel uitriepen. Van Koppen:
‘Het verhaal over de paspop is extra belastend voor Louwes en zeker niet ontlastend’.
Gelukkig ben ik geen aanhanger van iemand. Iedereen ziet dat Louwes nooit met die gammele recherchewerk veroordeeld had mogen worden.quote:Op dinsdag 17 augustus 2021 10:15 schreef JanJanJan het volgende:
Maurice de H. had ooit nog een textieldeskundige opgetrommeld, die wist enorm veel van textiel.
En ging wel even verklaren over vlekken in de kleding van het slachtoffer.
Die textieldeskundige was gewoon een of andere muts met een kinderkledingzaak.
Man man man.
Wat een mafkezen die aanhangers van Maurice de H.
Nee dat zien er maar een paar.quote:Op dinsdag 17 augustus 2021 10:41 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Gelukkig ben ik geen aanhanger van iemand. Iedereen ziet dat Louwes nooit met die gammele recherchewerk veroordeeld had mogen worden.
En dat Jaap Visscher na al die jaren nog trots is op zijn werk is letterlijk om van te kotsen.
quote:Op dinsdag 17 augustus 2021 10:49 schreef JanJanJan het volgende:
O en als je ergens van mag kotsen is het van Maurice de H.
Wat een vieze gluiperd.
Volgens jou ja, gezien je taalgebruik hier heb je krachttermen nodig om je gelijk te halen.quote:Op dinsdag 17 augustus 2021 10:48 schreef JanJanJan het volgende:
[..]
Nee dat zien er maar een paar.
En dat zijn een paar mensen die niet logisch kunnen nadenken.
Dus, die zien het verkeerd.
Dat is ook het probleem met Maurice de Hond, hij roept heel hard dat anderen er naast zitten, maar brengt dan zelf onzinnige argumenten en feiten in.quote:Op dinsdag 17 augustus 2021 10:15 schreef JanJanJan het volgende:
Maurice de H. had ooit nog een textieldeskundige opgetrommeld, die wist enorm veel van textiel.
En ging wel even verklaren over vlekken in de kleding van het slachtoffer.
Die textieldeskundige was gewoon een of andere muts met een kinderkledingzaak.
Man man man.
Wat een mafkezen die aanhangers van Maurice de H.
Nou Gretzl heeft ook heel wat persoonlijke sneren nodig om zijn gelijk te halen. Maar daar begin je dan weer niet over...quote:Op dinsdag 17 augustus 2021 10:57 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
[..]
Volgens jou ja, gezien je taalgebruik hier heb je krachttermen nodig om je gelijk te halen.
Nu is dat niet voor iedereen het hoogste doel hier.
Volgens mij quote ik direct naar Jan Jan Jan, maar je hebt gelijk dat iedereen hier zit te sneren. Ook ik.quote:Op dinsdag 17 augustus 2021 10:59 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Nou Gretzl heeft ook heel wat persoonlijke sneren nodig om zijn gelijk te halen. Maar daar begin je dan weer niet over...
Je hebt vragen, stel ze.quote:Op dinsdag 17 augustus 2021 11:06 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Volgens mij quote ik direct naar Jan Jan Jan, maar je hebt gelijk dat iedereen hier zit te sneren. Ook ik.
Jammer, want ik heb best nog wat vragen over deze case, en jammer dat het constant verzand in deze welles nietes discussies.
Ze gaan met name over de vragen die gesteld zijn in Opsporing Verzocht uit 1999.quote:Op dinsdag 17 augustus 2021 11:10 schreef JanJanJan het volgende:
[..]
Je hebt vragen, stel ze.
Maar sta je open voor antwoorden die niet in het straatje van Maurice de H. passen en dus belastend zijn voor Louwes?
Ik vond hem juist heel zwak, met zijn gesprek met Louwes toen over dat mes.quote:Op dinsdag 17 augustus 2021 10:59 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Dat is ook het probleem met Maurice de Hond, hij roept heel hard dat anderen er naast zitten, maar brengt dan zelf onzinnige argumenten en feiten in.
Soms zegt hij nog best iets slims, maar het is lastig om dat te wegen omdat er zoveel onzin tussen zit.
En ergens is het ook wel logisch, Maurice de Hond heeft zich helemaal op de Deventer moordzaak gestort, maar hij is natuurlijk niet iemand met veel kennis van moordzaken.
Ik was geen fan van Peter R. de Vries, maar op misdaadgebied was hij goed. Hij had zich in zoveel criminele zaken verdiept dat hij de patronen goed door had.
Begin 2000 had Peter R. al een heel zinnige uitzending gemaakt.
Welke man in welke tuin?quote:Op dinsdag 17 augustus 2021 11:24 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Ze gaan met name over de vragen die gesteld zijn in Opsporing Verzocht uit 1999.
Wie was die man in de tuin?
Das de voornaamste.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |