Aanslag op misdaadverslaggever Peter R. de Vriesquote:De politie kreeg dinsdag rond 19.30 uur een melding van een schietpartij in de Lange Leidsedwarsstraat in Amsterdam. Hoewel het enige tijd duurde voor de politie bevestigde dat het slachtoffer De Vries is, circuleerden kort na het incident al videobeelden waarop hij zwaargewond te zien is.
De bekende misdaadjournalist was die avond te gast in het televisieprogramma RTL Boulevard, dat in een gebouw op de hoek van de straat wordt opgenomen. Na de opnames werd hij onder vuur genomen.
Verschillende getuigen verklaarden meerdere schoten te hebben gehoord. De Vries was van dichtbij neergeschoten en zou daarbij in zijn hoofd zijn geraakt.
De politie startte direct een grootschalig onderzoek en bevestigde ongeveer anderhalf uur na de schietpartij dat het daadwerkelijk om De Vries gaat. "Hij is met spoed overgebracht naar het ziekenhuis en vecht daar momenteel voor zijn leven", werd meegedeeld via Twitter.
Direct na de schietpartij verspreidde de politie het signalement van de dader: een lichtgetinte man met een tenger postuur, groene jas en zwarte pet. De politie liet weten op zoek te zijn naar zeker één, maar mogelijk meerdere verdachten.
Tijdens een ingelaste persconferentie later op de avond maakte de politie bekend in totaal drie aanhoudingen te hebben verricht. Twee verdachten, onder wie de vermoedelijke schutter, werden in de mogelijke vluchtauto aangehouden op de A4 bij Leidschendam. De derde aanhouding verrichte de politie in het Amsterdamse stadsdeel Oost. Deze man zou voldoen aan het eerder verspreidde signalement. Wat zijn betrokkenheid bij de schietpartij is geweest, wordt nog onderzocht.
Of De Vries extra beveiliging kreeg ten tijde van het incident, wilde de politie niet zeggen. De Vries staat onder meer de kroongetuige in het zwaarbeveiligde Marengo-proces bij. Volgens collega Kees van der Spek werd De Vries echter niet beveiligd, omdat hij dit zelf niet wilde. "We hadden het er weleens over, maar Peter zei: 'Ik kan er niet zo heel veel tegen doen'", zei Van der Spek. "Als er rechts politie is en links ook, dan kun je alsnog van voren worden beschoten."
De 64-jarige misdaadverslaggever ligt nog altijd in zorgelijke toestand in het ziekenhuis. Vanuit meerdere hoeken werd verslagen gereageerd op de aanslag. Demissionair premier Mark Rutte noemde het "een aanslag op de vrije journalistiek". "Een zwarte dag", reageerde demissionair minister Ferd Grapperhaus (Justitie en Veiligheid).
We weten nog niet wat het motief voor de aanslag op De Vries is geweest. Het politieonderzoek is nog in volle gang.
https://www.politie.nl/ni(...)ter-r.-de-vries.htmlquote:Op de A4 ter hoogte van de afrit Leidschendam hield een arrestatieteam twee mannen aan die worden verdacht van directe betrokkenheid bij het schietincident. Het gaat om een 35-jarige man met de Poolse nationaliteit woonachtig in Maurik en een 21-jarige man woonachtig in Rotterdam. De twee verdachten zitten in volledige beperkingen en worden vrijdag voorgeleid aan de rechter-commissaris. Gedurende de avond en nacht zijn huiszoekingen verricht in Tiel, Maurik en Rotterdam. Daar zijn verschillende gegevensdragers en munitie in beslag genomen.
De politie hield in Amsterdam nog een derde verdachte aan, een 18-jarige Amsterdammer. Hij is vandaag heengezonden en is geen verdachte meer in dit onderzoek.
Ik denk dat Peter nog eerder uit de dood herrijst dan dat woke Nederland echt wakker gaat worden Ootje.quote:Op donderdag 8 juli 2021 00:51 schreef ootjekatootje het volgende:
BNN vara verwijderd nu dus alle linkjes naar de “rappers”, bij Humberto hebben ze het over 1000 Delano’s. Rappers op zoek naar snel geld.
Ik hoop dat woke nu echt een wakker wordt, Peter was niet de eerste maar ook niet de laatste.
Wilders is altijd al zwaar bewaakt geweest.quote:Op donderdag 8 juli 2021 00:49 schreef Bart.Messen het volgende:
Weetje wat ik nu ook zit te bedenken. Geert Wilders moet eigenlijk ook oppassen trouwens. Nu alles zo uit de hand loopt is niemand meer veilig die bekent staat om dit soort dingen. Ik hoop maar dat hij een hoop bewaking bij zich heeft.
quote:Op donderdag 8 juli 2021 00:49 schreef Bart.Messen het volgende:
Weetje wat ik nu ook zit te bedenken. Geert Wilders moet eigenlijk ook oppassen trouwens. Nu alles zo uit de hand loopt is niemand meer veilig die bekent staat om dit soort dingen. Ik hoop maar dat hij een hoop bewaking bij zich heeft.
Struisvogelsquote:Op donderdag 8 juli 2021 00:51 schreef ootjekatootje het volgende:
BNN vara verwijderd nu dus alle linkjes naar de “rappers”, bij Humberto hebben ze het over 1000 Delano’s. Rappers op zoek naar snel geld.
Ik hoop dat woke nu echt een wakker wordt, Peter was niet de eerste maar ook niet de laatste.
Ja die heeft dat en die weet het.quote:Op donderdag 8 juli 2021 00:49 schreef Bart.Messen het volgende:
Ik kijk nu naar de herhaling van Humberto, wijze mensen daar aan tafel.quote:Op donderdag 8 juli 2021 00:52 schreef Tengano het volgende:
[..]
Ik denk dat Peter nog eerder uit de dood herrijst dan dat woke Nederland echt wakker gaat worden Ootje.
quote:Op donderdag 8 juli 2021 00:29 schreef KwaliteitsWorst het volgende:
[..]
Gunshot wounds to the head are fatal about 90% of the time, with many victims dying before arriving to the hospital.
For victims who survive the initial trauma, about 50% die in the emergency room.
https://www.aans.org/en/P(...)ot-Wound-Head-Trauma
Het is maar net hoe je de groep pakt. Die van 90% neemt iedereen met een schot in het hoofd. Bijna de helft zijn zelfmoorden, waar ik vermoed dat het dan alleen wordt gedaan en later een lichaam wordt gevonden.quote:Op donderdag 8 juli 2021 00:23 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Volgens mij zegt onderzoek iets anders.
[..]
We hebben wijze mensen nodig aan het roer, die dapper genoeg zijn om wijze beslissingen te nemen.quote:Op donderdag 8 juli 2021 00:55 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Ik kijk nu naar de herhaling van Humberto, wijze mensen daar aan tafel.
Is toch algemeen bekend dat hij heel bewaking heeft?quote:Op donderdag 8 juli 2021 00:49 schreef Bart.Messen het volgende:
Oh nou gelukkig dan maar. Ik had ook al gehoord dat advocaat Peter Schouten nu ook nog beter beveiligd moet worden. Hij stond mogelijk ook op de dodenlijst.quote:Op donderdag 8 juli 2021 00:52 schreef Ufupiloot het volgende:
[..]
Wilders is altijd al zwaar bewaakt geweest.
Maar goed wilders heeft niet zoveel te vrezen voor mocromaffia of Holleeder of wie ook hierachter zit.
Beetje mallotig dit, we hebben in Nederland al, wat, meer dan 20 jaar, rappers. En omdat De Vries neergeschoten werd is het ineens het einde der tijden want rappers! Schei uit, zeg.quote:Op donderdag 8 juli 2021 00:51 schreef ootjekatootje het volgende:
Ik zou er geen moeite mee hebben. Dan hebben we er tenminste nog iets positiefs voor terug.quote:Op donderdag 8 juli 2021 01:00 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Beetje mallotig dit, we hebben in Nederland al, wat, meer dan 20 jaar, rappers. En omdat De Vries neergeschoten werd is het ineens het einde der tijden want rappers! Schei uit, zeg.
Geen moeite met wat? Het einde der tijden?quote:Op donderdag 8 juli 2021 01:02 schreef Tengano het volgende:
[..]
Ik zou er geen moeite mee hebben. Dan hebben we er tenminste nog iets positiefs voor terug.
quote:Op donderdag 8 juli 2021 00:52 schreef Tengano het volgende:
[..]
Ik denk dat Peter nog eerder uit de dood herrijst dan dat woke Nederland echt wakker gaat worden Ootje.
Nee, ook niet. Maar eerst die rappers einde verhaal dat klinkt best wel aantrekkelijk.quote:Op donderdag 8 juli 2021 01:03 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Geen moeite met wat? Het einde der tijden?
Ik heb het idee dat jij het niet zo hebt op Marokkanen.quote:Op donderdag 8 juli 2021 00:53 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Ja die heeft dat en die weet het.
En waar blijft de publieke reactie op serie’s zoals Macro maffia? Gewoon van de buis, die verheerlijking.
Oh, right, bij wet rap(pers) verbieden zeker?quote:Op donderdag 8 juli 2021 01:04 schreef Tengano het volgende:
[..]
Nee, ook niet. Maar eerst die rappers einde verhaal dat klinkt best wel aantrekkelijk.
Nou ja, het werd hier geopperd. En ik zei dat ik best wel enthousiast over dat idee ben. That's all.quote:Op donderdag 8 juli 2021 01:05 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Oh, right, bij wet rap(pers) verbieden zeker?
Gewoon hetzelfde geintje flikken als zwarte piet. Net zo lang zwartepieten totdat ze in een hoekje gedrukt worden.quote:Op donderdag 8 juli 2021 01:05 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Oh, right, bij wet rap(pers) verbieden zeker?
Tja bijvoorbeeld. Er is vast wel iets te vinden dat je tegen dat rappen kunt hebben, los van het feit dat het a musicaal is.quote:Op donderdag 8 juli 2021 01:07 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Gewoon hetzelfde geintje flikken als zwarte piet. Net zo lang zwartepieten totdat ze in een hoekje gedrukt worden.
Tegen het rappen trappen bitchezquote:Op donderdag 8 juli 2021 01:08 schreef Tengano het volgende:
[..]
Tja bijvoorbeeld. Er is vast wel iets te bedenken dat je tegen dat rappen kunt hebben, los van het feit dat het a musicaal is.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |