abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_214091406
Beleggen en beginnen ermee ligt ook wel aan je leeftijd.
Er zijn mensen die echt de vreselijkste timing hadden qua beleggen, niets verkochten, bleven sparen, uiteindelijk miljonair werden na 50 jaar.

Het zegt allemaal niet super veel.

Als je jonger bent kan je meer risico’s nemen, maar altijd spreiden.
  zaterdag 29 juni 2024 @ 17:16:40 #127
319979 Fok-it
All is well
pi_214091448
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juni 2024 16:58 schreef roos94 het volgende:

[..]
Dus je zegt gewoon jarenlang wachten en niet vroegtijdig de boel verkopen.
Verkopen in een crisis is het domste wat je kan doen want de markt herstelt altijd.

En maandelijks investeren ipv eenmalig en daarna niks meer inbrengen. Compound interest. Interessant om je daar over in te lezen.
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
  zaterdag 29 juni 2024 @ 17:17:45 #128
319979 Fok-it
All is well
pi_214091462
Leuk topic. Tvp

Over paar maanden een bedrag uit erfenis wat ik wil gaan investeren dus ben er zelf ook flink mee bezig laatste tijd.

Podcast van Jongbeleggen is ook interessant.
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_214091474
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2024 17:16 schreef Fok-it het volgende:

[..]
Verkopen in een crisis is het domste wat je kan doen want de markt herstelt altijd.

En maandelijks investeren ipv eenmalig en daarna niks meer inbrengen. Compound interest. Interessant om je daar over in te lezen.
Kopen in een crisis is dus het slimste dat je kan doen?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  zaterdag 29 juni 2024 @ 17:21:55 #130
319979 Fok-it
All is well
pi_214091518
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2024 17:18 schreef ludovico het volgende:

[..]
Denk dat ook weer niet per se gezien je niet weet hoe lang een koersdaling blijft duren

Maar als je er dan toch eenmaal inzit. En je weet uit het verleden dat crisissen (covid, 2008) zich hersteld hebben. Waarom zou je dan dusdanig veel verlies pakken
pi_214091543
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2024 17:21 schreef Fok-it het volgende:
Denk dat ook weer niet per se gezien je niet weet hoe lang een koersdaling blijft duren
Dus verkopen kan wel goed zijn als je maar op tijd terugkoopt.

Eigenlijk moet je gewoon een goede glazen bol hebben. ^O^
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_214091551
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2024 15:25 schreef Adrie072 het volgende:
Ook een leek op dit gebied, en als ik hier in zou stappen, welke kies ik dan en waarom? Thanks alvast!

https://www.degiro.nl/zelf-beleggen/etfs-kopen/sp500
Vanguard of iShares zou ik kiezen uit deze lijst, daar is veel handel in dus weinig spread (prijsverschil tussen aan- en verkoop). De kosten zijn met 0,07% per jaar ook lekker laag.

Er zijn wel goedkopere ETF's maar die zijn vaak "synthetisch", ofwel er zijn geen echte aandelen als onderpand.
Als er "physical (full replication)" bij staat, weet je dat ze wel echte aandelen aan- en verkopen.

Acc -> betekent "accumulating", ofwel dividend wordt automatisch opnieuw geïnvesteerd
Dist -> betekent "distributing", ofwel dividend wordt uitbetaald.

Dat kan je op zich niet fout doen, het is net wat je voorkeur heeft.

[ Bericht 5% gewijzigd door TheFreshPrince op 29-06-2024 17:31:10 ]
pi_214091559
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2024 17:13 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Beleggen en beginnen ermee ligt ook wel aan je leeftijd.
Er zijn mensen die echt de vreselijkste timing hadden qua beleggen, niets verkochten, bleven sparen, uiteindelijk miljonair werden na 50 jaar.

Het zegt allemaal niet super veel.

