abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 31 juli 2021 @ 22:03:53 #51
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_200663023
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 21:52 schreef XanderH het volgende:

[..]

In principe wel.

Maar die accesspoints moeten natuurlijk ook gevoed worden. Normaal doe je dat via PoE, maar het wordt een dure grap om allemaal verschillende PoE switches toe te passen. Wat dat betreft zou het mooi zijn als je alle accesspoints rechtstreeks op één PoE switch zou kunnen aansluiten (in de meterkast).

Of je moet bij ieder accesspoint een PoE injector gebruiken natuurlijk.
Ik kreeg er iig een PoE adapter bij dus dat was wel prima. Heb er nog eentje ergens rondslingeren omdat ik boven wel een poe switch heb
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
  Moderator zondag 1 augustus 2021 @ 10:51:03 #52
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_200670389
quote:
14s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 22:02 schreef jogy het volgende:

[..]

Met dit spul is het allemaal 1 netwerk. Ik ken je straks nieuwe huis niet maar ik zou beginnen met 2 keer unifi FlexHD, voordele van deze is dat ze niet lelijk zijn en je ze eventueel op een kast kan zetten. Doe er eentje op begane grond en eentje op eerste verdieping. Je krijgt er een PoE adapter bij, die heeft wel stroom nodig maar daarna kan je de netwerkkabel ook als stroomtoevoer beschouwen en heb je hoogstwaarschijnlijk op zolder ook prima bereik. Alternatief qua plaatsing maar vergelijkbaar in de rest is In-Wlall HD, zelfde verhaal maar plaats je mooier aan de muur.

Nu zou je zonder cloudkey kunnen als controller, al wil ik je wel meegeven dat als je de software controller gebruikt om te configureren (nodig) en je 'adopt' alles op die software dat wanneer je de software eraf haalt of een nieuwe pc koopt waar het op stond je de spullen opnieuw moet instellen. Dus een cloudkey kan sowieso wel slim zijn denk ik (of ik zie iets over het hoofd dan hoor ik het heel graag want dat is best kuttig)

Als de rest wil laten zoals het is dan kan je willeurige switches kopen, ik zou voor gigabit switches gaan voor de bandbreedte voor de bekabelde apparaten onderling.
Zo, even een nachtje er over geslapen :P

Ik ga er even vanuit dat 2 van die dingen genoeg zijn, en zo niet, kan ik er natuurlijk altijd nog een bij plaatsen, of moet die configuratie in 1x goed gedaan worden, omdat je bij een volgend apparaat toevoegen je weer helemaal opnieuw moet beginnen?

En dan moet ik dus een cloudkey erbij hebben ALS ik niet wil dat mocht mijn PC ermee ophouden, ik die hele configuratie opnieuw moet doen. Maar, moet voor die configuratie die PC altijd aan staan? Want die is dus niet altijd aan, dus als hij niet altijd aan is en die configuratie moet op elk moment 'up' zijn, dan zit ik dus vast aan die cloudkey?

Dus dan kom ik op 2x 173 + 1x 82 euro = 428 euro, klopt dat?

Maar als ik de reviews lees over die cloudkey dan zijn die niet heel erg positief :{

[ Bericht 3% gewijzigd door CoolGuy op 01-08-2021 11:00:26 ]
Breitling - Instruments for Professionals
  zondag 1 augustus 2021 @ 13:16:08 #53
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_200673333
Die controller hoeft niet te draaien na dat je het hebt geconfigureerd. Zeker als je het alleen maar gebruikt voor je AP's. Ik weet het trouwens niet zeker (geen ervaring mee) maar misschien als je het op een pc draait en een backup van de configuratie ergens op een NAS of in de cloud gooit dat het makkelijk over te zetten is? En blijkbaar heb je tegenwoordig ook gen2 cloudkeys maar die kost weer richting de ¤ 200+ , dan heb je wel een batterij voor je data en betere betrouwbaarheid.

Maar je zou het er zeker op kunnen gokken om alleen de 2 AP'S te kopen en de controller op een pc te gooien en als je later weer een beetje zin hebt om uit te breiden de rest aan te schaffen.

Als ik het zo lees is die cloudkey die ik heb gelinkt zo mogelijk nog vervelender dan het risico wat je loopt als je het op je pc draait.
Vrijheid
pi_200673377
quote:
14s.gif Op zondag 1 augustus 2021 13:16 schreef jogy het volgende:
Die controller hoeft niet te draaien na dat je het hebt geconfigureerd. Zeker als je het alleen maar gebruikt voor je AP's. Ik weet het trouwens niet zeker (geen ervaring mee) maar misschien als je het op een pc draait en een backup van de configuratie ergens op een NAS of in de cloud gooit dat het makkelijk over te zetten is? En blijkbaar heb je tegenwoordig ook gen2 cloudkeys maar die kost weer richting de ¤ 200+ , dan heb je wel een batterij voor je data en betere betrouwbaarheid.

Maar je zou het er zeker op kunnen gokken om alleen de 2 AP'S te kopen en de controller op een pc te gooien en als je later weer een beetje zin hebt om uit te breiden de rest aan te schaffen.

Als ik het zo lees is die cloudkey die ik heb gelinkt zo mogelijk nog vervelender dan het risico wat je loopt als je het op je pc draait.
je moet v2 van de cloudkey hebben, v1 schijnt idd bijzonder klote te zijn
  zondag 1 augustus 2021 @ 13:50:59 #55
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_200674096
Kijk anders naar de Dream Machine. Daar zit je controller in en met 1 AP erbij kan je direct je helemaal huis mogelijk voorzien. Dan moet je alleen een POE injector gebruiken want de Dream Machine heeft geen POE.

Met een Wifi 6 Lite AP erbij ben je voor <¤350 klaar.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
  Moderator zondag 1 augustus 2021 @ 13:55:08 #56
16180 crew  CoolGuy
pi_200674185
quote:
0s.gif Op zondag 1 augustus 2021 13:50 schreef Herkauwer het volgende:
Kijk anders naar de Dream Machine. Daar zit je controller in en met 1 AP erbij kan je direct je helemaal huis mogelijk voorzien. Dan moet je alleen een POE injector gebruiken want de Dream Machine heeft geen POE.

Maar hierbij moet ik dan weer mijn ziggo modem in bridge modus zetten? Maw, die dream machine is een router en wifi-dinges in 1?
  zondag 1 augustus 2021 @ 13:56:11 #57
47047 Herkauwer
pi_200674196
quote:
0s.gif Op zondag 1 augustus 2021 13:55 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Maar hierbij moet ik dan weer mijn ziggo modem in bridge modus zetten? Maw, die dream machine is een router en wifi-dinges in 1?
Correct :)
  Moderator zondag 1 augustus 2021 @ 13:57:52 #58
16180 crew  CoolGuy
pi_200674214
quote:
0s.gif Op zondag 1 augustus 2021 13:56 schreef Herkauwer het volgende:

[..]

Correct :)
ok, en dit zal vast een onzinnige vraag zijn, maar, je kunt op élke router (dus ook op deze) doodnormale, standaard, goedkope switches aansluiten? want die 4 poorten op het apparaat zelf is te weinig, en ik héb al een stuk of 3 switches in huis, dus die wil ik eigenlijk gewoon kunnen hergebruiken.

Dus 1 5 poorts switch kost me 1 van de 4 poorten op die dreammachine, maar levert me dus 5 poorten op?
  zondag 1 augustus 2021 @ 14:00:14 #59
47047 Herkauwer
pi_200674279
quote:
0s.gif Op zondag 1 augustus 2021 13:57 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

ok, en dit zal vast een onzinnige vraag zijn, maar, je kunt op élke router (dus ook op deze) doodnormale, standaard, goedkope switches aansluiten? want die 4 poorten op het apparaat zelf is te weinig, en ik héb al een stuk of 3 switches in huis, dus die wil ik eigenlijk gewoon kunnen hergebruiken.

Dus 1 5 poorts switch kost me 1 van de 4 poorten op die dreammachine, maar levert me dus 5 poorten op?
Ja dat kan. Het gaat wel ten kosten van de configuratiemogelijkheden van de Unifi controller. Want een gewone standaard switch is niet managed. Als je hier een managed switch bij neemt van bijvoorbeeld Unifi dan kan je meer instellen. Maar iedere switch zal gewoon werken.
  Moderator zondag 1 augustus 2021 @ 14:02:50 #60
16180 crew  CoolGuy
pi_200674322
quote:
0s.gif Op zondag 1 augustus 2021 14:00 schreef Herkauwer het volgende:

[..]

Ja dat kan. Het gaat wel ten kosten van de configuratiemogelijkheden van de Unifi controller. Want een gewone standaard switch is niet managed. Als je hier een managed switch bij neemt van bijvoorbeeld Unifi dan kan je meer instellen. Maar iedere switch zal gewoon werken.
Oke, dat is interessant om te weten. Nu weet ik niet waar ik dan aan moet denken qua instellen, maar ik wil in eerste instantie gewoon dat ik mijn PS5 in de woonkamer neer kan zetten, die kabel in de PS5, naar een switch bij het tv dressoir, van daaruit gaat een kabel naar de muur, de kabel IN de muur komt dan uit bij de meterkast, en daar heb ik dan ook een switch, en vanuit dié switch gaat er een kabel naar de dream machine (in dit voorbeeld). Dus dat is klik klik klik kabels er in prikken en voila, PS5 heeft internet?

Want in eerste instantie gaat het me er om dat ik die kabels inprik en dat ik internet heb, zonder dat ik de rest van de dag bezig ben om dingen te configureren.
  zondag 1 augustus 2021 @ 16:00:53 #61
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_200677711
quote:
0s.gif Op zondag 1 augustus 2021 13:50 schreef Herkauwer het volgende:

Zeker wel een goeie, als ik niet al een usg had gehad was ik voor deze gegaan idd. Fijne alles in één.
Vrijheid
  Moderator zondag 1 augustus 2021 @ 16:30:13 #62
16180 crew  CoolGuy
pi_200678324
quote:
11s.gif Op zondag 1 augustus 2021 16:00 schreef jogy het volgende:

[..]

Zeker wel een goeie, als ik niet al een usg had gehad was ik voor deze gegaan idd. Fijne alles in één.
Heb ik nog een vraag. Stel, ik koop die Dream Machine. Vervolgens heb ik nog zo'n AP Lite nodig. Daar zat ik net naar te kijken, maar die moet stroom krijgen via de netwerkkabel, want hij heeft geen A/C aansluiting. Oke, prima, maar mijn huidige switches zijn gewoon goedkope dingen, dus die zijn geen PoE.

Dan kan ik 2 dingen doen. Ik kan dus een standaard switch bijvoorbeeld op de slaapkamer doen (die ik toch al heb), vervolgens een PoE injector kopen die ik dan dus op die switch aansluit, dan aan de andere kant van die PoE injector een netwerkkabeltje die dan naar die AP Lite gaat, zodat dat ding stroom krijgt, toch?

Maar dan krijg ik wel een houtje-touwtje oplossing. Kan ik dan ook die goedkope switch daar vervangen voor een Ubiquiti managed switch? Ja, dat is een stuk duurder, maar ik omzeil daarmee die extra stap dat ik weer een PoE injector nodig heb?

En belangrijker, ALS ik dan zo'n switch heb, is dat dan nog steeds, als ik niks configureer, plug en play? Dus een apparaat wat ik daar bekabeld op prik heeft gewoon internet zonder dat ik eerst in instellingen moet gaan rommelen om het apparaat wat op die specifieke poort zit toegang toegang tot internet te moeten geven etc?

Edit:

Ok, niet dus, want die switch zelf heeft ook PoE IN nodig. Dus is het dan zo dat die 4 poorten op die Dream Machine PoE zijn, dus als ik daar een netwerkkabel in stop (moet dat een specifieke kabel zijn want die kabels liggen al allemaal in de muren dus dat ga ik niet opnieuw allemaal trekken) dan gaat er ook genoeg stroom overheen om zo'n switch te poweren, maarrrrrrr.... die kabel gaat naar boven toe, naar de slaapkamer, en komt daar in de muur uit, maar dáár moet ik dus weer een 2e netwerkkabel in die poort in de muur steken, en ik neem dan aan dat ik dan weer het issue heb dat die 2e kabel die PoE niet doorgeeft, dus uiteindelijk zit ik dan nog met een PoE injector te kloten?
  zondag 1 augustus 2021 @ 16:43:18 #63
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_200678539
Sowieso krijg je altijd een PoE adapter/injector bij je aankoop en die zijn best goed. Maar zo'n switch van unifi is plug&play in zoverre dat je daarna even in de controller kijkt of ie gezien en geactiveerd wordt. ('adopted' ).

En zo'n AP lite is wel weer zo'n ding dat je aan het plafond moet hangen. Dus misschien beter om dan een goedkopere in-wall te kopen oid of alsnog die flexhd.

Dus in de slaapkamer krijg je de kabel van de dream machine, die prop je in een PoE switch van unifi, één zo'n ethernet kabel prop je in de ap en klaar. PoE heeft geen andere bekabeling nodig dan wat je al hebt.
Vrijheid
  Moderator zondag 1 augustus 2021 @ 16:46:19 #64
16180 crew  CoolGuy
pi_200678598
quote:
14s.gif Op zondag 1 augustus 2021 16:43 schreef jogy het volgende:
Sowieso krijg je altijd een PoE adapter/injector bij je aankoop en die zijn best goed. Maar zo'n switch van unifi is plug&play in zoverre dat je daarna even in de controller kijkt of ie gezien en geactiveerd wordt. ('adopted' ).

En zo'n AP lite is wel weer zo'n ding dat je aan het plafond moet hangen. Dus misschien beter om dan een goedkopere in-wall te kopen oid of alsnog die flexhd.
MOET dat aan het plafond, of is het bedoeld voor aan het plafond maar als ik dat niet doe werkt het ook? :P

Wáár krijg ik ide PoE adapter bij? Bij die dream machine of bij die AP lite?
  zondag 1 augustus 2021 @ 16:48:04 #65
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_200678641
quote:
0s.gif Op zondag 1 augustus 2021 16:46 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

MOET dat aan het plafond, of is het bedoeld voor aan het plafond maar als ik dat niet doe werkt het ook? :P

Wáár krijg ik ide PoE adapter bij? Bij die dream machine of bij die AP lite?
Bij alle AP's van unifi voor zover ik weet. En niets MOET maar zoals de ap is gemaakt werkt het zo wel het beste, uiteraard kan je hem ook gewoon op zijn rug bovenop een kledingkast kletteren en kijken hoe het is.
Vrijheid
  Moderator zondag 1 augustus 2021 @ 16:48:39 #66
16180 crew  CoolGuy
pi_200678649
quote:

Dus in de slaapkamer krijg je de kabel van de dream machine, die prop je in een PoE switch van unifi, één zo'n ethernet kabel prop je in de ap en klaar. PoE heeft geen andere bekabeling nodig dan wat je al hebt.
Nee, dat kan dus niet rechtstreeks denk ik... De kabel die vanuit de meterkast naar de slaapkamer gaat komt uit in zoiets als dit ding:

https://www.kabelshop.nl/(...)1-i16092-t26631.html

Dus het is leuk dat die kabel TOT daar PoE is, maar de kabel die ik vervolgens op die contactdoos aansluit geeft dat PoE niet verder neem ik aan, dus moet ik IN de slaapkamer alsnog ergens stroom vandaan toveren?
  zondag 1 augustus 2021 @ 17:13:42 #67
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_200679242
quote:
0s.gif Op zondag 1 augustus 2021 16:48 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Nee, dat kan dus niet rechtstreeks denk ik... De kabel die vanuit de meterkast naar de slaapkamer gaat komt uit in zoiets als dit ding:

https://www.kabelshop.nl/(...)1-i16092-t26631.html

Dus het is leuk dat die kabel TOT daar PoE is, maar de kabel die ik vervolgens op die contactdoos aansluit geeft dat PoE niet verder neem ik aan, dus moet ik IN de slaapkamer alsnog ergens stroom vandaan toveren?
Je wil al een switch in je slaapkamer neerzetten toch? Dan kan je net zo goed deze https://www.coolblue.nl/product/311360/tp-link-tl-sg1008p.html daar voor gebruiken. Die heeft PoE en kost je 50 euro, doet verder niets en kan je per port 1000 mbit gebruiken. Hoef je niets in je meterkast te proppen.
Vrijheid
  Moderator zondag 1 augustus 2021 @ 17:26:39 #68
16180 crew  CoolGuy
pi_200679546
quote:
14s.gif Op zondag 1 augustus 2021 17:13 schreef jogy het volgende:

[..]

Je wil al een switch in je slaapkamer neerzetten toch? Dan kan je net zo goed deze https://www.coolblue.nl/product/311360/tp-link-tl-sg1008p.html daar voor gebruiken. Die heeft PoE en kost je 50 euro, doet verder niets en kan je per port 1000 mbit gebruiken. Hoef je niets in je meterkast te proppen.
Correct, ik wil al een switch in de slaapkamer neerzetten. En, ik zat even verder na te denken, van beneden tot op zolder is open. Mijn PC komt op zolder te staan. De Dream Machine beneden in de meterkast. Ik gok/hoop (daar kom ik vanzelf achter) dat dat ding voldoende is voor de benedenverdieping.

Omdat de meterkast naast de open trap is naar de 1e verdieping denk ik dat ik een deel van de 1e verdieping ook nog wel bereik. Zolder wordt wellicht iets lastiger, maarrrrrr, ik kan die AP in het trapgat naar zolder hangen, want daar kan ik wel heel makkelijk een kabel leggen naar dat trapgat, dus hopelijk kan ik met die oplossing dan de bovenverdieping + zolder bedienen voor wat betreft wifi.

Ik hoef dan niet direct andere PoE switches te kopen, en áls ik die koop, koop ik ze wel van Ubiquiti want ik ga niet allerlei dingen door mekaar gebruiken.

Ik zat zo in de AP-in-de-slaapkamer(s) scenario's te denken dat ik ik me niet realiseerde dat het trapgat naar zolder in het midden van het huis/1e verdieping zit. :P

Edit; net een video gekeken over die dream machine, qua setup, en daarna een video over die interface/configuratie mogelijkheden, en dat ziet er zo gelikt uit dat ik mezelf binnen 2 maanden de switches wel zie vervangen voor ubiquiti switches :')
  zondag 1 augustus 2021 @ 18:21:41 #69
47047 Herkauwer
pi_200680474
quote:

Niet helemaal waar! Je krijgt bij de 6 Lite geen POE injector! Ik heb deze namelijk en daar zet geen injector bij. Bij de UAP-AC-Lite wel maar dus niet bij de U6-Lite
  zondag 1 augustus 2021 @ 18:23:52 #70
47047 Herkauwer
pi_200680499
quote:
11s.gif Op zondag 1 augustus 2021 16:00 schreef jogy het volgende:

[..]

Ja ik ook! Ik heb nu een USG-3P gekocht, weliswaar 2dehands. En de USG-3P gaat maar tot 200 Mbit (niet eens alle toeters en bellen aangezet), de Dream Machine tot 900 Mbit als het goed is. (Met alle toeters en bellen aan).
  zondag 1 augustus 2021 @ 18:27:13 #71
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_200680544
quote:
4s.gif Op zondag 1 augustus 2021 18:21 schreef Herkauwer het volgende:

[..]

Niet helemaal waar! Je krijgt bij de 6 Lite geen POE injector! Ik heb deze namelijk en daar zet geen injector bij. Bij de UAP-AC-Lite wel maar dus niet bij de U6-Lite
Sorry, klopt idd. Maar is gelukkig een non issue voor deze :P.
Vrijheid
  Moderator zondag 1 augustus 2021 @ 18:28:13 #72
16180 crew  CoolGuy
pi_200680564
quote:
4s.gif Op zondag 1 augustus 2021 18:21 schreef Herkauwer het volgende:

[..]

Welke van die 2 is beter? tenminste, uitgaande (heb die UAP AC Lite niet opgezocht) van dat genoemde 2 apparaten alternatieven zijn voor elkaar?
  Moderator zondag 1 augustus 2021 @ 19:40:46 #73
16180 crew  CoolGuy
pi_200681744
Ben ik er dan als ik het volgende koop:

https://www.bol.com/nl/nl(...)ay/9200000132783120/

en

https://www.bol.com/nl/nl(...)ps/9200000050935300/

Ik kan niet ontdekken of er bij die laatste dus een PoE injector zit, maar die heb ik, waar ik hem ook plaats (boven) wel nodig, want ik heb nergens een PoE switch, maar zit hij hier toevallig bij, dat een van jullie weet?

Want als hij er bij zit prima, dan hoef ik hem niet te kopen, maar als hij er niet bij zit en ik moet hem los erbij kopen kan ik beter een nieuwe switch kopen, want die gaat er toch komen op korte termijn en dan zijn die 26 euro van zo'n injector weg gegooid. :P
pi_200681891
quote:
0s.gif Op zondag 1 augustus 2021 19:40 schreef CoolGuy het volgende:
Ben ik er dan als ik het volgende koop:

https://www.bol.com/nl/nl(...)ay/9200000132783120/

en

https://www.bol.com/nl/nl(...)ps/9200000050935300/

Ik kan niet ontdekken of er bij die laatste dus een PoE injector zit, maar die heb ik, waar ik hem ook plaats (boven) wel nodig, want ik heb nergens een PoE switch, maar zit hij hier toevallig bij, dat een van jullie weet?

Want als hij er bij zit prima, dan hoef ik hem niet te kopen, maar als hij er niet bij zit en ik moet hem los erbij kopen kan ik beter een nieuwe switch kopen, want die gaat er toch komen op korte termijn en dan zijn die 26 euro van zo'n injector weg gegooid. :P
wat betreft die PoE injector:
https://tweakers.net/pric(...)-pack/specificaties/

quote:
24V Passive PoE (injector meegeleverd)
Nieuwe modellen ondersteunen ook 802.3af/A PoE
Maximaal 4 ssid's per band
  Moderator zondag 1 augustus 2021 @ 19:53:24 #75
16180 crew  CoolGuy
pi_200681935
quote:
0s.gif Op zondag 1 augustus 2021 19:50 schreef mschol het volgende: