Zijn dit thuiszitters vanuit de hele regio, of binnen de scholengemeenschap waar je voor werkt? Wil je me in PB meer info sturen? Ik blijf graag op de hoogte van zulke initiatieven!quote:Op woensdag 29 september 2021 11:31 schreef Loj het volgende:
Wel heel tof, zit nu in een stuurgroep voor een klas voor de thuiszittende hb’ers (nou dat is natuurlijk niet tof voor de kids, maar om dit vanaf het begin op te zetten is wel tof).
Ja, dit klinkt geweldig Deze school kan dat niet bieden. Dat is echt geen onwil, ze hebben gewoon niet de mankracht om dat goed te begeleiden. De IB'er is geweldig, maar staat dit schooljaar ook 2 dagen per week voor de klas omdat er een vacature niet werd ingevuld. Zij moet haar IB-taken van 4 dagen in 2 dagen proppen, er is gewoon geen ruimte. Daarnaast zijn we nu natuurlijk al bezig met flexi-onderwijs (wat geweldig goed aansluit) dus school is al heel erg flexibel gebleken richting ons. De vraag wat ze dan nog wel kunnen bieden dit schooljaar hebben we gesteld, daar gaan ze met elkaar over in gesprek, ik ben benieuwd of daar nog iets uit komt. Maar gezien het feit dat de voorsprong van Sticker erg uitzonderlijk is, verwacht ik niet dat ze een passend plan kunnen bieden. Er is gewoon nu niemand bij betrokken die dit vaker heeft meegemaakt. (Zelfs de HB-specialist niet..)quote:Op woensdag 29 september 2021 11:31 schreef Loj het volgende:
Ik (als hb specialist) heb trouwens nu met een externe RT’er (Ook een hb specialist) een doorlopende lijn neergezet voor een groep 6 leerling die al volledig klaar is met de basisschool stof. Hij krijgt ook 3 dagen per week 2 uur individuele begeleiding van haar. In de klas werkt hij hier verder aan en vakken als onderzoekend leren en crea doet hij wel gewoon mee. Iedereen is nu zo enthousiast dat het stukje “volgend jaar naar het VO” niet eens meer zo stellig vast staat.
Dat snap ik. Ik denk alleen dat versnellen niet altijd een (blijvende) oplossing is. Tijdelijk kan het zeker werken en goed gaan, maar op de lange termijn is het niet altijd het beste voor het kind.quote:Op vrijdag 1 oktober 2021 14:32 schreef Hupje het volgende:
Als je terugleest, zie je ook dat het niet gaat om zoveel mogelijk stimuleren, maar om een evenwicht te vinden waarbij het kind zich fijn voelt. Dat is inderdaad niet alleen cognitief, maar speelt wel mee natuurlijk.
Heb je je in dit onderwerp verdiept? Want er zijn inmiddels heel wat onderzoeken gedaan die uitwijzen dat versnellen geen nadelige gevolgen heeft voor een kind. En weet je wat de gevolgen van niet versnellen kunnen zijn?quote:Op vrijdag 1 oktober 2021 14:52 schreef KayaQ het volgende:
[..]
Dat snap ik. Ik denk alleen dat versnellen niet altijd een (blijvende) oplossing is. Tijdelijk kan het zeker werken en goed gaan, maar op de lange termijn is het niet altijd het beste voor het kind.
Omdat weinig mensen lijken te begrijpen waarom versnellen niet gaat om het versnellen, maar om heel wat anders. Het is voor deze kinderen namelijk geen versnellen, maar het is volgen van de onderwijsbehoefte. Zowel op korte als langere termijn is dat nou eenmaal beter. En met de kennis die we hebben, bereiden we ons kind voor om situaties als die van jou te voorkomen. Heel vervelend dat jij die ervaring hebt natuurlijk. Als ik mijn kind nu nog 6 jaar op de basisschool ga houden, wil hij binnen een half jaar wellicht dood. Lijkt me ook geen wenselijke situatie.quote:Op vrijdag 1 oktober 2021 15:54 schreef KayaQ het volgende:
Waarom leg je mij dit uit, terwijl ik net heb verteld dat ik zelf hb ben en op mijn 10e naar de middelbare school ben gegaan?
Mijn kinderen hebben het geluk dat ze op een basisschool zitten waar het gemiddelde niveau al een stuk hoger ligt dan op andere basisscholen.
Het tempo zit er dus goed in. Naast het normale programma is er veel aandacht voor andere interesses van de kinderen, zoals sterrenkunde, programmeren, natuur en techniek (met practica), maar ook aan toneel en creatief schrijven wordt veel aandacht besteed. Het is maar net wat de voorkeur heeft van het kind, of een groepje kinderen.
Mijn kind leert op school over de provincies en hun hoofdsteden. Van Nederland, welteverstaan. Dus thuis heeft hij een atlas waarin hij uitzoekt hoe het in andere landen zit. Zijn daar provincies, of staten? Hij leert over rivieren in Nederland op school, en zoekt gelijk andere rivieren op in Europa. Zo werkt het bij alles. Hij stopt zelf niet bij de stof die hem wordt aangeboden, hij gaat zelf verder. Het enige wat ik hoef te doen is hem meenemen naar de bibliotheek en op reis, zodat hij zelf dingen kan ontdekken.quote:Op vrijdag 1 oktober 2021 15:54 schreef KayaQ het volgende:
Waarom leg je mij dit uit, terwijl ik net heb verteld dat ik zelf hb ben en op mijn 10e naar de middelbare school ben gegaan?
Mijn kinderen hebben het geluk dat ze op een basisschool zitten waar het gemiddelde niveau al een stuk hoger ligt dan op andere basisscholen.
Het tempo zit er dus goed in. Naast het normale programma is er veel aandacht voor andere interesses van de kinderen, zoals sterrenkunde, programmeren, natuur en techniek (met practica), maar ook aan toneel en creatief schrijven wordt veel aandacht besteed. Het is maar net wat de voorkeur heeft van het kind, of een groepje kinderen.
Om antwoord te geven op je laatste vraag: je kind van 6 heeft straks groep 6 afgerond en wat dan? Wat voor interesses geeft je kind? Er is natuurlijk eindeloos veel wat een kind kan leren, dat stopt niet bij de stof van de basisschool. Waarom laat je je kind niet afgaan op wat hij boeiend vindt? Daarmee kan hij een leven lang vooruit.
Dat snap ik. Maar hoe ga je je kind daarop voorbereiden dan? Of komt hij op een speciale middelbare school met allemaal hoogbegaafden?quote:Op vrijdag 1 oktober 2021 16:01 schreef MevrouwCactus het volgende:
[..]
Omdat weinig mensen lijken te begrijpen waarom versnellen niet gaat om het versnellen, maar om heel wat anders. Het is voor deze kinderen namelijk geen versnellen, maar het is volgen van de onderwijsbehoefte. Zowel op korte als langere termijn is dat nou eenmaal beter. En met de kennis die we hebben, bereiden we ons kind voor om situaties als die van jou te voorkomen. Heel vervelend dat jij die ervaring hebt natuurlijk. Als ik mijn kind nu nog 6 jaar op de basisschool ga houden, wil hij binnen een half jaar wellicht dood. Lijkt me ook geen wenselijke situatie.
Doet niet elk kind dat?quote:Op vrijdag 1 oktober 2021 16:15 schreef MevrouwCactus het volgende:
[..]
Mijn kind leert op school over de provincies en hun hoofdsteden. Van Nederland, welteverstaan. Dus thuis heeft hij een atlas waarin hij uitzoekt hoe het in andere landen zit. Zijn daar provincies, of staten? Hij leert over rivieren in Nederland op school, en zoekt gelijk andere rivieren op in Europa. Zo werkt het bij alles. Hij stopt zelf niet bij de stof die hem wordt aangeboden, hij gaat zelf verder. Het enige wat ik hoef te doen is hem meenemen naar de bibliotheek en op reis, zodat hij zelf dingen kan ontdekken.
Nja, hij/zij heeft een N=1 ervaring en wil dat voor zijn/haar kinderen voorkomen. Snap ik helemaal. Ik heb een andere N=1 ervaring.quote:Op vrijdag 1 oktober 2021 16:00 schreef Nanukerst het volgende:
[..]
Heb je je in dit onderwerp verdiept? Want er zijn inmiddels heel wat onderzoeken gedaan die uitwijzen dat versnellen geen nadelige gevolgen heeft voor een kind. En weet je wat de gevolgen van niet versnellen kunnen zijn?
Nee. Ik heb een HB-er, maar dat zit bij hem niet zo in de schoolweetjes-honger.quote:
Het ligt eraan waar je naar kijkt. Ik heb zelf op cognitief gebied ook geen nadelige gevolgen ondervonden van versnellen. Als je alleen daarnaar kijkt, dan snap ik de uitkomsten van het onderzoek.quote:Op vrijdag 1 oktober 2021 16:00 schreef Nanukerst het volgende:
[..]
Heb je je in dit onderwerp verdiept? Want er zijn inmiddels heel wat onderzoeken gedaan die uitwijzen dat versnellen geen nadelige gevolgen heeft voor een kind. En weet je wat de gevolgen van niet versnellen kunnen zijn?
Gelukkig zie je dat soort initiatieven veel meer. Het gymnasium hier bied een pre-jaar aan voor die jonge kinderen. Maar zet de jongste kinderen ook allemaal samen in 1 gymnasium.quote:Op vrijdag 1 oktober 2021 16:40 schreef KayaQ het volgende:
[..]
Het ligt eraan waar je naar kijkt. Ik heb zelf op cognitief gebied ook geen nadelige gevolgen ondervonden van versnellen. Als je alleen daarnaar kijkt, dan snap ik de uitkomsten van het onderzoek.
Ik weet uiteraard niet hoe het was gegaan als ik niet had mogen versnellen. Waarschijnlijk was ik dan al doodongelukkig geweest op de basisschool. Nu waren het drie ongelukkige jaren, dan waren het er misschien nog veel meer geweest.
Ideaal was geweest als ik tussen de 10 jarige naar het gymnasium had gekund.
Nee, de onderzoeken zijn juist gericht op de effecten van versnellen op de mentale gezondheid.quote:Op vrijdag 1 oktober 2021 16:40 schreef KayaQ het volgende:
[..]
Het ligt eraan waar je naar kijkt. Ik heb zelf op cognitief gebied ook geen nadelige gevolgen ondervonden van versnellen. Als je alleen daarnaar kijkt, dan snap ik de uitkomsten van het onderzoek.
Ik weet uiteraard niet hoe het was gegaan als ik niet had mogen versnellen. Waarschijnlijk was ik dan al doodongelukkig geweest op de basisschool. Nu waren het drie ongelukkige jaren, dan waren het er misschien nog veel meer geweest.
Ideaal was geweest als ik tussen de 10 jarigen naar het gymnasium had gekund.
Als ik deze post van je vergelijk met je eerste post in dit topic, ben je onderweg iets van mening veranderd? Want eerst zeg je dat je niet van plan bent om aan te sturen op versnellen als je kind hb zou zijn, en hier zeg je dat niet versnellen tot jarenlang doodongelukkig zijn kan leiden. Ik denk dat dat laatste wel klopt.quote:Op vrijdag 1 oktober 2021 16:40 schreef KayaQ het volgende:
[..]
Het ligt eraan waar je naar kijkt. Ik heb zelf op cognitief gebied ook geen nadelige gevolgen ondervonden van versnellen. Als je alleen daarnaar kijkt, dan snap ik de uitkomsten van het onderzoek.
Ik weet uiteraard niet hoe het was gegaan als ik niet had mogen versnellen. Waarschijnlijk was ik dan al doodongelukkig geweest op de basisschool. Nu waren het drie ongelukkige jaren, dan waren het er misschien nog veel meer geweest.
Ideaal was geweest als ik tussen de 10 jarigen naar het gymnasium had gekund.
Ik ben niet van mening veranderd. Het is alleen zo dat de school waarop mijn kinderen zitten totaal anders is, dan de school waar ik zelf op zat in de jaren 90.quote:Op vrijdag 1 oktober 2021 17:05 schreef Tele6 het volgende:
[..]
Als ik deze post van je vergelijk met je eerste post in dit topic, ben je onderweg iets van mening veranderd? Want eerst zeg je dat je niet van plan bent om aan te sturen op versnellen als je kind hb zou zijn, en hier zeg je dat niet versnellen tot jarenlang doodongelukkig zijn kan leiden. Ik denk dat dat laatste wel klopt.
Ik heb heel lang gedacht dat alle kinderen dat doen (ik was er zelf namelijk ook zo een ). Maar dat is dus écht niet zo. Of niet in deze mate. Onze nét 10-jarige zit nu (in zijn eigen schermtijd) Nieuwsuur te kijken. Dat is toch net even anders dan het jeugdjournaal dat ze op school kijkenquote:
Krijgt hij begeleiding bij Rekenmeesters, of verwachten ze dat hij er zelfstandig in werkt? Dat van die cito vind ik echt een blinde vlek van scholen. Is daar geen gesprek nog over mogelijk?quote:Op vrijdag 1 oktober 2021 23:04 schreef Phaidra het volgende:
De jongste zit nu net in groep 3. Hij kreeg van de week zijn eerste rekenboek mee naar huis. Een heel boek vol met +/- sommen tot 5. Thuis is hij bezig met vermenigvuldigen en delen. Heel subtiel en tussen neus en lippen door (dus niet dat hij echt sommen zit te maken thuis), maar als ik dan bedenk dat hij net 4 weken lang op school sommetjes als 4+1 heeft moeten doen, snap ik ineens een stuk beter waar zijn driftbuien vandaan kwamen de afgelopen periode .
Hij houdt zichzelf verder lekker bezig met letters stempelen in de vorm van zware gaten (hele verhalen worden erbij verteld, de letters zelf zijn alleen niet echt leesbaar meer ). Lezen en schrijven gaat minder soepel overigens, ik voorzie een zeer interessante casus .
De oudste mag wellicht in jan/feb weer instromen in de plusklas, mits zijn Cito daar aanleiding toe geeft en afhankelijk van hoe hij in de klas is. Aan de ene kant geen harde nee dus, maar toch een beetje jammer dat ze bij een (mogelijke) onderpresteerder zo aan die Cito hangen . Ze hebben wel wat dingen als rekenmeesters voor hem klaarliggen, maar na 3 weken zegt hij zelf dat er nog niet uit gewerkt is. Dus beetje dubbele signalen…
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |