Kijk inderdaad wel uit dat hij niet gaat 'onderpresteren' om er maar bij te horen.quote:Op dinsdag 13 juli 2021 20:21 schreef Deepfreeze het volgende:
Hier eentje die in groep 3 erg blij was. Maar dat kwam omdat de juf van groep 1 hem niet zag als slim kind, maar als speels kind. Hij is na anderhalf jaar groep 1 vlot doorgezet naar groep 3 en moest toen echt leren lezen en schrijven. Maar vanaf groep 4 schiet het cognitief niet echt op meer. Hij zit alleen sociaal zo op zijn plek dat ik daar niks in wil veranderen.
Wel gaan we PMT doen om te kijken of het iets minder gaat pleasen en wat meer zichzelf durft te zijn op school. Misschien dat juf daar dan ook sterker ziet dat hij uitloopt. En anders komen we de komende 2 jaar ook wel door op zijn sociale geluk. En dan een VO school zoeken die beter aansluit..
Dat houden we wel in de gaten. En gelukkig heeft hij een dagdeel een externe plusklas om zijn hoofd uit te dagen. Die geeft voor de andere 4 dagen ook een half uur vervangend schoolwerk mee.quote:Op dinsdag 13 juli 2021 20:31 schreef Greenbird999 het volgende:
[..]
Kijk inderdaad wel uit dat hij niet gaat 'onderpresteren' om er maar bij te horen.
Je hoeft natuurlijk niet te ‘dreigen’ met een bureau, maar je kunt wel aangeven dat jullie twijfelen en daarom voor de zekerheid willen laten testen. Dan laat je in het midden hoe en wat, maar weten ze wel dat het eraan gaat komen.quote:Op vrijdag 27 augustus 2021 16:35 schreef Phaidra het volgende:
Dat gezien worden is op school tot nu toe een beetje het probleem. Vandaar dat ik wel beren op de weg zie. Mijn idee was: eerst IQ test, zodat we daarmee wat deuren konden openen op school (of, indien niet HB, misschien handvatten krijgen waarom hij soms vastloopt).
Vorig jaar zijn er wat gesprekken geweest met school omdat het niet lekker liep. Concentratieproblemen, werk niet af, hij zat niet lekker in zijn vel. De toenmalige juffen dachten dat hij overvraagd werd en ze wilden dat hij stopte met de plusklas. Wij dachten eigenlijk eerder aan onderpresteren, hebben dat ook aangegeven, maar daar is niks mee gedaan. Dat vonden wij uiteraard jammer. Maar goed, nu start hij in de bovenbouw (groep 6 in combi met 7 en 8) en heeft hij 2 nieuwe juffen die hem en ons nog niet kennen. Ik wil niet gelijk alle legacy meenemen, maar relatief neutraal starten en kijken hoe zij erin staan. Dus wel melden dat wij denken aan onderpresteren en dat we dat willen onderzoeken, maar niet gelijk 'dreigen' dat we met een bureau bemiddeling willen. Ik weet niet of dat echt bevorderlijk is voor de samenwerking.
Wat is het taalprobleem wat wordt aangegeven door school? En heeft hij voor dat stuk al logopedie gehad of was dat voor wat anders?quote:Op vrijdag 27 augustus 2021 19:05 schreef Loj het volgende:
Ik zou eerst het gesprek even aangaan met de juffen Phaidra
Er zit zoveel verschil tussen de juffen en hoe ze naar bepaalde kinderen kijken. Gewoon eerlijk vertellen wat jouw gevoel is (zonder verwijten naar vorig jaar )
En dan kan je daarna altijd wel verder kijken, oh en natuurlijk jezelf wel op de wachtlijst laten zetten
Ik heb ook een vraag. Iemand hier ervaring met een (misschien wel) hb’er en taalproblemen? Vorig jaar is er heel erg vaak geroepen dat Js naar logopedie (alweer) moest en daardoor onderschat. Ik zit dus nu in dubio of ik dit weer moet doen. Maar hij heeft dus al 2x (met 2,5-4 jaar en van 5-6jaar gehad). Ik ben bang dat ik weer moet strijden voor verrijkingswerk… (heel praktisch: nu naar groep 4, vroege leerling. A1 op Cito dmt en rekenen, was zelfs foutloos en een avi E7 niveau. Spelling B. Kent nu begin groep 4 al de tafels en zit op rekenniveau rond begin groep 5. Begrijpend lezen is ook goed. Dus hij is best slim).
Aangeven dat je kind begeleiding nodig heeft is toch geen vorm van 'dreigen'..? Een goede leerkracht is in mijn ervaring juist blij met ondersteuning als dat is wat een kind in kwestie nodig heeft.quote:Op vrijdag 27 augustus 2021 16:35 schreef Phaidra het volgende:
Dat gezien worden is op school tot nu toe een beetje het probleem. Vandaar dat ik wel beren op de weg zie. Mijn idee was: eerst IQ test, zodat we daarmee wat deuren konden openen op school (of, indien niet HB, misschien handvatten krijgen waarom hij soms vastloopt).
Vorig jaar zijn er wat gesprekken geweest met school omdat het niet lekker liep. Concentratieproblemen, werk niet af, hij zat niet lekker in zijn vel. De toenmalige juffen dachten dat hij overvraagd werd en ze wilden dat hij stopte met de plusklas. Wij dachten eigenlijk eerder aan onderpresteren, hebben dat ook aangegeven, maar daar is niks mee gedaan. Dat vonden wij uiteraard jammer. Maar goed, nu start hij in de bovenbouw (groep 6 in combi met 7 en 8) en heeft hij 2 nieuwe juffen die hem en ons nog niet kennen. Ik wil niet gelijk alle legacy meenemen, maar relatief neutraal starten en kijken hoe zij erin staan. Dus wel melden dat wij denken aan onderpresteren en dat we dat willen onderzoeken, maar niet gelijk 'dreigen' dat we met een bureau bemiddeling willen. Ik weet niet of dat echt bevorderlijk is voor de samenwerking.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |