abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 22 juli 2021 @ 12:37:46 #1
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_200485440
Sinds een paar dagen lukt het niet meer om de desktop-pc op de reguliere manier op te starten. Hoe het nu gaat verloopt altijd op deze manier:

-Na de eerste keer de aan-knop indrukken gebeurt er wel íets in het apparaat (het lichtje rond die knop gaat iig aan), maar krijg ik niks te zien op het beeldscherm, en moet ik de aan-knop nog een keer indrukken om het geheel weer uit te zetten.
-Vervolgens moet de aan-knop nóg een keer ingedrukt worden, en krijg ik wel beeld, maar moet ik eerst door de bios heen. Waar dan iets in de trant van 'restore defaults' aangeklikt wordt, waarop de bios aangeeft dat er niets veranderd is.
-Pas na het verlaten van die bios verschijnen de gebruikelijke dingen op het scherm.

CrystalDiskInfo geeft sinds een paar dagen ook 'goed 99%'. Nou klinkt 99% niet als heel bedreigend, maar het stond er tot voor kort nog niet bij.

Hier ging overigens aan vooraf dat het niet goed meer lukte om de verkenner in te komen. Vervolgens is Windows opnieuw geïnstalleerd. De verkenner werkt gewoon weer correct, zodra ik er eenmaal ben, maar daar is dus bovenstaand gezeur voor in de plaats gekomen.

De pc is een A.SUS M32CD-NL032T, mocht dit ertoe doen.

Zijn er manieren om dit probleem te verhelpen? Elke keer die handelingen moeten uitvoeren om de pc aan te zetten, gaat best vervelend worden. Ja, eventueel kan een van de schijven vervangen worden, maar misschien kan het ook anders.

[ Bericht 6% gewijzigd door Eightyone op 22-07-2021 13:36:54 ]
  donderdag 22 juli 2021 @ 12:45:30 #2
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_200485524
Mogelijk is je bios-batterij gaar. Die kan je meestal makkelijk vervangen.
pi_200489315
Jep; als je een Asus mobo tijdens het opstarten weer uitzet gaat hij na wederom opstarten naar de bios.

Probleem kan liggen aan die kut windows updates.
Je kan ook proberen om de 'energie instellingen' aan te passen, zodat je beeldscherm en HD nooit in respectievelijk uitschakelen en slaapstand gaan.

Ook kan je de pc herstellen naar vóórdat het probleem zich voordeed en van daaruit verder zoeken.
  zondag 25 juli 2021 @ 19:36:35 #4
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_200543336
Oude schijf gekopieerd naar nieuwe, nieuwe erin gezet, Windows vervolgens weer opnieuw geïnstalleerd, en het is nog steeds hetzelfde. :{

De enige vooruitgang is dat het nu een nieuwe schijf is ipv beginnend verslijtend.

Herstellen naar een eerdere tijd, wat hierboven getipt werd, kon niet, door de eerdere poging het met een schone Windows-installatie te verhelpen.
pi_200544959
Hoe oud is je pc (en was het toen een goede of middelmoot pc?)? Niet de oplossing die je zoekt misschien maar ja om de zoveel tijd een nieuwe pc is niet verkeerd.
  zondag 25 juli 2021 @ 21:21:31 #6
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_200545050
Heb je die opmerking over de BIOS batterij wel gezien?
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
  zondag 25 juli 2021 @ 21:30:16 #7
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_200545206
quote:
0s.gif Op zondag 25 juli 2021 21:17 schreef Phoenyx-God het volgende:
Hoe oud is je pc (en was het toen een goede of middelmoot pc?)? Niet de oplossing die je zoekt misschien maar ja om de zoveel tijd een nieuwe pc is niet verkeerd.
Bijna 5 jaar, gewoon medium. Voordat ik honderden euro's uitgeef kijk ik eerst of het mogelijk is om het te herstellen. Het lijkt een kleinigheidje, alleen is moeilijk te vinden wát.

En op de bios-batterij heb ik gegoogled, maar de standaard-verschijnselen zoals een afwijkende tijd zie ik weer niet.
  zondag 25 juli 2021 @ 21:58:19 #8
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_200545825
Tijd kan ie na het opstarten via internet ophalen.

Pas anders eens een triviale BIOS instelling aan en kijk of hij het vasthoudt (stroom eraf tussendoor, etc)
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
  maandag 26 juli 2021 @ 05:43:59 #9
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_200549239
Een nieuwe batterij is geprobeerd. Geen effect (maar goed, laat maar zitten - geen idee wat er na een aantal jaren nog in de oude zat).

Vervolgens heb ik in de bios met de instellingen zitten spelen, en met het uitschakelen van 'fast mode' (dit in combinatie met zwarte schermen dook tijdens het Googelen ergens op) startte het apparaat wél normaal op. Het is dus opgelost.

Het bleek dus inderdaad een kleinigheidje.
pi_200557098
quote:
0s.gif Op zondag 25 juli 2021 21:17 schreef Phoenyx-God het volgende:
Hoe oud is je pc (en was het toen een goede of middelmoot pc?)? Niet de oplossing die je zoekt misschien maar ja om de zoveel tijd een nieuwe pc is niet verkeerd.
Probleem is gelukkig al opgelost, maarre m'n 12 jaar oude zelfbouw doet het nog prima met enkele Hardware updates. Gamed als de beste.
Geld uitgeven is niet altijd de beste oplossing, al hoef ik het daarvoor niet te laten :)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')