Als je jonger bent kan je meer risico’s nemen, maar altijd spreiden.
Waarbij opgemerkt dat een ETF als de S&P500 al spreiden is, met de 500 bedrijven waar je dan in zit ;)
  zaterdag 29 juni 2024 @ 17:25:29 #134
319979 Fok-it
All is well
pi_214091569
quote:
11s.gif Op zaterdag 29 juni 2024 17:23 schreef ludovico het volgende:

[..]
Dus verkopen kan wel goed zijn als je maar op tijd terugkoopt.
Maar waarom zou je überhaupt dat risico willen lopen?
pi_214091592
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2024 17:18 schreef ludovico het volgende:

[..]
Als je voorziet dat de crisis een duidelijke oorzaak heeft en ook tijdelijk is (6 maanden tot 7 jaar noem ik "tijdelijk") dan kan je prima blijven aankopen.

Als je beleggershorizon korter is dan die periode dan natuurlijk niet. Maar je hebt ook weinig in aandelen te zoeken als je zo'n korte beleggershorizon hebt, dan kan je beter gewoon sparen met een vaste rente.
pi_214091619
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2024 17:24 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Waarbij opgemerkt dat een ETF als de S&P500 al spreiden is, met de 500 bedrijven waar je dan in zit ;)
Ja alleen denk ik dat er opeen gegeven moment nadelen zit als eigenlijk iedereen daar in stapt.
Tijd terug daar iets over gelezen dat dit eigenlijk helemaal niet zo positief is, maar kan mij even nu ik dit zo typ niet meer voor de geest halen wat nou in diegene zijn ogen het potentiële nadeel daarvan zou zijn.
pi_214091632
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2024 17:23 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Vanguard of iShares zou ik kiezen uit deze lijst, daar is veel handel in dus weinig spread (prijsverschil tussen aan- en verkoop). De kosten zijn met 0,07% per jaar ook lekker laag.

Acc -> betekent "accumulating", ofwel dividend wordt automatisch opnieuw geïnvesteerd
Dist -> betekent "distributing", ofwel dividend wordt uitbetaald.

Dat kan je op zich niet fout doen, het is net wat je voorkeur heeft.
Voordeel van dist is dan wel dat je je kosten ook gedekt hebt, afhankelijk van hoe dat word afgeschreven.
Tenminste dat bedrag komt min of meer neer op wat je aan de kosten kwijt bent.
pi_214091657
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2024 17:29 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]
Ja alleen denk ik dat er opeen gegeven moment nadelen zit als eigenlijk iedereen daar in stapt.
Tijd terug daar iets over gelezen dat dit eigenlijk helemaal niet zo positief is, maar kan mij even nu ik dit zo typ niet meer voor de geest halen wat nou in diegene zijn ogen het potentiële nadeel daarvan zou zijn.
Ik ken het verhaal van die nadelen maar uiteindelijk zijn er maar heel weinig mensen een goede belegger, je moet dan echt diep in de cijfers van die bedrijven duiken.

Die nadelen van die ETF's wegen daardoor niet op tegen de nadelen van losse aandelen.
pi_214091664
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2024 17:30 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]
Voordeel van dist is dan wel dat je je kosten ook gedekt hebt, afhankelijk van hoe dat word afgeschreven.
Tenminste dat bedrag komt min of meer neer op wat je aan de kosten kwijt bent.
Die kosten worden gewoon verrekend in de koers, dus of die ETF dist of acc is, daar merk je in beide gevallen niets van. Je krijgt geen factuur voor die kosten ofzo.

Je kan wel nog vaste kosten hebben van je bank of je broker, dan kan dividend wel handig zijn om die kosten van te betalen.
pi_214091697
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2024 17:33 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Die kosten worden gewoon verrekend in de koers, dus of die ETF dist of acc is, daar merk je in beide gevallen niets van. Je krijgt geen factuur voor die kosten ofzo.

Je kan wel nog vaste kosten hebben van je bank of je broker, dan kan dividend wel handig zijn om die kosten van te betalen.
Dat bedoelde ik inderdaad.
pi_214092158
Vond het dan ook wel grappig, interessant en zit een kern van waarheid in (vind ik) om dit te lezen vandaag.

https://www.telegraaf.nl/(...)n-nieuwe-volksziekte
pi_214092171
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2024 18:02 schreef Adrie072 het volgende:
Vond het dan ook wel grappig, interessant en zit een kern van waarheid in (vind ik) om dit te lezen vandaag.

https://www.telegraaf.nl/(...)n-nieuwe-volksziekte
Kan het niet lezen ;)
pi_214092237
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
hierzo, weet niet zeker of dit zo mag...
pi_214092241
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2024 18:02 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Kan het niet lezen ;)
nu wel als het goed is.
pi_214092346
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2024 18:07 schreef Adrie072 het volgende:

[..]
nu wel als het goed is.
Lang verhaal kort : geld maakt niet gelukkig, wees niet materialistisch.

Ik vind dat altijd beetje onzin, ken maar weinig mensen die dit soort dingen ook riepen, maar uiteindelijk zelf ook rijk werden door het een of ander om vervolgens ook zo krenterig te worden als het maar kan.

Mensen willen altijd meer van hetgeen wat ze niet kwijt willen.
pi_214092351
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2024 18:06 schreef Adrie072 het volgende:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
hierzo, weet niet zeker of dit zo mag...
Ik begrijp z'n zorgen wel. Voor mij is geld een middel om niet meer te hoeven werken, dus eigenlijk zorgt het voor ontspanning. Beleggen in ETF's geeft ook minder stress dan aandelen, je bent er minder actief mee bezig dus dat is ook goed.

Geld moet geen obsessie zijn maar als je er in de eerste helft van je leven goed mee omgaat kan het wel zorgen voor een fijne tweede helft met minder of geen financiële zorgen, waardoor je misschien zelfs minder kan werken of vroeger kan stoppen met werken.

En daarom adviseer ik toch om op je 20e al te beginnen met beleggen (lekker passief in ETF's). Zelfs ¤50 per maand heeft al een groot effect na 40 jaar.
  zaterdag 29 juni 2024 @ 18:35:12 #147
319979 Fok-it
All is well
pi_214092526
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2024 18:15 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik begrijp z'n zorgen wel. Voor mij is geld een middel om niet meer te hoeven werken, dus eigenlijk zorgt het voor ontspanning. Beleggen in ETF's geeft ook minder stress dan aandelen, je bent er minder actief mee bezig dus dat is ook goed.

Geld moet geen obsessie zijn maar als je er in de eerste helft van je leven goed mee omgaat kan het wel zorgen voor een fijne tweede helft met minder of geen financiële zorgen, waardoor je misschien zelfs minder kan werken of vroeger kan stoppen met werken.

En daarom adviseer ik toch om op je 20e al te beginnen met beleggen (lekker passief in ETF's). Zelfs ¤50 per maand heeft al een groot effect na 40 jaar.
Er zit natuurlijk ook wel een verschil tussen langdurig systematisch beleggen en hopen op financiële vrijheid ipv extreme risicos nemen en vervolgens je extravagante levensstijl delen op social media (en je verliezen uiteraard stilhouden :+ )
pi_214092567
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2024 17:25 schreef Fok-it het volgende:

[..]
Maar waarom zou je überhaupt dat risico willen lopen?
Je bent selectief in het risico accepteren, als je op verlies staat / dalende markt dan accepteer je risico.

Als je nog niet was ingestapt "ligt eraan, het kan ook nog doorzakken" dat is incongruent / verzonken kosten falacy.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Verzonken_kosten
pi_214092637
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2024 18:35 schreef Fok-it het volgende:

[..]
Er zit natuurlijk ook wel een verschil tussen langdurig systematisch beleggen en hopen op financiële vrijheid ipv extreme risicos nemen en vervolgens je extravagante levensstijl delen op social media (en je verliezen uiteraard stilhouden :+ )
Uiteraard.

Hoe harder mensen schreeuwen over hun rendement, hoe meer ze waarschijnlijk verdienen aan het schreeuwen (ipv dat rendement).

Beleggen werkt het best als je het saai houdt.
Als je 10 jaar niet naar je portfolio hoeft te kijken zonder je druk te maken over de keuzes in je portfolio, dan doe je het goed.
  Miss 200.000.000! zaterdag 29 juni 2024 @ 19:01:18 #150
367000 roos94
pi_214092877
Zijn er ook losse aandelen waarin jullie investeren?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')