Eens en logisch, maar mijn werkgever geeft niemand toestemming om op kantoor te komen.quote:Op zaterdag 31 juli 2021 19:38 schreef Spiegelei het volgende:
Anderen zijn klein behuisd met kleine kinderen, tja dan kan ik mij voorstellen dat die liever meer dagen op kantoor werken. En dan vind ik het logisch dat ik dus meer thuiswerk daardoor. Geven en nemen noem je dat.
Natuurlijk mogen ze dat wel. Er bestaat geen wet tegen. Dus dat MOGEN hoeft niet in hoofdletters. De enige consequentie is blijkbaar dat de belastingdienst er iets van "vindt" en dus mogelijk belasting heft. Meer is het niet.quote:Op zondag 25 juli 2021 21:44 schreef Fe2O3 het volgende:
Werkgevers MOGEN geen reiskosten vergoeden als ze niet gemaakt worden. Belastingdienst heeft daar een duidelijke mening over.
En tot en met 1 oktober 2021 kan de reiskostenvergoeding sowieso nog onbelast uitgekeerd worden: https://www.belastingdien(...)iskostenvergoedingenquote:Op zaterdag 31 juli 2021 19:55 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Natuurlijk mogen ze dat wel. Er bestaat geen wet tegen. Dus dat MOGEN hoeft niet in hoofdletters. De enige consequentie is blijkbaar dat de belastingdienst er iets van "vindt" en dus mogelijk belasting heft. Meer is het niet.
Zelfde lees je ook vaak over de 19 cent per kilometer reiskostenvergoeding. Dat meer niet zou MOGEN. Dat is ook onzin. De belastingdienst is er enkel om geldstromen af te romen,. Dat is wat ze doen.
Ja, je ziet nu al dat sommige werkgevers het niet meer betalen. Daar valt iets voor te zeggen, want 'n reiskostenvergoeding is precies wat het woord al doet vermoeden. Als die reiskosten er niet meer zijn, dan hoeft de vergoeding er in principe ook niet meer te zijn.quote:Op zondag 1 augustus 2021 13:03 schreef Bart2002 het volgende:
Is dat foutieve idee ook weer uit de wereld. Wat er daarna gebeurt staat nog te bezien. Mogelijk gaat er dan belasting over geheven worden. Dan mag de werkgever het nog steeds doen maar zal onaantrekkelijker worden.
De variabele kosten zijn er niet meer, de vaste kosten van autobezit zijn er nog wél gewoon.quote:Op zondag 1 augustus 2021 13:22 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ja, je ziet nu al dat sommige werkgevers het niet meer betalen. Daar valt iets voor te zeggen, want 'n reiskostenvergoeding is precies wat het woord al doet vermoeden. Als die reiskosten er niet meer zijn, dan hoeft de vergoeding er in principe ook niet meer te zijn.
Als het na 1 oktober wordt belast, zullen natuurlijk nog meer bedrijven dit niet meer gaan vergoeden.
Kilometervergoeding is toch per gemaakte kilometer? Die je maakt met je eigen auto, die je verder helemaal zelf betaalt?quote:Op zondag 1 augustus 2021 20:20 schreef baskick het volgende:
[..]
De variabele kosten zijn er niet meer, de vaste kosten van autobezit zijn er nog wél gewoon.
Ja, fair enough. M'n punt was dat er nog steeds kosten gemaakt worden voor een vervoermiddel dat nu minder of niet meer gebruikt wordt.quote:Op zondag 1 augustus 2021 20:29 schreef Halcon het volgende:
[..]
Kilometervergoeding is toch per gemaakte kilometer? Die je maakt met je eigen auto, die je verder helemaal zelf betaalt?
Ik gebruikte mijn auto voornamelijk voor woon-werk verkeer. Begin 2020 heb ik hem gewoon de deur uit gedaan. Het is nou niet zo dat mijn werkgever mij verplichte om een auto te kopen/leasen.quote:Op zondag 1 augustus 2021 20:20 schreef baskick het volgende:
[..]
De variabele kosten zijn er niet meer, de vaste kosten van autobezit zijn er nog wél gewoon.
Ook dan hangt het er van af of de medewerker gewoon weer reist naar het werk. In elk geval is het tot 1 oktober toegestaan om het belastingvrij uit te keren terwijl er niet gereisd wordt.quote:Op zondag 1 augustus 2021 13:22 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ja, je ziet nu al dat sommige werkgevers het niet meer betalen. Daar valt iets voor te zeggen, want 'n reiskostenvergoeding is precies wat het woord al doet vermoeden. Als die reiskosten er niet meer zijn, dan hoeft de vergoeding er in principe ook niet meer te zijn.
Als het na 1 oktober wordt belast, zullen natuurlijk nog meer bedrijven dit niet meer gaan vergoeden.
Dat dus, in de vergoeding zat namelijk ook een flink deel voor de vaste kosten. Stel dat een auto 1:22.5 rijdt, dan heb je aan kosten ongeveer ¤1,45 (diesel) en aan opbrengsten ¤4,3.quote:Op zondag 1 augustus 2021 22:19 schreef baskick het volgende:
[..]
Ja, fair enough. M'n punt was dat er nog steeds kosten gemaakt worden voor een vervoermiddel dat nu minder of niet meer gebruikt wordt.
Klopt natuurlijk helemaal. Alleen wist werkgever noch werkgever toen niet (en nu ook niet) hoe lang het thuiskwerken zou duren. Het is in veel gevallen nogal kostbaar een auto weg te doen; je krijgt er minder voor terug dan wat je later voor een vergelijkbare moet betalen. Ergens is een omslagpunt en je weet niet waar die ligt.quote:Op zondag 1 augustus 2021 23:36 schreef exelletor het volgende:
[..]
Ik gebruikte mijn auto voornamelijk voor woon-werk verkeer. Begin 2020 heb ik hem gewoon de deur uit gedaan. Het is nou niet zo dat mijn werkgever mij verplichte om een auto te kopen/leasen.
Als iemand naar het werk reist, dan kan het onbelast, zo niet, dan niet meer. Lijkt me op zich terecht.quote:Op zondag 1 augustus 2021 23:41 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ook dan hangt het er van af of de medewerker gewoon weer reist naar het werk. In elk geval is het tot 1 oktober toegestaan om het belastingvrij uit te keren terwijl er niet gereisd wordt.
Dat vervoermiddel is waarschijnlijk niet speciaal voor het werk aangeschaft. Je maakt ook minder kilometers, dus minder afschrijving, slijtage e.d.quote:Op zondag 1 augustus 2021 22:19 schreef baskick het volgende:
[..]
Ja, fair enough. M'n punt was dat er nog steeds kosten gemaakt worden voor een vervoermiddel dat nu minder of niet meer gebruikt wordt.
Ik denk dat er best veel gezinnen zullen zijn die een 2e auto hebben voor het woonwerk. Dus dan zou je best kunnen stellen dat de auto hier speciaal voor is aangeschaft. Daarnaast zit je ook met het soort auto. Een paar jaar geleden zijn de diesel rijders extra wegenbelasting gaan betalen vanwege de vervuiling. Die wagens staan ook gewoon veel stil nu en zijn de kosten om diesel te rijden niet meer in verhouding.quote:Op maandag 2 augustus 2021 11:50 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dat vervoermiddel is waarschijnlijk niet speciaal voor het werk aangeschaft. Je maakt ook minder kilometers, dus minder afschrijving, slijtage e.d.
Iemand zou 'n punt hebben als dat vervoermiddel speciaal is aangeschaft om naar het werk te kunnen rijden en er geen ander alternatief is, zoals bv. het openbaar vervoer.
De meeste mensen met 'n auto zullen deze niet enkel gebruiken om op hun werk te komen, maar ook om naar de winkel te gaan, naar vrienden en bekenden, daguitstapjes, etc.
Maar je hebt ook vaste lasten als belasting, als die worden verdeeld over minder gereden kilometers betaal je per kilometer meer.quote:Op maandag 2 augustus 2021 11:50 schreef Halcon het volgende:
Dat vervoermiddel is waarschijnlijk niet speciaal voor het werk aangeschaft. Je maakt ook minder kilometers, dus minder afschrijving, slijtage e.d.
