quote:
Op dinsdag 3 augustus 2021 10:35 schreef Tjoent het volgende:De symptomen van een hoge bloedsuikerspiegel merk je doorgaans niet, tenzij ie écht heel hoog wordt. Dan merk je het als eerste aan veel dorst hebben. Een lage bloedsuikerspiegel merk je eerder op.
Waar het eigenlijk om draait, is dat je de bloedsuikerspiegel te allen tijde zo gelijkmatig mogelijk wilt houden. Dus liefst geen pieken en dalen. En alle snelle suikers resulteren in pieken.
Men vermoed dat een groot deel van de bevolking (25 / 30% dacht ik) kampt met insulineresistentie. Zonder het zelf te weten. Dit kan uiteindelijk uitmonden in diabetes type 2.
Ik heb het idd ook en diabetes zit in mijn familie. Dus ik was er al extra alert op. Getest door meerdere periodes een Freestyle Libre sensor aan te schaffen en dan zie je vrijwel direct dat je vermoeden klopt. Het motiveert behoorlijk als je er beeld bij hebt zeg maar. Ofwel de resultaten ziet van wat je eet en of je alvleesklier het allemaal nog kan reguleren.
Heel verhaal dit. Ja, het gaat beter maar het blijft een kwestie van goed eten en in beweging blijven.
Ohja en ik vast heel vaak, langere periodes achter elkaar. Ik eet dan tussen 11:00 uur en 18:00 uur. Dan krijgt je alvleesklier (en andere organen) rust.
Maar goed, je kunt hier een boek over schrijven

geen idee of jij insulineresistentie hebt maar misschien heb je iets aan deze info.
Dankjewel voor je verhaaltje. Lastig man. Goed dat je een levensstijl gevonden hebt om het onder controle te brengen. Gaat het nog ooit helemaal over denk je?
Bij mij is er nu uit een onderzoek naar voren gekomen dat ik een parasiet mee draag. De Dientamoeba Fragilis. De arts weet niet zeker of die verantwoordelijk is voor de klachten want die parasiet komt bij veel mensen voor en geeft maar in 20-30% van de mensen ook daadwerkelijk klachten. En vaak gaat het weer vanzelf voorbij.
Vandaag ook nog bloed laten prikken voor de schildklierfunctie. Dat wil de arts eerst uitsluiten. Als die verder goed is dan krijg ik een anti-bioticakuur voor de parasiet. Zijn 1-cellige wezentjes namelijk.
Volgens de arts kan de aanhoudende dunne ontlasting wel zorgen voor gewichtsverlies, minder opname van voedingsstoffen en dus honger en vermoeidheid. Maar de link met lage bloedsuiker zag ze dan weer niet. Klinkt mij een beetje onlogisch, want minder voedingsstoffen opnemen vind ik wel logisch klinken als reden voor lagere bloedsuikers. Maar ik ben geen arts.
Vannacht weer wakker geworden rond een uur of 5 met honger. En dan niet een beetje honger, maar echt 'moet nu eten' met een slap gevoel. Na wat gegeten te hebben voelde ik me 15 min later weer beter.
Ik heb nu ook zo'n bloedsuikermetertje gekocht dus de volgende keer als ik me zo voel zal ik eens prikken en meten.
Gelukkig was de ontstekingswaarde in mijn darmen heel laag dus vooralsnog wordt er niet gedacht aan 'ernstige' oorzaken of diabetes bijvoorbeeld.
Kut altijd zo'n gekloot met lichamelijke klachten en diagnoses stellen. Ik ben nu zelf in ieder geval al begonnen met een soort anti-parasiet dieet met weinig suikers / zetmeel en wel dingen als probiotica, appelazijn en gemberthee en zo.
Hopelijk gaat het snel beter.