abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_200650048
Er staat veel info online heb er van alles over gelezen maar hoe meer ik over de meetbare verschillen lees, hoe minder ik de praktisch toegevoegde waarde zie van een optische kabel behalve dat je ipv 2 aansluitingen nu 1 gebruikt. Want hoewel je digitaal aansluit is de verbinding tussen speaker en versterker weer analoog. Daarbij heb je dat zelfs het hoogste in resolutie qua geluid via zowel toslink als rca prima speelt.

In zekere zin zou ik kunnen weten hoe toslink kan klinken want mijn versterker is ook een streamer en daarbij stuurt de bron direct de speakers aan zonder tussenkomst van Rca. En ik hoor geen verschil tussen een track van spotify vanuit een bron met rca of middels een directe stream.

Op papier zou toslink beter zijn, maar er zouden volgens gebruikers praktisch zoals enigszins verwacht geen hoorbare verschillen bestaan tussen de twee waar sommigen zeggen dat die er wel zijn, alleen lijken die dat weer niet te kunnen onderbouwen.

Nu zou ik niet snel iets kopen wat op papier voor een paar logistieke hypothetische kwesties iets beter zou kunnen zijn, maar qua audio geen verschil maakt.

Iemand ervaring hiermee?
  Forum Admin zaterdag 31 juli 2021 @ 08:57:17 #2
240730 crew  Opa.Bakkebaard
Heeft een huisje.
pi_200650131
Hangt een beetje van welke DAC je wil gebruiken af. Met toslink gebruik je die van de versterker en met rca die van het apparaat zelf.
Tussen DAC's kan best wel kwaliteitsverschil zitten.
pi_200650550
Er is in principe geen ruis en geen verlies tussen de bron en de versterker als je toslink gebruikt.
Voor kleine afstanden is dat bij een analoge aansluiting echter niet echt een groot probleem.

Los daarvan kunnen de DAC's inderdaad wel verschillen, maar jij hoort het verschil niet.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_200651080
quote:
7s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 08:57 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
Hangt een beetje van welke DAC je wil gebruiken af. Met toslink gebruik je die van de versterker en met rca die van het apparaat zelf.
Tussen DAC's kan best wel kwaliteitsverschil zitten.
Woonkamer: grote 3 weg speakers
- Yamaha wxa-50 versterker / streamer met optische aansluiting waarvan men in een review op whathifi schrijft dat de versterker top is maar de Dac niet het sterkste is, al wordt dat in userreviews weerlegd.
- Playstation 3 voor media met optische aansluiting, gebruik nu rca
- Loewe tv zonder optische aansluiting

slaapkamer: setje simpele maar goede boekenplankspeakers
-Akai Tv met optische aansluiting
-ps3 met optische aansluiting
-Arylic A50 versterkertje met optische aansluiting

Gebruik eigenlijk voornamelijk spotify connect op beide versterkers en het geluid van de TV via rca. Gezien ik geen idee of er winst zit in actiever gebruik van de DAC's van een van beide apparaten ook hier best lastig.
  zaterdag 31 juli 2021 @ 10:15:05 #5
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_200651219
Als je de kabels hebt liggen gewoon allebei uitproberen. 99% kans dat je het verschil toch niet hoort. Zeker niet met Spotify als bron.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_200657702
quote:
14s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 10:15 schreef fathank het volgende:
Als je de kabels hebt liggen gewoon allebei uitproberen. 99% kans dat je het verschil toch niet hoort. Zeker niet met Spotify als bron.
waarom zou iemand het dan uitproberen? .
pi_200657758
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 15:51 schreef Beathoven het volgende:

[..]

waarom zou iemand het dan uitproberen? .
Om proefondervindelijk te ervaren dat t qua geluid geen fuk uitmaakt?

Tja, waarom zou je überhaupt iets uitproberen. :')

(ontzettende noob/kutvraag overigens,maarja.. >>DIG?
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_200657818
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 15:51 schreef Beathoven het volgende:

[..]

waarom zou iemand het dan uitproberen? .
om zeker te zijn.

Mijn actieve speakers zijn met gebalanceerde kabels aangesloten. Dat scheelt echt wel aanzienlijk in de ruis, maar dat vernam ik pas toen ik dat uitprobeerde.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_200657858
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 15:54 schreef Het_Bokje het volgende:

[..]

Om proefondervindelijk te ervaren dat t qua geluid geen fuk uitmaakt?

Tja, waarom zou je überhaupt iets uitproberen. :')
De hele insteek van dit topic is al dat het conditioneel is en er mogelijk geen hoorbaar verschil is. En dan moet iemand uitproberen of er hoorbaar verschil is op aangeven van iemand die voorspelt dat hij met 99% zekerheid kan zeggen dat er geen verschil wordt ervaren.
pi_200657963
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 15:58 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

om zeker te zijn.

Mijn actieve speakers zijn met gebalanceerde kabels aangesloten. Dat scheelt echt wel aanzienlijk in de ruis, maar dat vernam ik pas toen ik dat uitprobeerde.
Maar heb je het dan over ruis omdat de er überhaupt rca is aangesloten?

Heb redelijk grote en goede 3-weg speakers en zou ruis goed moeten horen als het er is.

Zoals genoemd is m'n versterker ook een streamer en dan by-passed deze alles eromheen. Die output zou dan vergelijkbaar moeten zijn met hetgeen via toslink wordt doorgegeven.
  Forum Admin zaterdag 31 juli 2021 @ 16:24:24 #11
240730 crew  Opa.Bakkebaard
Heeft een huisje.
pi_200658384
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 09:21 schreef Jordy-B het volgende:
Los daarvan kunnen de DAC's inderdaad wel verschillen, maar jij hoort het verschil niet.
Tja. Ik ben geen audiofiel ofzo maar ik heb hier nog een oude logitech squeezebox met ingebouwde Brown Burr Dac en die klinkt via rca echt een heel stuk beter dan via de ingebouwde Dac van mijn Denon receiver.
pi_200658419
quote:
7s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 16:24 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:

[..]

Tja. Ik ben geen audiofiel ofzo maar ik heb hier nog een oude logitech squeezebox met ingebouwde Brown Burr Dac en die klinkt via rca echt een heel stuk beter dan via de ingebouwde Dac van mijn Denon receiver.
Ik verwees eigenlijk naar de "En ik hoor geen verschil tussen een track van spotify vanuit een bron met rca of middels een directe stream. "-opmerking van de TS. :)
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  zaterdag 31 juli 2021 @ 17:09:16 #13
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_200658974
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 16:00 schreef Beathoven het volgende:

[..]

De hele insteek van dit topic is al dat het conditioneel is en er mogelijk geen hoorbaar verschil is. En dan moet iemand uitproberen of er hoorbaar verschil is op aangeven van iemand die voorspelt dat hij met 99% zekerheid kan zeggen dat er geen verschil wordt ervaren.
99 is geen 100


Psyche speelt ook een rol
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_200659136
quote:
14s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 17:09 schreef fathank het volgende:

[..]

99 is geen 100


Psyche speelt ook een rol
Statistiek subjectief toepassen heeft daar dan weer iets mee te maken. De warmere of koudere signatuur is wel iets, maar dat zou meetbaar moeten zijn.
pi_200659195
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 16:26 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Ik verwees eigenlijk naar de "En ik hoor geen verschil tussen een track van spotify vanuit een bron met rca of middels een directe stream. "-opmerking van de TS. :)
Als men op dat niveau al dubbelblind zou falen verschillen te ontdekken zou de kans dat men dat met hogere kwaliteits bestanden wel kan alleen maar afnemen.
pi_200661114
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 17:27 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Als men op dat niveau al dubbelblind zou falen verschillen te ontdekken zou de kans dat men dat met hogere kwaliteits bestanden wel kan alleen maar afnemen.
Dat zie je verkeerd. Des te beter de bron is, des te beter je verschillen hoort.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_200661711
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 19:56 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Dat zie je verkeerd. Des te beter de bron is, des te beter je verschillen hoort.
Dan zou je dezelfde magie dus net zo goed uit een boekenplankspeaker kunnen toveren als een zwaardere hoge resolutie 3 weg standmount.

Die bron is in vele gevallen een combo van het medium en het apparaat dat het aanstuurt en die bron kan gekleurd zijn zoals veel audiofielen en sommige producenten ook toegeven dat kleuring en het creeeren van een illusie de beleving verhoogd.

Afgezien van een aantal factoren die een verschil geven is er ook nog zoiets als dat onze oren limitaties kennen waar metingen verder gaan.

Tot slot is er het feit dat we er in het rabbit hole van een online discussie over hypothetisch testen nooit gaan uitkomen of we het werkelijk met elkaar eens of oneens zijn over een bepaalde vergelijking of waarneming. Daarvoor zijn er teveel mogelijke setups waarbij iedere fabrikant een eigen signatuur heeft.

[ Bericht 3% gewijzigd door Beathoven op 31-07-2021 21:06:49 ]
  Forum Admin zaterdag 31 juli 2021 @ 21:16:27 #18
240730 crew  Opa.Bakkebaard
Heeft een huisje.
pi_200662064
Tja. Jordy-B heeft wel een punt hoor. Basisregel is als met zoveel dingen.. Garbage in is garbage out. Als de basis al niet best is dan kan goede apparatuur er niet automagisch een succesverhaal van maken.
pi_200662388
quote:
7s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 21:16 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
Tja. Jordy-B heeft wel een punt hoor. Basisregel is als met zoveel dingen.. Garbage in is garbage out. Als de basis al niet best is dan kan goede apparatuur er niet automagisch een succesverhaal van maken.
Ik heb hier geen troep staan, jullie waarschijnlijk ook niet.

Bovendien zijn er ook producers en audiofielen die aangeven dat je naast remasters niet naar losless hoeft te gaan en de beleving met name in de apparatuur, de opstelling en de werking van de ruimte zit, en kleine nuanceverschillen daarbinnen.
pi_200663466
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 20:58 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Dan zou je dezelfde magie dus net zo goed uit een boekenplankspeaker kunnen toveren als een zwaardere hoge resolutie 3 weg standmount.
nee
quote:
Die bron is in vele gevallen een combo van het medium en het apparaat dat het aanstuurt en die bron kan gekleurd zijn zoals veel audiofielen en sommige producenten ook toegeven dat kleuring en het creeeren van een illusie de beleving verhoogd.
Nee, de bron is de muziek vanaf de drager of streaming service.

Die muziek kan gekleurd zijn, maar dat heet dan de "mix".

Als je bron van AM-kwaliteit is, ga je geen verschillen opmerken tussen analoog en digitaal, want je bron bevat die informatie niet. Je set-up kan immers niet weergeven wat er niet is.

Is je bron nou een bestand met grote sample rate en bit depth, dan hoor je die verschillen mogelijk wel.

Het testen met een slechte bron is alsof je de kleurweergave van een tv gaat testen met een zwart-witfilm.
quote:
Afgezien van een aantal factoren die een verschil geven is er ook nog zoiets als dat onze oren limitaties kennen waar metingen verder gaan.

Tot slot is er het feit dat we er in het rabbit hole van een online discussie over hypothetisch testen nooit gaan uitkomen of we het werkelijk met elkaar eens of oneens zijn over een bepaalde vergelijking of waarneming. Daarvoor zijn er teveel mogelijke setups waarbij iedere fabrikant een eigen signatuur heeft.
Ik snap niet zo goed waar dit toe leidt.

Je hebt je conclusie in de OP al getrokken. Je hoort geen verschil.

[ Bericht 0% gewijzigd door Jordy-B op 31-07-2021 22:27:03 ]
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_200663753
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 22:21 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

nee
[..]

Nee, de bron is de muziek vanaf de drager of streaming service.
Je kunt een geluidsdrager op zichzelf niet op gehoor testen en vergelijken zonder de versterker, de speakers en alles er rondom erbij te nemen.

quote:
Die muziek kan gekleurd zijn, maar dat heet dan de "mix".
En hou je dan de geluidsdrager bij je oor? :)

quote:
Als je bron van AM-kwaliteit is, ga je geen verschillen opmerken tussen analoog en digitaal, want je bron bevat die informatie niet. Je set-up kan immers niet weergeven wat er niet is
Er is echter wel een verschil dat wanneer je buiten een uiterste zit waarvan experts aangeven dat je geen verschil kunt horen, wat niet voor zwart wit tv of voor AM opgaat, er altijd wel mensen zijn die aan willen voelen dat ze dat wel kunnen maar in dubbelblinde tests keihard onderuitgaan.
pi_200669885
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 22:33 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Je kunt een geluidsdrager op zichzelf niet op gehoor testen en vergelijken zonder de versterker, de speakers en alles er rondom erbij te nemen.
Dat klopt.

Je hoeft de drager ook helemaal niet op zichzelf te testen, maar je hebt de geluidsdrager wel nodig om je set-up te kunnen testen. Het punt is dat wat eruit komt, wel afhankelijk is van wat je erin stopt.

Als je bron een CD is, kan je je systeem beter testen met Led Zeppelin IV dan met Livin' La Vida Loca, omdat de eerste veel meer details en "informatie" bevat dan de tweede.

Na de bron (de CD) is vervolgens ieder onderdeel van invloed op het eindresultaat. De DAC in de CD-speler, de kabels, de versterker, de speakerkabels en de speakers. Of met toslink: de DAC in de versterker, de speakerkabels en de speakers.

Is je bron nou Spotify, dan heb je bij de bron al kwaliteitsverlies,want Spotify gebruikt een lossy codec. Dat hoor je verder niet, want je hebt niets om dat mee te vergelijken, maar het verlies is er wel.

Is het dan nog interessant om te kijken naar toslink vs RCA? Blijkbaar niet.

Jouw vraag was: Wat is het verschil tussen toslink en RCA. Daar heb je antwoord op gekregen.

Als je vraag is: is er op mijn systeem verschil tussen toslink en RCA, dan is het antwoord: op jouw systeem is er, als je naar Spotify luistert, geen hoorbaar verschil.

Die conclusie had je zelf al getrokken, waardoor ik me dus ook afvraag wat dan nog het nut van dit topic is.

Slotje

[ Bericht 1% gewijzigd door Jordy-B op 01-08-2021 12:07:26 ]
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_200677941
quote:
0s.gif Op zondag 1 augustus 2021 10:27 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Dat klopt.

Je hoeft de drager ook helemaal niet op zichzelf te testen, maar je hebt de geluidsdrager wel nodig om je set-up te kunnen testen. Het punt is dat wat eruit komt, wel afhankelijk is van wat je erin stopt.
Niet iedere bevooroordeelde luisterbeurt op je eigen systeem heet een test.

quote:
Als je bron een CD is, kan je je systeem beter testen met Led Zeppelin IV dan met Livin' La Vida Loca, omdat de eerste veel meer details en "informatie" bevat dan de tweede.
Verschil in limiting en compressie, ik weet verder niet waar dit op ingaat.

quote:
Na de bron (de CD) is vervolgens ieder onderdeel van invloed op het eindresultaat. De DAC in de CD-speler, de kabels, de versterker, de speakerkabels en de speakers. Of met toslink: de DAC in de versterker, de speakerkabels en de speakers.
Je onderstreept mijn eerder gemaakte punt en luistert naar de hele keten en niet alleen naar de bron zoals je eerder aangaf. Verder doet een toslink kabel vanuit een speler weinig meer in detail dan een directe stream vanuit de versterker, of dit nu van spotify of b.v. tidal afkomt.

quote:
Is je bron nou Spotify, dan heb je bij de bron al kwaliteitsverlies,want Spotify gebruikt een lossy codec. Dat hoor je verder niet, want je hebt niets om dat mee te vergelijken, maar het verlies is er wel.
Jij hoort geen tonen op de frequentie van hondenfluitjes, ook al zouden die eruit gefilterd zijn. Beweren dat je zoiets wel zou horen is puur geloof. Er is verschil in resolutie en illusie maar je zult niet meer waarnemen dan je binnen grenzen kunt waarnemen terwijl er best meer data kan zijn.

Daarnaast is het aanvullende dat je over het kunnen horen van verschil in speakerkabels begint wel een teken dat het hier geen discussie op hoorbaar verschil is maar het al snel richting geloof gaat en dit ook de uiteenzetting in de OP weer bevestigd.

Bepaalde informatie die in de bron zit is bij Spotify premium qua compressie getest en hoog genoeg om voor het menselijk oor / brein geen verschillen waar te nemen. Je kunt beweren dat je verschil hoort omdat je je bewust bent van wat je afspeelt en daar een labeltje bijstaat, maar dubbelblind zou je sterk van je geloof vallen.

quote:
Is het dan nog interessant om te kijken naar toslink vs RCA? Blijkbaar niet.
Ik heb mijn condities al aangegeven. Heb een versterker die ook streamt en als ik nu via toslink met een andere afspeelbron zou verbinden of zo zou afspelen dan is dat vergelijkbaar. Alle discussies over hoorbaar verschil online monden uit in dat je het daar niet voor moet aanschaffen.

quote:
Jouw vraag was: Wat is het verschil tussen toslink en RCA. Daar heb je antwoord op gekregen.
Dat was de vraag niet.

[ Bericht 0% gewijzigd door Beathoven op 01-08-2021 16:26:16 ]
pi_200678064
Optisch is alleen interessant als je er surround over wil laten lopen.
pi_200958535
quote:
1s.gif Op zondag 1 augustus 2021 16:16 schreef Document1 het volgende:
Optisch is alleen interessant als je er surround over wil laten lopen.
dat lijkt me ook, geen ruis werd hier ook genoemd maar dan moet je al wel eerst ruis ervaren.

Ik heb voor de aardigheid onder t mom 'baat het niet..' voor 2x 3 euro een set toslink kabels van 2 meter gekocht online. Bij een lokale retailer verkopen ze ze per meter voor 20 euro. Voor de lol eens gevraagd wat het verschil was. Betere coating / betere kwaliteit was het antwoord. Heb de retailer gesponsord met de aanschaf van een ander item maar de discussie verder maar niet aangegaan.

Zal het de komende weken nog eens vergelijken.
  Moderator dinsdag 17 augustus 2021 @ 22:10:39 #27
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_200958805
quote:
7s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 16:24 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:

[..]
Tja. Ik ben geen audiofiel ofzo maar ik heb hier nog een oude logitech squeezebox met ingebouwde Brown Burr Dac en die klinkt via rca echt een heel stuk beter dan via de ingebouwde Dac van mijn Denon receiver.
Tof ik heb destijds ipv een squeezebox een pandora (de handheld computer niet de radio) gekocht en die had ook een brown burr dac.. heb hem nogsteeds. was toch kwa audio een perfect computertje.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')