Toch wel opmerkelijk. Nou snap ik best dat artsen afwegingen moeten maken, zeker als de IC vol ligt. De vraag is of ze dezelfde afwegingen gemaakt zouden hebben als de zorg in Nederland niet overbelast zou zijn.quote:De 47-jarige Ilhan Duman, die de afgelopen maanden vanwege corona in Turkije in het ziekenhuis lag, is sinds gisteravond weer thuis. Eind januari werd hij opgehaald door een Turks regeringsvliegtuig, omdat zijn Nederlandse artsen geen kans meer zagen op herstel.
Lees hier verder.
https://nos.nl/artikel/23(...)nt-terug-uit-turkije
Zo slecht schatten NL-artsen het dus ook niet in.quote:De drie andere Turks-Nederlandse patiënten die zijn opgehaald door Turkije, zijn inmiddels overleden.
1op de 4. Het risico waard.quote:Op zaterdag 10 juli 2021 19:50 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Zo slecht schatten NL-artsen het dus ook niet in.
Niet als ze hier patiënten hebben met een kans op genezing van 1 op 2 oid., en alles vol ligt.quote:
Klopt wel denk ik. Maar hoe zat het ook al weer met die gewone alledaagse man die zijn vrouw wilde 'uitschakelen' omdat ze al zoveel jaar in coma lag en hij inmiddels een nieuwe liefde had gevonden. Ik dacht de vrouw Ineke heette.quote:Op zaterdag 10 juli 2021 19:47 schreef kwiwi het volgende:
In Nederland houden ze mensen gewoon niet in leven 'om ze maar in leven te houden'. Als de kans te klein is op herstel wordt iemand opgegeven, en 99 van de 100 keer zal dat terecht zijn omdat iemand anders hoogstens nog maar korte tijd langer had geleefd, maar ze zullen ook een keer te vroeg opgeven hier en daar. Mijn moeder was ook opgegeven in Nederland, maar niet in België. Nou ja dat heeft nog een paar maanden gescheeld uiteindelijk. Maar meer ook niet.
Ik neem aan dat de verhouding normaal wel anders liggen.quote:Op zaterdag 10 juli 2021 19:50 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Dat klinkt als een verkapte code zwart.quote:Op zaterdag 10 juli 2021 19:59 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Niet als ze hier patiënten hebben met een kans op genezing van 1 op 2 oid., en alles vol ligt.
Op een bepaald moment was het "redelijk vol".quote:Op zaterdag 10 juli 2021 20:17 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Dat klinkt als een verkapte code zwart.
Dat komt omdat die mensen op leeftijd als ze het al overleven een enorm lange en zware revalidatie moeten verteren en dan is het nog maar zeer de vraag of ze volledig herstellen.quote:Op zaterdag 10 juli 2021 20:25 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Op een bepaald moment was het "redelijk vol".
https://www.stichting-nice.nl/ staat een grafiekje met leuke kleurtjes: "Het totaal aantal nieuw opgenomen IC-patiënten met bewezen COVID-19 per leeftijdsgroep per week."
Kijk daar maar eens hoeveel 80+ er werden opgenomen op de IC. Vergelijk met 70-79 jaar. Max 10% van september tot mei. Wijst volgens mij op sterke "selectie aan de poort" van de IC. Diep grijs?
NOS verhaaltje uit OP:quote:Op zaterdag 10 juli 2021 20:35 schreef OnwetendeNerd het volgende:
[..]
Dat komt omdat die mensen op leeftijd als ze het al overleven een enorm lange en zware revalidatie moeten verteren en dan is het nog maar zeer de vraag of ze volledig herstellen.
Veel 75 plussers zijn medio vorig jaar nadat ze geïnformeerd waren gevraagd of ze willen nadenken of ze indien COVID vereist, überhaupt op een IC opgenomen willen worden.
Maar dit topic gaat over een vent van 47 en Duitsland heeft continu capaciteit over gehad en zelfs aangeboden. Dus om iemand op te geven die het gewoon overleefd heeft, klinkt als een kardinale blunder
Als er geselecteerd moet worden is een "ernstige onderliggende aandoening" een negatieve factor, net zoals een hogere leeftijd.quote:Degene die het overleefd heeft is Ilhan Duman. De artsen in het OLVG ziekenhuis in Amsterdam besloten zijn behandeling stop te zetten. De man heeft ernstige onderliggende aandoeningen, en artsen zagen geen uitzicht meer op herstel.
Denk dat dit wel een belangrijke factor is en tevens het verschil met Turkije.quote:Op zaterdag 10 juli 2021 20:29 schreef bijdehand het volgende:
Hoeveel turken hebben hierdoor geen goede zorg gehad? Dit is uiteraard wel erdolfpropaganda, van turkije voor turken in het buitenland.
Als je waarde aan dit soort cijfers kleine getallen wil geven dan kan je enkel en alleen tot de conclusie komen dat 25% het wél redt. Noem het maar niets.quote:Op zaterdag 10 juli 2021 19:50 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Dit zeggen veel mensen. Toch blijkt uiteindelijk dat veel mensen uiteindelijk het leven blijken te verkiezen mochten ze in die situatie terecht zijn gekomen.quote:Op zaterdag 10 juli 2021 21:49 schreef qajariaq het volgende:
De zoon en hopelijk ook betrokkene zijn er blij mee dus wie ben ik om iets te vinden. Als ik een half jaar in een ziekenhuis moet liggen met als resultaat dat ik moeizaam kan praten en slechts een arm kan bewegen en verder verlamd dan zou ik liever willen dat voor mij een andere keus was gemaakt. Maar goed, de familie is blij en dat is ze gegund.
Mooie uitspraken weer om behandelaars doodsbang te maken om bezwaarlijke beslissingen te nemen. Top!quote:Heel vaak is het in de geneeskunde zo dat er een hele kleine kans is dat iemand herstelt. De arts bepaalt of een behandeling dan nog proportioneel is."
Het is een lastige afweging, natuurlijk maken ze fouten, zoals hier lijkt te zijn gebeurd.quote:Op zaterdag 10 juli 2021 19:30 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Toch wel opmerkelijk. Nou snap ik best dat artsen afwegingen moeten maken, zeker als de IC vol ligt. De vraag is of ze dezelfde afwegingen gemaakt zouden hebben als de zorg in Nederland niet overbelast zou zijn.
Ik vrees dat je een iets te simplistische denkwijze hebt als je denkt dat het een makkelijke uitspraak is. Dit is iets waar ik al jaren over nadenk en regelmatig weer tot de zelfde conclusie kom.quote:Op zaterdag 10 juli 2021 22:06 schreef Poopkite het volgende:
[..]
Dit zeggen veel mensen. Toch blijkt uiteindelijk dat veel mensen uiteindelijk het leven blijken te verkiezen mochten ze in die situatie terecht zijn gekomen.
Maar het is natuurlijk erg makkelijk om zonder consequenties te zeggen dat ze bij jou de stekker er wel uit mogen trekken.
??quote:Op zaterdag 10 juli 2021 22:15 schreef Fcu030 het volgende:
[..]
Mooie uitspraken weer om behandelaars doodsbang te maken om bezwaarlijke beslissingen te nemen. Top!
Hordes mensen sterven ieder jaar. Hoort bij het leven.quote:Op zaterdag 10 juli 2021 21:54 schreef Confetti het volgende:
Goed nieuws voor hem.
Het is dan ook een feit dat in Nederland tijdens de winter een de facto code zwart heeft gegolden. Als je een litteken had werd ja al niet meer opgenomen onder het mom van medische triage. Hordes mensen zijn thuis onnodig gestorven omdat er geen plek was.
Kunnen ze gaan roepen "zie je wel wat wij voor de Turken in het buitenland doen". Ze doen het echt niet voor die zieke man.quote:Op zaterdag 10 juli 2021 20:29 schreef bijdehand het volgende:
Hoeveel turken hebben hierdoor geen goede zorg gehad? Dit is uiteraard wel erdolfpropaganda, van turkije voor turken in het buitenland.
Ik heb nooit gesnapt waarom een bevolking moet blijven groeien.quote:Op zondag 11 juli 2021 09:17 schreef ludovico het volgende:
[..]
Hordes mensen sterven ieder jaar. Hoort bij het leven.
Dat komt omdat in Nederland naar de kosten wordt gekeken en de kans dat het zinvol is. En omdat het statistische overwegingen zijn, zitten ze er wel eens naast.quote:Op zaterdag 10 juli 2021 19:30 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Toch wel opmerkelijk. Nou snap ik best dat artsen afwegingen moeten maken, zeker als de IC vol ligt. De vraag is of ze dezelfde afwegingen gemaakt zouden hebben als de zorg in Nederland niet overbelast zou zijn.
Dat is niet het punt. Het punt is dat mensen onnodig zijn gestorven maar dat de officieuze afkondiging van code zwart wordt ontkend door de ziekenhuizen en de regering.quote:Op zondag 11 juli 2021 09:17 schreef ludovico het volgende:
[..]
Hordes mensen sterven ieder jaar. Hoort bij het leven.
Ik zie je ook altijd klagen hier maar toch woon je nog in NL.quote:Op zondag 11 juli 2021 10:34 schreef Borisboemboem het volgende:
...en puntje bij paaltje wil die meneer toch in NL wonen en niet in het "o zo geweldig Turkije".
Is het zo? Mensen met kans tot overleven met voldoende kwaliteit van leven achteraf zijn massaal toegang tot het ziekenhuis ontboden?quote:Op zondag 11 juli 2021 10:23 schreef Confetti het volgende:
[..]
Dat is niet het punt. Het punt is dat mensen onnodig zijn gestorven maar dat de officieuze afkondiging van code zwart wordt ontkend door de ziekenhuizen en de regering.
Vertelquote:Op zondag 11 juli 2021 10:37 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik zie je ook altijd klagen hier maar toch woon je nog in NL.
In de 1e golf bijvoorbeeld stierven ongeveer 25% van de mensen op de IC, terwijl dat in Italie tegen de 80% aan was. Dus 20% in Italie niet overigens.quote:Op zondag 11 juli 2021 10:54 schreef ludovico het volgende:
[..]
Is het zo? Mensen met kans tot overleven met voldoende kwaliteit van leven achteraf zijn massaal toegang tot het ziekenhuis ontboden?
Je weet dat in golf 1 60% in de wet.... zorg oid zat? Van alle overledenen? Gem minder dan een jaar te leven die mensen.
Dat mensen niet op de IC komen is echt grotendeels gewoon op ratio gebaseerd.
Je maakt nogal een aantijging, substantieer die dan.
Dan ligt de IFR hier dus veel hoger dan in België? Dan ligt de IFR hier ten tijde van drukte bij oudere groep hoger dan andere momenten.quote:Op zondag 11 juli 2021 10:59 schreef Confetti het volgende:
[..]
In de 1e golf bijvoorbeeld stierven ongeveer 25% van de mensen op de IC, terwijl dat in Italie tegen de 80% aan was. Dus 20% in Italie niet overigens.
Dat komt omdat wij alleen jongere ouderen opnamen. De 80+ kon het wel helemaal vergeten. En ja, dan is het makkelijk roepen dat ze 'toch geen kans hebben' als je IC's al bomvol zitten. Belgie had ook tijdens het voorjaar vaak bijna 2x zoveel mensen in het ziekenhuis dan Nederland, in absolute aantallen zelfs.
Het is een feit van algemene bekendheid dat Nederland extreem terughoudend met opnames heeft moeten zijn door de facto code zwart. Dat is vermomd als medische triage en dat 'ze toch geen kans maken'.
M.a.w. atheïsten die denken dat ze voor God kunnen spelen en het finaal mis hebben zoals in dit geval.quote:Van Delden: "In Nederland is er geen helder wettelijk kader om te bepalen of een behandeling medisch zinloos is. Maar er zijn wel richtlijnen." Dus is er in Nederland ruimte voor de arts om een afweging te maken.
Maar in sommige culturen en religies is de ruimte voor een arts om daarover te beslissen beperkt, zegt Van Delden.
Ja, waar is god eigenlijk gedurende deze shitshow?quote:Op zondag 11 juli 2021 11:28 schreef intellectuele_user het volgende:
[..]
M.a.w. atheïsten die denken dat ze voor God kunnen spelen en het finaal mis hebben zoals in dit geval.
Inderdaad, zijn zoon is 23?!?!?!quote:Op zaterdag 10 juli 2021 22:08 schreef Poopkite het volgende:
Is hij overigens wel 47? Het is eerder de zoon die er al als 47 uitziet
https://nos.nl/artikel/23(...)-en-andere-landen-opquote:'Jullie kunnen dit niet doen'
In hetzelfde ziekenhuis werd eind januari de 47-jarige Ilhan Duman opgehaald. De NOS sprak met zijn 23-jarige zoon, Furkan Duman. Zijn vader belandde op een zondag met een coronabesmetting en onderliggende aandoeningen op de IC. Daar kreeg Furkan op een woensdagochtend van de artsen te horen dat ze de behandeling wilden stopzetten.
Het is nog steeds stil...quote:Op zondag 11 juli 2021 10:37 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik zie je ook altijd klagen hier maar toch woon je nog in NL.
Nee, dit is heel normaal in Nederland..er wordt gekeken naar levenskwaliteit, niet kwantiteit.quote:Op zaterdag 10 juli 2021 21:54 schreef Confetti het volgende:
Goed nieuws voor hem.
Het is dan ook een feit dat in Nederland tijdens de winter een de facto code zwart heeft gegolden. Als je een litteken had werd ja al niet meer opgenomen onder het mom van medische triage. Hordes mensen zijn thuis onnodig gestorven omdat er geen plek was.
Nadat artsen vader opgeven hebben neemt zoon contact op met het Turkse consulaat. Doet hij dit niet dan overlijdt vader op korte termijn.quote:Op zondag 11 juli 2021 14:56 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:
Als alles zo goed is in Turkije, waarom dan niet daar permanent blijven?
Exact dit gevoel krijg ik er ook bij. Dit is natuurlijk koren op de molen voor Erdogan. Nederland behandelt Turken niet goed, wij kunnen hemmwel genezen.quote:Op zaterdag 10 juli 2021 20:13 schreef Twiitch het volgende:
Verschil tussen een normale patiënt en een prestigeproject.
Zou ik ook zeggen als ik zonder bedden of personeel stond.quote:Op zondag 11 juli 2021 14:15 schreef Wantie het volgende:
[..]
Nee, dit is heel normaal in Nederland..er wordt gekeken naar levenskwaliteit, niet kwantiteit.
Lul niet met je racisme. Turken en Nederlanders zijn allebei van hetzelfde ras, het blanke ras.quote:Op zondag 11 juli 2021 15:04 schreef OnwetendeNerd het volgende:
[..]
Nadat artsen vader opgeven hebben neemt zoon contact op met het Turkse consulaat. Doet hij dit niet dan overlijdt vader op korte termijn.
Dus racisten trekken de conclusie dat zoon ALLES beter vindt in Turkije.
Kom op zeg. Dan doe je wel héél hard je best
Nee hoor, altijd al zo geweest.quote:Op zondag 11 juli 2021 17:43 schreef Confetti het volgende:
[..]
Zou ik ook zeggen als ik zonder bedden of personeel stond.
quote:Op zondag 11 juli 2021 18:21 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:
[..]
Lul niet met je racisme. Turken en Nederlanders zijn allebei van hetzelfde ras, het blanke ras.
De credits voor Erdolf en ons voor ons de resterende jaren met extreem veel zorgkosten.quote:Op zaterdag 10 juli 2021 20:13 schreef Twiitch het volgende:
Verschil tussen een normale patiënt en een prestigeproject.
Ben benieuwd naar z'n resterende jaren en de kwaliteit ervan maar daar zullen we nooit meer iets over horen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |