Het doelgroepregister is een landelijk register met gegevens van mensen die vallen onder de doelgroep van de banenafspraak. Dit is een afspraak tussen het kabinet en werkgevers om te zorgen voor extra banen voor mensen met een arbeidsbeperking.quote:Op vrijdag 6 augustus 2021 11:39 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Wat is het doelgroepenregister?
Het doelgroepregister is een register waarin mensen staan die vallen onder de doelgroep van de banenafspraak. De banenafspraak is een afspraak tussen het kabinet en werkgevers om te zorgen voor extra banen voor mensen met een arbeidsbeperking. Dit zijn mensen die moeilijk werk vinden of behouden door bijvoorbeeld een ziekte of handicap. UWV beheert het doelgroepregister.quote:Op vrijdag 6 augustus 2021 11:39 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Wat is het doelgroepenregister?
quote:Kan ik mij laten uitschrijven uit het doelgroepregister?(Klik om in te klappen)
U staat in het doelgroepregister, maar voldoet niet meer aan de voorwaarden voor opname in het doelgroepregister. Dan kunt u ons vragen om u te laten uitschrijven. Wij beoordelen eerst of er toch redenen zijn om u in het doelgroepregister te laten staan. Deze redenen kunnen zijn:
U krijgt ondersteuning vanuit de gemeente of UWV.
Uw werkgever krijgt loonkostensubsidie voor u.
U heeft op dit moment een jobcoach.
U krijgt op dit moment een uitkering van UWV.
U heeft op dit moment een WSW-indicatie.
U verdient niet het wettelijk minimumloon.
U heeft geen werk.
Hoe laat ik mij uitschrijven?
Zijn er geen redenen om u in het doelgroepregister te laten staan? En wilt u zich laten uitschrijven? Gebruik dan het formulier 'Aanvraag uitschrijven doelgroepregister' op Mijn UWV. U heeft hiervoor uw DigiD nodig. Let op: u doet eerst een aanvraag. Wij beoordelen daarna of we u kunnen uitschrijven.
Gevolgen voor uw werkgever
Heeft u een werkgever? Dan kan hij na uw uitschrijving misschien geen gebruik meer maken van financiële voordelen en regelingen. Daarom informeren wij hem als wij u uitschrijven. Uw werkgever mag namelijk nog bezwaar maken. Ook informeren wij uw gemeente over uw uitschrijving.
Geen idee of het interessant is, maar ik heb een diagnose pdd-nos. Asperger werd wel eens genoemd, maar ik heb nu nog steeds geen flauw idee welk labeltje aan mij werd gehangen, dat hing meestal af van degene met verstand aan de overkant van de praattafel.quote:Op vrijdag 6 augustus 2021 11:34 schreef Fe2O3 het volgende:
Waarom sta je erin, en waarom wil je je eruit laten schrijven?
Ik zou het anders aanpakken. Mocht je je kunnen uitschrijven dan zou ik in gesprek gaan met mijn werkgever. Als jij je uitschrijft krijgt hij geen vergoeding meer voor je en wordt jij duurder voor hem.quote:Op vrijdag 6 augustus 2021 11:49 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Geen idee of het interessant is, maar ik heb een diagnose pdd-nos. Asperger werd wel eens genoemd, maar ik heb nu nog steeds geen flauw idee welk labeltje aan mij werd gehangen, dat hing meestal af van degene met verstand aan de overkant van de praattafel.
De reden dat ik er vanaf wil is omdat ik al heel lang gewoon betaald werk heb. Er was een periode dat het UWV mij had uitgeschreven, maar later toch weer in het register had gestopt. In geen van beide gevallen had ik enig idee van een doelgroepregister maar mijn huidige werkgever is blijkbaar beter op de hoogte dan ik.
Geen idee, maar daar ga ik wel van uit.quote:Op vrijdag 6 augustus 2021 11:54 schreef Lienekien het volgende:
Klopt het dat je werkgever er financieel voordeel van heeft dat jij in dat register staat?
Ja dus. (Zie mijn tweede post.)quote:Op vrijdag 6 augustus 2021 12:09 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Geen idee, maar daar ga ik wel van uit.
Punt 2 en 3 uit je OP kloppen niet met de bron die ik noem.quote:Op vrijdag 6 augustus 2021 12:13 schreef Ridocar het volgende:
Even tussendoor.
Ik zie hier een aantal users c/p-en van websites en linkjes dumpen. Lief dat jullie proberen mee te denken, maar die heb ik allemaal al gelezen, en ze beantwoorden de vragen uit de op niet.
Wat mis ik dan?quote:Op vrijdag 6 augustus 2021 12:16 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Punt 2 en 3 uit je OP kloppen niet met de bron die ik noem.
Oh, punt 2 niet. My bad.quote:
Dit, het staat iig op de site van het UWV.quote:
Omdat het uitmaakt voor de reden van inschrijving, en de manier waarop je erin bent gekomen weer voor een evt. uitschrijving.quote:Op vrijdag 6 augustus 2021 11:49 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Geen idee of het interessant is, maar ik heb een diagnose pdd-nos. Asperger werd wel eens genoemd, maar ik heb nu nog steeds geen flauw idee welk labeltje aan mij werd gehangen, dat hing meestal af van degene met verstand aan de overkant van de praattafel.
De reden dat ik er vanaf wil is omdat ik al heel lang gewoon betaald werk heb. Er was een periode dat het UWV mij had uitgeschreven, maar later toch weer in het register had gestopt. In geen van beide gevallen had ik enig idee van een doelgroepregister maar mijn huidige werkgever is blijkbaar beter op de hoogte dan ik.
Werkgever heeft ook niets overlegd met mij.quote:Op vrijdag 6 augustus 2021 13:50 schreef jeroen25 het volgende:
Nou, succes er mee.
Maar had je niet beter eerst met de werkgever kunnen overleggen?
Wat had je dan gewild dat ze met jou overlegd hadden?quote:Op vrijdag 6 augustus 2021 13:58 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Werkgever heeft ook niets overlegd met mij.
Dat weet ik niet, daarom de vragen uit de op. Zie vraag twee.quote:Op vrijdag 6 augustus 2021 14:10 schreef jeroen25 het volgende:
[..]
Wat had je dan gewild dat ze met jou overlegd hadden?
En wat heeft je werkgever je hierin misdaan?
Daarom wil ik eerst informatie vergaren voor als het tot discussie leidt. Ik ga idd een dom hoofd opzetten en vertellen dat ik niet wist van hun subsidiepotje. Mogen ze daarna tekst en uitleg geven.quote:Op vrijdag 6 augustus 2021 14:37 schreef jeroen25 het volgende:
Dat kun je toch bij de werkgever aankaarten?
"Ik zit in het doelgroepregister, weten jullie dat?
Zo ja, wat doen jullie er dan mee?"
Als je werkgever dan een ontwijkend antwoord geeft dan kun je ze nog wat meer prikkelen.
"Ik heb de indruk dat ik als volwaardige werknemer functioneer en zit daarom er aan te denken om me uit te schrijven. Zou dat een probleem zijn?"
En als je hulpmiddelen nodig hebt dan kun je daar om vragen.
Nu worden ze hier ineens mee geconfronteerd.
Misschien dat ze er helemaal niets van vinden maar als je halve loon van het UWV komt dan zullen ze daar niet blij mee zijn.
Dat kun je dan altijd nog verklaren met dat je daar niets van wist en dat je dacht dat je een 'gewone' werknemer was maar het geeft dan toch weer gedoe.
De werkgever kan in het werkgeversportaal van UWV een lijst van alle eigen medewerkers die in het doelgroepen register staan downloaden.quote:Op vrijdag 6 augustus 2021 14:23 schreef Ridocar het volgende:
Via via weet ik dat werkgever bekend is met het kruisje dat achter mijn naam staat, maar dit hebben ze nooit rechtstreeks met mij gecommuniceerd.
En is daar op enig moment werknemer bij betrokken of kan een werkgever daar gewoon in grasduinen?quote:Op vrijdag 6 augustus 2021 15:22 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
De werkgever kan in het werkgeversportaal van UWV een lijst van alle eigen medewerkers die in het doelgroepen register staan downloaden.
Hoe dan?quote:Daarnaast kan iedereen die je BSN heeft ook deze check doen op persoonsniveau.
Een (potentiële) werkgever vult de BSN in en drukt op zoeken.quote:
Dat ik er geen bal mee opschiet. Dat ik blijkbaar goedkoper ben dan mijn collega's in dezelfde functie. Dat werkgever sowieso besluit om geen ruchtbaarheid te geven aan dit voordeeltje. Dat ik mij een tweederangswerknemer voel. Dat ik niet weet of ik hetzelfde behandeld zou worden als ik geen rugzakje had. Dat er sowieso wordt gepraat in een bedrijf.quote:Op vrijdag 6 augustus 2021 15:42 schreef Fe2O3 het volgende:
Even de andere kant op, wat kan het jou schelen dat je hierin staat?
Valide punten wat mij betreft.quote:Op vrijdag 6 augustus 2021 15:53 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Dat ik er geen bal mee opschiet. Dat ik blijkbaar goedkoper ben dan mijn collega's in dezelfde functie. Dat werkgever sowieso besluit om geen ruchtbaarheid te geven aan dit voordeeltje. Dat ik mij een tweederangswerknemer voel. Dat ik niet weet of ik hetzelfde behandeld zou worden als ik geen rugzakje had. Dat er sowieso wordt gepraat in een bedrijf.
Zijn dat genoeg redenen?
Lang verhaal kort: ja, het kan me wel degelijk schelen.
Ik mis daar alleen wat ts daar voor rol in heeft rondom de subsidie. Of gaat hij straks ook bezwaar maken tegen groensubsidies omdat er ergens nog een gloeilamp hangt (gechargeerd).quote:Op vrijdag 6 augustus 2021 18:23 schreef baskick het volgende:
[..]
Valide punten wat mij betreft.
En als jij volwaardig functioneert en de werkgever dus de facto onterecht gesubsidieerd wordt, moet dan iedereen kunnen schelen
Je bent er zelf bij als je opgenomen gaat worden. Het vergroot je kans op een baan.quote:Op vrijdag 6 augustus 2021 21:36 schreef sigme het volgende:
Ik heb wel eens een oogafwijking gehad die goed genoeg zou zijn geweest voor een stempel en subsidie. Reken maar dat ik razend zou zijn als iemand mij daarmee zonder mijn uitdrukkelijke expliciete toestemming in een te raadplegen bestand opslaat, of wanneer een werkgever daar zieligheidssubsidie op vangt zonder dat ik ben aangenomen met overleg over mijn zieligheid.
Hup Ridocar
Ja én? Als ik zelf prima een (1) baan vind heb ik niks aan een 'grotere kans' op een baan. Want dan heb ik er al 1.quote:Op vrijdag 6 augustus 2021 21:37 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Je bent er zelf bij als je opgenomen gaat worden. Het vergroot je kans op een baan.
Je wordt er niet in "teruggerommeld", dat kan niet eens. En die grotere kans is relevant omdat als je niet opgenomen was die baan er potentieel niet geweest zou zijn. Het is iets complexer dan "ik solliciteer toch".quote:Op vrijdag 6 augustus 2021 21:40 schreef sigme het volgende:
[..]
Ja én? Als ik zelf prima een (1) baan vind heb ik niks aan een 'grotere kans' op een baan. Want dan heb ik er al 1.
En als Ridocar uitgeschreven is geweest en er daarna blijkbaar weer in teruggerommeld is zonder zijn weten, dan vind ik 'je hebt ooit in een andere situatie lang geleden Ja gezegd dus we vinden dat je nu ook wel ja gezegd hebt dus we vragen het je niet' geen bijster sterk argument.
Welk deel van Ridocars verhaal geloof je niet?quote:Op vrijdag 6 augustus 2021 21:47 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Je wordt er niet in "teruggerommeld", dat kan niet eens. En die grotere kans is relevant omdat als je niet opgenomen was die baan er potentieel niet geweest zou zijn. Het is iets complexer dan "ik solliciteer toch".
Dat het UWV hem zelfstandig uitgeschreven heeft. Het UWV schrijft je in principe niet eens uit. Dat het voor hem zo super onbekend is dat hij er in stond.quote:Op vrijdag 6 augustus 2021 21:56 schreef sigme het volgende:
[..]
Welk deel van Ridocars verhaal geloof je niet?
Via het werkgeversportaal van het UWVquote:Op vrijdag 6 augustus 2021 11:21 schreef Ridocar het volgende:
Ik sta in het doelgroepregister van het UWV, ik wil mij uit laten schrijven en ik heb een paar vragen erover.
- Hoe gaat het aanmelden bij werkgever als iemand die in het doelgroepregister staat in dienst wordt genomen?
Nee, dit is wettelijk geregeld. Plus, er is geen graai gedaan in een register.quote:- Is toestemming van werknemer nodig/verplicht voordat werkgever een graai doet uit het register?
Je kan uiteindelijk je uitschrijving doorzetten door zelfstandig ergens te solliciteren waarbij je niet voldoet aan de regels rondom het doelgroepenregister. Dus de werkgever moet dan geen compensatie voor je krijgen, maar dat is dan ook zonder begeleiding of no-risk dekking vanuit de wet banenafspraken.quote:- Werkgever kan een uitschrijving blokkeren, hoe zou ik toch een uitschrijving door kunnen zetten? Is dat alleen bij ontslag, of zijn er nog andere mogelijkheden?
Je hoeft het niet te geloven maar in 2015 kreeg ik een schrijven van het UWV dat ik al heel lang een eigen inkomen had en ze daarom geen reden meer zagen om mij in het register te houden. In 2018 kreeg ik weer een brief waarin werd uitgelegd dat ik weer in het register was gezet omdat ik er ooit in stond. Er werd expliciet vermeld dat ik dit niet kon wijzigen. Later (ik dacht 2019) kreeg ik weer een brief: ik kan mijzelf nu wel uitschrijven als ik dat wilde. Dit alles gebeurde zonder enige actie van mijn kant.quote:Op vrijdag 6 augustus 2021 21:47 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Je wordt er niet in "teruggerommeld", dat kan niet eens. En die grotere kans is relevant omdat als je niet opgenomen was die baan er potentieel niet geweest zou zijn. Het is iets complexer dan "ik solliciteer toch".
Dit had ik al uitgelegd, maar post 36 van Sigme geeft daar een treffend antwoord op.quote:Op vrijdag 6 augustus 2021 23:02 schreef sirdanilot het volgende:
Ik zie het probleem niet zo. Ja jouw werkgever verdient meer aan jou dan aan een andere werknemer , maar daar heb jij toch geen last van ? Mis ik iets ?
Is er dan tussen 2015 en 2018 een verandering in je situatie geweest? En inderdaad, in 2019 is de wetgeving aangepast per (uit m'n hoofd) 1 jan 2020.quote:Op vrijdag 6 augustus 2021 23:21 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Je hoeft het niet te geloven maar in 2015 kreeg ik een schrijven van het UWV dat ik al heel lang een eigen inkomen had en ze daarom geen reden meer zagen om mij in het register te houden. In 2018 kreeg ik weer een brief waarin werd uitgelegd dat ik weer in het register was gezet omdat ik er ooit in stond. Er werd expliciet vermeld dat ik dit niet kon wijzigen. Later (ik dacht 2019) kreeg ik weer een brief: ik kan mijzelf nu wel uitschrijven als ik dat wilde. Dit alles gebeurde zonder enige actie van mijn kant.
In 2018 was ik van werkgever gewisseld, maar dat was na de brief van 2018. Nee, er was geen invloed mijnerzijds.quote:Op vrijdag 6 augustus 2021 23:26 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Is er dan tussen 2015 en 2018 een verandering in je situatie geweest? En inderdaad, in 2019 is de wetgeving aangepast per (uit m'n hoofd) 1 jan 2020.
Dus "iedereen die je BSN heeft" is eigenlijk "(potentiële) werkgever die je BSN heeft". Klinkt toch lang niet als 'iedereen'. Maar is het echt zo makkelijk, BSN inkloppen en tadaa, resultaat?quote:Op vrijdag 6 augustus 2021 15:41 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
Een (potentiële) werkgever vult de BSN in en drukt op zoeken.
https://www.uwv.nl/werkge(...)il/doelgroepregister
Heb je de info in de link die je quote gelezen?quote:Op woensdag 11 augustus 2021 08:04 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Dus "iedereen die je BSN heeft" is eigenlijk "(potentiële) werkgever die je BSN heeft". Klinkt toch lang niet als 'iedereen'. Maar is het echt zo makkelijk, BSN inkloppen en tadaa, resultaat?
Ja. Het is echter niet 'iedereen'. De check is voorbehouden aan mensen met een UWV-werkgeversportaalaccount die beschikking hebben over je bsn. Ik vroeg me af of er helemaal geen controle is, zoals een combinatie geboortedatum/naam/bsn oid.quote:Op woensdag 11 augustus 2021 09:37 schreef baskick het volgende:
[..]
Heb je de info in de link die je quote gelezen?
Nee er is geen controle. Er is alleen een BSN nodig. Dan krijg je te zien of iemand in het register staat.quote:Op vrijdag 13 augustus 2021 08:33 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Ja. Het is echter niet 'iedereen'. De check is voorbehouden aan mensen met een UWV-portalaccount die beschikking hebben over je bsn. Ik vroeg me af of er helemaal geen controle is, zoals een combinatie geboortedatum/naam/bsn oid.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Je moet toegang hebben tot het werkgeversportaal van UWV. Het is niet 1 persoon per bedrijf maar hele P&O afdelingen of persooneelsadministratie. Ook alle hele kleine bedrijven hebben een toegang. Het gaat om veel mensen in totaal.
[ Bericht 0% gewijzigd door KrekelJapie op 13-08-2021 09:02:50 ]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |