Artikel 14, tweede lid Wet op belastingen van rechtsverkeerquote:De belasting bedraagt 8 percent.
Als je bij aankoop van de grond kan aantonen dat deze gebruikt gaat worden voor jouw hoofdverblijf (box 1) kan er 2% in plaats van 8% in rekening worden gebracht.quote:In afwijking van het eerste lid bedraagt de belasting 2 percent voor de verkrijging door een natuurlijk persoon van een woning of rechten waaraan deze is onderworpen, of van rechten van lidmaatschap als bedoeld in artikel 4, eerste lid, onderdeel b, voor zover deze laatste rechten betrekking hebben op een woning, als de verkrijger de woning na de verkrijging anders dan tijdelijk als hoofdverblijf gaat gebruiken en dit overeenkomstig artikel 15a, voorafgaand aan de verkrijging duidelijk, stellig en zonder voorbehoud verklaart in een schriftelijke verklaring.
Overdrachtsbelasting is een tijdstipbelasting. Het gaat dan dus om de feitelijke staat van de grond op het moment dat je bij de notaris voor de overdracht tekent.quote:Op woensdag 11 augustus 2021 15:33 schreef baskick het volgende:
Puur op basis van gezond verstand zou ik het logisch vinden als het tarief bepaald wordt op basis van de bestemming op de datum van overdracht.
Interessant - tevens TVP
Puur kale grond zal niet onder 2% kunnen vallen. Er moet dan al een fundering voor de toekomstige woning in de grond aanwezig zijn.quote:Op woensdag 11 augustus 2021 23:14 schreef MyTiredFeet het volgende:
Artikel 14, eerste lid Wet op belastingen van rechtsverkeer
[..]
Artikel 14, tweede lid Wet op belastingen van rechtsverkeer
[..]
Als je bij aankoop van de grond kan aantonen dat deze gebruikt gaat worden voor jouw hoofdverblijf (box 1) kan er 2% in plaats van 8% in rekening worden gebracht.
Ik vind het werkelijk prachtig hoe jij de moeite neemt om de wet te lezen. Jij komt er wel mijn jongen!quote:Op woensdag 11 augustus 2021 23:14 schreef MyTiredFeet het volgende:
Artikel 14, eerste lid Wet op belastingen van rechtsverkeer
[..]
Artikel 14, tweede lid Wet op belastingen van rechtsverkeer
[..]
Als je bij aankoop van de grond kan aantonen dat deze gebruikt gaat worden voor jouw hoofdverblijf (box 1) kan er 2% in plaats van 8% in rekening worden gebracht.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |