abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_200212204

Crowdfunding is hot!! In 2020 is in Nederland 417 miljoen euro met crowdfunding opgehaald. Dat is 2% minder dan een jaar eerder, toen 424 miljoen euro werd opgehaald. Lees het meest recente onderzoek naar de status van crowdfunding in Nederland in 2020.

Vormen van crowdfunding
Er zijn 4 vormen van crowdfunding:
• Lening crowdfunding
• Aandelen crowdfunding
• Schenking / Donatie crowdfunding
• Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding

Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiële instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent.

Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:

Crowdfundingplatformen leningen
Collin Crowdfund (CCF), leningen voor MKB met crowdfundcoach.
Geldvoorelkaar (GVE), leningen voor MKB en particulieren.
Samen In Geld (SIG), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Horeca Crowdfunding Nederland (HCN), leningen voor horeca.
Crowd Real Estate (CRE), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Waarde voor je Geld (WvjG), leningen met een christelijk normen- en waardenkader voor het MKB.
Capital Circle (CC), leningen voor MKB.
Kapitaal Op Maat (KOM), leningen voor MKB.
NLinvesteert, een platform voor zakelijke financiering waaronder crowdfunding
New Funding, investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Duurzaam Investeren, combinatie van maatschappelijk en financieel rendement.
Lenderspender, peer-to-peer lending
October, hét platform voor MKB-financieringen in continentaal Europa
One Planet Crowd, groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc.
Green Crowd, markt plaats voor de financiering van duurzame-energie-projecten.
Voordegroei, leningen voor MKB.
Crowdpartners, investeren in het mkb
Crowdbricks, investeren in onroerend goed
ZIB Crowdfunding, investeren zorgvastgoed, ouderenhuisvesting, recreatief vastgoed
Crowd About Now (CAN), leningen voor food, horeca, retail.
Lendahand (LDH), opkomende economieën met rentes van tussen 3 - 6%.

Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Exitstrategieën platformen
SPOILER
Andere crowdfundingplatformen
SPOILER
Buitenlandse platformen
SPOILER
Risico
SPOILER
Zekerheden
SPOILER
Webinars zekerheden
SPOILER
Statistieken
SPOILER
Effectieve rente
SPOILER
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.

Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_200212309
https://www.collincrowdfund.nl/ui-optic-instrument/

Deze durf ik wel bescheiden mee te nemen
pi_200212413
Nieuwe Collin direct
Tweedehands opticien apparatuur
8%, 84 mnd, 2e hypotheek.

De buurman is begin dit jaar voor 300k verkocht:
https://www.funda.nl/koop(...)8621-spechtstraat-4/
pi_200212511
quote:
0s.gif Op maandag 5 juli 2021 09:35 schreef Incitatus3 het volgende:

[..]

Ik geloof er weinig van dat een eenmaal verlengde vergunning ingetrokken zou gaan worden. Welke juridische basis zou daarvoor zijn?
In het ingediende bezwaarschrift kan ik niet echt een relevant argument ontdekken, dus ik schat in dat het bezwaar niet wordt toegewezen. De vergunning is mag je aannemen op grond van de geldende regels verleend, en argumenten die in het bezwaar worden genoemd zijn meer in algemene zin tegen het geld verdienen aan huizen gericht. Dat mag je vinden, maar heeft natuurlijk geen bezwaarkracht. Als je dan bovendien vindt dat een omgevingsvergunning niet de juiste vergunning zou zijn omdat de omgeving niet verandert dan geef je wel aan dat je je wel erg weinig in de materie hebt verdiept...
pi_200212587
quote:
0s.gif Op maandag 5 juli 2021 08:37 schreef Aalsmeer15 het volgende:

[..]

je betaalt nu 0,10 per uitbetaald bedrag.
dus als je zeg 10 projecten hebt en er zijn er 3 die niet betalen dan wordt er 70 cent minder uitbetaald.
heb er voor gekozen nieuwe voorwaarden te accepteren omdat ik toch wel bij het vraag en antwoordgedeelte wilde blijven lezen/reageren bij projecten waar ik in zat.
Voor mij was dit de laatste druppel om met KOM te stoppen. Heb lang geduld gehad om er nog de aardigste projecten uit te pikken; sta zelfs nog op winst. Maar die kostenaanpassing kon absoluut niet. Alsof je tijdens een voetbalwedstrijd ineens de spelregels gaat aanpassen. Spijtig dat ze daar blijkbaar op zwart zaad zitten maar dat lossen ze maar anders op. ~O>
Pecunia non olet
pi_200212968
quote:
14s.gif Op maandag 5 juli 2021 10:12 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]

In het ingediende bezwaarschrift kan ik niet echt een relevant argument ontdekken, dus ik schat in dat het bezwaar niet wordt toegewezen. De vergunning is mag je aannemen op grond van de geldende regels verleend, en argumenten die in het bezwaar worden genoemd zijn meer in algemene zin tegen het geld verdienen aan huizen gericht. Dat mag je vinden, maar heeft natuurlijk geen bezwaarkracht. Als je dan bovendien vindt dat een omgevingsvergunning niet de juiste vergunning zou zijn omdat de omgeving niet verandert dan geef je wel aan dat je je wel erg weinig in de materie hebt verdiept...
Vergunning is inderdaad op basis van de regels tot 1-1-21 verleend. Vanaf 1-1-21 zou de woning te klein zijn voor het verkrijgen van deze vergunning.
pi_200212991
quote:
99s.gif Op maandag 5 juli 2021 09:44 schreef CaLeX het volgende:

[..]

Hoezo hebben de investeerders dan een probleem? Het is toch niet zo dat Gary dan maar de boel kan laten ploffen en vrolijk doorgaat?

Mocht het misgaan en er blijft een schuld over na verkoop dan krijgt Gary gewoon de rekening om de rest af te losen. En met een handvol andere projecten bij SIG heeft hij nog wel wat waarde achter de hand.
Uiteraard vooral een probleem voor Gary. Mocht het teruggedraaid worden, krijg je uiteraard wel gedoe met verkoop en waarschijnlijk kan niet iedereen uit de verkoop terugbetaald worden.

[ Bericht 0% gewijzigd door KrekelJapie op 05-07-2021 11:31:31 ]
pi_200213384
quote:

[..]

dus als je zeg 10 projecten hebt en er zijn er 3 die niet betalen dan wordt er 70 cent minder uitbetaald.
heb er voor gekozen nieuwe voorwaarden te accepteren omdat ik toch wel bij het vraag en antwoordgedeelte wilde blijven lezen/reageren bij projecten waar ik in zat.
Betaal je deze kosten ook voor de oude projecten of alleen voor de nieuwe?
pi_200213766
Kleine distributeur alcoholische dranken
https://www.geldvoorelkaa(...)ten/project?id=24071
geen zekerheden
pi_200213789
25k voor een OAMKB
https://www.geldvoorelkaa(...)ten/project?id=24338
geen zekerheden en HA morele waarde O-)
pi_200213836
quote:

[..]

Aanvulling: met een maximum van 2,50¤ per maand.
pi_200213959
quote:
0s.gif Op maandag 5 juli 2021 11:57 schreef Crowdfunder99 het volgende:

[..]

Aanvulling: met een maximum van 2,50¤ per maand.
Zullen er veel investeerders zijn met 25 betalende projecten per maand :wtf:
pi_200214068
quote:
6s.gif Op maandag 5 juli 2021 10:03 schreef Buurman_ het volgende:
Nieuwe Collin direct
Tweedehands opticien apparatuur
8%, 84 mnd, 2e hypotheek.

De buurman is begin dit jaar voor 300k verkocht:
https://www.funda.nl/koop(...)8621-spechtstraat-4/
Deze wil ik ook wel voor een basis bedrag meenemen dus mocht er een linkje beschikbaar zijn dan hou ik mij aanbevolen :)

pi_200214193
quote:
14s.gif Op maandag 5 juli 2021 12:15 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Deze wil ik ook wel voor een basis bedrag meenemen dus mocht er een linkje beschikbaar zijn dan hou ik mij aanbevolen :)

Ik wil deze ook wel meenemen. Lineair, 8% en redelijk geborgd door de tweede hypotheek. Als de huizenprijzen gaan dalen zal het grootste gedeelte wel afgelost zijn. :)
pi_200214382
Voor wie zijn geld kort weg wil zetten: https://www.collincrowdfund.nl/new-horizons-vastgoed-b-v-2/

Nu zonder de 3 maanden vervroegde aflossingsclausule.
pi_200214423
quote:
0s.gif Op maandag 5 juli 2021 12:43 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Voor wie zijn geld kort weg wil zetten: https://www.collincrowdfund.nl/new-horizons-vastgoed-b-v-2/

Nu zonder de 3 maanden vervroegde aflossingsclausule.
Verwacht hiervan wel een innercrowdlink voor investeerders uit het 1e project.
pi_200215002
quote:
14s.gif Op maandag 5 juli 2021 12:15 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Hier de link voor de voorraad brillen:

SPOILER
pi_200215012
quote:
0s.gif Op maandag 5 juli 2021 12:46 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Verwacht hiervan wel een innercrowdlink voor investeerders uit het 1e project.
Hier de link voor de vastgoedman

SPOILER
pi_200215015
quote:
0s.gif Op maandag 5 juli 2021 11:20 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

ik betaal voor de oude projecten, heb geen nieuwe, al jaren gestopt met KOM.
pi_200215138
quote:
0s.gif Op maandag 5 juli 2021 13:27 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

SPOILER
Tnx Jaco, deze neem ik mee voor wat hoger dan de basis. Met een royale overwaarde, lineaire aflossing, mooie rente, winstgevende exploitatie, met nog ander (hoofd)gezinsinkomen naast deze, zie ik weinig beren op de weg. Pareltje?

Denk trouwens dat dit bedrijfje bewust en om fiscale redenen op haar naam is gezet, lijkt me typisch de expertise van de man.

De Krautw*rst neem ik niet mee, te korte looptijd. Misschien had ik hem wel meegenomen als ik afgelopen weken al niet zoveel had geinvesteerd :@

[ Bericht 5% gewijzigd door obligataire op 05-07-2021 13:41:47 ]
Pecunia non olet
pi_200215308
quote:

[..]

Hier de link voor de vastgoedman

SPOILER
Mm twijfel nog, staat gewoon op funda voor 495 + 275 = 770k
Taxatiewaarde bij aanvang = 858k, dat is bijzonder
pi_200215477
De brillenman/vrouw neem ik ook klein mee, vastgoed 1 jaar laat ik lopen.

Dank voor de link! Wordt dit een fokje?
pi_200215498
quote:
0s.gif Op maandag 5 juli 2021 13:36 schreef obligataire het volgende:

[..]

Tnx Jaco, deze neem ik mee voor wat hoger dan de basis. Met een royale overwaarde, lineaire aflossing, mooie rente, winstgevende exploitatie, met nog ander (hoofd)gezinsinkomen naast deze, zie ik weinig beren op de weg. Pareltje?

Denk trouwens dat dit bedrijfje bewust en om fiscale redenen op haar naam is gezet, lijkt me typisch de expertise van de man.

De Krautw*rst neem ik niet mee, te korte looptijd. Misschien had ik hem wel meegenomen als ik afgelopen weken al niet zoveel had geinvesteerd :@
In de business zit ook niet heel veel risico na verkoop. Vooraf betalen en geen garantie! Is het stuk kan je tegen kosten laten repareren. https://www.uandiopticinstrument.com/pages/faq
Website van deze naar ik vermoed - Iraniers - in 9 talen!

[ Bericht 0% gewijzigd door NaRegenDeZon op 05-07-2021 14:24:53 ]
pi_200215506
quote:
0s.gif Op maandag 5 juli 2021 11:20 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Als je accepteert, ga je deze extra kosten ook over de al lopende projecten betalen.
pi_200215517
quote:

[..]

SPOILER
Bedankt weer Jaco. Deze iets ruimer meegenomen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')