abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_200897986
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 augustus 2021 14:49 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Haha fuck, beter ff stoppen met drinken.
Nee joh waarom
Facts don't care about your feelings
pi_200898889
200823_1_daily87_56.jpg
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  vrijdag 13 augustus 2021 @ 19:48:50 #53
495022 Fcu030
tittel noch jota
pi_200898931
quote:
Hah, een examinator keurt af op kijken bij het schakelen. Jammer joh.
Appletje-Ez houdt van soep
Shine sight on the eternal darkness of the shadow people!
pi_200906410
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 augustus 2021 19:48 schreef Fcu030 het volgende:

[..]
Hah, een examinator keurt af op kijken bij het schakelen. Jammer joh.
Vroeger werden auto's nog wel eens geleverd met een stickertje op het dashboard waarop het schakelpatroon stond :P Mijn Saab 96 heeft die volgens mij (maar die heeft ook nog stuurschakeling, da's sowieso een beetje anders), en mijn Renault Master uit '86 ook.
pi_200906668
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 augustus 2021 13:04 schreef jeroen25 het volgende:

[..]
Wat zal er dan eerder versleten zijn?
De pook die je regelmatig even links-rechts wiebelt of de handrem die je steeds zonder het knopje in te drukken aantrekt?

En zal dat wiebelen significant meer slijtage opleveren naast alle links-rechts beweging tijdens het normale schakelen?
Ik heb laatst bij mijn Peugeot 205 uit '89 een paar plastic busjes in het stangmechanisme vervangen en daarna schakelde de boel toch wel een stukje strakker en wiebelde de pook een stuk minder, dus na een jaar of 30 is er wel wat slijtage-effect :+

Nou ja, elke onnodige beweging levert in principe meer slijtage, maar tegen de tijd dat je echt kan roeren met de pook heb je er meestal wel flink wat kilometers/jaren opzitten. Het lubbert met de tijd allemaal wel wat uit (busjes of kogeltjes/kommetjes van de stangen) en dingetjes verliezen hun spanning wat (veertjes of schakelkabels als daar de bak mee wordt bediend) en zo. Komt over het algemeen volgens mij alleen zelden voor dat het zo erg is dat er niet meer mee te werken valt. Maar bijv. bij de 205 is het ook geen heel onbekend euvel dat een kogeltje of stangetje vervangen moet worden, zijn ook nog gewoon leverbaar.

Ik heb nog niet meegemaakt dat ik een handremhendel moest vervangen, ook niet van gehoord, denk dat de pook dan eerder versleten is :P Handremhendel is gewoon een simpel mechaniekje met een veertje en een nokje dat over een gekarteld stuk staal loopt, dat duurt wel heel lang voordat je daar doorheen bent gesleten... Maar ik mocht destijds van mijn rij-instructeur inderdaad absoluut niet de handrem aantrekken zonder het knopje in te drukken omdat hij bang was voor slijtage. En misschien omdat het een irritant geluid is om de hele dag steeds aan te moeten horen.
pi_200907257
Ja, bij de 205 en de volkswagen golf I zijn meerdere stangen verbonden aan de poke en het chassis die de overbrenging verzorgen naar de versnellingsbak. Er zijn auto's die daar kabels voor gebruiken.
Die stangen, en met name de scharnierpunten, dat slijt tijdens gebruik. Goed invetten bij de kogel.

Ik denk dat het getande halve maantje is waar op gedoeld wordt. je kunt de handrem aantrekken zonder knop in te drukken, dat slijt die tandjes. het kan handig zijn bij het afstellen van de handrem om dan per tandje te controleren of de achterwielen afgeremd worden. heb nooit gehoord dat een handrem niet vast bleef doordat de tanden te ver afgesleten waren.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')