abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator zaterdag 31 juli 2021 @ 13:55:32 #1
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_200655452
Ik heb een Connect Box van Ziggo. Die Connect Box heeft de mogelijkheid tot Wifi uiteraard. Die gebruik ik nu, en het werkt...aardig, maar niet geweldig. Ik heb momenteel nog een oud huis, en Wifi komt van de kelder tot de zolder, maar op de zolder raak ik het wel vaker kwijt.

Welnu, ik heb veel apparaten die gebruik maken van internet, sommigen zijn bekabeld aangesloten, sommigen via Wifi. Dat modem heeft de onhebbelijkheid om af en toe wifi weg te laten vallen. Alle apparaten die wifi gebruiken zijn dan niet meer online.

Het modem zelf is NIET offline, maar online, dus alles wat bekabeld is heeft wel gewoon nog internet. De enige oplossing daarvoor is de modem van de stroom te halen, en hem opnieuw te laten starten. Dat gaat dan een 2 weken goed, en dan moet ik dat weer doen.

Nu gaan wij zeer binnenkort verhuizen, naar een woning uit 2010+. Daar zijn dus géén houten vloeren meer etc, waardoor ik vermoed dat de Wifi ontvangst in dat huis niet zo ver zal komen dan in dit huis. Daarnaast neem ik dat modem gewoon mee dus dat wegvallen van de Wifi op het modem zelf zal blijven gebeuren.

Aangezien ik daar toch alles opnieuw moet inrichten vraag ik me nu af wat de beste manier van handelen is. Zoals ik het zie zijn er een aantal mogelijkheden, te weten:

1. Op dezelfde manier verder gaan, met beperktere ontvangst in huis tot gevolg en nog steeds elke 2 weken moeten rebooten.
2. De wifi op de modem uitschakelen, en zelf een router kopen, kabeltje tussen modem en nieuwe router, en dan de wifi van de nieuwe router gebruiken + alles bekabeld op de router aansluiten wat nu naar de modem gaat. (gaat dit werken?)
3. Door Ziggo de modem in bridge modus laten plaatsen, zelf een router kopen, kabeltje tussen modem en router, en dan de wifi van de nieuwe router gebruiken + alles bekabeld op de router aansluiten wat nu naar de modem gaat
4. Een combinatie van optie 2 of 3 met een soort van wifi mesh ofzo.

Mijn voorkeur (waarom weet ik niet zo goed, gewoon een gevoel) gaat uit naar losse router. Ik vermoed dat de wifi daarvan sterker is en dus voor het volledige huis voldoende zal zijn. Of die aanname correct is, geen idee. Bijkomend voordeel is dat ik dan niet meerdere van die dingen in huis heb staan dus een cleanere look.

Als ik echter niet ontkom aan zo'n mesh, prima, dan wordt het dat, wat weer leidt tot de 2 volgende vervolgvragen:

1a. Indien een losse router, welke?
2a. Indien een mesh, wat heb ik daarvoor nodig?

Mis ik dingen? Zie ik een mogelijkheid over het hoofd? Wat ik niét wil is bij Ziggo weg, dus dat is géén optie.

Alvast bedankt voor de hulp :)
Breitling - Instruments for Professionals
pi_200656455
ziggo bied een mesh set aan (tp link deco oid)
die werkt best goed maarja, snel is het niet
  zaterdag 31 juli 2021 @ 15:30:04 #3
394547 versterker
- Dat kan HARDER! -
pi_200657380
Connect box :r Ding in bridge mode (laten) zetten en een fatsoenlijke router gebruiken.

Welke? Enig idee wat je maximaal wil uitgeven?

eea hangt ook van de grootte van je nieuwe woning af, en waar je de router wil/kan plaatsen..

Kan je wat meer vertellen van de nieuwe woning?
  Moderator zaterdag 31 juli 2021 @ 15:57:12 #4
16180 crew  CoolGuy
pi_200657799
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 15:30 schreef versterker het volgende:
Connect box :r Ding in bridge mode (laten) zetten en een fatsoenlijke router gebruiken.

Welke? Enig idee wat je maximaal wil uitgeven?

eea hangt ook van de grootte van je nieuwe woning af, en waar je de router wil/kan plaatsen..

Kan je wat meer vertellen van de nieuwe woning?
Hi, als eerste; dank voor het mee denken. :)

Ik heb geen beperking in principe, maar ik zie geen nut van een router van 800 euro. Maar als zo'n ding 250 euro moet kosten, prima, zolang het concreet beter is dan zeg een router van 150 euro (willekeurige bedragen).

Grootte van de nieuwe woning is tussen de 150 en 160m2 Ik plaats de router in de meterkast, naast de meterkast zit de trap naar de 1e verdieping en boven die trap zit de trap naar zolder. Dat is dus 1 open verbinding, geen deuren, niks. De meterkast zit ongeveer in het midden van het huis.

Verder is de woning uit 2010+, dus beton (denk ik). Wat heb je meer aan informatie nodig? :)
  zaterdag 31 juli 2021 @ 16:06:24 #5
394547 versterker
- Dat kan HARDER! -
pi_200657959
Zit die meterkast een redelijk centraal in de woning, of aan een van de buitenmuren?
  Moderator zaterdag 31 juli 2021 @ 16:22:43 #6
16180 crew  CoolGuy
pi_200658358
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 16:06 schreef versterker het volgende:
Zit die meterkast een redelijk centraal in de woning, of aan een van de buitenmuren?
Redelijk centraal in de woning, dus NIET aan een buitenmuur.
  zaterdag 31 juli 2021 @ 16:56:31 #7
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_200658828
Ik heb een woonhuis vol met beton en ook Ziggo. Inderdaad in bridge laten zetten en zelf heb ik op de 1ste verdieping een unifi access point opgehangen die ik wel met utp kabel verbonden heb met een unifi usg router die alles regelt. Ik heb zelf nog een losse accesspoint beneden neergezet maar die was niet echt noodzakelijk al heb ik nu wel betere verbinding in de achtertuin.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
pi_200659633
quote:
14s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 16:56 schreef jogy het volgende:
Ik heb een woonhuis vol met beton en ook Ziggo. Inderdaad in bridge laten zetten en zelf heb ik op de 1ste verdieping een unifi access point opgehangen die ik wel met utp kabel verbonden heb met een unifi usg router die alles regelt. Ik heb zelf nog een losse accesspoint beneden neergezet maar die was niet echt noodzakelijk al heb ik nu wel betere verbinding in de achtertuin.
Hier ook eigen router, maar als je budget beperkt is en je gewoon betere Wi-Fi ontvangst wil hebben zou je ook gewoon een enkele access point kunnen kopen en de Ziggo box in router mode kunnen laten staan en daar gewoon alleen de Wi-Fi op uitschakelen.
  zaterdag 31 juli 2021 @ 17:57:58 #9
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_200659682
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 17:54 schreef Fleischmeister het volgende:

[..]

Hier ook eigen router, maar als je budget beperkt is en je gewoon betere Wi-Fi ontvangst wil hebben zou je ook gewoon een enkele access point kunnen kopen en de Ziggo box in router mode kunnen laten staan en daar gewoon alleen de Wi-Fi op uitschakelen.
True! Ben je idd snel klaar. Dat werkte prima maar daarna kreeg ik unifi hebberigheid en heb ik het hele ecosysteem aangeschaft (router, switches en 2 ap's ) :@.
Vrijheid
pi_200659734
quote:
14s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 17:57 schreef jogy het volgende:

[..]

True! Ben je idd snel klaar. Dat werkte prima maar daarna kreeg ik unifi hebberigheid en heb ik het hele ecosysteem aangeschaft (router, switches en 2 ap's ) :@.
Ik ook hoor, heb de USG 3-port, twee switches (entertainmenthoek, werkkamer) en een AP :') Zoveel mogelijk gevoed via PoE inclusief wat Raspberry Pi's met PoE uitbreiding, en lekker alles in 1 controller configureren met VLAN's en alles voor als je bepaalde IoT meuk en bezoekers niet vertrouwt met de rest van je netwerk, ideaal spul hoor.

Maar dan ben je zo 500 euro verder voor een kleine stack als je op alle poorten PoE wil... en sowieso wel 350 voor een eenvoudige router, switch en access point. Toch is het geweldig als je alls in eigen hand wil houden. Nu nog fatsoenlijke dual stack IPv4/IPv6 achter een Ziggo modem in voormalig UPC gebied, zal vast nooit gaan gebeuren... gelukkig heb ik binnenkort glasvezel.

[ Bericht 3% gewijzigd door Fleischmeister op 31-07-2021 18:07:32 ]
  zaterdag 31 juli 2021 @ 18:12:21 #11
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_200659858
Maar voor TS, het is uiteraard per huis anders maar als je zelf ook een open trapgat hebt van beneden tot zolder denk ik dat je met een unifi AP ( https://www.coolblue.nl/access-points/merk:ubiquiti ) wel uit de voeten kan, je krijgt er meestal een Poe adapter bij mee geleverd die ervoor zorgt dat het ook stroom krijgt zonder dat je een stopcontact in de buurt moet hebben.

Geen idee welke snelheid internet je daar aanschaft dus daar moet je wel ff op letten en in dit geval zal je wel een kabel moeten (laten) trekken naar de overloop op de 1ste verdieping.
Vrijheid
  Moderator zaterdag 31 juli 2021 @ 18:20:58 #12
16180 crew  CoolGuy
pi_200659933
quote:
14s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 18:12 schreef jogy het volgende:
Maar voor TS, het is uiteraard per huis anders maar als je zelf ook een open trapgat hebt van beneden tot zolder denk ik dat je met een unifi AP ( https://www.coolblue.nl/access-points/merk:ubiquiti ) wel uit de voeten kan, je krijgt er meestal een Poe adapter bij mee geleverd die ervoor zorgt dat het ook stroom krijgt zonder dat je een stopcontact in de buurt moet hebben.

Geen idee welke snelheid internet je daar aanschaft dus daar moet je wel ff op letten en in dit geval zal je wel een kabel moeten (laten) trekken naar de overloop op de 1ste verdieping.
Er liggen vanuit de meterkast kabels door het hele huis, dwz, naar de woonkamer, naar de slaapkamers boven en naar zolder, maar ik heb ook wat bewakingscamera's voor buiten, en daar kan ik niet heel makkelijk een netwerkkabel heen leggen. Daarnaast hebben onze telefoons natuurlijk geen netwerkpoort dus die zijn WIFI afhankelijk, en ik heb geen zin in gebrekkig wifi op sommige plekken in huis, en ik weet uit ervaring in dit huis dat de wifi van die Ziggo connectbox gewoon 'regelmatig' weg valt, en daar wil ik dus gewoon van af.

Als ik dan toch ga verhuizen dan wil ik het ook direct goed doen, dus als, wat hierboven gezegd wordt daar 500 euro voor uitgegeven moet worden, dan is dat zo. Maar jij praat over Unifi, maar ik lees ook dingen over Ubiquiti en als alternatief Netgear.

Heb jij een linkje naar jouw Unifi spullen?
pi_200660072
Unifi = Ubiquity.

Ik heb hier de wifi ook geregeld met Unifi accesspoints, zonder verder het hele Unifi assortiment aan te schaffen. :+ De Ziggo router speelt hier nog voor router.

Als je over de routerfunctionaliteit geen klachten hebt, zie ik niet waarom je daar een nieuw apparaat voor moet halen.

Er zit trouwens in praktijk maar weinig verschil tussen verschillende accesspoints als het om het bereik gaat, je wint niet zoveel met een "beter" apparaat. Iedere fabrikant is immers gebonden aan dezelfde maximale zendsterkte en het is tweerichtingsverkeer, dus jouw telefoon moet ook nog eens "hard genoeg kunnen terugschreeuwen".

Je kunt wel winst boeken met méér accesspoints en tactische plaatsing daarvan.

Hier heb ik 3 accesspoints in een standaard betonnen hoekwoning. Maar ik wilde dan ook per sé overal goede 5GHz ontvangst, dat reikt heel wat minder ver dan 2,4GHz.
  zaterdag 31 juli 2021 @ 18:35:12 #14
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_200660108
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 18:20 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Er liggen vanuit de meterkast kabels door het hele huis, dwz, naar de woonkamer, naar de slaapkamers boven en naar zolder, maar ik heb ook wat bewakingscamera's voor buiten, en daar kan ik niet heel makkelijk een netwerkkabel heen leggen. Daarnaast hebben onze telefoons natuurlijk geen netwerkpoort dus die zijn WIFI afhankelijk, en ik heb geen zin in gebrekkig wifi op sommige plekken in huis, en ik weet uit ervaring in dit huis dat de wifi van die Ziggo connectbox gewoon 'regelmatig' weg valt, en daar wil ik dus gewoon van af.

Als ik dan toch ga verhuizen dan wil ik het ook direct goed doen, dus als, wat hierboven gezegd wordt daar 500 euro voor uitgegeven moet worden, dan is dat zo. Maar jij praat over Unifi, maar ik lees ook dingen over Ubiquiti en als alternatief Netgear.

Heb jij een linkje naar jouw Unifi spullen?
Unifi is een modelreeks van ubiquiti :P. Dus dan zit je prima. En hoef je voor alleen een accesspoint bij lange na geen 500 euro neer te tellen gelukkig. Je moet het wel aan je plafond hangen. Maar zie dus de link in mijn vorige post voor de accesspoints van unifi/ubiquiti. Je kan het zo gek maken als je zelf wil.
Vrijheid
  Moderator zaterdag 31 juli 2021 @ 18:36:58 #15
16180 crew  CoolGuy
pi_200660124
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 18:32 schreef XanderH het volgende:
Unifi = Ubiquity.

Ik heb hier de wifi ook geregeld met Unifi accesspoints, zonder verder het hele Unifi assortiment aan te schaffen. :+ De Ziggo router speelt hier nog voor router.

Als je over de routerfunctionaliteit geen klachten hebt, zie ik niet waarom je daar een nieuw apparaat voor moet halen.

Er zit trouwens in praktijk maar weinig verschil tussen verschillende accesspoints als het om het bereik gaat, je wint niet zoveel met een "beter" apparaat. Iedere fabrikant is immers gebonden aan dezelfde maximale zendsterkte en het is tweerichtingsverkeer, dus jouw telefoon moet ook nog eens "hard genoeg kunnen terugschreeuwen".

Je kunt wel winst boeken met méér accesspoints en tactische plaatsing daarvan.

Hier heb ik 3 accesspoints in een standaard betonnen hoekwoning. Maar ik wilde dan ook per sé overal goede 5GHz ontvangst, dat reikt heel wat minder ver dan 2,4GHz.
Oh, das hetzelfde! Ok.

Nou, de bekabelde routertoestand werkt prima, want ALS wifi weg valt blijft de modem wel online, en alle apparaten die bekabeld zijn aangesloten hebben dus ook gewoon hun internetverbinding nog.

Het probleem is in het wifi gedeelte, want dat is dan weg, en komt ook niet terug. De enige manier om dat te bewerkstelligen is de modem rebooten. Dat werkt dan hoogstens 2 weken en dan begint het opnieuw. Dus ik kan wel access points neerhangen, maar die accesspoints 'verspreiden' het wifi signaal dat van de modem afkomstig is toch?

Dus als dat wifi weg valt op de modem, hebben die AP's ook niks meer om te verspreiden. Die onzin wil ik dus vanaf, en dat dacht ik het makkelijkste te kunnen doen door de hele router + wifi functionaliteit van de Ziggo modem buitenspel te zetten, en dus alleen nog maar te gebruiken om te verbinden met internet, om vervolgens vanaf daar verder te gaan naar eigen gekochte spullen.

Maar wellicht is dat niet het beste idee, en dat is dus ook de reden dat dit topic bestaat :+
  zaterdag 31 juli 2021 @ 18:44:26 #16
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_200660228
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 18:36 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Oh, das hetzelfde! Ok.

Nou, de bekabelde routertoestand werkt prima, want ALS wifi weg valt blijft de modem wel online, en alle apparaten die bekabeld zijn aangesloten hebben dus ook gewoon hun internetverbinding nog.

Het probleem is in het wifi gedeelte, want dat is dan weg, en komt ook niet terug. De enige manier om dat te bewerkstelligen is de modem rebooten. Dat werkt dan hoogstens 2 weken en dan begint het opnieuw. Dus ik kan wel access points neerhangen, maar die accesspoints 'verspreiden' het wifi signaal dat van de modem afkomstig is toch?

Dus als dat wifi weg valt op de modem, hebben die AP's ook niks meer om te verspreiden. Die onzin wil ik dus vanaf, en dat dacht ik het makkelijkste te kunnen doen door de hele router + wifi functionaliteit van de Ziggo modem buitenspel te zetten, en dus alleen nog maar te gebruiken om te verbinden met internet, om vervolgens vanaf daar verder te gaan naar eigen gekochte spullen.

Maar wellicht is dat niet het beste idee, en dat is dus ook de reden dat dit topic bestaat :+
Nee, de Accesspoints MAKEN het wifi kanaal en zijn geen range extenders :). Dus 1 Access Point hang je in het midden van het huis met een ethernet kabel aan het plafond (minimaal een meter van enig metaal vandaan) en op die accesspoint stel je het internet in. De wifi modem hou je als router maar de wifi daar zet je uit. Dan heb je 1 apparaat die niets anders doet dan wifi regelen voor je. Die accesspoint.
Vrijheid
  Moderator zaterdag 31 juli 2021 @ 18:49:06 #17
16180 crew  CoolGuy
pi_200660290
quote:
14s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 18:44 schreef jogy het volgende:

[..]

Nee, de Accesspoints MAKEN het wifi kanaal en zijn geen range extenders :). Dus 1 Access Point hang je in het midden van het huis met een ethernet kabel aan het plafond (minimaal een meter van enig metaal vandaan) en op die accesspoint stel je het internet in. De wifi modem hou je als router maar de wifi daar zet je uit. Dan heb je 1 apparaat die niets anders doet dan wifi regelen voor je. Die accesspoint.
Ah, oke!

Maar, dan zie ik het volgende probleem, want als ik dus dat AP op moet hangen ergens in het midden van het huis, dan kom je in principe op de overloop uit, en ik heb wel netwerkkabels naar elke kamer lopen, maar die lopen in de muren, dus wil ik van daaruit bij de overloop uit komen dan moet ik dus een kabel hebben die vanuit een van die punten in de slaapkamers OVER de muren naar de overloop gaat.

Als dat niet kan en ik een kabel direct tussen de modem en het AP moet hebben, dan moet ik dus een nieuwe kabel trekken die vanuit de meterkast op de een of andere manier op de overloop uit komt, en dan zie ik dat ding dus overal lopen. Dat wil ik niet want dat ziet er niet uit.

Als ik dat AP dus IN de meterkast kan plaatsen, en vanuit daar met een ander AP (dat alleen stroom nodig heeft) draadloos verbinding kan maken, dan zou het een alternatief zijn.

Als dat AP dus NIET in de meterkast bij de modem (want dan kan de kabel heel kort zijn en niet zichtbaar) kan dan is dat geen optie.
pi_200660299
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 18:36 schreef CoolGuy het volgende:
Dus ik kan wel access points neerhangen, maar die accesspoints 'verspreiden' het wifi signaal dat van de modem afkomstig is toch?
Accesspoints! Geen repeaters of extenders. ;)

Een accesspoint sluit je met een kabel aan, dit staat los van de wifi op de router.
  Moderator zaterdag 31 juli 2021 @ 18:51:43 #19
16180 crew  CoolGuy
pi_200660337
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 18:49 schreef XanderH het volgende:

[..]

Accesspoints! Geen repeaters of extenders. ;)

Een accesspoint sluit je met een kabel aan, dit staat los van de wifi op de router.
Excuus, ik ben niet zo thuis in die terminologie. Maar die kabel is dan een netwerkkabel dus? Maar dan moet die kabel dus zichtbaar (in ieder geval een deel) over de muur/plafond lopen om bij dat centraal geplaatste AP uit te komen.

Even los van dat daar geen loze leidingen meer voor liggen gaat het laatste stuk altijd zichtbaar zijn. Dat wil ik niet, dus tenzij ik dat AP IN de meterkast kan plaatsen en die andere APs draadloos verbinding kunnen maken met dat 1e AP, zijn AP's geen mogelijkheid, vanwege dat 1e AP dat met een netwerkkabel aangesloten moet worden.
pi_200660342
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 18:49 schreef CoolGuy het volgende:
ik heb wel netwerkkabels naar elke kamer lopen, maar die lopen in de muren, dus wil ik van daaruit bij de overloop uit komen dan moet ik dus een kabel hebben die vanuit een van die punten in de slaapkamers OVER de muren naar de overloop gaat.
Misschien zijn de Unifi In-Wall modellen iets voor je. Met een minder optimale plaats (niet centraal) heb je er mogelijk wel meer nodig.

quote:
Als ik dat AP dus IN de meterkast kan plaatsen, en vanuit daar met een ander AP (dat alleen stroom nodig heeft) draadloos verbinding kan maken, dan zou het een alternatief zijn.
Als je een stabiele oplossing wilt zou ik iedere vorm van draadloze repeaters / extenders snel uit je hoofd zetten.
  Moderator zaterdag 31 juli 2021 @ 18:56:04 #21
16180 crew  CoolGuy
pi_200660402
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 18:52 schreef XanderH het volgende:

[..]

Misschien zijn de Unifi In-Wall modellen iets voor je. Met een minder optimale plaats (niet centraal) heb je er mogelijk wel meer nodig.
[..]

Als je een stabiele oplossing wilt zou ik iedere vorm van draadloze repeaters / extenders snel uit je hoofd zetten.
Oke, hmm, dan wordt het nu wat lastig te beschriijven, maar is dan het volgende mogelijk....

Modem in meterkast. Vanuit meterkast gaan er netwerkkabels naar elke slaapkamer en naar zolder, en komen uit in van die euh...netwerk...wandcontactdozen...dus je ziet geen kabel liggen, je hebt gewoon een netwerkpoort in je muur zeg maar.

het probleem is denk ik dat ik daar wel rechtstreeks dat AP op kan aansluiten maar dan heb ik er dus meer dan 1 nodig. Dat is niet zo'n issue maar.....per kamer zit er maar 1 netwerkpoort in de muur. Als ik die gebruik voor die AP's heb ik dus geen vrije poorten meer over.

Dan heb ik op elke kamer wel goed wifi, maar ik heb per kamer ook meerdere bekabelde apparaten, en ik moet die netwerkkabels dus wel ergens op aan kunnen sluiten.

Ik neem aan dat ik NIET eerst een switch op die netwerkpoort in de muur kan aansluiten waar ik vervolgens met een kabel weer een AP op aansluit? Of kan dat wel? Als dat niet kan, zijn er dan AP's waar je vervolgens weer met een netwerkkabel een switch op kunt aansluiten?

Als je snapt wat ik bedoel? 8)7
  zaterdag 31 juli 2021 @ 18:56:29 #22
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_200660406
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 18:49 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Ah, oke!

Maar, dan zie ik het volgende probleem, want als ik dus dat AP op moet hangen ergens in het midden van het huis, dan kom je in principe op de overloop uit, en ik heb wel netwerkkabels naar elke kamer lopen, maar die lopen in de muren, dus wil ik van daaruit bij de overloop uit komen dan moet ik dus een kabel hebben die vanuit een van die punten in de slaapkamers OVER de muren naar de overloop gaat.

Als dat niet kan en ik een kabel direct tussen de modem en het AP moet hebben, dan moet ik dus een nieuwe kabel trekken die vanuit de meterkast op de een of andere manier op de overloop uit komt, en dan zie ik dat ding dus overal lopen. Dat wil ik niet want dat ziet er niet uit.

Als dat AP dus NIET in de meterkast bij de modem (want dan kan de kabel heel kort zijn en niet zichtbaar) kan dan is dat geen optie.
in de meterkast wordt geen pretje, misschien dat je dan wel beter bereik krijgt dan de ziggo modem maar nog steeds onbetrouwbaar, wifi signaal moet redelijk vrij kunnen zenden voor optimaal resultaat. Is het geen mogelijkheid om dus voor je verhuizing een ethernetkabel in de muur te laten frezen vanuit één van je outlets van je kamers boven? Je hoeft het iig niet helemaal vanuit de modem direct het accesspoint in dus dat scheelt. Wat wel nodig is is dat je kabel Power over ethernet regelt via de netwerkkabel maar dat kan je wél regelen vanuit de meterkast. Je krijgt er een adapter bij die stroom meelevert aan je netwerkkabel voor je access point.
Vrijheid
  zaterdag 31 juli 2021 @ 18:58:58 #23
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_200660448
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 18:56 schreef CoolGuy het volgende:
Ik neem aan dat ik NIET eerst een switch op die netwerkpoort in de muur kan aansluiten waar ik vervolgens met een kabel weer een AP op aansluit? Of kan dat wel? Als dat niet kan, zijn er dan AP's waar je vervolgens weer met een netwerkkabel een switch op kunt aansluiten?
Je kan die AP gewoon via een switch laten lopen hoor, geen probleem. Koop meteen een kleine PoE switch, dan heb je ook geen poe adapter nodig.
Vrijheid
  zaterdag 31 juli 2021 @ 19:00:43 #24
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_200660459
om het duidelijk te maken.

Ik heb een modem, een router erachter, die gaat naar een switch beneden, die switch beneden heeft ook een AP, deze heb ik aangesloten via een PoE adapter omdat die switch geen stroom kan leveren. Via die switch heb ik ook een kabel naar boven getrokken, ook aan een switch, deze wel PoE, en daar heb ik onder andere ook de AP boven aangesloten in de overloop.
Vrijheid
  Moderator zaterdag 31 juli 2021 @ 19:00:52 #25
16180 crew  CoolGuy
pi_200660460
quote:
14s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 18:56 schreef jogy het volgende:

[..]

in de meterkast wordt geen pretje, misschien dat je dan wel beter bereik krijgt dan de ziggo modem maar nog steeds onbetrouwbaar, wifi signaal moet redelijk vrij kunnen zenden voor optimaal resultaat. Is het geen mogelijkheid om dus voor je verhuizing een ethernetkabel in de muur te laten frezen vanuit één van je outlets van je kamers boven? Je hoeft het iig niet helemaal vanuit de modem direct het accesspoint in dus dat scheelt. Wat wel nodig is is dat je kabel Power over ethernet regelt via de netwerkkabel maar dat kan je wél regelen vanuit de meterkast. Je krijgt er een adapter bij die stroom meelevert aan je netwerkkabel voor je access point.
Dat kán, maar dat geeft me teveel rotzooi. Ik ga niet voor een kabel een sleuf in de muren frezen wat daarna weer gestuct moet worden etc. Als dat het enige alternatief is om te voorkomen dat er een AP in de meterkast komt, en ik wil geen kabel over de muur zien lopen, dan zie ik geen andere mogelijkheid meer dan zo'n ubiquity ding met van die range extenders.

Ik begrijp dat ik dan inlever op de stabiliteit van het wifi signaal op de plekken in huis waar ik aangewezen ben op verbinding met een van die extenders, maar dat dat zal (denk ik) altijd beter zijn dan afhankelijk zijn van het Ziggo modem IN de meterkast met een wifi signaal wat elke 2 weken weg valt, want als ik het goed gelezen heb neemt dat ubuquity ding de gehele routerfunctionaliteit over?

Keuzes, keuzes. :{
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')