abonnement bol.com Unibet Coolblue
  vrijdag 23 juli 2021 @ 17:41:31 #1
476957 Ciclon
San Lorenzo de Almagro
pi_200506068
Ik heb een woning gekocht en heb het oude (roze) laminaat eruit gegooid en nieuwe aangeschaft. Er zaten groene platen (8mm) onder van 8db, en deze zien er nog goed uit.
Punt is....ik woon op 2 hoog en de eisen zijn in Nederland dat er een demping is van 10db. Nu heb ik ondervloer folie gezien die aan de gestelde eisen voldoen, deze is echter maar 2mm en zorgt er voor dat er een grote ruimte is tussen de deuren en de vloer.

Is het mogelijk om die groene platen te laten liggen en de folie eroverheen te plaatsen? Of gaat het dan meer veren?

Andere (goedkope) ideeen zijn ook welkom. Ty
pi_200506713
Die groene platen zijn normaal gesproken goed stabiel, volgens mij kan je die prima laten liggen onder je folie.
pi_200506735
Ik zou het gewoon bij de groene platen laten. Anders heb je idd kans dat het gaat veren. Hoewel 2mm natuurlijk ook niet veel verschil gaat maken (ook niet akoestisch)
  vrijdag 23 juli 2021 @ 19:28:32 #4
476957 Ciclon
San Lorenzo de Almagro
pi_200507378
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 18:38 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
Ik zou het gewoon bij de groene platen laten. Anders heb je idd kans dat het gaat veren. Hoewel 2mm natuurlijk ook niet veel verschil gaat maken (ook niet akoestisch)
Maar die groene voldoen niet aan de Nederlandse norm. 8db zijn ze en het moet 10db zijn.

Hoe komen ze daar trouwens achter? Moet je dat bij ellende tijdens de vergadering van de VVE laten zien oid?
pi_200507987
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 19:28 schreef Ciclon het volgende:

[..]

Maar die groene voldoen niet aan de Nederlandse norm. 8db zijn ze en het moet 10db zijn.

Hoe komen ze daar trouwens achter? Moet je dat bij ellende tijdens de vergadering van de VVE laten zien oid?
Als de onderburen gaan klagen eventueel. Dan is er kans dat ze gaan kijken. Dan kun je alsnog wat toevoegen zou ik zeggen
  vrijdag 23 juli 2021 @ 20:55:50 #6
476957 Ciclon
San Lorenzo de Almagro
pi_200508465
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 20:15 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:

[..]

Als de onderburen gaan klagen eventueel. Dan is er kans dat ze gaan kijken. Dan kun je alsnog wat toevoegen zou ik zeggen
Ja dat is zo.

Is er veel verschil tussen 8db en 10db of is dat echt minimaal?
pi_200509355
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 20:55 schreef Ciclon het volgende:

[..]

Ja dat is zo.

Is er veel verschil tussen 8db en 10db of is dat echt minimaal?
3db is een verdubbeling van het geluid. Ja, aardig verschil dus
pi_200509855
Normaal gesproken zit de folie onder de groene platen, maar erboven kan ook prima, lijkt me. Zelf zou ik het eerst proberen met de huidige groene platen. Het hangt ook van je eigen gedrag af. Ga je de hele dag met klompen of naaldhakken heen en weer dansen, dan zouden er wat klachtjes kunnen komen.
pi_200509953
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 19:28 schreef Ciclon het volgende:

Hoe komen ze daar trouwens achter? Moet je dat bij ellende tijdens de vergadering van de VVE laten zien oid?
Ik heb altijd het etiket bewaard in zo'n geval, als bewijsmateriaal.
pi_200510960
Die groene zullen wel geluidsdempend zijn. Ik zou persoonlijk de 2 combineren. Of eens zien of je die groene kan vervangen door iets dat evengoed (zo niet beter is) en 2mm. dunner... Dan kun je alsnog je folie voorzien en bekom je de exacte hoogte terug.

Dan zou het wel moeten voldoen aan de minimumnorm.
Cindy De Vuyst
pi_200514637
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 17:41 schreef Ciclon het volgende:
Ik heb een woning gekocht en heb het oude (roze) laminaat eruit gegooid en nieuwe aangeschaft. Er zaten groene platen (8mm) onder van 8db, en deze zien er nog goed uit.
Punt is....ik woon op 2 hoog en de eisen zijn in Nederland dat er een demping is van 10db.

Ik zou eerst even beginnen met uitzoeken wat de norm precies is. Het Bouwbesluit zegt namelijk alleen iets over de bouwkundige constructie en niets over de afwerking. Die eisen aan de afwerking zijn normaliter in de splitsingsakte of het huishoudelijk reglement vastgelegd en kunnen verschillen al naar gelang wat de VvE besluit.

quote:
s het mogelijk om die groene platen te laten liggen en de folie eroverheen te plaatsen? Of gaat het dan meer veren?
Nu heb ik ondervloer folie gezien die aan de gestelde eisen voldoen, deze is echter maar 2mm en zorgt er voor dat er een grote ruimte is tussen de deuren en de vloer.
Op welke manier voldoet deze folie aan de gestelde eisen? Is folie zelf 10 dB?
Of is deze minder dan 10 dB en heb je het opgeteld bij de waarde van de ondervloer? In dat laatste geval: de dB-waarden van samengestelde constructies kun je niet zomaar optellen.

Persoonlijk zou ik me er trouwens niet al te druk over maken, tenzij je van plan bent veel met harde schoenen of hakken over de vloer te gaan lopen waardoor buren gaan klagen. In praktijk is het verschil tussen 8 en 10 dB nauwelijks hoorbaar en de net zo belangrijke invloed van de aansluiting tussen laminaatvloer op de wanden wordt meestal vergeten. Daar moet altijd en overal een dilatatie zitten, anders krijg je alsnog contactgeluid. Je kunt bij wijze van spreken een ondervloer van 450 dB demping (echt fantastisch) leggen, als de laminaatvloer vervolgens contact met de wanden maakt, kunnen je onderburen toch geluidsoverlast hebben.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_200514774
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 21:52 schreef bami_haar het volgende:

[..]

3db is een verdubbeling van het geluid. Ja, aardig verschil dus
Ja, een verdubbeling van de natuurkundige geluidsdruk als je het gaat meten.

Het menselijk gehoor werkt echter pakweg logaritmisch, 1dB is het minimale verschil in geluidsdruk dat een getraind persoon kan onderscheiden. In praktijk zul je een verschil van 2 dB waarschijnlijk niet eens opmerken, tenzij je echt geconcentreerd gaat luisteren tijdens een experiment met beide geluidsniveau's direct na elkaar.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_200515393
Als je groene 8db ondervloer hebt met 3mm dun goedkoop laminaat gaat het ook anders klinken dan 8db met 10mm dikke platen.

En inderdaad, ze komen er alleen achter als (onder) buren gaan klagen. Maar als jij gewoon stil bent en niet dag en nacht op hakken door je huis loopt of met meubels gaat schuiven, merkt niemand dat er eigenlijk 8db ligt.
pi_200518903
Je zou ook kurk kunnen leggen i.p.v. laminaat.
Kurk is veel meer geluidsdempend (meteen verschil) maar het isoleert ook iets meer naar warmte toe. Je voetjes zullen het warmer hebben dan op laminaat.


Het zou er bv. zo kunnen uitzien maar je hebt echt tig voorbeelden van kurkvloeren/kurktegels.




Als je hierop loopt met hakken, hoort je onderbuur veel minder dat getik en getak.
Nu weet ik wel niet wat de afdruk zal zijn als je er een kast van 200kg op gaat neer zetten. Kan wel zijn dat je in die kurk dan een verdieping van 2 à 3 mm. zal krijgen.
Cindy De Vuyst
  vrijdag 6 augustus 2021 @ 09:26:55 #15
476957 Ciclon
San Lorenzo de Almagro
pi_200768564
Laminaat is gelegd, best netjes moet ik zeggen, zeker omdat ik het heb gezaagd met een decopeerzaag. Nu heb ik alleen wel het volgende probleem.....
De laminaat veert op 2 plekken... Ik weet dat er op 1 van die plekken een beschadiging zat in het beton. Maar door advies van bouwmarkt en kennis, de beschadiging gelaten voor wat het is omdat de groene dempende platen ook een egaliserende functie heeft, maar blijkbaar niet genoeg...

Wat denken jullie? Even het laminaat laten werken en hopen dat het verwijnd? Of wat planken rond die veringen verwijderen en alsnog de gaten opvullen?

Twijfels...
pi_200768741
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 augustus 2021 09:26 schreef Ciclon het volgende:
Laminaat is gelegd, best netjes moet ik zeggen, zeker omdat ik het heb gezaagd met een decopeerzaag. Nu heb ik alleen wel het volgende probleem.....
De laminaat veert op 2 plekken... Ik weet dat er op 1 van die plekken een beschadiging zat in het beton. Maar door advies van bouwmarkt en kennis, de beschadiging gelaten voor wat het is omdat de groene dempende platen ook een egaliserende functie heeft, maar blijkbaar niet genoeg...

Wat denken jullie? Even het laminaat laten werken en hopen dat het verwijnd? Of wat planken rond die veringen verwijderen en alsnog de gaten opvullen?

Twijfels...
Vind je het veren vervelend?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  vrijdag 6 augustus 2021 @ 09:37:49 #17
476957 Ciclon
San Lorenzo de Almagro
pi_200768781
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 augustus 2021 09:35 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Vind je het veren vervelend?
Ja best wel...maar vooral dat ik bang ben dat het op een gegeven moment gaat breken. Een maat van me had precies hetzelfde, maar bij hem stopte de vering na een half jaar ineens zonder dat er schade aan laminaat optrad.
pi_200768876
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 augustus 2021 09:37 schreef Ciclon het volgende:

[..]

Ja best wel...maar vooral dat ik bang ben dat het op een gegeven moment gaat breken. Een maat van me had precies hetzelfde, maar bij hem stopte de vering na een half jaar ineens zonder dat er schade aan laminaat optrad.
Hoeveel cm veert het?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  vrijdag 6 augustus 2021 @ 12:04:21 #19
476957 Ciclon
San Lorenzo de Almagro
pi_200771991
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 augustus 2021 09:42 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Hoeveel cm veert het?
Durf het niet te zeggen, maar ik denk zo'n 5 tot 10 mm.

Max 5mm bij de plek waar je op loopt, en max. 10mm (ruim gerekend) bij een plek langs de muur waar je niet vaak loopt.
  zaterdag 7 augustus 2021 @ 09:04:12 #20
476957 Ciclon
San Lorenzo de Almagro
pi_200787337
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 augustus 2021 12:04 schreef Ciclon het volgende:

[..]

Durf het niet te zeggen, maar ik denk zo'n 5 tot 10 mm.

Max 5mm bij de plek waar je op loopt, en max. 10mm (ruim gerekend) bij een plek langs de muur waar je niet vaak loopt.
Ik heb het zojuist opgemeten. Het veert max. 3mm. Veel minder dan gedacht dus. Op 1 plek eigenlijk ook logisch omdat er hoogte verschil is met de gang. (doorgelegd)
  vrijdag 12 november 2021 @ 19:04:43 #21
476957 Ciclon
San Lorenzo de Almagro
pi_202146128
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 augustus 2021 09:42 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Hoeveel cm veert het?
Nou?

Ik zie na 3 maanden nog geen beschadiging trouwnes
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')