abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 31 juli 2021 @ 07:02:11 #226
147172 THEFXR
Alpha Bear
pi_200649308
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 00:48 schreef Sirolf het volgende:

[..]

Nu is het toch echt nog te vroeg, een hoop jongeren krijgen ergens deze weken hun 1e prik en moeten dan nog een paar weken wachten op de 2e + inwerktijd daarvan. We moeten niet dezelfde fout maken als een paar weken terug. Medio/eind augustus daarentegen wordt het een ander verhaal. Dan hebben we ook goed kunnen zien wat er in de UK gebeurt als je alles loslaat, lijkt mij een mooie testcase om in de gaten te houden.
Hugo zei dat hij de 2de prikken naar voren haalt tot uiterlijk 15 aug, zodat er zo veel mogelijk zijn gevaccineerd voor het nieuwe schooljaar.
  zaterdag 31 juli 2021 @ 07:05:55 #227
147172 THEFXR
Alpha Bear
pi_200649330
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 04:38 schreef Za het volgende:
Gegevens die vorige week door het Israëlische ministerie van Volksgezondheid werden vrijgegeven, suggereerden dat mensen die in januari zijn gevaccineerd nu slechts 16% bescherming hebben tegen infectie.

https://www.timesofisrael(...)st-researchers-warn/

https://www.timesofisrael(...)d-as-later-adopters/
Dus die Pfizer is gewoon een flop of elk vaccin verliest zijn werking na 6 mnd. Ik ken een aantal mensen die twee keer covid-19 hebben gehad en daar zat 6 mnd tussen.
Hugo, elke 6 mnd spuiten, Jonge
pi_200649413
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 04:38 schreef Za het volgende:
Gegevens die vorige week door het Israëlische ministerie van Volksgezondheid werden vrijgegeven, suggereerden dat mensen die in januari zijn gevaccineerd nu slechts 16% bescherming hebben tegen infectie.

https://www.timesofisrael(...)st-researchers-warn/

https://www.timesofisrael(...)d-as-later-adopters/
Zou dit ook voor Astra zijn gezien dat een meer traditioneel vaccin is?

Of anders gezegd, wat bedoelen ze met een infectie? Een besmetting? Was dit voorheen zoveel hoger?

Even anders denken, misschien is het niet goed werken van vaccins wel een snellere weg naar acceptatie ipv het testcircuit wat we nu oprichten.

[ Bericht 4% gewijzigd door Kickinalfa op 31-07-2021 07:40:30 ]
  Moderator zaterdag 31 juli 2021 @ 07:28:23 #229
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_200649457
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 04:38 schreef Za het volgende:
Gegevens die vorige week door het Israëlische ministerie van Volksgezondheid werden vrijgegeven, suggereerden dat mensen die in januari zijn gevaccineerd nu slechts 16% bescherming hebben tegen infectie.

https://www.timesofisrael(...)st-researchers-warn/

https://www.timesofisrael(...)d-as-later-adopters/
Een belangrijk stuk uit het eerste artikel:
quote:
Some analysts have warned that the figures on vaccine effectiveness are prone to major inaccuracies because of a range of factors, including questions over whether there is accurate data on infection levels among the non-vaccinated, which is vital for such stats. And British data indicates the Israeli studies may be overstating the case.
Als immuniteit zo hard af nam zou je dat overal ter wereld al zo’n beetje moeten zien, iedereen was in januari al bezig.
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
  zaterdag 31 juli 2021 @ 07:45:22 #230
160086 GemMagic
Summum ius summa iniura
pi_200649545
Zo lang je er maar niet doodziek van wordt.. lijkt me eerder reden om zsm freedom day te hebben na vaccinatie; de blootstelling fungeert als een natuurlijke booster.
Sui cuique mores fingunt fortunam
pi_200649651
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 07:28 schreef chratnox het volgende:

[..]

Een belangrijk stuk uit het eerste artikel:
[..]

Als immuniteit zo hard af nam zou je dat overal ter wereld al zo’n beetje moeten zien, iedereen was in januari al bezig.
In 1 van die 2 artikelen hebben ze het ook alleen maar over anti-lichamen en vergeten ze weer is de T-cellen. Dat zie je trouwens wel veel gebeuren. Hetzelfde met dat interview met Theo Schettters wat iemand hier plaatste. Hij begon over kruisimmuniteit wat klopt die is er wel wat maar wel laag maar dat gaat over T-cellen. Later in het gesprek als het over vaccins gaat hoor je er niks meer over terwijl die onderzoeken behoorlijk aan het opstapelen zijn dat T-cel immuniteit gewoon bestaat voor dit virus ook via vaccinatie.
pi_200649701
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 04:38 schreef Za het volgende:
Gegevens die vorige week door het Israëlische ministerie van Volksgezondheid werden vrijgegeven, suggereerden dat mensen die in januari zijn gevaccineerd nu slechts 16% bescherming hebben tegen infectie.

https://www.timesofisrael(...)st-researchers-warn/

https://www.timesofisrael(...)d-as-later-adopters/
We horen dit soort verhalen alleen in Israël. Vraag me af of het iets te maken heeft met hun strategie om maar drie weken tussen de twee prikken te hebben.
pi_200649859
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 juli 2021 22:43 schreef capricia het volgende:
[ twitter ]

Gaat goed met de vrijheid in Engeland.
Gaat hier ook vanzelf gebeuren hoor. Maak je maar geen illusies.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  Moderator zaterdag 31 juli 2021 @ 08:40:04 #234
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_200649946
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 08:05 schreef ipa84 het volgende:

[..]

In 1 van die 2 artikelen hebben ze het ook alleen maar over anti-lichamen en vergeten ze weer is de T-cellen. Dat zie je trouwens wel veel gebeuren. Hetzelfde met dat interview met Theo Schettters wat iemand hier plaatste. Hij begon over kruisimmuniteit wat klopt die is er wel wat maar wel laag maar dat gaat over T-cellen. Later in het gesprek als het over vaccins gaat hoor je er niks meer over terwijl die onderzoeken behoorlijk aan het opstapelen zijn dat T-cel immuniteit gewoon bestaat voor dit virus ook via vaccinatie.
Opzich is het logisch dat je wanneer geen actieve antistoffen meer hebt en moet vertrouwen op je cel immuniteit het even duurt voor je afweersysteem weer op gang komt. Je afweersysteem moet het virus herkennen, na het herkennen moet er een immuunrespons komen en moeten de antistoffen gemaakt worden. Dat duurt langer dan wanneer die antistoffen al in je bloed zitten.

Het zegt naar mijn idee alleen helemaal niets over ernstige ziekte.
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
  zaterdag 31 juli 2021 @ 08:51:19 #235
168739 Red_85
'echt wel'
pi_200650058
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 01:41 schreef Sirolf het volgende:

[..]

Wat hebben we een paar weken terug gezien dan? Gigantisch hoge cijfers onder jongeren, omdat die toen nog zo goed als niet gevaccineerd waren. Op zich hoeft dat inderdaad geen probleem te zijn, maar we hebben toch een aanzienlijke stijging in de ziekenhuizen gezien de afgelopen 2 weken, ook in leeftijdsgroepen die allang voor de meerderheid gevaccineerd waren.

Zolang een groep zo gigantisch hard kan stijgen blijft het kwetsbaar. Zoals ik al zei zijn we er echter niet ver meer vandaan. Hooguit een paar weken.

... en die doelpaal is nooit verschoven naar mijn idee. Zo begonnen met de kwetsbaarsten, maar het is nooit de bedoeling geweest om na de risicogroepen alles meteen weer open te gooien. Dat zou heel erg risicovol zijn geweest...
Een stijging die in geen velden of wegen hetzelfde is als voorgaande golven.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  zaterdag 31 juli 2021 @ 09:37:28 #236
14505 OProg
A Life in Music
pi_200650747
Ik lees nu op AD dat de GGD meer rioolwateronderzoek gaat doen omdat dat een belangrijk eerste signaal is en ze dan ‘sneller in kunnen grijpen’.

Dus ik vroeg me af wat ik me hier dan bij voor moet stellen.

Ze spreken dus over waarden kunnen signaleren als mensen nog geen klachten hebben. Dan kom je vervolgens dit tegen.

quote:
Het is de bedoeling dat de GGD's vanaf dit najaar de resultaten van het rioolwateronderzoek ook gaan gebruiken om snel te kunnen zien waar het virus oplaait, zodat ze vlug in actie kunnen komen. Zo kunnen de gezondheidsdiensten bijvoorbeeld op één bepaalde plek direct beginnen met bron- en contactonderzoek. De Roda Husman: ,,We hebben de afgelopen tijd in overleg met de GGD's een advies opgesteld voor elke fase van de epidemie. De GGD's gaan na de zomervakantie proefdraaien om te kijken wat in de praktijk het beste werkt.’'
Wat is er dan anders dan nu met dat BCO dan nu naast dat ze weten welke plek ze gaan bellen? Of is het ‘We bellen u maar vast voor BCO omdat we in het riool zagen dat u best een kans heeft op Corona’. :')

Ik snap bij het artikel echt niet wat ze naast inzicht nu concreet op willen lossen.
"Het is oorlog, bedankt Vannoppen, bedankt Van der Linden. Dit is het laatste dat ik voor de Belgische ploeg gedaan heb. Ze kunnen allemaal de boom in."
Improv: Rich Tapestry of Life
  zaterdag 31 juli 2021 @ 09:51:03 #237
405562 Erno-BE
Greatest virgin in the world
pi_200650888
Ik ben zeer tegen Freedom Day op 1 september, omdat je dan gelijk de samenloop krijgt met de start van het onderwijs en de start van het onderwijs. Bovendien biedt Freedom Day voor mij enkel (forse) nadelen en geen enkele voordeel, aangezien in het buitenland alsnog coronamaatregelen gelden.

Kijk naar de UK, de Britten hebben nauwelijks meer vrijheid dan wij, maar mogen vrijwel niet reizen naar andere EU-landen. De nachtclubs en discotheken zijn daar, in tegenstelling tot hier, open en ook mogen in de UK, in tegenstelling tot hier, festivals georganiseerd worden, maar dat is het dan.
Uitspraak van 2016, gedaan op donderdag 17 maart 2016 @ 22:35:23:
Ik kies nooit voor de makkelijkste oplossing. Ik wil de top bereiken en gaan voor de premium girls, elke vrouw kunnen krijgen die IK zou willen.
  Moderator zaterdag 31 juli 2021 @ 09:51:30 #238
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_200650891
quote:
11s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 09:37 schreef OProg het volgende:
Ik lees nu op AD dat de GGD meer rioolwateronderzoek gaat doen omdat dat een belangrijk eerste signaal is en ze dan ‘sneller in kunnen grijpen’.

Dus ik vroeg me af wat ik me hier dan bij voor moet stellen.

Ze spreken dus over waarden kunnen signaleren als mensen nog geen klachten hebben. Dan kom je vervolgens dit tegen.
[..]

Wat is er dan anders dan nu met dat BCO dan nu naast dat ze weten welke plek ze gaan bellen? Of is het ‘We bellen u maar vast voor BCO omdat we in het riool zagen dat u best een kans heeft op Corona’. :')

Ik snap bij het artikel echt niet wat ze naast inzicht nu concreet op willen lossen.
De grap is, dat werd een aantal maanden geleden ook gezegd, dat ze meer gingen focusen op rioolwatermetingen. Oh en dat meer rioolwateronderzoek? Ze gaan ipv 2 keer per week de metingen nu 4 keer per week ophalen.

Ik zou hopen/verwachten dat ze extra meetlocaties inrichten, op strategische plekken zodat je goed kunt pinpointen waar de virusdeeltjes vandaan komen (op wijkniveau bijvoorbeeld).
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
  Moderator zaterdag 31 juli 2021 @ 09:52:49 #239
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_200650905
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 09:51 schreef Erno-BE het volgende:
Ik ben zeer tegen Freedom Day op 1 september, omdat je dan gelijk de samenloop krijgt met de start van het onderwijs en de start van het onderwijs. Bovendien biedt Freedom Day voor mij enkel (forse) nadelen en geen enkele voordeel, aangezien in het buitenland alsnog coronamaatregelen gelden.

Kijk naar de UK, de Britten hebben nauwelijks meer vrijheid dan wij, maar mogen vrijwel niet reizen naar andere EU-landen. De nachtclubs en discotheken zijn daar, in tegenstelling tot hier, open en ook mogen in de UK, in tegenstelling tot hier, festivals georganiseerd worden, maar dat is het dan.
Freedom day is wel meer dan alleen festivals hè. Het is het loslaten van de anderhalve meter, het loslaten van de dringende adviezen hoeveel mensen je thuis mag ontvangen, hoe vol een restaurant mag zijn, hoeveel mensen er in een winkel mogen zijn, etc.
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
  Moderator / FOK!Fotograaf zaterdag 31 juli 2021 @ 09:53:24 #240
132619 crew  D_A
Ben jij van die © ?
pi_200650912
Alle festivals mogen in ieder geval wel weer open op 1 September wat mij betreft :7
[b] Op Zaterdag 26 april 2008 22:35 schreef lauwert het volgende:[/b]
[i] Waar zouden we toch zijn zonder onze geliefde D_A O+ [/i]
  zaterdag 31 juli 2021 @ 09:56:09 #241
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_200650933
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 09:51 schreef Erno-BE het volgende:
Ik ben zeer tegen Freedom Day op 1 september, omdat je dan gelijk de samenloop krijgt met de start van het onderwijs en de start van het onderwijs. Bovendien biedt Freedom Day voor mij enkel (forse) nadelen en geen enkele voordeel, aangezien in het buitenland alsnog coronamaatregelen gelden.

Kijk naar de UK, de Britten hebben nauwelijks meer vrijheid dan wij, maar mogen vrijwel niet reizen naar andere EU-landen. De nachtclubs en discotheken zijn daar, in tegenstelling tot hier, open en ook mogen in de UK, in tegenstelling tot hier, festivals georganiseerd worden, maar dat is het dan.
Reizen mag daar ook weer wat meer vanaf augustus. Tenminste, Europeanen mogen weer die kant op na volledige vaccinatie. Al weet ik inderdaad niet in hoeveel landen UK inwoners welkom zijn.
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
  zaterdag 31 juli 2021 @ 10:00:21 #242
14505 OProg
A Life in Music
pi_200650983
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 09:51 schreef chratnox het volgende:

[..]

De grap is, dat werd een aantal maanden geleden ook gezegd, dat ze meer gingen focusen op rioolwatermetingen. Oh en dat meer rioolwateronderzoek? Ze gaan ipv 2 keer per week de metingen nu 4 keer per week ophalen.

Ik zou hopen/verwachten dat ze extra meetlocaties inrichten, op strategische plekken zodat je goed kunt pinpointen waar de virusdeeltjes vandaan komen (op wijkniveau bijvoorbeeld).
Dat klopt. Ze gaan het vaker doen. En dan kunnen ze dus ‘sneller en gerichter’ dingen signaleren.

Alleen in dat hele artikel staat naast wat losse kreten dus helemaal niet wat ze dan nu gaan doen wat ze eerst niet deden.
"Het is oorlog, bedankt Vannoppen, bedankt Van der Linden. Dit is het laatste dat ik voor de Belgische ploeg gedaan heb. Ze kunnen allemaal de boom in."
Improv: Rich Tapestry of Life
  Moderator / Redactie FP + Sport zaterdag 31 juli 2021 @ 10:00:49 #243
408813 crew  trein2000
pi_200650987
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 09:51 schreef Erno-BE het volgende:
Ik ben zeer tegen Freedom Day op 1 september, omdat je dan gelijk de samenloop krijgt met de start van het onderwijs en de start van het onderwijs. Bovendien biedt Freedom Day voor mij enkel (forse) nadelen en geen enkele voordeel, aangezien in het buitenland alsnog coronamaatregelen gelden.

Kijk naar de UK, de Britten hebben nauwelijks meer vrijheid dan wij, maar mogen vrijwel niet reizen naar andere EU-landen. De nachtclubs en discotheken zijn daar, in tegenstelling tot hier, open en ook mogen in de UK, in tegenstelling tot hier, festivals georganiseerd worden, maar dat is het dan.
Dat eerste moet je echt donders mee oppassen als argument. Zo kun je altijd wel wat verzinnen namelijk. Dan zijn we weer dicht bij de wintersport. Dan kerst. Dan weer de carnaval. Zo blijf je aan de gang.

Als iedereen die dat wil gevaccineerd is moet het klaar zijn. Er is geen ander moment.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  Moderator zaterdag 31 juli 2021 @ 10:01:29 #244
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_200651002
quote:
7s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 10:00 schreef OProg het volgende:

[..]

Dat klopt. Ze gaan het vaker doen. En dan kunnen ze dus ‘sneller en gerichter’ dingen signaleren.

Alleen in dat hele artikel staat naar wat losse kreten dus helemaal niet wat ze dan nu gaan doen wat ze eerst niet deden.
Maar door het alleen maar sneller te doen kunnen ze niet gerichter signaleren. Ze kunnen sneller signaleren, maar gerichter dan nu kan niet doordat het peilen op 'centrale' locaties gedaan wordt. Dat peilen wil je eigenlijk zo lokaal mogelijk doen.
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
  zaterdag 31 juli 2021 @ 10:05:09 #245
405562 Erno-BE
Greatest virgin in the world
pi_200651061
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 09:52 schreef chratnox het volgende:

[..]

Freedom day is wel meer dan alleen festivals hè. Het is het loslaten van de anderhalve meter, het loslaten van de dringende adviezen hoeveel mensen je thuis mag ontvangen, hoe vol een restaurant mag zijn, hoeveel mensen er in een winkel mogen zijn, etc.
Ik vind het wel fijn als ik in november, als ik jarig ben, nog een restaurant kan waar de anderhalve meter nog geldt, zodat je tenminste de rust en ruimte hebt om te genieten van de maaltijd. Bovendien is anderhalve meter-afstand houden tot vreemden erg prettig. En van mondmaskers in het openbaar vervoer in Nederland heb ik geen last van.
Uitspraak van 2016, gedaan op donderdag 17 maart 2016 @ 22:35:23:
Ik kies nooit voor de makkelijkste oplossing. Ik wil de top bereiken en gaan voor de premium girls, elke vrouw kunnen krijgen die IK zou willen.
  zaterdag 31 juli 2021 @ 10:05:57 #246
405562 Erno-BE
Greatest virgin in the world
pi_200651079
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 09:56 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

Reizen mag daar ook weer wat meer vanaf augustus. Tenminste, Europeanen mogen weer die kant op na volledige vaccinatie. Al weet ik inderdaad niet in hoeveel landen UK inwoners welkom zijn.
En andersom, zijn Britten in de EU wel welkom en wordt de NHS Vaccination Card inmiddels erkent in de Europese Unie?
Uitspraak van 2016, gedaan op donderdag 17 maart 2016 @ 22:35:23:
Ik kies nooit voor de makkelijkste oplossing. Ik wil de top bereiken en gaan voor de premium girls, elke vrouw kunnen krijgen die IK zou willen.
  Moderator / Redactie FP + Sport zaterdag 31 juli 2021 @ 10:06:23 #247
408813 crew  trein2000
pi_200651089
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 10:05 schreef Erno-BE het volgende:

[..]

Ik vind het wel fijn als ik in november, als ik jarig ben, nog een restaurant kan waar de anderhalve meter nog geldt, zodat je tenminste de rust en ruimte hebt om te genieten van de maatregelen. Bovendien is anderhalve meter-afstand houden tot vreemden erg prettig. En van mondmaskers in het openbaar vervoer in Nederland heb ik geen last van.
Genieten van de maatregelen? Verklaar je nader?
Daarbij, volgens mij heb je geen idee van wat er kapot gaat door die anderhalve meter. Op heel veel manieren.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  zaterdag 31 juli 2021 @ 10:06:47 #248
3778 popje
Watishetnutvaneenondertitel?
pi_200651093
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 10:05 schreef Erno-BE het volgende:

[..]

Ik vind het wel fijn als ik in november, als ik jarig ben, nog een restaurant kan waar de anderhalve meter nog geldt, zodat je tenminste de rust en ruimte hebt om te genieten van de maatregelen. Bovendien is anderhalve meter-afstand houden tot vreemden erg prettig. En van mondmaskers in het openbaar vervoer in Nederland heb ik geen last van.
De rust en ruimte om te genieten van de maatregelen? Ben je wel goed in je bovenkamer?

Het staat jou vrij om anderhalve meter afstand te blijven houden hoor.
Het leven is een groot feest, en jij bent ook uitgenodigd!
  Moderator zaterdag 31 juli 2021 @ 10:06:51 #249
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_200651095
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 10:05 schreef Erno-BE het volgende:

[..]

Ik vind het wel fijn als ik in november, als ik jarig ben, nog een restaurant kan waar de anderhalve meter nog geldt, zodat je tenminste de rust en ruimte hebt om te genieten van de maatregelen. Bovendien is anderhalve meter-afstand houden tot vreemden erg prettig. En van mondmaskers in het openbaar vervoer in Nederland heb ik geen last van.
Ik vind het ook fijn als ik wat meer ruimte heb in een restaurant, daarom vermijd ik de vreetschuren meestal. Het zou natuurlijk niet logisch zijn dat de anderhalve meter nog moet gelden omdat jouw verjaardag in november is. Zonder die anderhalve meter moet je die ook gewoon kunnen vieren ;)
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
  zaterdag 31 juli 2021 @ 10:07:10 #250
405562 Erno-BE
Greatest virgin in the world
pi_200651103
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 10:00 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Dat eerste moet je echt donders mee oppassen als argument. Zo kun je altijd wel wat verzinnen namelijk. Dan zijn we weer dicht bij de wintersport. Dan kerst. Dan weer de carnaval. Zo blijf je aan de gang.

Als iedereen die dat wil gevaccineerd is moet het klaar zijn. Er is geen ander moment.
1 september Freedom Day betekent dat ik gelijk in het diepe wordt gegooid op een ongunstig moment (start van het onderwijs en start van de herfst), terwijl het voor mij 0,0 voordelen heeft.
Uitspraak van 2016, gedaan op donderdag 17 maart 2016 @ 22:35:23:
Ik kies nooit voor de makkelijkste oplossing. Ik wil de top bereiken en gaan voor de premium girls, elke vrouw kunnen krijgen die IK zou willen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')