Aanslag op misdaadverslaggever Peter R. de Vriesquote:De politie kreeg dinsdag rond 19.30 uur een melding van een schietpartij in de Lange Leidsedwarsstraat in Amsterdam. Hoewel het enige tijd duurde voor de politie bevestigde dat het slachtoffer De Vries is, circuleerden kort na het incident al videobeelden waarop hij zwaargewond te zien is.
De bekende misdaadjournalist was die avond te gast in het televisieprogramma RTL Boulevard, dat in een gebouw op de hoek van de straat wordt opgenomen. Na de opnames werd hij onder vuur genomen.
Verschillende getuigen verklaarden meerdere schoten te hebben gehoord. De Vries was van dichtbij neergeschoten en zou daarbij in zijn hoofd zijn geraakt.
De politie startte direct een grootschalig onderzoek en bevestigde ongeveer anderhalf uur na de schietpartij dat het daadwerkelijk om De Vries gaat. "Hij is met spoed overgebracht naar het ziekenhuis en vecht daar momenteel voor zijn leven", werd meegedeeld via Twitter.
Direct na de schietpartij verspreidde de politie het signalement van de dader: een lichtgetinte man met een tenger postuur, groene jas en zwarte pet. De politie liet weten op zoek te zijn naar zeker één, maar mogelijk meerdere verdachten.
Tijdens een ingelaste persconferentie later op de avond maakte de politie bekend in totaal drie aanhoudingen te hebben verricht. Twee verdachten, onder wie de vermoedelijke schutter, werden in de mogelijke vluchtauto aangehouden op de A4 bij Leidschendam. De derde aanhouding verrichte de politie in het Amsterdamse stadsdeel Oost. Deze man zou voldoen aan het eerder verspreidde signalement. Wat zijn betrokkenheid bij de schietpartij is geweest, wordt nog onderzocht.
Of De Vries extra beveiliging kreeg ten tijde van het incident, wilde de politie niet zeggen. De Vries staat onder meer de kroongetuige in het zwaarbeveiligde Marengo-proces bij. Volgens collega Kees van der Spek werd De Vries echter niet beveiligd, omdat hij dit zelf niet wilde. "We hadden het er weleens over, maar Peter zei: 'Ik kan er niet zo heel veel tegen doen'", zei Van der Spek. "Als er rechts politie is en links ook, dan kun je alsnog van voren worden beschoten."
De 64-jarige misdaadverslaggever ligt nog altijd in zorgelijke toestand in het ziekenhuis. Vanuit meerdere hoeken werd verslagen gereageerd op de aanslag. Demissionair premier Mark Rutte noemde het "een aanslag op de vrije journalistiek". "Een zwarte dag", reageerde demissionair minister Ferd Grapperhaus (Justitie en Veiligheid).
We weten nog niet wat het motief voor de aanslag op De Vries is geweest. Het politieonderzoek is nog in volle gang.
https://www.politie.nl/ni(...)ter-r.-de-vries.htmlquote:Op de A4 ter hoogte van de afrit Leidschendam hield een arrestatieteam twee mannen aan die worden verdacht van directe betrokkenheid bij het schietincident. Het gaat om een 35-jarige man met de Poolse nationaliteit woonachtig in Maurik en een 21-jarige man woonachtig in Rotterdam. De twee verdachten zitten in volledige beperkingen en worden vrijdag voorgeleid aan de rechter-commissaris. Gedurende de avond en nacht zijn huiszoekingen verricht in Tiel, Maurik en Rotterdam. Daar zijn verschillende gegevensdragers en munitie in beslag genomen.
De politie hield in Amsterdam nog een derde verdachte aan, een 18-jarige Amsterdammer. Hij is vandaag heengezonden en is geen verdachte meer in dit onderzoek.
quote:Let op: GEEN! lugubere/bloedige foto's of filmpjes posten van dit of enig ander gerelateerd onderwerp.
Dank voor uw medewerking & begrip @Danny
Geen afbeeldingen en video's van het slachtoffer, potentiele daders, verdachten e.d. aub.
Die gaat die enkel in een film vinden.quote:Op zaterdag 10 juli 2021 00:05 schreef Sfancta het volgende:
Gaat nog wat worden met die Taghi, heeft tientallen miljoenen vrjgesteld voor zijn ontsnappingspoging. Een niffo van hem is op zoek naar een commando team
Maar de overheid zat er toch achter?quote:Op vrijdag 9 juli 2021 23:54 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Inderdaad want het ziekenhuis werd voor niks 3 dagen bewaakt door zwaarbewapende agenten.
Nee dat bleek enorme onzin te zijn. Die dubbelgangers van Saddam bestonden niet.quote:Op zaterdag 10 juli 2021 00:04 schreef maily het volgende:
[..]
Het zou mij niet verbazen als er inmiddels twee of drie mensen cosmetische chirurgie hebben gehad en er nu uitzien zoals Taghi.
Werd dat niet ook in Iran of Irak gedaan?
Sterker nog, misschien zit zijn look alike wel gewoon in de EBI en is Taghi nu alleen maar theater aan het maken om de hele rechtsstaat aan het lijntje te houden.quote:Op zaterdag 10 juli 2021 00:04 schreef maily het volgende:
[..]
Het zou mij niet verbazen als er inmiddels twee of drie mensen cosmetische chirurgie hebben gehad en er nu uitzien zoals Taghi.
Werd dat niet ook in Iran of Irak gedaan?
Hier is nog nooit iemand ontsnaptquote:
Destijds bij de rechtbank al wat gegadigden.quote:Op zaterdag 10 juli 2021 00:05 schreef Sfancta het volgende:
Gaat nog wat worden met die Taghi, heeft tientallen miljoenen vrjgesteld voor zijn ontsnappingspoging. Een niffo van hem is op zoek naar een commando team
Toch ziet de ebi er enigzins knullig en doable uit. Je verwacht toch meer een bunker naar ontwerp van ome Adolf. Gewoon qua afschrikken alleen al.quote:Op zaterdag 10 juli 2021 00:17 schreef Tengano het volgende:
[..]
Hier is nog nooit iemand ontsnapt![]()
En toen kwam er iemand die wist dat niet, en die liep zo naar buiten![]()
[ afbeelding ]
Vucht is een paradijs vergeleken met Black Dolphin.quote:Op zaterdag 10 juli 2021 00:24 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Toch ziet de ebi er enigzins knullig en doable uit. Je verwacht toch meer een bunker naar ontwerp van ome Adolf. Gewoon qua afschrikken alleen al.
Vond ik ook eigelijk, je hebt het idee als ze erover spreken dat die hele keet van binnen en buiten volhangt met nato draad.quote:Op zaterdag 10 juli 2021 00:24 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Toch ziet de ebi er enigzins knullig en doable uit. Je verwacht toch meer een bunker naar ontwerp van ome Adolf. Gewoon qua afschrikken alleen al.
Ik kan het niet inschatten. Wel weet ik dat er heel veel gevangenissen en inrichtingen zijn waar mensen 'gewoon' zijn uitgekomen. En altijd op een manier waarvan men dan achteraf zegt: Jeetje, wie had dat nou kunnen denkenquote:Op zaterdag 10 juli 2021 00:24 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Daarom gaat Peter ook uit de dood opstaan, en hij zal niet de eerste zijnquote:
Werkperd schrijft het.quote:Op zaterdag 10 juli 2021 00:32 schreef LitmanenAFCA het volgende:
[..]
Dat zal niemand hier ook zeggen.
Doe even normaal johquote:Op zaterdag 10 juli 2021 00:39 schreef Tengano het volgende:
Ondertussen is Peter dinsdagavond 5 keer voor zijn flikker geschoten met zelfs minimaal 1 headshot en leeft hij na drie dagen nog steeds.
Beat that
Zou hij al gevaccineerd zijn?quote:Op zaterdag 10 juli 2021 00:50 schreef Hathor het volgende:
Zou mooi zijn als iemand die Taghi morgen een bakkie koffie brengt met twee klontjes suiker en een scheutje novitsjok.
Klopt. Maar er is vaak wel hulp van binnenuit nodig om het voor elkaar te krijgen. Volledig op eigen houtje op spectaculaire wijze ontsnappen zonder medewerking van een of meerdere bewakers (bijvoorbeeld door omkoping of bedreiging) is vrijwel onmogelijk.quote:
ja doei, dit topic is ook gevoel en dat delen is belangrijk.quote:Op vrijdag 9 juli 2021 22:45 schreef Tengano het volgende:
[..]
Ik moet er nu toevallig ineens aan denken, maar het is al een jaar of 6 a 7 terug. Een vrouw fietste voor mij, werd ineens onwel, begon te slingeren en viel met haar hoofd op straat. Die was ook half weg en bloeden aan dat hoofd ook. Ik heb iets van 3x EHBO in mijn leven gedaan, dus ik ging gewoon automatisch aan de bak en gaf alles wat ik had (aan aandacht en zorg, geruststelling/coordinatie qua ambulance bellen).
En als je dan zo'n groep van buzzing mensen om je heen hebt staan sluit je je daar helemaal voor af en ben je helemaal in het moment met zo'n vrouw en hadden we een heel mooi gesprekEn wat vooral mijn doel was daarin is dat zij zich veilig voelde en gerustgesteld.
En toen kwam de ambulance hebben ze haar opgetakeld, heel praktisch en afstandelijk en bleef ik met een groot gat in mijn hart vol van verdriet achter. Ik wist op dat moment niet wat mij overkwam en wat mij nou gebeurd was, maar ik was helemaal van de kaart.
En nu weer on topic
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |