abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_200855269
Ik ben een amateur, gierig, heb 2 linkse handen, maar wil toch liever gladde muren en geen papierwerk ivm zilvervisjes vanwege de vochtige omgeving (wonen aan een meer).

Ben enkele maanden geleden verhuisd en ik trok uiteindelijk alle vliesbehang eraf. Verschrikkelijk wat erachter zat. Kuiltjes, gaten, loslatende slecht stucwerk.

Na wat geëxperimenteerd te hebben met diverse merken en producten toch een wonder ontdekt: stucpasta van Knauf. Beetje duur, maar zo
makkelijk. Inmiddels is 1 grote deel van de woonkamer af. Na betoncontact gesmeerd te hebben, met 2 laagjes en wat correcties is alles superglad geworden. Uiteraard geschuurd net 240 en 320. Flexa verf erop, 2x en klaar. Blij met het resultaat. Alles zat onder stof, maar ok.

Nu mijn vraag. Ik wil de rest ook doen en zie er tegen het stof op. Schuurwerk moet echt met de hand gebeuren, excentrische schuurmachines gaan waarschijnlijk veel krassen veroorzaken. Moet ik een bouwstofzuiger huren of is een stofzuiger van Kärcher ook prima? Dat is zo'n all in one waarmee je ook water kan opzuigen. Onze reguliere stofzuiger heeft moeite met stof, de filter zit snel vol.

M'n vriendin is zo 'slim' om sterke folie vanaf plafond naar beneden te plakken. Het vangt wel heel wat stof op, maar het blijft verder stuiven. Het stof verwijderen is meer werk dan het stucen.

Adviezen en tips zijn welkom.

En nee, ik wil het niet laten doen. Ik heb al extreem veel uitgegeven laatste tijd. En stiekem krijg ik er een kick van dat ik handig word met dit soort dingen. Het is best ontspannend. Op het stof na dan.
pi_200856110
Excenter gaat prima hoor. Schuur ik altijd muren mee. Bouwstofzuiger er aan en je bent 80 procent van t stof kwijt.
pi_200856207
Als je handig wordt met het stucen en het juiste gereedschap hebt dan hoef je helemaal niet te schuren, ik stuc altijd met roodband. Kost geen drol.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_200857643
Een bouwstofzuiger gebruiken en dan is je probleem opgelost.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  woensdag 11 augustus 2021 @ 10:38:39 #5
428684 techcom
Dès tòch ene grôoten bout!
pi_200858536
Deze heb ik gebruikt voor het schuren.
https://www.toolmax.nl/fe(...)sEAQYASABEgJ4x_D_BwE
Stofzuiger op aangesloten en weinig tot geen stof.
Haal ook even schuurGAAS in plaats van papier, dit zuigt beter af.
wè hij zeej èn wè 'n pèrd schèt, kunde in êenen èmmer gooie.
pi_200859141
quote:
0s.gif Op woensdag 11 augustus 2021 10:38 schreef techcom het volgende:
Deze heb ik gebruikt voor het schuren.
https://www.toolmax.nl/fe(...)sEAQYASABEgJ4x_D_BwE
Stofzuiger op aangesloten en weinig tot geen stof.
Haal ook even schuurGAAS in plaats van papier, dit zuigt beter af.
Voor 5 tientjes meer heb je deze:

https://www.toolstation.n(...)y1maW-QaAlkpEALw_wcB

Dan zou ik t wel weten. ;)
  woensdag 11 augustus 2021 @ 12:05:04 #7
428684 techcom
Dès tòch ene grôoten bout!
pi_200859823
quote:
0s.gif Op woensdag 11 augustus 2021 11:18 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Voor 5 tientjes meer heb je deze:

https://www.toolstation.n(...)y1maW-QaAlkpEALw_wcB

Dan zou ik t wel weten. ;)
Afhankelijk van de ondergrond uiteraard.
Het losse schuurblokje gebruik je natuurlijk bij kleine werkzaamheden en het zo goed als glad is.
TS geeft ook aan dat het handmatig moet gebeuren, dus vandaar mijn opmerking.
Voor het grove werk zou ik inderdaad ook een excenterschuurmachine gebruiken met een fijne korrel.
Machine het werk laten doen en niet erin drukken en dan vallen de krassen echt wel mee hoor.
wè hij zeej èn wè 'n pèrd schèt, kunde in êenen èmmer gooie.
pi_200860278
Dank voor jullie reacties. Ik laat het even tot me bezinken voordat ik ermee verder ga.

Wat SCHUURGAAS betreft: geprobeerd in verschillende korrels. Je blijft toch krassen houden. Ik heb nu de schuurvellen van Bosch (wist niet dat ze dat hadden joh, 50 cent per vel bij de Hornbach). Geweldig is het. Ik knip ze in stukken en gebruik ze 1 voor 1 totdat het niet meer goed schuurt. Ik ga nooit meer iets van Gamma, Karwei ofzo kopen. Hornbach is beter en goedkoper.
pi_200860309
Hoe fijn schuren jullie overigens? Ik gebruik dus 240 voor tussen de lagen door. En 320 bij verf...

Nog 1 vraag wat verf betreft, welk korrel gebruik je als je 1 overgangsbaan/streep ziet? Alles is mooi effen, maar ik zie 1 lijn. Te weinig om opnieuw te beginnen. Is 240 goed of 320? Ik wil het niet verpesten.
pi_200861255
quote:
1s.gif Op woensdag 11 augustus 2021 07:14 schreef halfway het volgende:
Als je handig wordt met het stucen en het juiste gereedschap hebt dan hoef je helemaal niet te schuren, ik stuc altijd met roodband. Kost geen drol.
Hoe heb jij de vaardigheid getraind? Heb laatst een muur gedaan, opzich wel okay maar blijf toch bepaalde punten zien.

Kan het te weinig doen om het echt te verbeteren.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_200861336
quote:
0s.gif Op woensdag 11 augustus 2021 12:39 schreef Sander_Darkweb het volgende:
Dank voor jullie reacties. Ik laat het even tot me bezinken voordat ik ermee verder ga.

Wat SCHUURGAAS betreft: geprobeerd in verschillende korrels. Je blijft toch krassen houden. Ik heb nu de schuurvellen van Bosch (wist niet dat ze dat hadden joh, 50 cent per vel bij de Hornbach). Geweldig is het. Ik knip ze in stukken en gebruik ze 1 voor 1 totdat het niet meer goed schuurt. Ik ga nooit meer iets van Gamma, Karwei ofzo kopen. Hornbach is beter en goedkoper.
Ik gebruik altijd gaas als ik muren schuur, dat is er ook voor bedoeld. Oneffenheden vul ik teveel op en als het droog is schuur ik het glad met gaas.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_200862210
quote:
0s.gif Op woensdag 11 augustus 2021 13:48 schreef spierbal het volgende:

[..]

Hoe heb jij de vaardigheid getraind? Heb laatst een muur gedaan, opzich wel okay maar blijf toch bepaalde punten zien.

Opzetten, aan laten drogen. Afrijen weer bevochtigen en meteen afrijen evt nog een keer herhalen Oefenen en nog eens oefenen en een muur in 1x opzetten geen koffie tussendoor.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_200900658
quote:
0s.gif Op woensdag 11 augustus 2021 13:48 schreef spierbal het volgende:

[..]

Bekijk deze video's eens.
pi_200964085
Ik snap niet dat er krassen komen bij een excenter en gaas 240.
Dat werkt bij mij perfect icm een bouwstofzuiger

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')