Dat hoeft niet te betekenen dat je die auto kan veroorloven voor alleen die privezaken.quote:Iemand zou 'n punt hebben als dat vervoermiddel speciaal is aangeschaft om naar het werk te kunnen rijden en er geen ander alternatief is, zoals bv. het openbaar vervoer.
De meeste mensen met 'n auto zullen deze niet enkel gebruiken om op hun werk te komen, maar ook om naar de winkel te gaan, naar vrienden en bekenden, daguitstapjes, etc.
als je veel kilometers maakt, zit je voor je werk ook veel in de auto. Je krijgt er dan dus ook heel wat vrije uren voor terug als je geen woon-werkverkeer maakt. Neem een krantenwijk ofzo, dat compenseert die misgelopen kilometervergoeding dan ruimschoots én kun je mooi in die uren doen die je niet meer in de auto zit.quote:Op maandag 2 augustus 2021 12:23 schreef jeroen25 het volgende:
[..]
Maar je hebt ook vaste lasten als belasting, als die worden verdeeld over minder gereden kilometers betaal je per kilometer meer.
En de kilometers die overblijven zijn privé kilometers die je geheel zelf betaalt.
Het zijn de goedkope (want gedeclareerd bij de werkgever) kilometers die wegvallen.
[..]
Dat hoeft niet te betekenen dat je die auto kan veroorloven voor alleen die privezaken.
Ik krijg nog niet eens de helft van de prijs per km als vergoeding die 19ct per km is.quote:Op maandag 2 augustus 2021 12:23 schreef jeroen25 het volgende:
[..]
Maar je hebt ook vaste lasten als belasting, als die worden verdeeld over minder gereden kilometers betaal je per kilometer meer.
En de kilometers die overblijven zijn privé kilometers die je geheel zelf betaalt.
Het zijn de goedkope (want gedeclareerd bij de werkgever) kilometers die wegvallen.
[..]
Dat hoeft niet te betekenen dat je die auto kan veroorloven voor alleen die privezaken.
Wegenbelasting betaal je toch. Ongeacht of je die auto nu gebruikt voor alleen de boodschappen te doen en daguitstapjes of ook om naar het werk te gaan.quote:Op maandag 2 augustus 2021 12:23 schreef jeroen25 het volgende:
[..]
Maar je hebt ook vaste lasten als belasting, als die worden verdeeld over minder gereden kilometers betaal je per kilometer meer.
En de kilometers die overblijven zijn privé kilometers die je geheel zelf betaalt.
Het zijn de goedkope (want gedeclareerd bij de werkgever) kilometers die wegvallen.
[..]
Dat hoeft niet te betekenen dat je die auto kan veroorloven voor alleen die privezaken.
De werkgever kan er natuurlijk weinig aan doen dat iemand een auto aanschaft, laat staan dat iemand een diesel koopt. Al jaren hoor je allerlei verhalen over diesel, waaruit je op kunt maken dat het voor dieselrijders eerder minder leuk gaat worden dan leuker.quote:Op maandag 2 augustus 2021 12:13 schreef boegschroef het volgende:
[..]
Ik denk dat er best veel gezinnen zullen zijn die een 2e auto hebben voor het woonwerk. Dus dan zou je best kunnen stellen dat de auto hier speciaal voor is aangeschaft. Daarnaast zit je ook met het soort auto. Een paar jaar geleden zijn de diesel rijders extra wegenbelasting gaan betalen vanwege de vervuiling. Die wagens staan ook gewoon veel stil nu en zijn de kosten om diesel te rijden niet meer in verhouding.
Lease of bruikleen?quote:Op woensdag 4 augustus 2021 12:00 schreef xjust_mii het volgende:
Bureau en stoel zijn op leasebasis.
Wat een kutwerkgever heb jij.quote:Op zaterdag 31 juli 2021 19:41 schreef Lospedrosa het volgende:
Wij werden verboden thuis te werken.
Voordeel is, gratis internet, koffie, goede stoelen, sta bureau en reiskosten doorbetaald.
Ps vd 60 FTE op kantoor is nooit iemand positief geweest in de anderhalf jaar.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |