abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_200065104
Van tijd tot tijd is er weer een UFO opleving met waarnemers die het met hun "open mind" meteen onder ET technologie knallen zoals altijd.

Een fenomeen waar relatief weinig over te vinden is en wat me altijd een beetje gefascineerd heeft is bolbliksem.

Mn grootouders hadden op een dag zoiets door het huis vliegen en er zijn diverse waarnemingen geweest.

Helaas komt bolbliksem niet voor in de referentie van velen in de wereld.

Een van de vragen waar volgens mij geen antwoord op is hoe snel bolbliksem zich kan verplaatsen.

Als we kijken naar snelpasserende stippen op radarvideos kijken dan vraag ik me heel vaak af of de "alien technology" niet "gewoon" bolbliksem is. Dat zou namelijk verklaren waarom zoiets ineens ook in het niets verdwijnt.

[ Bericht 7% gewijzigd door Beathoven op 25-06-2021 23:14:18 ]
  vrijdag 25 juni 2021 @ 23:13:18 #2
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_200065226
Wat is bolbliksem en hoe komt dat in het huis van je grootouders terecht?
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_200065366
quote:
14s.gif Op vrijdag 25 juni 2021 23:13 schreef fathank het volgende:
Wat is bolbliksem en hoe komt dat in het huis van je grootouders terecht?
Een plasmabal

Je kunt het zelf op kleine schaal in de magnetron reproduceren. Maar in bepaalde redelijk zeldzame omstandigheden vormen ze in grotere versies buiten en kunnen ze ook een ruimte invliegen. Als deze bal uitgewerkt is verdwijnt ie, en zonder foto's heb je alleen een verhaal.

Ze kunnen dodelijk zijn.

[ Bericht 1% gewijzigd door Beathoven op 25-06-2021 23:33:08 ]
  vrijdag 25 juni 2021 @ 23:33:05 #5
157922 fathank
pi_200065561
Haha wat vet _O-
pi_200065618
quote:
14s.gif Op vrijdag 25 juni 2021 23:33 schreef fathank het volgende:
Haha wat vet _O-
Ja geinig toch, een van de potentieële verklaringen van ufootjes, gewoon in een magnetron. Iets waar de beliebers met grote emotie over schrijven dat het alien technology is.
  zaterdag 26 juni 2021 @ 10:21:32 #7
157922 fathank
pi_200068867
Ik heb hier geen verstand van dus ik denk niet dat ik er een zinnig woord over kan zeggen :').
pi_200078551
een bolbliksem is een protonenbal en onder sommige omstandigheden kunnen soortgelijke bolletjes ook uit je vinger komen maar dan heten ze dragonbals...
pi_200279526
Het regelmatig terugkerende lichtfenomeen van Hessdalen in Noorwegen houd wetenschappers sinds 1980 al bezig.

Ook hier wordt aan een vorm van bolbliksem gedacht. :)
pi_200356583
Wat weten we überhaupt over normale bliksem? Hoe ontstaat precies de ladingsverdeling in een wolk? Wat zorgt voor de uiteindelijke ontlading? Het is fascinerend dat we nog zo weinig weten over een vrij veelvoorkomend natuurfenomeen :)
pi_200378093
Lang geleden (jaren 70) is in ons ouderlijk huis de bliksem ingeslagen. In die tijd had je nog antennes op het dak. De lucht werd eerst helemaal oranje en toen was er opeens een harde klap. Bijna alle electronica, de TV, maar ook de radio/pick-up combinatie waren kapot. Ook sloegen er stoppen door en ging het licht uit.

Het spannendste was echter het volgende: mijn moeder stond in de keuken af te wassen en zag dat er een bolbliksem uit de meterkast kwam. Deze heldere bol bewoog zich langzaam door de smalle gang richting te douchecel. Daarvan was de deur dicht, maar daar trok de bolbliksem zich niets van aan. Ik weet nog dat we de deur van de douchecel niet durven open te maken. De paniekerige waarschuwing "pas op, hij zit er misschien nog wel in" van mijn moeder hielp daarbij niet. Uiteindelijk bleek ie helemaal verdwenen te zijn (ik denk dat als een bolbliksem in aanraking komt met een geaarde kraan, hij heel snel ontlaadt).

Als ik het me goed herinner was er eind jaren zeventig ook een Nederlands bedrijf dat geprobeerd heeft om bolbliksems te reproduceren. Ze kochten daarvoor over de hele wereld onderzeebootaccus op. Het zat dacht ik ergens in een loods in de Flevopolder. Heb er daarna niet veel meer over gehoord. Weet iemand dat nog?
  maandag 2 augustus 2021 @ 07:48:48 #12
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_200688052
Chemische verbindingen (of elementen, ionen) vrijgekomen op de plaats van inslag, die daarna reageren met de lucht? Kan niet echt een fysisch verschijnsel bedenken dat de duur (meerdere seconden) zou verklaren. Anderzijds zijn er de verhalen van bolbliksems die zich door voorwerpen (glas bvb) verplaatsen, een chemische bolbliksem zou dat niet kunnen. Maar dat zouden eventueel illusies geweest kunnen zijn: het spiegelbeeld van een bol voor een raam is een bol achter het raam. Men ziet de bol naar het raam toe gaan, de bol botst terug, maar z'n spiegelbeeld beweegt verder in de oorspronkelijke richting...

[ Bericht 4% gewijzigd door crystal_meth op 02-08-2021 08:12:20 ]
are we infinite or am I alone
pi_200688101
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juli 2021 15:05 schreef Agno het volgende:
Lang geleden (jaren 70) is in ons ouderlijk huis de bliksem ingeslagen. In die tijd had je nog antennes op het dak. De lucht werd eerst helemaal oranje en toen was er opeens een harde klap. Bijna alle electronica, de TV, maar ook de radio/pick-up combinatie waren kapot. Ook sloegen er stoppen door en ging het licht uit.

Het spannendste was echter het volgende: mijn moeder stond in de keuken af te wassen en zag dat er een bolbliksem uit de meterkast kwam. Deze heldere bol bewoog zich langzaam door de smalle gang richting te douchecel. Daarvan was de deur dicht, maar daar trok de bolbliksem zich niets van aan. Ik weet nog dat we de deur van de douchecel niet durven open te maken. De paniekerige waarschuwing "pas op, hij zit er misschien nog wel in" van mijn moeder hielp daarbij niet. Uiteindelijk bleek ie helemaal verdwenen te zijn (ik denk dat als een bolbliksem in aanraking komt met een geaarde kraan, hij heel snel ontlaadt).

Als ik het me goed herinner was er eind jaren zeventig ook een Nederlands bedrijf dat geprobeerd heeft om bolbliksems te reproduceren. Ze kochten daarvoor over de hele wereld onderzeebootaccus op. Het zat dacht ik ergens in een loods in de Flevopolder. Heb er daarna niet veel meer over gehoord. Weet iemand dat nog?
M'n moeder had er ook een in huis geloof ik. Sindsdien is ze als de dood voor onweer of überhaupt storm. De tv was ontploft en er was brand uitgebroken in huis (snel geblust gelukkig). M'n broer had net nog voor die tv gezeten en was net weggelopen.
Tenminste, dat is de urban legend in de familie.
Tap tap tap
pi_200688199
Had niet iedereen in de zeventiger jaren een bolbliksem in huis?
pi_200688235
Anders hoorde je er echt niet bij. Net zo standaard als een glaasje sigaretten op tafel.
Tap tap tap
pi_200693508
quote:
0s.gif Op maandag 2 augustus 2021 08:05 schreef Aanstootgevendenaam het volgende:
Had niet iedereen in de zeventiger jaren een bolbliksem in huis?
En een lava lamp, ja.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')