abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 20 juli 2004 @ 15:25:12 #201
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_20744243
quote:
Op dinsdag 20 juli 2004 12:31 schreef yvette1982 het volgende:
Plus die meiden die met deze gasten naar bed gaan kiezen er vaak zelf voor. Natuurlijk hebben ze het niet goed. Maar als ze geld verdienen door te wippen kopen ze er bijna altijd kleding, schoenen of andere luxegoederen voor. Geen eten voor de familie hoor.
Ben je ooit wel eens in een ontwikkelingsland geweest Yvette?
En dan bedoel ik dus niet in zo'n toeristenkooi als Varadero...
Je weet niets, maar dan ook helemaal niets van het leven van deze mensen.
Dat is ieders goed recht hoor, maar doe dan alsjeblieft niet net alsof. En doe ook niet of die vriend van jou, met z'n paar afgedankte rotspullen en z'n geweldige wip, een soort filantroop is, want daar wordt ik een beetje misselijk van, echt waar...

Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
  dinsdag 20 juli 2004 @ 15:40:08 #202
17283 Cheiron
Ho ho ho...
pi_20744584
Yvette, je geet zelf aan dat hij spullen meeneemt zodat hij er niet voor hoeft te betalen, zodat het geen hoerenlopen is. Dan heb je dus gewoon het plan om iemand te gaan betalen (in natura) voor seks. Ook dat is gewoon hoerenloperij hoor.
Dan kun je hem wel gaan verdedigen, maar dat feit blijft staan.

jammer, vond de hoerenloperij juist het lelijkste (zo een beetje) wat ik van Cuba heb gezien, en daa wordt nu al zoveel over gepraat...
Too lazy to be an evil genius..
PSN ID: Cheironnl
  dinsdag 20 juli 2004 @ 16:04:06 #203
83103 yvette1982
Respect is slechts een trend.
pi_20745087
hoe heb je dat dan gezien? en hoe had je er dan last van?
die meiden doen het zelf hoor. we gaan het zeker niet opzoeken. ik ga dan echt niet mee. Plus in varadero kunnen ze toch niks scoren, daar zijn geen cubanen.
In het dagelijks leven is iedereen een acteur.
pi_20746613
quote:
Op dinsdag 20 juli 2004 09:52 schreef Hik het volgende:
Als jij voor geld, of kleren, of andere zaken sex hebt met een vrouw ben je gewoon een hoerenloper, of je dat nou thuis doet of niet. Met dat feit op zich is nog niets mis. Maar als je dat doet in een land waar vrouwen geen cent hebben en dat moeten doen om van te overléven (in veel gevallen zelfs: om hun gezin van te laten overleven) maak je mijns inziens misbruik van de situatie.
Ik had tijdens mijn reis in Cuba ook enkele reisgenoten die danig gebruik maakten van de mogelijkheden op dit vlak en heb het er ook met de gids daar over gehad.

Enige nuancering op het gevaar af yvette's vrienden een duwtje in de rug te geven. In Cuba valt dit namelijk relatief nog mee. Een van de aspecten van de samenleving is het voedsel op de bon: in principe voldoende om te kunnen overleven (en ook niet meer dan dat). In Cuba komen de mensen niet van de honger om, er is wel veel behoefte aan kleding, zeep, machine-onderdelen, etc.

Daarnaast zijn er (behalve in Havana) eigenlijk geen professionele hoeren. De meiden die dat doen zien hun kans schoon om hun inkomen fors aan te vullen, maar zijn de volgende dag vaak weer gewoon verpleegster, kapster of studente. En het werkt inderdaad zo dat de vrouwen zelf de toeristen aanspreken, dus de allerwalgelijkste exemplaren kunnen ze links laten liggen.

Erbij komt dat ze daar wat anders tegen sex aankijken dan hier. De gemiddelde Cubaan gaat vreemd bij het leven en dat geeft allemaal niks. De mate waarin die vrouwen zich 'verlagen' is daarmee wat minder dan je misschien zou denken. Dat blijkt ook uit het feit dat het allemaal heel openlijk en met medeweten van iedereen gebeurt. Als een vrouw geen Engels spreekt, is er wel een neef of broer die even wil tolken en de 'plaats delict' is weer bij een andere kennis. Iedereen weet ervan, iedereen zal ook wel wat van de opbrengst krijgen en niemand vindt het echt een probleem of denigrerend. Althans, die indruk wekken ze.

Dat dus ter nuancering, niet ter verdediging.

[ Bericht 24% gewijzigd door #ANONIEM op 20-07-2004 17:39:43 ]
  dinsdag 20 juli 2004 @ 18:07:28 #205
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_20747735
quote:
Op dinsdag 20 juli 2004 16:04 schreef yvette1982 het volgende:
die meiden doen het zelf hoor.
Omdat er niets anders ís!
Zie je dan zelf echt het verschil niet tussen een vrolijke dronken chick in Salou aan de haak slaan of een desparate Cubaanse vrouw, die het niet met die vriend van je doet omdat hij zo'n ónzéttend lekker ding is, maar omdat ze al die leuke dingen, die jij zo vanzelfsprekend vindt, niet heeft?
Ze dóet het niet voor de fun, dat is het verschil en dat maakt het treurig en zelfs smerig.
Probeer héél eventjes buiten je eigen wereldje te kijken Yvette: wij zijn de happy few (zelfs als je in Nederland niets te neuken hebt ) en dat wordt pijnlijk duidelijk als je naar zo'n land reist!
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
  dinsdag 20 juli 2004 @ 18:53:32 #206
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_20748641
quote:
Op dinsdag 20 juli 2004 17:15 schreef k_man het volgende:
-verhaal-
Dan wil ik nog wel even een stukje van de andere kant vertellen. Want ik heb een behoorlijke poos in Perú gezeten, waar zulke dingen (hoewel niet op dezelfde schaal, en met dezelfde inpact) ook gebeuren.

Natuurlijk heb je het veelal niet over mensen die omkomen van de honger of mensen die op een andere vreselijke manier worden gedwongen tot sex.
Wél gaat het om mensen die iédere dag moeten schrapen: geen fatsoenlijke kleding (in een maatschappij waar zéker waarde wordt gehecht aan uiterlijk), keihard werken voor helemaal niéts en hoewel ze niet doodgaan van de honger, wel iedere dag te weinig en zeer eenzijdig (die voedselbonnen in Cuba stellen tegenwoordig weinig meer voor en de situatie is er zéker niet beter op geworden nu de handelsblokkade vanuit de VS nog verder is aangescherpt en mensen dus ook vrijwel geen ondersteuning meer krijgen van familieleden in het buitenland).
En diezelfde mensen worden iédere dag geconfronteerd met de have-it-alls: toeristen die de halve wereld over vliegen voor een beetje zon, met dure camera's en kleding en meer dollars dan ze ooit bij elkaar hebben gezien.
Wat doe je dan? Vooral in een land als Cuba, waar vrijwel alle ándere mogelijkheden om wat geld voor jezelf te verdienen is verboden?

Dan kun je wel lekker vanuit je Hollandse stoel zeggen "Ze worden toch niet gedwongen?", maar ik vind dat toch dubieus hoor.

Waar we het over hebben is een zeer ongelijke situatie. Ik had vrienden in Perú die ook in de verleiding werden gebracht door zo'n fijne toerist (m/v): een paar shirts, wat drankjes, een paar keer uit eten, wat boodschappen voor de familie thuis.... en ja, sommigen stuurden daar ook zelf op aan.

Maar als je denkt dat mensen zich daarmee mínder verlagen zit je toch echt fout hoor. Elkaar in het openbaar afvallen is niet iets dat je doet, maar achter gesloten deuren wordt er zeker afkeurend over gesproken en voelen mensen zich triest dat er een hele generatie opgroeid die op zulke vreselijke manieren aan geld moet komen. Over toeristen in dit soort plaatsen hebben ze al helemaal geen goed woord over.

Nuanceren is natuurlijk prima, maar pas wel op (en dit bedoel ik vooral in de richting van Yvette) dat je zaken niet alleen met je Nederlandse blik bekijkt. Met iemand naar bed gaan voor een stuk zeep en een paar schoenen is in onze ogen misschien "niet noodzakelijk". Als jij als enige van je familie een paar woorden Engels kent en je op die wijze wat bij kan dragen dan wordt het plaatje ineens heel anders.

k_man, wist je overigens dat in Latijns Amerika vrijwel iedereen (dus ook onbekenden) aangesproken wordt met "primo" (neef) of "hermano" (broer)? De mannen die jij als bemiddelaars hebt gezien zijn dat waarschijnlijk lang niet altijd...
  dinsdag 20 juli 2004 @ 21:02:32 #207
1348 Liejannuh
MCCCXLVIII
pi_20751180
Willen jullie een apart topic openen voor een zedendiscussie?
Is denk ik wel een apart topic waard en dan houden we dit topic gewoon voor de bezienswaardigheden van het land enzo.
  dinsdag 20 juli 2004 @ 21:40:34 #208
70795 GiSH
waiting for sun
pi_20752012
toch vind ik dat wel leuk dat we in santiago 2 hoeren in onze auto hadden...
Made love to an Angel, but her wings are in the way
  vrijdag 23 juli 2004 @ 11:06:01 #209
83103 yvette1982
pi_20805244
zijn de golven in cuba hoog op het strand of niet? en kan je daar dan ook surfen over de golven. En ik bedoel dan niet windsurfen met zeil. En kan je zo'n surfboard daar ook huren?
kan je daar verder ook nog een snorkelset en luchtbed kopen?
  vrijdag 23 juli 2004 @ 13:29:43 #210
70795 GiSH
waiting for sun
pi_20806298
quote:
Op vrijdag 23 juli 2004 11:06 schreef yvette1982 het volgende:
zijn de golven in cuba hoog op het strand of niet? en kan je daar dan ook surfen over de golven. En ik bedoel dan niet windsurfen met zeil. En kan je zo'n surfboard daar ook huren?
kan je daar verder ook nog een snorkelset en luchtbed kopen?
hangt er een beetje vanaf.. iedereen ken de filmpjes wel van de malacon in havana waar het water tegen de kade opspat.

wat betreft de snorkelset en luchtbed, gewoon hier kopen en daar achterlaten.
Made love to an Angel, but her wings are in the way
  vrijdag 23 juli 2004 @ 19:11:01 #211
83103 yvette1982
pi_20814083
maar kan ik daar niet simpel en goedkoop een snorkelset en een luchtbed kopen?
als ik het hier koop dan neemt dat zo veel ruimte in beslag. Plus dat ik graag nog wat oude kleren mee wil nemen om aan de bevolking te geven.
  vrijdag 23 juli 2004 @ 20:10:05 #212
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_20815469
quote:
Op vrijdag 23 juli 2004 19:11 schreef yvette1982 het volgende:
maar kan ik daar niet simpel en goedkoop een snorkelset en een luchtbed kopen?
als ik het hier koop dan neemt dat zo veel ruimte in beslag. Plus dat ik graag nog wat oude kleren mee wil nemen om aan de bevolking te geven.
In Varadero heb je van die boottochten waarbij snorkels inbegrepen zijn, die brengen je naar schitterende plekjes toe. Denk dat ze in de winkels erg prijzig zijn.
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
  zaterdag 24 juli 2004 @ 10:20:15 #213
83103 yvette1982
pi_20824062
en ik wil natuurlijk wel op een luchtbed in de zee dobberen> Die kan ik daar toch wel kopen voor een accepttabele prijs?
En hoe duur denk je dat die snorkelset in de winkel is?
  woensdag 11 augustus 2004 @ 20:15:04 #214
83103 yvette1982
pi_21215680
ik horde trouwens net die luchtmatrasseen daar niet te koop zijn en snorkelsetjes wel in cuba.
pi_21235430
Wanneer ga je eigenlijk? Je psot wel een reisverslag als je terugbent hč?
  zaterdag 14 augustus 2004 @ 19:01:25 #216
83103 yvette1982
pi_21287701
ik ga 26 augustus.
pi_21973754
*kick*

Weet iemand of ik ergens op kan zoeken of er een bootverbinding is tussen Yucatan en Cuba? Kan het zo snel op google of in de LP niet vinden.
pi_21974518
Zijn er uberhaupt bootverbindingen met Cuba?

Lijkt me niet, maar dat is meer beredenatie dan kennis. Cubanen mogen niet zo maar naar het buitenland en toeristen komen per vliegtuig.
pi_21974883
Jammer, het had me wel wat geleken om met een vrachtschip mee te varen
  maandag 20 september 2004 @ 21:53:43 #220
96343 ernstig.com
webicon werkt niet?
pi_22092189
Ik ga over een maand, effe een vraagje. Er wordt overal gezegd dat pinnen enzo lastig is. Dus hoe hebben jullie dat gedaan? In 1x al het geld wat je denkt nodig te hebben (1000 dollar in 3 weken ofzo?) in USD-biljetjes meesjouwen? Best shit.
op zoek naar de meest nutteloze surf-ervaring? Bezoek dan snel mijn supergave website
pi_22109246
quote:
Op maandag 20 september 2004 21:53 schreef ernstig.com het volgende:
Ik ga over een maand, effe een vraagje. Er wordt overal gezegd dat pinnen enzo lastig is. Dus hoe hebben jullie dat gedaan? In 1x al het geld wat je denkt nodig te hebben (1000 dollar in 3 weken ofzo?) in USD-biljetjes meesjouwen? Best shit.
Pinnen is niet lastig, het is onmogelijk.

Je kunt je geld cash meenemen, een deel meenemen in Traveler cheques in dollars (niet uitgegeven door een Amerikaans bedrijf zoals American Express) en deze bij een van de grotere banken omwisselen, of je kunt met je creditcard dollars opnemen (ook hier: geen Amerikaanse card) bij de grotere banken. Je moet je dan kunnen legitimeren met je paspoort.
pi_22352007
Hoe was je vakantie yvette?
pi_22379533
Ik ga dus toch naar Cuba!

En wel van 4 tot 7 december, helaas maar ruim 3 dagen . Maar ik heb simpelweg niet meer tijd. Op 3 dec. kom ik terug van mijn laatste rondreis en de 7e vlieg ik 's avonds terug naar NL. Maar de tickets vanuit hier naar Cuba zijn zo goedkoop dat ik wel gek ben als ik het niet doe.

uit Merida
pi_24119432
Ik heb even een vraagje over Cuba.

Welke gebieden (steden) zijn heel erg toeristisch en welke niet?
pi_24121058
Erg toeristisch: Varadero (één groot resort, ten allen tijde vermijden!!!), en de steden Havana, Santiago en Trinidad.

Verder valt t wel mee.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')