Ik ben een amateur, gierig, heb 2 linkse handen, maar wil toch liever gladde muren en geen papierwerk ivm zilvervisjes vanwege de vochtige omgeving (wonen aan een meer).
Ben enkele maanden geleden verhuisd en ik trok uiteindelijk alle vliesbehang eraf. Verschrikkelijk wat erachter zat. Kuiltjes, gaten, loslatende slecht stucwerk.
Na wat geëxperimenteerd te hebben met diverse merken en producten toch een wonder ontdekt: stucpasta van Knauf. Beetje duur, maar zo
makkelijk. Inmiddels is 1 grote deel van de woonkamer af. Na betoncontact gesmeerd te hebben, met 2 laagjes en wat correcties is alles superglad geworden. Uiteraard geschuurd net 240 en 320. Flexa verf erop, 2x en klaar. Blij met het resultaat. Alles zat onder stof, maar ok.
Nu mijn vraag. Ik wil de rest ook doen en zie er tegen het stof op. Schuurwerk moet echt met de hand gebeuren, excentrische schuurmachines gaan waarschijnlijk veel krassen veroorzaken. Moet ik een bouwstofzuiger huren of is een stofzuiger van Kärcher ook prima? Dat is zo'n all in one waarmee je ook water kan opzuigen. Onze reguliere stofzuiger heeft moeite met stof, de filter zit snel vol.
M'n vriendin is zo 'slim' om sterke folie vanaf plafond naar beneden te plakken. Het vangt wel heel wat stof op, maar het blijft verder stuiven. Het stof verwijderen is meer werk dan het stucen.
Adviezen en tips zijn welkom.
En nee, ik wil het niet laten doen. Ik heb al extreem veel uitgegeven laatste tijd. En stiekem krijg ik er een kick van dat ik handig word met dit soort dingen. Het is best ontspannend. Op het stof na dan.