abonnement Unibet Coolblue
pi_200659206
Ik zit nu in een relatief stressvolle periode (hoogseizoen qua werk, 2 jonge kinderen, slaapgebrek, etc) en heb de afgelopen weken al een aantal keer gehad dat ik de symptomen had van een te lage bloedsuikerspiegel. Ik heb het niet gemeten, dus de precieze waarden weet ik niet, maar de symptomen zijn er wel. Ineens extreem hongergevoel, zweten, hoge hartslag, angstig en nerveus gevoel, etc. Na het eten is het dan 10-15 minuten later ook al een stuk beter.

Echter blijft duurt het dan nog wel een dag of wat voordat ik me weer helemaal de oude voel.

Nou was ik gisteren aan het werken (dat is voor mij vrij intensieve inspanning) en had ik te weinig gegeten door de dag en teveel koolhydraten (wit brood, banaan, etc). In de vroege avond kwam dit gevoel weer opzetten. Ik at wat en even later was het weg. Al voel ik me nu nog steeds niet helemaal fit en lekker.

Als je gaat Googlen lees je dat mensen zonder diabetes over het algemeen geen lage bloedsuiker krijgen. Er bestaat wel zoiets als 'relatieve lage bloedsuiker'. Dat betekent dat je niet onder de officiële waarde komt van lage bloedsuiker maar dat je wel een flinke daling hebt met dezelfde symptomen als gevolg.

Iemand die hier ervaring mee heeft? Ik heb vooralsnog zoals ik weet geen diabetes. Afgelopen 10 dagen goed op mijn eten gelet en ook nergens last van gehad.

Kan dit ook symptoom zijn van stress of overspannenheid? Daar zit ik bij vlagen namelijk wel tegenaan. Heb ook al een week of 6 last van mijn darmen. Daar loopt momenteel nog een onderzoek naar via de huisarts. Die zag geen verband tussen hier en daar lage bloedsuiker en de darmproblemen of de stress. Ik twijfel aan dat laatste.

Iemand hier bekend mee?
  zaterdag 31 juli 2021 @ 17:37:03 #2
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_200659384
Te lage bloedsuikerspiegel komt volgens mij alleen voor bij diabetes als er te veel insuline is ingenomen. Het is dus geen symptoom van diabetes, imo.

Ik herken jouw klachten wel. Hongerklop.
The love you take is equal to the love you make.
  Spellchecker zaterdag 31 juli 2021 @ 17:37:38 #3
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_200659394
Goed dat er al eea onderzocht wordt bij de huisarts.
pi_200659505
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 17:37 schreef Lienekien het volgende:
Te lage bloedsuikerspiegel komt volgens mij alleen voor bij diabetes als er te veel insuline is ingenomen. Het is dus geen symptoom van diabetes, imo.

Ik herken jouw klachten wel. Hongerklop.
Ja precies. Dus eigenlijk niet een échte lage bloedsuikerspiegel wellicht, maar toch zeker wel aan de lage kant en genoeg om symptomen te veroorzaken. Valt me wel op dat ik het nu vaker heb sinds ik minder slaap en meer te werken en te stressen heb.
  zaterdag 31 juli 2021 @ 17:46:33 #5
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_200659532
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 17:44 schreef matigeuser het volgende:

[..]

Ja precies. Dus eigenlijk niet een échte lage bloedsuikerspiegel wellicht, maar toch zeker wel aan de lage kant en genoeg om symptomen te veroorzaken. Valt me wel op dat ik het nu vaker heb sinds ik minder slaap en meer te werken en te stressen heb.
Neem je wel de tijd om op tijd te eten? Drink je misschien ook meer koffie?
The love you take is equal to the love you make.
pi_200660360
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 17:46 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Neem je wel de tijd om op tijd te eten? Drink je misschien ook meer koffie?
Normaal gesproken wel. Gisteren niet genoeg gedaan ivm met werken. Koffie (en caffeine in het algemeen) drink ik al een tijdje niet meer. Waarschijnlijk was het gewoon een combinatie van teveel koolhydraten voor het werken, toen hard werken en te lang te weinig gegeten. Maar ik heb de afgelopen weken dit dus wel een aantal keer meer gehad en daarvoor max. 1 keer per jaar of zo.

Maar aangezien de darmproblemen en mijn werkseizoen ook rond die tijd begonnen zijn, zit daar wellicht toch een verband tussen.
pi_200669823
Herkenbaar, terwijl ik (voor zover ik het weet) ook geen diabetes heb.
Vooral als in na een werkdag nog even ergens op de fiets naar toe ga, gaat het wel eens mis. Hoe meer ik overdag heb zitten snoepen, hoe erger.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_200671177
quote:
0s.gif Op zondag 1 augustus 2021 10:24 schreef stavromulabeta het volgende:
Herkenbaar, terwijl ik (voor zover ik het weet) ook geen diabetes heb.
Vooral als in na een werkdag nog even ergens op de fiets naar toe ga, gaat het wel eens mis. Hoe meer ik overdag heb zitten snoepen, hoe erger.
Ja, dan is het toch de lichamelijke inspanning na het eten van koolhydraten wat ervoor zorgt dat de voorraad op een gegeven moment op is.

Het probleem is dat ik er nu dus vaker last heb dan voorheen en dat het dan de dagen erna nog niet helemaal weg is. Alsof de suikerspiegel nog teveel schommelt in de 24-48 uur daarna. Herken jij dat ook? Of voel je je dan na wat eten direct weer kiplekker?
pi_200672673
Te weinig eten en je energievoorraden uitputten kan tot een (relatief) lage bloedsuiker zorgen ja. Diabetes is slechts een van de oorzaken van een verstoorde bloedsuikerbalans.

Ik zie het ook bij de dieren in onze kliniek; degenen die niet of te weinig eten (door bijvoorbeeld pijn, of doordat ze onder narcose zijn gegaan) houden we in de smiezen met glucosetesten, en indien de waarden te laag zijn/dalen ondersteunen we ze met glucose via infuus.

Koolhydraten zijn overigens geen slechte energiebron hè, die heb je gewoon nodig en zijn een prima bron van glucose voor o.a. je hersenen. Liefst alleen wel een beetje in een gebalanceerd dieet.
  Miss 200.000.000! zondag 1 augustus 2021 @ 12:52:10 #10
367000 roos94
pi_200672718
Ik heb dit al jaren en heb geen diabetes. Soms zakt die naar rond de 3.
pi_200672756
Zeker herkenbaar en derhalve maar weer een account aangemaakt om te kunnen reageren :)

Het zou kunnen duiden op insulineresistentie. Heb je daar ook iets over gelezen toevallig?

Zoals: https://www.dehormoonfactor.nl/insulineresistentie
pi_200683809
quote:
0s.gif Op zondag 1 augustus 2021 12:54 schreef Tjoent het volgende:
Zeker herkenbaar en derhalve maar weer een account aangemaakt om te kunnen reageren :)

Het zou kunnen duiden op insulineresistentie. Heb je daar ook iets over gelezen toevallig?

Zoals: https://www.dehormoonfactor.nl/insulineresistentie
Dit zou wel eens van toepassing kunnen zijn.

Al eet ik sowieso al niet heel veel koolhydraten en amper snoep / frisdrank / fruitsap / meuk én heb ik verder geen symptomen (gehad) van een hoge bloedsuikerspiegel. Maar wie weet was dat zo subtiel dat ik het niet in de gaten had. Wel goed om te lezen dat het vaak veroorzaakt wordt door een verkeerde lifestyle maar dat het met een verandering daarvan ook weer op te lossen is. Wat dat betreft zit ik nu al in een opwaartse spiraal.

Heb jij insulineresistentie? En hoe is dat getest? En gaat het nu beter?
pi_200710332
De symptomen van een hoge bloedsuikerspiegel merk je doorgaans niet, tenzij ie écht heel hoog wordt. Dan merk je het als eerste aan veel dorst hebben. Een lage bloedsuikerspiegel merk je eerder op.

Waar het eigenlijk om draait, is dat je de bloedsuikerspiegel te allen tijde zo gelijkmatig mogelijk wilt houden. Dus liefst geen pieken en dalen. En alle snelle suikers resulteren in pieken.
Men vermoed dat een groot deel van de bevolking (25 / 30% dacht ik) kampt met insulineresistentie. Zonder het zelf te weten. Dit kan uiteindelijk uitmonden in diabetes type 2.

Ik heb het idd ook en diabetes zit in mijn familie. Dus ik was er al extra alert op. Getest door meerdere periodes een Freestyle Libre sensor aan te schaffen en dan zie je vrijwel direct dat je vermoeden klopt. Het motiveert behoorlijk als je er beeld bij hebt zeg maar. Ofwel de resultaten ziet van wat je eet en of je alvleesklier het allemaal nog kan reguleren.

Heel verhaal dit. Ja, het gaat beter maar het blijft een kwestie van goed eten en in beweging blijven.
Ohja en ik vast heel vaak, langere periodes achter elkaar. Ik eet dan tussen 11:00 uur en 18:00 uur. Dan krijgt je alvleesklier (en andere organen) rust.

Maar goed, je kunt hier een boek over schrijven :D geen idee of jij insulineresistentie hebt maar misschien heb je iets aan deze info.
pi_200711016
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 augustus 2021 10:35 schreef Tjoent het volgende:
De symptomen van een hoge bloedsuikerspiegel merk je doorgaans niet, tenzij ie écht heel hoog wordt. Dan merk je het als eerste aan veel dorst hebben. Een lage bloedsuikerspiegel merk je eerder op.

Waar het eigenlijk om draait, is dat je de bloedsuikerspiegel te allen tijde zo gelijkmatig mogelijk wilt houden. Dus liefst geen pieken en dalen. En alle snelle suikers resulteren in pieken.
Men vermoed dat een groot deel van de bevolking (25 / 30% dacht ik) kampt met insulineresistentie. Zonder het zelf te weten. Dit kan uiteindelijk uitmonden in diabetes type 2.

Ik heb het idd ook en diabetes zit in mijn familie. Dus ik was er al extra alert op. Getest door meerdere periodes een Freestyle Libre sensor aan te schaffen en dan zie je vrijwel direct dat je vermoeden klopt. Het motiveert behoorlijk als je er beeld bij hebt zeg maar. Ofwel de resultaten ziet van wat je eet en of je alvleesklier het allemaal nog kan reguleren.

Heel verhaal dit. Ja, het gaat beter maar het blijft een kwestie van goed eten en in beweging blijven.
Ohja en ik vast heel vaak, langere periodes achter elkaar. Ik eet dan tussen 11:00 uur en 18:00 uur. Dan krijgt je alvleesklier (en andere organen) rust.

Maar goed, je kunt hier een boek over schrijven :D geen idee of jij insulineresistentie hebt maar misschien heb je iets aan deze info.
Dankjewel voor je verhaaltje. Lastig man. Goed dat je een levensstijl gevonden hebt om het onder controle te brengen. Gaat het nog ooit helemaal over denk je?

Bij mij is er nu uit een onderzoek naar voren gekomen dat ik een parasiet mee draag. De Dientamoeba Fragilis. De arts weet niet zeker of die verantwoordelijk is voor de klachten want die parasiet komt bij veel mensen voor en geeft maar in 20-30% van de mensen ook daadwerkelijk klachten. En vaak gaat het weer vanzelf voorbij.

Vandaag ook nog bloed laten prikken voor de schildklierfunctie. Dat wil de arts eerst uitsluiten. Als die verder goed is dan krijg ik een anti-bioticakuur voor de parasiet. Zijn 1-cellige wezentjes namelijk.

Volgens de arts kan de aanhoudende dunne ontlasting wel zorgen voor gewichtsverlies, minder opname van voedingsstoffen en dus honger en vermoeidheid. Maar de link met lage bloedsuiker zag ze dan weer niet. Klinkt mij een beetje onlogisch, want minder voedingsstoffen opnemen vind ik wel logisch klinken als reden voor lagere bloedsuikers. Maar ik ben geen arts.

Vannacht weer wakker geworden rond een uur of 5 met honger. En dan niet een beetje honger, maar echt 'moet nu eten' met een slap gevoel. Na wat gegeten te hebben voelde ik me 15 min later weer beter.

Ik heb nu ook zo'n bloedsuikermetertje gekocht dus de volgende keer als ik me zo voel zal ik eens prikken en meten.
Gelukkig was de ontstekingswaarde in mijn darmen heel laag dus vooralsnog wordt er niet gedacht aan 'ernstige' oorzaken of diabetes bijvoorbeeld.

Kut altijd zo'n gekloot met lichamelijke klachten en diagnoses stellen. Ik ben nu zelf in ieder geval al begonnen met een soort anti-parasiet dieet met weinig suikers / zetmeel en wel dingen als probiotica, appelazijn en gemberthee en zo.

Hopelijk gaat het snel beter.
pi_200737693
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 augustus 2021 11:01 schreef matigeuser het volgende:

[..]

Dankjewel voor je verhaaltje. Lastig man. Goed dat je een levensstijl gevonden hebt om het onder controle te brengen. Gaat het nog ooit helemaal over denk je?

Bij mij is er nu uit een onderzoek naar voren gekomen dat ik een parasiet mee draag. De Dientamoeba Fragilis. De arts weet niet zeker of die verantwoordelijk is voor de klachten want die parasiet komt bij veel mensen voor en geeft maar in 20-30% van de mensen ook daadwerkelijk klachten. En vaak gaat het weer vanzelf voorbij.

Vandaag ook nog bloed laten prikken voor de schildklierfunctie. Dat wil de arts eerst uitsluiten. Als die verder goed is dan krijg ik een anti-bioticakuur voor de parasiet. Zijn 1-cellige wezentjes namelijk.

Volgens de arts kan de aanhoudende dunne ontlasting wel zorgen voor gewichtsverlies, minder opname van voedingsstoffen en dus honger en vermoeidheid. Maar de link met lage bloedsuiker zag ze dan weer niet. Klinkt mij een beetje onlogisch, want minder voedingsstoffen opnemen vind ik wel logisch klinken als reden voor lagere bloedsuikers. Maar ik ben geen arts.

Vannacht weer wakker geworden rond een uur of 5 met honger. En dan niet een beetje honger, maar echt 'moet nu eten' met een slap gevoel. Na wat gegeten te hebben voelde ik me 15 min later weer beter.

Ik heb nu ook zo'n bloedsuikermetertje gekocht dus de volgende keer als ik me zo voel zal ik eens prikken en meten.
Gelukkig was de ontstekingswaarde in mijn darmen heel laag dus vooralsnog wordt er niet gedacht aan 'ernstige' oorzaken of diabetes bijvoorbeeld.

Kut altijd zo'n gekloot met lichamelijke klachten en diagnoses stellen. Ik ben nu zelf in ieder geval al begonnen met een soort anti-parasiet dieet met weinig suikers / zetmeel en wel dingen als probiotica, appelazijn en gemberthee en zo.

Hopelijk gaat het snel beter.
Het was een heel verhaal geworden _O-

Geen idee of het over kan gaan. Het schijnt van wel, ook diabetes type 2 zou omkeerbaar moeten zijn. Maar insulineresistentie is tamelijk onschuldig gelukkig doch wel vervelend en je valt bijv. ook voor geen meter af als je het hebt. Dat is op zich wel een indicator.
Vandaar dat vasten goed werkt, je verliest dan ook (snel zelfs) vet, omdat je lichaam dat dan wel moet gaan verbranden.

Vervelend, die parasiet :{ maar je hebt een goede arts zo te lezen. Je hebt een vingerprikgeval gekocht denk ik? Dat kan prima, maar dan moet je 's morgens na het opstaan ofwel nuchter, meten. En ten tijde van die dips (kan dus hypoglykemie zijn) kun je idd ook meten.
Met een FSL kun je elke seconde van de dag je bloedsuikerwaarde uitlezen. Als je geen diabetes hebt is het ietwat onzinnig maar bij een vermoeden van insulineresistentie kan het wel een hulpmiddel zijn om éénmalig (14 dagen) of eens per kwartaal de boel eens te monitoren.

Sterkte met alles ^O^
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')