Nooit geweten dat een kind 2 vaders kan hebbenquote:Roy en Corné uit Drunen zijn donderdag als eerste stel in Nederland de trotse ouders geworden van een baby die is geboren met een draagmoeder en een donoreicel. Daarmee gaat hun kinderwens na drie jaar eindelijk in vervulling. Hun zoontje heet Kaj.
"Met Kaj, onze draagmoeder Michelle en haar vriend gaat het goed. Wij zitten zelf even lekker op onze 'blauwe wolk' te genieten van onze knapperd", laten Roy en Corné op Facebook weten. Ook delen ze daar een foto van kleine Kaj.
Bij de bijzondere zwangerschap en geboorte waren dus niet één, maar twee vrouwen betrokken. Een draagmoeder was zwanger geworden via een eiceldonatie van een tweede vrouw.
Roy en Corné zijn niet op zoek geweest naar specifiek deze constructie. Het was een wens van de draagmoeder om niet haar ‘eigen’ kind te dragen. “Onze draagmoeder wilde niet zelf de binding met het kind hebben. Dan geeft ze toch haar eigen kind weg als het ware. In dit geval is het wat makkelijker, omdat er van haar niets in zit”, zeiden ze eerder.
Roy en Corné vertellen niet wie van hen de biologische vader van het kind is. Dat vinden ze 'niet relevant'. "De enige die het recht heeft om dat te weten, is het kind zelf.” Op papier worden in ieder geval beide vaders de ouders van het kind.
'Nog meer wensouders in blijde verwachting'
Vruchtbaarheidskliniek Nij Geertgen in Elsendorp kondigde eind 2018 aan te gaan starten met deze vorm van draagmoederschap. Tientallen stellen meldden zich aan: homo- en heterostellen.
De kliniek startte het draagmoederschapstraject met een paar stellen, onder wie Roy en Corné. "Zij zijn nu als eerste bevallen", vertelt een woordvoerder namens de kliniek. "Maar er zijn nog meer wensouders in blijde verwachting."
Het een sluit het ander niet uit.quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 00:05 schreef leolinedance het volgende:
https://www.omroepbrabant(...)y-uit-een-donoreicel
[..]
Nooit geweten dat een kind 2 vaders kan hebbenVerder alle geluk voor deze mannen. Liever dit dat asotokkies die blijven baren tot ze een ons wegen.
correctquote:Op zaterdag 7 augustus 2021 00:11 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Het een sluit het ander niet uit.
Wat een onzin. Geloof je het zelf.quote:Het was een wens van de draagmoeder om niet haar ‘eigen’ kind te dragen. “Onze draagmoeder wilde niet zelf de binding met het kind hebben. Dan geeft ze toch haar eigen kind weg als het ware. In dit geval is het wat makkelijker, omdat er van haar niets in zit”, zeiden ze eerder.
Rustig maar.. vermoedelijk heeft de journalist in kwestie deze hondsbrutale vraag rechtstreeks gesteld en hebben ze van tevoren al bedacht dat ze dit niet willen delen met de hele wereld.quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 00:18 schreef Nober het volgende:
Roy en Corné vertellen niet wie van hen de biologische vader van het kind is. Dat vinden ze 'niet relevant'. "De enige die het recht heeft om dat te weten, is het kind zelf.”
Hou het dan helemaal voor jezelf.
Het is niet haar DNA. Ja, dat geloof ik wel.quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 00:22 schreef intellectuele_user het volgende:
[..]
Wat een onzin. Geloof je het zelf.
Soms moet je weten op wat voor prachtvolk je reageertquote:Op zaterdag 7 augustus 2021 00:37 schreef Seven. het volgende:
[..]
Het is niet haar DNA. Ja, dat geloof ik wel.
Je brengt het alsof dat een verkeerd beeld zou zijn, terwijl een kind biologisch gezien één moeder heeft. Hoe je het went of keert, de andere "moeder" is niet de echte moeder. Maar goed, een jong kind moet je daar nog niet mee lastig vallen inderdaad.quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 00:34 schreef Seven. het volgende:
Lesbische moeders schreeuwen ook niet altijd van de daken wie nou de biologische moeder is. Buitenstaanders hebben namelijk wel eens de neiging om over de 'echte' moeder te praten, ook met het kind. In het hoofd van een jong kind kan dan een beeld ontstaan dat er dus ook sprake van een nepmoeder is.
Ik ben moeder van een donorkindje. Hij heeft een echte vader (namelijk mijn man die hem met heel veel liefde opvoedt), en daarnaast is er sprake van een donor.quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 00:54 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Je brengt het alsof dat een verkeerd beeld zou zijn, terwijl een kind biologisch gezien één moeder heeft. Hoe je het went of keert, de andere "moeder" is niet de echte moeder. Maar goed, een jong kind moet je daar nog niet mee lastig vallen inderdaad.
Ik snap niet wat er kortzichtig aan is hoor. Het is biologisch gezien toch gewoon een feit?quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 01:05 schreef Seven. het volgende:
Ik ben moeder van een donorkindje. Hij heeft een echte vader (namelijk mijn man die hem met heel veel liefde opvoedt), en daarnaast is er sprake van een donor.
Een puber of een volwassene hoef je ook niet lastig te vallen met dit soort kortzichtig gelul.
Je spreekt in termen als echte moeder en dan schrijf je ook nog moeder tussen aanhalingstekens. Dát is wat het kortzichtig maakt. Want écht ouderschap heeft helemaal niets te maken met biologisch ouderschap. Het gaat om de rol die je oppakt, en de liefde die je daarin stopt.quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 01:17 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Ik snap niet wat er kortzichtig aan is hoor. Het is biologisch gezien toch gewoon een feit?
Van mij hoeft een kind, een puber of een volwassene er niet mee lastig gevallen te worden. Maar bij een kind (of puber) die twee moeders heeft komt op een gegeven moment vanzelf een keer het besef dat hij (of zij) hooguit uit één van de twee gekomen kan zijn, niet uit allebei. Dan kunnen we allemaal wel doen alsof dat niet zo is, maar dat slaat natuurlijk ook nergens op.
Die kinderen hebben geen twee vaders maar twee verzorgers.quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 00:32 schreef intellectuele_user het volgende:
Een kind heeft een vader en moeder nodig, masculiene en feminiene energie. Het verschil met hetero-koppels waarbij het 'misgaat' is dat je in dit geval bij voorbaat al besluit dat het kind twee vaders zal hebben.
Alle onderzoeken die aangeven dat kinderen gelukkiger zijn als ze twee vaders hebben, zijn uitgevoerd door homo-onderzoekers die met een andere man een kind opvoeden. Diederik Stapel-onderzoeken met een hoog propaganda-gehalte.
De donor is de echte (biologische) vader. Jouw man is de verzorger. Met respect voor jouw visie, is dit hoe ik het zie.quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 01:05 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ik ben moeder van een donorkindje. Hij heeft een echte vader (namelijk mijn man die hem met heel veel liefde opvoedt), en daarnaast is er sprake van een donor.
Een puber of een volwassene hoef je ook niet lastig te vallen met dit soort kortzichtig gelul.
Onze zoon heeft maar 1 echte vader en dat is mijn man. En als hij zelf aangeeft dat te willen, dan kan hij ook contact opnemen met de donor. Maar wat we niet gaan doen, is hem van jongs af aan bekrompen denkbeelden aanpraten dat zijn 'echte vader' niet in beeld is. Want daar krijg je verknipte kinderen van.quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 07:47 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:
[..]
De donor is de echte (biologische) vader. Jouw man is de verzorger. Met respect voor jouw visie, is dit hoe ik het zie.
Het kind ziet jouw man wel als zijn of haar vader, aangezien het niet beter weet. Hoe dit later zal zijn, als het kind volwassen is, is nog onbekend. Jouw kind heeft eigenschappen meegekregen van zijn biologische vader (de donor). Het is mogelijk dat hij of zij later toch contact wil met de biologische vader.
Jouw man is inderdaad gewoon de vader.quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 10:04 schreef Seven. het volgende:
[..]
Onze zoon heeft maar 1 echte vader en dat is mijn man. En als hij zelf aangeeft dat te willen, dan kan hij ook contact opnemen met de donor. Maar wat we niet gaan doen, is hem van jongs af aan bekrompen denkbeelden aanpraten dat zijn 'echte vader' niet in beeld is. Want daar krijg je verknipte kinderen van.
Zou wat zijn als je erachter komt dat jouw moeder zich heeft laten bezwangeren door de buurman. Dan is je vader niet ineens je 'verzorger' of zo. Als zijn kind blijf je hem gewoon als je vader zien.
En je kunt wel praten in holle termen als 'respect voor jouw visie' maar jouw post heeft helemaal niets te maken met respect. Wij donorouders en ons donorkind zitten niet te wachten op jouw waardeoordeel. Je hebt namelijk geen idee waar je het over hebt.
Anoniem doneren is geen mogelijkheid in Nederland. Dus de vaders kunnen vanaf de geboorte bij stichting donorgegevens beperkte informatie ophalen over de eiceldonor (beroep, haarkleur, lengte, psychologisch profiel indien aanwezig etc). Als het kind 12 is, dan kan het kind dat zelf ook. Vanaf 16 kan het kind zelf de persoonsgegevens achterhalen, inclusief naam.quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 08:05 schreef Mike-The-Situation het volgende:
Ik kan liefdevolle mensen alleen maar een kindje toewensen, ongeacht hoe de samenstelling dan ook is. Er zijn zoveel kinderen die op de wereld gezet worden bij ouders die niet in staat zijn ze op te voeden, dit niet willen of erger nog, geestelijk of fysiek geweld toepassen. Dat er wereldwijd nog gediscussieerd wordt over wie een kind mag krijgen maar dan vooral over de samenstelling van de ouders in plaats van de capaciteiten van de mensen in kwestie is mij een raadsel.
Weet iemand overigens hoe het zit als het kindje besluit om ter zijner tijd zijn biologische moeder te willen ontdekken? Verloopt dat doorgaans positief? Is dat mogelijk? Lijkt mij persoonlijk vrij complex namelijk om dat allemaal te overzien emotioneel bekeken.
Puur biologisch is donor ook de meest correcte term. Vader impliceert ook dat er een band is tussen de twee ouders (al dan niet kortstondig). Bij een donor sluit je dat in vrijwel alle gevallen uit.quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 10:16 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Jouw man is inderdaad gewoon de vader.
Puur biologisch klopt het wat hij zegt natuurlijk, maar een vader is meer dan een bloedband.
Nou inderdaad, en nu hebben "ze" het gewoon voor elkaar om op deze wijze een kind liefdevol op te voeden. Zijn wij daar toch even in getrapt. Toch nog de maatschappij ontwricht.quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 10:12 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Weten we nog hoe het eerst draaide om gewoon kunnen willen trouwen?
Dat plaatje / meme zou niet misstaan in dit topic.
Ik denk dat dit juridisch juist het meest complex is met de draagmoeder, want ondanks het feit dat ze niet de biologische moeder is, is het kind wel uit haar geboren en daardoor dus de wettelijke moeder.quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 10:20 schreef Seven. het volgende:
[..]
Anoniem doneren is geen mogelijkheid in Nederland. Dus de vaders kunnen vanaf de geboorte bij stichting donorgegevens beperkte informatie ophalen over de eiceldonor (beroep, haarkleur, lengte, psychologisch profiel indien aanwezig etc). Als het kind 12 is, dan kan het kind dat zelf ook. Vanaf 16 kan het kind zelf de persoonsgegevens achterhalen, inclusief naam.
De draagmoeder is een ander verhaal. Ik denk niet dat daar juridisch iets voor geregeld is, tenzij de vaders met haar een contract opgesteld hebben. Als ze slim zijn, dan hebben ze dat wel gedaan.
Ik kan me wel voorstellen dat dit emotioneel complex kan worden maar als ouders kun je je kind daarin helpen door consequente van de (eicel)donor te spreken. Best doe je dat ook van jongs af aan, dan is het vanzelfsprekend voor een kind dat er naast papa of mama ook nog sprake is van een donor. Later leg je dan nog het stukje DNA en verwekking uit. Als je pas na het 5e levensjaar gaat uitleggen dat er sprake is van een donor (of adoptie bijvoorbeeld), dan is het voor een kind hoogstwaarschijnlijk een shock die verwerkt moet worden. Niet noodzakelijk traumatisch, maar het verhoogt wel de kans op emotionele schade.
Draagmoeder vind ik een beetje lastig, die term zou ik zelf niet gebruiken omdat het voor een (jong) kind makkelijk te verwarren is met een liefdevolle band die een moeder doorgaans heeft met haar kind. Dan zou ik er zelf mogelijk voor kiezen om met m'n kind te spreken over 'draagster' of een andere term die afstandelijker klinkt dan draagmoeder.
Als je het natuurlijke evenwicht gaat ontwrichten, betaal je daar vanzelf inderdaad de prijs voor.quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 10:30 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Nou inderdaad, en nu hebben "ze" het gewoon voor elkaar om op deze wijze een kind liefdevol op te voeden. Zijn wij daar toch even in getrapt. Toch nog de maatschappij ontwricht.
Ja, best gek dat dat wettelijk niet goed gekaderd is.quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 10:31 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik denk dat dit juridisch juist het meest complex is met de draagmoeder, want ondanks het feit dat ze niet de biologische moeder is, is het kind wel uit haar geboren en daardoor dus de wettelijke moeder.
Draagmoederschap is heel vervelend in NL want om afstand te doen van je kind moet je eigenlijk verklaren niet geschikt te zijn om het kind op te voeden.... en dat is dan weer lastig als je meer kinderen hebt.
Ik denk dat de draagmoeder de enige is die op het moment van de geboorte de juridische ouder was, hoewel de vader het kind natuurlijk wel voor de geboorte erkend kan hebben, maar ook dat kan niet als de draagmoeder gehuwd is, want dan is haar man ook automatisch de juridische ouder van het kind.
Het is in NL een behoorlijk mijnenveld met dat soort dingen.
Je mag er vanuit gaan dat homo's en lesbiennes die kinderen krijgen, in ieder geval zeer bewuste keuzes maken aangaande het aangaan van ouderschap. Net als stellen die niet vanzelf zwanger raken.quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 10:37 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Als je het natuurlijke evenwicht gaat ontwrichten, betaal je daar vanzelf inderdaad de prijs voor.
En liefdevol, dat weet je natuurlijk niet.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |