abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 3 augustus 2021 @ 14:42:29 #26
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_200716164
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 augustus 2021 14:36 schreef jameshond7 het volgende:

[..]

Dat is voor mij niet het geval, maar ik merk om mij heen dat veel starters bij de bekendere bedrijven terecht willen komen omdat ze bang zijn anders minder mogelijkheden te hebben als ze toch na een tijd opnieuw een baan zoeken. Ik denk dat er voornamelijk het idee heerst dat de grotere bedrijven aan (interne) doorgroei doen en dat je er van buiten bijna niet meer inkomt na je studie
Dat is niet zo, als je goed in je werk bent en een beetje netwerkt is dat heus mogelijk.
pi_200716536
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 augustus 2021 14:42 schreef kwiwi het volgende:

[..]

Dat is niet zo, als je goed in je werk bent en een beetje netwerkt is dat heus mogelijk.
Ja alles is mogelijk, maar hoe groot is de kans?
pi_200716550
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 augustus 2021 14:25 schreef kwiwi het volgende:

[..]

Startup is vaak niet een familiebedrijf. Bij een startup werken, vooral eentje die snel groeit, heeft m.i. wel toegevoegde waarde omdat je vaak vrij direct helpt het bedrijf op te bouwen. Dat resulteert in waardevolle skills. Bij een al 20 jaar bestaand klein familiebedrijf werken dat nauwelijks groeit.. meh.
Maar TS vraagt naar een 'onbekend bedrijf', en geeft daarbij het familiebedrijf als voorbeeld. Ik wil slechts zeggen dat het feit dat een bedrijf op dit moment onbekend is niet wil zeggen dat je er op je CV later niks aan gaat hebben.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
  dinsdag 3 augustus 2021 @ 14:57:02 #29
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_200716623
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 augustus 2021 14:54 schreef jameshond7 het volgende:

[..]

Ja alles is mogelijk, maar hoe groot is de kans?
Kans is waarschijnlijk kleiner als je vanuit een familiebedrijf / mkb situatie komt, omdat je bij/via grote bedrijven over het algemeen beter kunt netwerken.
pi_200716660
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 augustus 2021 14:42 schreef kwiwi het volgende:

[..]

Dat is niet zo, als je goed in je werk bent en een beetje netwerkt is dat heus mogelijk.
Hangt wel van de sector af. Als jij aan het begin van je carriére bijvoorbeeld vijftien jaar bij het lokale administratiekantoortje van Schubbekutteveen gaat werken kom je niet meer bij een Big 4 terecht.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
  dinsdag 3 augustus 2021 @ 14:58:07 #31
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_200716665
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 augustus 2021 14:55 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

Maar TS vraagt naar een 'onbekend bedrijf', en geeft daarbij het familiebedrijf als voorbeeld. Ik wil slechts zeggen dat het feit dat een bedrijf op dit moment onbekend is niet wil zeggen dat je er op je CV later niks aan gaat hebben.
Dat is inderdaad zo, kan niet met zekerheid gezegd worden. Maar dat geldt eigenlijk voor alles in dit topic :P
pi_200716792
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 augustus 2021 14:58 schreef kwiwi het volgende:

[..]

Dat is inderdaad zo, kan niet met zekerheid gezegd worden. Maar dat geldt eigenlijk voor alles in dit topic :P
Nou ja, het hangt ook wel van de sector af denk ik. Ik las hier weleens wat over juridische banen etc. Dat lijkt toch wel anders dan de ICT waar ik in werk. Ik zelf heb geen relevante ICT vooropleiding, erin gekomen omdat ik het wou en thuis zelf bijstudeerde. Nu 5 jaar later verdien ik modaal bij een grote organisatie. De kans dat ik bij Google kom is verwaarloosbaar. Maar de toekomst is alleen maar positief. Ik leer in mijn eigen tijd bij, de komende jaren gaan alleen maar extra vooruit waarschijnlijk. Dat is (of kan zijn) ook best een mooi leven, ook al zit je niet in de top.

De kans dat je in de big 4 eindigt als je klein begint lijkt mij niet zo groot. Maar je kan best wel hoog eindigen met wat talent, of geluk, of extra inzet etc. En dat lijkt me eigenlijk nogal belangrijker dan een streefdoel om bij die bedrijven te werken..
pi_200717019
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 augustus 2021 15:03 schreef Phoenyx-God het volgende:
De kans dat je in de big 4 eindigt als je klein begint lijkt mij niet zo groot. Maar je kan best wel hoog eindigen met wat talent, of geluk, of extra inzet etc. En dat lijkt me eigenlijk nogal belangrijker dan een streefdoel om bij die bedrijven te werken..
Hoog in welk opzicht bedoel je hier? Want als ik TS goed begrijp, is hoog bij hem de reputatie van het bedrijf.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_200717047
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 augustus 2021 14:58 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

Hangt wel van de sector af. Als jij aan het begin van je carriére bijvoorbeeld vijftien jaar bij het lokale administratiekantoortje van Schubbekutteveen gaat werken kom je niet meer bij een Big 4 terecht.
Dat lijkt me een reële verwachting. En andersom geldt weer:
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 augustus 2021 14:36 schreef baskick het volgende:

[..]

Dat neem ik ook aan. Of het terecht is, is een ander verhaal. Een overstap van Maaskantje naar Amsterdam of Rotterdam zal meer aanzien hebben dan andersom.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_200717079
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 augustus 2021 15:14 schreef baskick het volgende:

[..]

Hoog in welk opzicht bedoel je hier? Want als ik TS goed begrijp, is hoog bij hem de reputatie van het bedrijf.
Nou ja ik denk dan vooral in salaris en werkplezier. Maar inderdaad als de reputatie van het bedrijf het belangrijkste is dan is hoog het bedrijf met de hoogste reputatie ongeacht de andere zaken. Beetje net als mensen in ontwikkelingslanden die werken voor H&M die kunnen ook zeggen dat ze voor een groot bedrijf werken maar het helpt hen niet in hun financiën inderdaad. Wel iets voor TS om mee te geven inderdaad, status staat soms/meestal (wat dan ook) vrij los van salaris, werkomstandigheden etc.

Om nog maar niet te spreken over alle mensen die een gemiddeld salaris verdienen bij die big 4 (of big 10.000 bijvoorbeeld) waar je niks over hoort.

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 03-08-2021 15:24:20 ]
pi_200717201
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 augustus 2021 14:58 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

Hangt wel van de sector af. Als jij aan het begin van je carriére bijvoorbeeld vijftien jaar bij het lokale administratiekantoortje van Schubbekutteveen gaat werken kom je niet meer bij een Big 4 terecht.
Nee, maar je kunt wel prima bij een klein (familie)bedrijf aan een specifiek technisch probleem werken wat voor een grote multinational heel interessant kan zijn om specifieke kennis binnen te halen.

Zoals ik al zei, het gaat er om waarom je graag bij een groot bedrijf zou willen werken. Wat verwacht TS daarmee te bereiken? Of je nou orders in het systeem rammelt bij een kleine leverancier van kantoorartikelen of je rammelt de orders voor wc papier en roerstaafjes bij ASML in het systeem, dat laatste gaat je niet meer carrièrekansen opleveren tov het eerste.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  Moderator dinsdag 3 augustus 2021 @ 15:25:49 #37
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_200717224
Het ligt meer aan de werkzaamheden. De werkzaamheden bij een kleiner bedrijf kunnen wel eens veel breder zijn dan een grote. Het is belangrijk - indien je een carrieretijger bent - een mix van groot en klein aan te brengen in je CV.

Bij grote bedrijven moet je je best doen maar bij een klein bedrijf lig je daarentegen soms nog meer onder een vergrootglas.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  dinsdag 3 augustus 2021 @ 15:29:49 #38
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_200717299
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 augustus 2021 15:25 schreef Rene het volgende:
Het ligt meer aan de werkzaamheden. De werkzaamheden bij een kleiner bedrijf kunnen wel eens veel breder zijn dan een grote. Het is belangrijk - indien je een carrieretijger bent - een mix van groot en klein aan te brengen in je CV.
Dat is zonder meer waar :Y

quote:
Bij grote bedrijven moet je je best doen maar bij een klein bedrijf lig je daarentegen soms nog meer onder een vergrootglas.
Ik denk juist dat je bij grote bedrijven goed onder de radar kunt werken. De kantjes er af lopen en toch voldoendes scoren bij beoordelingen is zeer zeker geen uitzondering is mijn ervaring.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  dinsdag 3 augustus 2021 @ 15:32:53 #39
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_200717342
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 augustus 2021 15:24 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Nee, maar je kunt wel prima bij een klein (familie)bedrijf aan een specifiek technisch probleem werken wat voor een grote multinational heel interessant kan zijn om specifieke kennis binnen te halen.

Zoals ik al zei, het gaat er om waarom je graag bij een groot bedrijf zou willen werken. Wat verwacht TS daarmee te bereiken? Of je nou orders in het systeem rammelt bij een kleine leverancier van kantoorartikelen of je rammelt de orders voor wc papier en roerstaafjes bij ASML in het systeem, dat laatste gaat je niet meer carrièrekansen opleveren tov het eerste.
Orders rammelen past ook niet bij het idee van een carrieretijger natuurlijk.

Wat miji hielp is dat ik de ervaring opgedaan heb bij grotere corporates en daardoor vrij gemakkelijk kon doorstromen in een hogere positie bij kleinere bedrijven en van daaruit weer naar een grotere/corporate omgeving. Zo heb ik meermaals een stap omhoog kunnen maken :)

Inmiddels wel tot de conclusie gekomen dat een kleinere organisatie veel meer mogelijkheden biedt, inhoudelijk dan. Breder takenpakket, meer verantwoordelijkheden en veel meer invloed op beleid/strategie. Wel binnen een groter concern maar dus als eindverantwoordelijke voor een bepaald takenpakket. Veel beter voor je ontwikkeling :Y
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_200717508
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 augustus 2021 15:25 schreef Rene het volgende:
Het ligt meer aan de werkzaamheden. De werkzaamheden bij een kleiner bedrijf kunnen wel eens veel breder zijn dan een grote. Het is belangrijk - indien je een carrieretijger bent - een mix van groot en klein aan te brengen in je CV.

Bij grote bedrijven moet je je best doen maar bij een klein bedrijf lig je daarentegen soms nog meer onder een vergrootglas.
Dat denk ik ook ja, waarschijnlijk zou ik mij bijvoorbeeld bij een erg grote organisatie niet bezig kunnen houden met de deployment waar dit nu wel kan.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_200717528
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 augustus 2021 15:32 schreef sanger het volgende:

[..]

Orders rammelen past ook niet bij het idee van een carrieretijger natuurlijk.

Wat miji hielp is dat ik de ervaring opgedaan heb bij grotere corporates en daardoor vrij gemakkelijk kon doorstromen in een hogere positie bij kleinere bedrijven en van daaruit weer naar een grotere/corporate omgeving. Zo heb ik meermaals een stap omhoog kunnen maken :)

Inmiddels wel tot de conclusie gekomen dat een kleinere organisatie veel meer mogelijkheden biedt, inhoudelijk dan. Breder takenpakket, meer verantwoordelijkheden en veel meer invloed op beleid/strategie. Wel binnen een groter concern maar dus als eindverantwoordelijke voor een bepaald takenpakket. Veel beter voor je ontwikkeling :Y
Dat laatste is zonder meer waar.
Ik wil nooit meer voor een grote corporate werken of er moet echt een superbod gedaan worden.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  dinsdag 3 augustus 2021 @ 15:48:58 #42
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_200717569
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 augustus 2021 15:45 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Dat laatste is zonder meer waar.
Ik wil nooit meer voor een grote corporate werken of er moet echt een superbod gedaan worden.
Als ik een soortgelijke functie bij een grote corporate kan doen zou ik wel twijfelen denk ik. Maar ik zou tegelijk ook de mix van operationele taken en beleidsmatige/strategische taken erg missen.

Staat wel tegenover dat een soortgelijke functie bij een grote corporate echt een stuk beter betaald. Dat is wel verleidelijk natuurlijk.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_200721479
Ik zie juist weinig kansen bij een kleine onderneming waar ik nu werk. Na een aantal jaar kan ik niet zomaar iets anders gaan doen, terwijl dat bij een multinational in ieder geval in theorie wel kan. Het diverse takenpakket vind ik wel een voordeel.
pi_200724128
Ik werk bij een (onderdeel van) een groot bedrijf en mijn takenpakket is zeer divers. Ik heb 1 "basisfunctie" waar ik voor ben aangenomen, en in de loop der jaren zo'n 3 nevenfuncties erbij gekregen. Moet wel zeggen dat er ook collega's zijn die het bij 1 rol houden, maar als je ervoor open staat en je laat dat merken zijn er vaak wel mogelijkheden.

Mijn ervaring bij een klein bedrijf is dat de eigenaar je wil belonen met een loonsverhoging van 2-3% wegens goed functioneren, terwijl dat bij een groot bedrijf met goede CAO al bijna de jaarlijkse inflatie correctie is. Bij goed functioneren komt er dan 5% bovenop, bij functie wijziging nog meer.
pi_200724294
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 augustus 2021 21:43 schreef Sport_Life het volgende:
Ik werk bij een (onderdeel van) een groot bedrijf en mijn takenpakket is zeer divers. Ik heb 1 "basisfunctie" waar ik voor ben aangenomen, en in de loop der jaren zo'n 3 nevenfuncties erbij gekregen. Moet wel zeggen dat er ook collega's zijn die het bij 1 rol houden, maar als je ervoor open staat en je laat dat merken zijn er vaak wel mogelijkheden.

Mijn ervaring bij een klein bedrijf is dat de eigenaar je wil belonen met een loonsverhoging van 2-3% wegens goed functioneren, terwijl dat bij een groot bedrijf met goede CAO al bijna de jaarlijkse inflatie correctie is. Bij goed functioneren komt er dan 5% bovenop, bij functie wijziging nog meer.
Ook mijn ervaring. Geen cao? Dan moet je elk jaar bedelen om een inflatiecorrectie. Gedoe.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  Moderator dinsdag 3 augustus 2021 @ 22:19:33 #46
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_200724972
Klopt. Mijn ervaring ook. Want je bent onderdeel van de groep en dat is al een secundaire voorwaarde op zich. :')
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_200726260
Ik ben benieuwd of hier onderzoek naar is gedaan, interessante vraag.

Mijn ervaring is simpel: begonnen bij groot kantoor met bekende naam, en daar krijg ik negen jaar later nog steeds respect voor.

Grote kantoren hebben een (niet altijd terecht) aura van exclusiviteit en kwaliteit.

Nu ik erop terugkijk zou ik het anders doen. Al is dat ook omdat ik er bijna met een burn-out aan onderdoor ging. Mijn jonge collega's leid ik heel anders op.
pi_200731426
Respect voor werken bij een groot kantoor (ik neem aan Big4 of soortgelijk)? Van wie dan ? :P
pi_200737381
quote:
1s.gif Op woensdag 4 augustus 2021 10:36 schreef Sport_Life het volgende:
Respect voor werken bij een groot kantoor (ik neem aan Big4 of soortgelijk)? Van wie dan ? :P

Geen ervaring met Big4, maar ik merk (ook) dat mensen die nooit bij een corporate hebben gewerkt, daar soms met enig aanzien tegenaan kijken. Dat kan positief ('wat knap dat je daar binnen bent gekomen'), zeg gezonde jaloezie.

Het is niet dat ze mij als persoon erom respecteren (in de letterlijke zin), maar sommigen zien bij een corporate gewerkt hebben als iets wat een prestatie is die respect verdient. Tijdens mijn mkb-uitstapje hadden sommigen bepaalde verwachtingen omdat ik bij X had gewerkt terwijl dat m.i. niet perse een bepaalde prestatie is. Het bedrijf zag het ook min of meer als een prestatie; we hebben X van Y binnengehaald.

Maar het kan ook negatief zijn, met een (lichte) aversie ('dat zou ik nooit kunnen', 'veel te onpersoonlijk') of ronduit afgunstig - en eigenlijk bijna altijd is dat gebaseerd op verhalen van anderen, ervaringen van anderen, vooroordelen, want zelf hebben de meesten er niet gewerkt.

Tja, en ook als je werkt bij een corporate en in gesprek bent bij een andere, heb je een streepje voor ten opzichte van sollicitanten die bij 'de bakker op de hoek' werken en solliciteren. Dat zie ik ook als een vorm van 'respect krijgen'.

[ Bericht 3% gewijzigd door baskick op 04-08-2021 18:18:21 ]
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_200737742
Ik denk dat baskick de spijker op zijn kop slaat. Ook bij mij waren het met name mensen die nooit bij een kantoor met grote naam hadden gewerkt en ik proefde soms wat afgunst.

De mening van dat soort lieden is eigenlijk helemaal niet relevant voor de beantwoording van de vraag wat de kansen zijn om bij een grote naam binnen te komen, als je bij een minder bekend bedrijf bent begonnen.

Ik heb na mijn eerste baan nooit meer geprobeerd om bij een grote naam fulltime binnen te komen, dus mijn anekdotische informatie is niet alleen anekdotisch maar ook irrelevant voor de beantwoording van de vraag van TS. Sorry voor de vervuiling.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')