abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 11 augustus 2021 @ 13:07:39 #1
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_200860731
Ik heb een vraagje over overdrachtsbelasting. Door de wijzigingen van afgelopen jaren qua overdrachtsbelasting is het er niet makkelijker op geworden. Ik heb al een tijdje zitten zoeken op internet maar ik kom er geen wijs uit. Stel je koop een stuk grond dat als bestemming agrarisch heeft. Dan is daar volgens mij 8% overdrachtsbelasting van toepassing als je deze grond aankoopt. Stel je koopt agrarische grond waarvan de gemeente heeft gezegd dat ze mee willen werken aan het wijzigen van de bestemming van agrarisch naar wonen. Wat betaal je dan? 2% wat je moet betalen als je en huis koopt, 8% omdat er nog geen huis staat of 21% btw? Want dat laatste zie ik ook nog wel eens voorbij komen. Maar stel dat je koopt van een particulier, hoe zou er dan 21% btw in rekening gebracht kunnen worden? Alleen bedrijven dragen toch btw af?
pi_200862527
Puur op basis van gezond verstand zou ik het logisch vinden als het tarief bepaald wordt op basis van de bestemming op de datum van overdracht.

Interessant - tevens TVP :)
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_200869733
Artikel 14, eerste lid Wet op belastingen van rechtsverkeer
quote:
De belasting bedraagt 8 percent.
Artikel 14, tweede lid Wet op belastingen van rechtsverkeer
quote:
In afwijking van het eerste lid bedraagt de belasting 2 percent voor de verkrijging door een natuurlijk persoon van een woning of rechten waaraan deze is onderworpen, of van rechten van lidmaatschap als bedoeld in artikel 4, eerste lid, onderdeel b, voor zover deze laatste rechten betrekking hebben op een woning, als de verkrijger de woning na de verkrijging anders dan tijdelijk als hoofdverblijf gaat gebruiken en dit overeenkomstig artikel 15a, voorafgaand aan de verkrijging duidelijk, stellig en zonder voorbehoud verklaart in een schriftelijke verklaring.
Als je bij aankoop van de grond kan aantonen dat deze gebruikt gaat worden voor jouw hoofdverblijf (box 1) kan er 2% in plaats van 8% in rekening worden gebracht.
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_200871517
Kan TS dat verklaren, aangezien de gemeente 'mee wil werken' - dat klinkt niet direct als een harde garantie dat de wijziging ook gaat lukken, of wel?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  zaterdag 14 augustus 2021 @ 10:19:38 #5
406785 kloon_bassie
Allemaal Maggies!
pi_200905613
Interessant om te volgen, wil zelf ook zoiets gaan doen.

Wat ik begrepen heb, is dat als je op het moment dat je de landbouwgrond gaat kopen al de intentie hebt om er een woning op te bouwen, je 21% btw verschuldigd bent. Ik kan het echter niet terugvinden op internet, vandaar dat ik het topic graag volg. Heb dit vernomen van een makelaar, maar die hoeft het ook niet altijd bij het juiste eind te hebben.

Vaak gaat zo’n omzetting niet van de een op de andere dag. Zou jij de landbouwgrond sowieso kopen, ook als je er geen huis mag bouwen? Dan is het wellicht makkelijker te onderbouwen richting overdrachtsbelasting. Als je landbouwgrond koopt met daarna de intentie om bv via ruimte voor ruimte een bouwtitel te kopen, dan is het lastig onderbouwen dat het om landbouwgrond gaat. Deze regels zijn eind 2017 gewijzigd volgens mij.
  zondag 15 augustus 2021 @ 01:20:48 #6
38674 Spiegelei
sunny side up!
pi_200917889
Als grond agrarisch is en de grond wordt niet beboerd => 8% overdrachtsbelasting ongeacht wie de verkoper is
Als grond kwalificeert als bouwterrein EN verkoper is btw-ondernemer (een gemeente is WEL een btw ondernemer in dit geval) dat vrijstelling overdrachtsbelasting maar wel 21% btw
Als grond kwalificeert als bouwterrein EN verkoper is GEEN btw-ondernemer dan 8% overdrachtsbelasting

Stel er zit ten tijde van de eigendomsoverdracht al een fundering voor de te bouwen woning in de grond dan is 2% overdrachtsbelasting verschuldigd (of onder voorwaarden 0%).
klerkje
  zondag 15 augustus 2021 @ 01:24:58 #7
38674 Spiegelei
sunny side up!
pi_200917908
quote:
0s.gif Op woensdag 11 augustus 2021 15:33 schreef baskick het volgende:
Puur op basis van gezond verstand zou ik het logisch vinden als het tarief bepaald wordt op basis van de bestemming op de datum van overdracht.

Interessant - tevens TVP :)
Overdrachtsbelasting is een tijdstipbelasting. Het gaat dan dus om de feitelijke staat van de grond op het moment dat je bij de notaris voor de overdracht tekent.

Bij btw wordt gekeken naar wat de bedoeling is, dus ook naar wat je ermee gaat doen. Echter btw MOET de verkoper een btw-ondernemer zijn, plus de grond moet kwalificeren voor de btw.
klerkje
  zondag 15 augustus 2021 @ 01:27:52 #8
38674 Spiegelei
sunny side up!
pi_200917921
quote:
0s.gif Op woensdag 11 augustus 2021 23:14 schreef MyTiredFeet het volgende:
[..]
[..]
Als je bij aankoop van de grond kan aantonen dat deze gebruikt gaat worden voor jouw hoofdverblijf (box 1) kan er 2% in plaats van 8% in rekening worden gebracht.
Puur kale grond zal niet onder 2% kunnen vallen. Er moet dan al een fundering voor de toekomstige woning in de grond aanwezig zijn.
Andere uitzondering is wanneer de grond als aanhorigheid bij een woning die als hoofdverblijf gaat dienen voor koper hoort EN die grond op dezelfde dag wordt verkregen. Dit is een belangrijke wijziging ten opzichte van voor 1-1-2021.
klerkje
pi_201019420
quote:
0s.gif Op woensdag 11 augustus 2021 23:14 schreef MyTiredFeet het volgende:
[..]
[..]
Ik vind het werkelijk prachtig hoe jij de moeite neemt om de wet te lezen. Jij komt er wel mijn jongen!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')