Hi, als eerste; dank voor het mee denken.quote:Op zaterdag 31 juli 2021 15:30 schreef versterker het volgende:
Connect boxDing in bridge mode (laten) zetten en een fatsoenlijke router gebruiken.
Welke? Enig idee wat je maximaal wil uitgeven?
eea hangt ook van de grootte van je nieuwe woning af, en waar je de router wil/kan plaatsen..
Kan je wat meer vertellen van de nieuwe woning?
Redelijk centraal in de woning, dus NIET aan een buitenmuur.quote:Op zaterdag 31 juli 2021 16:06 schreef versterker het volgende:
Zit die meterkast een redelijk centraal in de woning, of aan een van de buitenmuren?
Hier ook eigen router, maar als je budget beperkt is en je gewoon betere Wi-Fi ontvangst wil hebben zou je ook gewoon een enkele access point kunnen kopen en de Ziggo box in router mode kunnen laten staan en daar gewoon alleen de Wi-Fi op uitschakelen.quote:Op zaterdag 31 juli 2021 16:56 schreef jogy het volgende:
Ik heb een woonhuis vol met beton en ook Ziggo. Inderdaad in bridge laten zetten en zelf heb ik op de 1ste verdieping een unifi access point opgehangen die ik wel met utp kabel verbonden heb met een unifi usg router die alles regelt. Ik heb zelf nog een losse accesspoint beneden neergezet maar die was niet echt noodzakelijk al heb ik nu wel betere verbinding in de achtertuin.
True! Ben je idd snel klaar. Dat werkte prima maar daarna kreeg ik unifi hebberigheid en heb ik het hele ecosysteem aangeschaft (router, switches en 2 ap's )quote:Op zaterdag 31 juli 2021 17:54 schreef Fleischmeister het volgende:
[..]
Hier ook eigen router, maar als je budget beperkt is en je gewoon betere Wi-Fi ontvangst wil hebben zou je ook gewoon een enkele access point kunnen kopen en de Ziggo box in router mode kunnen laten staan en daar gewoon alleen de Wi-Fi op uitschakelen.
Ik ook hoor, heb de USG 3-port, twee switches (entertainmenthoek, werkkamer) en een APquote:Op zaterdag 31 juli 2021 17:57 schreef jogy het volgende:
[..]
True! Ben je idd snel klaar. Dat werkte prima maar daarna kreeg ik unifi hebberigheid en heb ik het hele ecosysteem aangeschaft (router, switches en 2 ap's ).
Er liggen vanuit de meterkast kabels door het hele huis, dwz, naar de woonkamer, naar de slaapkamers boven en naar zolder, maar ik heb ook wat bewakingscamera's voor buiten, en daar kan ik niet heel makkelijk een netwerkkabel heen leggen. Daarnaast hebben onze telefoons natuurlijk geen netwerkpoort dus die zijn WIFI afhankelijk, en ik heb geen zin in gebrekkig wifi op sommige plekken in huis, en ik weet uit ervaring in dit huis dat de wifi van die Ziggo connectbox gewoon 'regelmatig' weg valt, en daar wil ik dus gewoon van af.quote:Op zaterdag 31 juli 2021 18:12 schreef jogy het volgende:
Maar voor TS, het is uiteraard per huis anders maar als je zelf ook een open trapgat hebt van beneden tot zolder denk ik dat je met een unifi AP ( https://www.coolblue.nl/access-points/merk:ubiquiti ) wel uit de voeten kan, je krijgt er meestal een Poe adapter bij mee geleverd die ervoor zorgt dat het ook stroom krijgt zonder dat je een stopcontact in de buurt moet hebben.
Geen idee welke snelheid internet je daar aanschaft dus daar moet je wel ff op letten en in dit geval zal je wel een kabel moeten (laten) trekken naar de overloop op de 1ste verdieping.
Unifi is een modelreeks van ubiquitiquote:Op zaterdag 31 juli 2021 18:20 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Er liggen vanuit de meterkast kabels door het hele huis, dwz, naar de woonkamer, naar de slaapkamers boven en naar zolder, maar ik heb ook wat bewakingscamera's voor buiten, en daar kan ik niet heel makkelijk een netwerkkabel heen leggen. Daarnaast hebben onze telefoons natuurlijk geen netwerkpoort dus die zijn WIFI afhankelijk, en ik heb geen zin in gebrekkig wifi op sommige plekken in huis, en ik weet uit ervaring in dit huis dat de wifi van die Ziggo connectbox gewoon 'regelmatig' weg valt, en daar wil ik dus gewoon van af.
Als ik dan toch ga verhuizen dan wil ik het ook direct goed doen, dus als, wat hierboven gezegd wordt daar 500 euro voor uitgegeven moet worden, dan is dat zo. Maar jij praat over Unifi, maar ik lees ook dingen over Ubiquiti en als alternatief Netgear.
Heb jij een linkje naar jouw Unifi spullen?
Oh, das hetzelfde! Ok.quote:Op zaterdag 31 juli 2021 18:32 schreef XanderH het volgende:
Unifi = Ubiquity.
Ik heb hier de wifi ook geregeld met Unifi accesspoints, zonder verder het hele Unifi assortiment aan te schaffen.De Ziggo router speelt hier nog voor router.
Als je over de routerfunctionaliteit geen klachten hebt, zie ik niet waarom je daar een nieuw apparaat voor moet halen.
Er zit trouwens in praktijk maar weinig verschil tussen verschillende accesspoints als het om het bereik gaat, je wint niet zoveel met een "beter" apparaat. Iedere fabrikant is immers gebonden aan dezelfde maximale zendsterkte en het is tweerichtingsverkeer, dus jouw telefoon moet ook nog eens "hard genoeg kunnen terugschreeuwen".
Je kunt wel winst boeken met méér accesspoints en tactische plaatsing daarvan.
Hier heb ik 3 accesspoints in een standaard betonnen hoekwoning. Maar ik wilde dan ook per sé overal goede 5GHz ontvangst, dat reikt heel wat minder ver dan 2,4GHz.
Nee, de Accesspoints MAKEN het wifi kanaal en zijn geen range extendersquote:Op zaterdag 31 juli 2021 18:36 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Oh, das hetzelfde! Ok.
Nou, de bekabelde routertoestand werkt prima, want ALS wifi weg valt blijft de modem wel online, en alle apparaten die bekabeld zijn aangesloten hebben dus ook gewoon hun internetverbinding nog.
Het probleem is in het wifi gedeelte, want dat is dan weg, en komt ook niet terug. De enige manier om dat te bewerkstelligen is de modem rebooten. Dat werkt dan hoogstens 2 weken en dan begint het opnieuw. Dus ik kan wel access points neerhangen, maar die accesspoints 'verspreiden' het wifi signaal dat van de modem afkomstig is toch?
Dus als dat wifi weg valt op de modem, hebben die AP's ook niks meer om te verspreiden. Die onzin wil ik dus vanaf, en dat dacht ik het makkelijkste te kunnen doen door de hele router + wifi functionaliteit van de Ziggo modem buitenspel te zetten, en dus alleen nog maar te gebruiken om te verbinden met internet, om vervolgens vanaf daar verder te gaan naar eigen gekochte spullen.
Maar wellicht is dat niet het beste idee, en dat is dus ook de reden dat dit topic bestaat
Ah, oke!quote:Op zaterdag 31 juli 2021 18:44 schreef jogy het volgende:
[..]
Nee, de Accesspoints MAKEN het wifi kanaal en zijn geen range extenders. Dus 1 Access Point hang je in het midden van het huis met een ethernet kabel aan het plafond (minimaal een meter van enig metaal vandaan) en op die accesspoint stel je het internet in. De wifi modem hou je als router maar de wifi daar zet je uit. Dan heb je 1 apparaat die niets anders doet dan wifi regelen voor je. Die accesspoint.
Accesspoints! Geen repeaters of extenders.quote:Op zaterdag 31 juli 2021 18:36 schreef CoolGuy het volgende:
Dus ik kan wel access points neerhangen, maar die accesspoints 'verspreiden' het wifi signaal dat van de modem afkomstig is toch?
Excuus, ik ben niet zo thuis in die terminologie. Maar die kabel is dan een netwerkkabel dus? Maar dan moet die kabel dus zichtbaar (in ieder geval een deel) over de muur/plafond lopen om bij dat centraal geplaatste AP uit te komen.quote:Op zaterdag 31 juli 2021 18:49 schreef XanderH het volgende:
[..]
Accesspoints! Geen repeaters of extenders.
Een accesspoint sluit je met een kabel aan, dit staat los van de wifi op de router.
Misschien zijn de Unifi In-Wall modellen iets voor je. Met een minder optimale plaats (niet centraal) heb je er mogelijk wel meer nodig.quote:Op zaterdag 31 juli 2021 18:49 schreef CoolGuy het volgende:
ik heb wel netwerkkabels naar elke kamer lopen, maar die lopen in de muren, dus wil ik van daaruit bij de overloop uit komen dan moet ik dus een kabel hebben die vanuit een van die punten in de slaapkamers OVER de muren naar de overloop gaat.
Als je een stabiele oplossing wilt zou ik iedere vorm van draadloze repeaters / extenders snel uit je hoofd zetten.quote:Als ik dat AP dus IN de meterkast kan plaatsen, en vanuit daar met een ander AP (dat alleen stroom nodig heeft) draadloos verbinding kan maken, dan zou het een alternatief zijn.
Oke, hmm, dan wordt het nu wat lastig te beschriijven, maar is dan het volgende mogelijk....quote:Op zaterdag 31 juli 2021 18:52 schreef XanderH het volgende:
[..]
Misschien zijn de Unifi In-Wall modellen iets voor je. Met een minder optimale plaats (niet centraal) heb je er mogelijk wel meer nodig.
[..]
Als je een stabiele oplossing wilt zou ik iedere vorm van draadloze repeaters / extenders snel uit je hoofd zetten.
in de meterkast wordt geen pretje, misschien dat je dan wel beter bereik krijgt dan de ziggo modem maar nog steeds onbetrouwbaar, wifi signaal moet redelijk vrij kunnen zenden voor optimaal resultaat. Is het geen mogelijkheid om dus voor je verhuizing een ethernetkabel in de muur te laten frezen vanuit één van je outlets van je kamers boven? Je hoeft het iig niet helemaal vanuit de modem direct het accesspoint in dus dat scheelt. Wat wel nodig is is dat je kabel Power over ethernet regelt via de netwerkkabel maar dat kan je wél regelen vanuit de meterkast. Je krijgt er een adapter bij die stroom meelevert aan je netwerkkabel voor je access point.quote:Op zaterdag 31 juli 2021 18:49 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ah, oke!
Maar, dan zie ik het volgende probleem, want als ik dus dat AP op moet hangen ergens in het midden van het huis, dan kom je in principe op de overloop uit, en ik heb wel netwerkkabels naar elke kamer lopen, maar die lopen in de muren, dus wil ik van daaruit bij de overloop uit komen dan moet ik dus een kabel hebben die vanuit een van die punten in de slaapkamers OVER de muren naar de overloop gaat.
Als dat niet kan en ik een kabel direct tussen de modem en het AP moet hebben, dan moet ik dus een nieuwe kabel trekken die vanuit de meterkast op de een of andere manier op de overloop uit komt, en dan zie ik dat ding dus overal lopen. Dat wil ik niet want dat ziet er niet uit.
Als ik dat AP dus IN de meterkast kan plaatsen, en vanuit daar met een ander AP (dat alleen stroom nodig heeft) draadloos verbinding kan maken, dan zou het een alternatief zijn.
Als dat AP dus NIET in de meterkast bij de modem (want dan kan de kabel heel kort zijn en niet zichtbaar) kan dan is dat geen optie.
Je kan die AP gewoon via een switch laten lopen hoor, geen probleem. Koop meteen een kleine PoE switch, dan heb je ook geen poe adapter nodig.quote:Op zaterdag 31 juli 2021 18:56 schreef CoolGuy het volgende:
Ik neem aan dat ik NIET eerst een switch op die netwerkpoort in de muur kan aansluiten waar ik vervolgens met een kabel weer een AP op aansluit? Of kan dat wel? Als dat niet kan, zijn er dan AP's waar je vervolgens weer met een netwerkkabel een switch op kunt aansluiten?
Dat kán, maar dat geeft me teveel rotzooi. Ik ga niet voor een kabel een sleuf in de muren frezen wat daarna weer gestuct moet worden etc. Als dat het enige alternatief is om te voorkomen dat er een AP in de meterkast komt, en ik wil geen kabel over de muur zien lopen, dan zie ik geen andere mogelijkheid meer dan zo'n ubiquity ding met van die range extenders.quote:Op zaterdag 31 juli 2021 18:56 schreef jogy het volgende:
[..]
in de meterkast wordt geen pretje, misschien dat je dan wel beter bereik krijgt dan de ziggo modem maar nog steeds onbetrouwbaar, wifi signaal moet redelijk vrij kunnen zenden voor optimaal resultaat. Is het geen mogelijkheid om dus voor je verhuizing een ethernetkabel in de muur te laten frezen vanuit één van je outlets van je kamers boven? Je hoeft het iig niet helemaal vanuit de modem direct het accesspoint in dus dat scheelt. Wat wel nodig is is dat je kabel Power over ethernet regelt via de netwerkkabel maar dat kan je wél regelen vanuit de meterkast. Je krijgt er een adapter bij die stroom meelevert aan je netwerkkabel voor je access point.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |