abonnement Unibet Coolblue
pi_200349517
Voor de ene ouder een droom, voor de andere ouder een nachtmerrie..



Hoe ga je om met deze kinderen ? Hoe ga je om met school ? Hoe kies je een goede middelbare school ?
Waar loop je tegen aan ? Hoe gaat het sociaal-emotioneel ?

Daarom dit topic.

enne t is geen wens van ons, ook geen kijk ons eens slimme kinderen hebben topic dus lullige opmerkingen mag je voor je houden, mijn dank is groot :*
pi_200349562
Verder over oranje potloden, uitdaging in groep 3, ‘versnellen’ en andere dingen waar onze kinderen tegenaan lopen.
pi_200349588
@Hupje Hier is de voorspelling dat groep 5 de eerste maanden ook wel uitdagend zal zijn, maar dat er daarna geschakeld moet gaan worden met groep 6-materiaal.
De juffen van de nieuwe klas zijn op de hoogte en hebben heel eerlijk gezegd dat ze het spannend vinden. Vind ik tof! Kon ik zeggen dat ik het ook spannend vind O+
pi_200349692
@MevrouwCactus Het is ook spannend!
De juf vertelde dat ze al een uitgebreide overdracht had gedaan met de nieuwe juf. En dat alle gemaakte afspraken ook komend jaar opgepakt worden. Ik ben benieuwd.
pi_200349947
Waarom denk je dat je kind "hoogbegaafd" is?
pi_200349982
Toch fijn, als je het dan samen spannend kunt vinden ja! O+
♥ Minion ♥ mei 2015
♥ Pitbull ♥ dec 2017
pi_200350046


[ Bericht 100% gewijzigd door #ANONIEM op 14-07-2021 14:58:21 ]
pi_200350064
Super spannend. Misschien kun je hier dagelijks updates posten.
pi_200350076
Vergeet niet dat je geen school nodig hebt om zijn vermogens te ontwikkelen, zorg dat hij vooral zelf op onderzoek gaat naar vaardigheden en kennis welke zijn interesse hebben.

Er zijn talloze manieren om je kennis en vaardigheden te ontwikkelen buiten de schoolvaardigheden om. Kijk ook vooral naar waar zijn interesse naartoe gaat en bouw die vaardigheden en kennis uit, stimuleer ook om te kijken naar hoe dat zich kan vertalen naar de toekomst qua mogelijkheden op de arbeidsmarkt, of andere ontwikkelingen waar hij een bijdrage in zou kunnen leveren.

Ga anders eens kijken op het HB forum van Rianne van der Ven, die hebben ook een kind forum, daar kun je alle vragen stellen in principe. Niet dat je daar heel veel moet verwachten, maar daar kun je eens rondneuzen.

Succes.
pi_200350152
Hier eentje die in groep 3 erg blij was. Maar dat kwam omdat de juf van groep 1 hem niet zag als slim kind, maar als speels kind. Hij is na anderhalf jaar groep 1 vlot doorgezet naar groep 3 en moest toen echt leren lezen en schrijven. Maar vanaf groep 4 schiet het cognitief niet echt op meer. Hij zit alleen sociaal zo op zijn plek dat ik daar niks in wil veranderen.

Wel gaan we PMT doen om te kijken of het iets minder gaat pleasen en wat meer zichzelf durft te zijn op school. Misschien dat juf daar dan ook sterker ziet dat hij uitloopt. En anders komen we de komende 2 jaar ook wel door op zijn sociale geluk. En dan een VO school zoeken die beter aansluit..
pi_200350352
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juli 2021 20:21 schreef Deepfreeze het volgende:
Hier eentje die in groep 3 erg blij was. Maar dat kwam omdat de juf van groep 1 hem niet zag als slim kind, maar als speels kind. Hij is na anderhalf jaar groep 1 vlot doorgezet naar groep 3 en moest toen echt leren lezen en schrijven. Maar vanaf groep 4 schiet het cognitief niet echt op meer. Hij zit alleen sociaal zo op zijn plek dat ik daar niks in wil veranderen.

Wel gaan we PMT doen om te kijken of het iets minder gaat pleasen en wat meer zichzelf durft te zijn op school. Misschien dat juf daar dan ook sterker ziet dat hij uitloopt. En anders komen we de komende 2 jaar ook wel door op zijn sociale geluk. En dan een VO school zoeken die beter aansluit..
Kijk inderdaad wel uit dat hij niet gaat 'onderpresteren' om er maar bij te horen.
pi_200350451
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juli 2021 20:31 schreef Greenbird999 het volgende:

[..]

Kijk inderdaad wel uit dat hij niet gaat 'onderpresteren' om er maar bij te horen.
Dat houden we wel in de gaten. En gelukkig heeft hij een dagdeel een externe plusklas om zijn hoofd uit te dagen. Die geeft voor de andere 4 dagen ook een half uur vervangend schoolwerk mee.
Het erbij horen valt wel mee, hij heeft ook HB vriendjes in de klas, dus hij heeft wel de ruimte om slim te zijn.

Juf mist alleen de leergierigheid. Maar dat komt omdat hij te emotioneel reageert als iets niet direct lukt. En dus niks nieuws wil leren dat lastig is. Daar gaan we na de vakantie mee aan de slag. En soms moet het toch wel (zoals Chinees bij de plusklas, piano thuis)
pi_200350874
@Nanukerst nee nog geen plan. Tot nu toe is het sociale enalle prikkels meer dan genoeg om te leren voor haar. Ze heeft afgelopen jaar een eigen reken-groepje gehad, maar wegens die takkecorona lag het allemaal op een laag pitje. Gevalletje «ga maar even zelf werken». Ze hebben een uitdagende klas, helaas.

Hopelijk als de school weer normaal deaait, kan ze met oudere klassen mee doen. We zitten er iig dik bovenop.
pi_200351620
@Nanukerst, wat een goed vooruitzicht voor Sticker komend schooljaar *O* O+.

@Roomsnoes, wat een mega-verschil in niveau in O’s klas. Lijkt me heel frustrerend voor haar. Fijn dat ze haar draai gevonden heeft deze vakantie en ze druk bezig is met haar Nederlands!

@Deepfreeze, ik herken mijn jongste wel in jouw verhaal. Heel speels en weinig aandacht voor leren lezen en schrijven, gelukkig werd wel opgemerkt door de juf dat hij heel wijs overkomt met hoge woordenschat. Hij gaat straks starten in groep 3, ik ben zo benieuwd hoe hij daar gaat landen.

Voor de oudste hadden we de stap gezet om een (test)traject in te gaan. Helaas start het bureau van onze voorkeur voorlopig geen nieuwe trajecten. Beetje een domper. We wachten even af tot na de zomervakantie om te zien hoe de vlag er dan bijhangt, en anders misschien toch een ander bureau polsen.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_200444364
Vandaag een heel fijn gesprek gehad met de juf van onze Minion. Die juf heeft ze al 2 jaar en houdt ze volgend jaar ook (samen met een andere juf).

Er ligt gelukkig inderdaad al wel echt een concreet plan voor groep 3. Het idee is sowieso om haar bijv. bij de Veilig Leren Lezen methode in te delen bij de zon-lijn, maar daarnaast zijn er in overleg met de externe expert ook al direct wat extra boekjes aangeschaft, zowel voor taal als voor rekenen.
De basis zal ze steeds gewoon meedoen met de hele klas. En afhankelijk van hoe dat gaat, ligt er al een soort lijstje klaar met verdiepings- en verrijkingsstof.

Al met al een heel fijn gevoel overgehouden aan het gesprek: het voelt alsof ze het echt serieus nemen en concrete acties voor ogen hebben, terwijl ze tegelijkertijd heel eerlijk aangeven dat het ook voor een groot deel aankijken is hoe het gaat. En dat er dus ook steeds opnieuw gekeken zal moeten worden naar 'hoe nu verder'. Klonk vooral als een open en eerlijk verhaal :)

[ Bericht 0% gewijzigd door twist02 op 19-07-2021 19:24:09 ]
♥ Minion ♥ mei 2015
♥ Pitbull ♥ dec 2017
pi_200444397
ze heeft een hobby nodig, iets om extreem in door te slaan. School doet ze dan ernaast.
pi_200445108
@twist02 Wat klinkt dat goed!! School heeft het dus goed in de smiezen O+ Mooi zo
pi_200457137
@twist02, goed dat ze het in de gaten houden en alvast spullen hebben liggen.

D heeft ook de basis met de klas gedaan. Maar bijv lezen mocht hij dan op zijn eigen niveau ipv de boekjes uit de klas.
pi_201096436
Even een vraagje. Het bureau waar we contact mee gezocht hebben ivm onze wens om een (test)traject te starten, kan voorlopig geen nieuwe aanmeldingen honoreren. Ze bieden wel aan om een online gesprek op te zetten met school en ons samen, zodat ze als neutrale bemiddelaar wellicht een plan van aanpak kunnen maken met school. Ook is er wellicht mogelijkheid voor I om later in het jaar deel te nemen aan een begeleidingssgroep. Omdat dit onder schooltijd plaats vindt, is het wel handig als school daaraan wil meewerken.

Nu is mijn vraag: is er hier ervaring met dit soort begeleiding zónder dat er daadwerkelijk is vastgesteld dat een kind HB is? Het maakt mij zelf niks uit, maar ik kan me voorstellen dat school daar heel anders instaat :P.

We hebben volgende week een startgestprek, I zit dit jaar in een nieuwe klas met 2 nieuwe juffen. Het lijkt me niet verstandig om dit alles direct op tafel te gooien, maar ik wil het wel voorzichtig aankaarten.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_201097264
Volgens mij is het prima, zolang school geen iq-test verlangt om deze begeleiding te accepteren. Sjaak is bijvoorbeeld niet getest en dat hoeft voor school ook niet, ze zien het zelf ook wel. En dus vinden ze het heel fijn om de begeleiding te krijgen.

Wat maakt dat je twijfelt om alles gelijk op tafel te gooien?
pi_201097501
Dat gezien worden is op school tot nu toe een beetje het probleem. Vandaar dat ik wel beren op de weg zie. Mijn idee was: eerst IQ test, zodat we daarmee wat deuren konden openen op school (of, indien niet HB, misschien handvatten krijgen waarom hij soms vastloopt).

Vorig jaar zijn er wat gesprekken geweest met school omdat het niet lekker liep. Concentratieproblemen, werk niet af, hij zat niet lekker in zijn vel. De toenmalige juffen dachten dat hij overvraagd werd en ze wilden dat hij stopte met de plusklas. Wij dachten eigenlijk eerder aan onderpresteren, hebben dat ook aangegeven, maar daar is niks mee gedaan. Dat vonden wij uiteraard jammer. Maar goed, nu start hij in de bovenbouw (groep 6 in combi met 7 en 8) en heeft hij 2 nieuwe juffen die hem en ons nog niet kennen. Ik wil niet gelijk alle legacy meenemen, maar relatief neutraal starten en kijken hoe zij erin staan. Dus wel melden dat wij denken aan onderpresteren en dat we dat willen onderzoeken, maar niet gelijk 'dreigen' dat we met een bureau bemiddeling willen. Ik weet niet of dat echt bevorderlijk is voor de samenwerking.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_201099315
Ik zou eerst het gesprek even aangaan met de juffen Phaidra :)
Er zit zoveel verschil tussen de juffen en hoe ze naar bepaalde kinderen kijken. Gewoon eerlijk vertellen wat jouw gevoel is (zonder verwijten naar vorig jaar ;) )
En dan kan je daarna altijd wel verder kijken, oh en natuurlijk jezelf wel op de wachtlijst laten zetten ;)

Ik heb ook een vraag. Iemand hier ervaring met een (misschien wel) hb’er en taalproblemen? Vorig jaar is er heel erg vaak geroepen dat Js naar logopedie (alweer) moest en daardoor onderschat. Ik zit dus nu in dubio of ik dit weer moet doen. Maar hij heeft dus al 2x (met 2,5-4 jaar en van 5-6jaar gehad). Ik ben bang dat ik weer moet strijden voor verrijkingswerk… (heel praktisch: nu naar groep 4, vroege leerling. A1 op Cito dmt en rekenen, was zelfs foutloos en een avi E7 niveau. Spelling B. Kent nu begin groep 4 al de tafels en zit op rekenniveau rond begin groep 5. Begrijpend lezen is ook goed. Dus hij is best slim).
pi_201099780
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 augustus 2021 16:35 schreef Phaidra het volgende:
Dat gezien worden is op school tot nu toe een beetje het probleem. Vandaar dat ik wel beren op de weg zie. Mijn idee was: eerst IQ test, zodat we daarmee wat deuren konden openen op school (of, indien niet HB, misschien handvatten krijgen waarom hij soms vastloopt).

Vorig jaar zijn er wat gesprekken geweest met school omdat het niet lekker liep. Concentratieproblemen, werk niet af, hij zat niet lekker in zijn vel. De toenmalige juffen dachten dat hij overvraagd werd en ze wilden dat hij stopte met de plusklas. Wij dachten eigenlijk eerder aan onderpresteren, hebben dat ook aangegeven, maar daar is niks mee gedaan. Dat vonden wij uiteraard jammer. Maar goed, nu start hij in de bovenbouw (groep 6 in combi met 7 en 8) en heeft hij 2 nieuwe juffen die hem en ons nog niet kennen. Ik wil niet gelijk alle legacy meenemen, maar relatief neutraal starten en kijken hoe zij erin staan. Dus wel melden dat wij denken aan onderpresteren en dat we dat willen onderzoeken, maar niet gelijk 'dreigen' dat we met een bureau bemiddeling willen. Ik weet niet of dat echt bevorderlijk is voor de samenwerking.
Je hoeft natuurlijk niet te ‘dreigen’ met een bureau, maar je kunt wel aangeven dat jullie twijfelen en daarom voor de zekerheid willen laten testen. Dan laat je in het midden hoe en wat, maar weten ze wel dat het eraan gaat komen.

En als je het idee hebt dat school je kind niet goed ziet, is een test volgens mij altijd handig. Dus, wat Loj ook zegt, op de wachtlijst laten plaatsen en in gesprek met de nieuwe juffen en de ib-er.
pi_201099791
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 augustus 2021 19:05 schreef Loj het volgende:
Ik zou eerst het gesprek even aangaan met de juffen Phaidra :)
Er zit zoveel verschil tussen de juffen en hoe ze naar bepaalde kinderen kijken. Gewoon eerlijk vertellen wat jouw gevoel is (zonder verwijten naar vorig jaar ;) )
En dan kan je daarna altijd wel verder kijken, oh en natuurlijk jezelf wel op de wachtlijst laten zetten ;)

Ik heb ook een vraag. Iemand hier ervaring met een (misschien wel) hb’er en taalproblemen? Vorig jaar is er heel erg vaak geroepen dat Js naar logopedie (alweer) moest en daardoor onderschat. Ik zit dus nu in dubio of ik dit weer moet doen. Maar hij heeft dus al 2x (met 2,5-4 jaar en van 5-6jaar gehad). Ik ben bang dat ik weer moet strijden voor verrijkingswerk… (heel praktisch: nu naar groep 4, vroege leerling. A1 op Cito dmt en rekenen, was zelfs foutloos en een avi E7 niveau. Spelling B. Kent nu begin groep 4 al de tafels en zit op rekenniveau rond begin groep 5. Begrijpend lezen is ook goed. Dus hij is best slim).
Wat is het taalprobleem wat wordt aangegeven door school? En heeft hij voor dat stuk al logopedie gehad of was dat voor wat anders?
  vrijdag 27 augustus 2021 @ 20:18:21 #25
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_201100319
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 augustus 2021 16:35 schreef Phaidra het volgende:
Dat gezien worden is op school tot nu toe een beetje het probleem. Vandaar dat ik wel beren op de weg zie. Mijn idee was: eerst IQ test, zodat we daarmee wat deuren konden openen op school (of, indien niet HB, misschien handvatten krijgen waarom hij soms vastloopt).

Vorig jaar zijn er wat gesprekken geweest met school omdat het niet lekker liep. Concentratieproblemen, werk niet af, hij zat niet lekker in zijn vel. De toenmalige juffen dachten dat hij overvraagd werd en ze wilden dat hij stopte met de plusklas. Wij dachten eigenlijk eerder aan onderpresteren, hebben dat ook aangegeven, maar daar is niks mee gedaan. Dat vonden wij uiteraard jammer. Maar goed, nu start hij in de bovenbouw (groep 6 in combi met 7 en 8) en heeft hij 2 nieuwe juffen die hem en ons nog niet kennen. Ik wil niet gelijk alle legacy meenemen, maar relatief neutraal starten en kijken hoe zij erin staan. Dus wel melden dat wij denken aan onderpresteren en dat we dat willen onderzoeken, maar niet gelijk 'dreigen' dat we met een bureau bemiddeling willen. Ik weet niet of dat echt bevorderlijk is voor de samenwerking.
Aangeven dat je kind begeleiding nodig heeft is toch geen vorm van 'dreigen'..? Een goede leerkracht is in mijn ervaring juist blij met ondersteuning als dat is wat een kind in kwestie nodig heeft.

Oudste is niet toetsbaar en is dus niet getest. HB is wel vastgesteld door de HB-specialisten, dat vonden zij ook zonder test heel duidelijk. Op basis van hun oordeel is alles in gang gezet en er is nog nooit gedurende het traject iemand geweest die heeft gevraagd om een eventuele test. De wetenschap dat deskundigen hoogbegaafdheid hebben vastgesteld is dus genoeg.

Sticker is overigens wel getest. Daar hebben we lang over getwijfeld, maar uiteindelijk toch laten doen omdat hij veel signalen vertoonde van UHB en de aanpak van UHB daadwerkelijk verschilt van die van HB.. we wilden hem niet tekort doen door niet goed aan te sluiten bij zijn behoeftes.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')