Een plasmabalquote:Op vrijdag 25 juni 2021 23:13 schreef fathank het volgende:
Wat is bolbliksem en hoe komt dat in het huis van je grootouders terecht?
Ja geinig toch, een van de potentieële verklaringen van ufootjes, gewoon in een magnetron. Iets waar de beliebers met grote emotie over schrijven dat het alien technology is.quote:
M'n moeder had er ook een in huis geloof ik. Sindsdien is ze als de dood voor onweer of überhaupt storm. De tv was ontploft en er was brand uitgebroken in huis (snel geblust gelukkig). M'n broer had net nog voor die tv gezeten en was net weggelopen.quote:Op donderdag 15 juli 2021 15:05 schreef Agno het volgende:
Lang geleden (jaren 70) is in ons ouderlijk huis de bliksem ingeslagen. In die tijd had je nog antennes op het dak. De lucht werd eerst helemaal oranje en toen was er opeens een harde klap. Bijna alle electronica, de TV, maar ook de radio/pick-up combinatie waren kapot. Ook sloegen er stoppen door en ging het licht uit.
Het spannendste was echter het volgende: mijn moeder stond in de keuken af te wassen en zag dat er een bolbliksem uit de meterkast kwam. Deze heldere bol bewoog zich langzaam door de smalle gang richting te douchecel. Daarvan was de deur dicht, maar daar trok de bolbliksem zich niets van aan. Ik weet nog dat we de deur van de douchecel niet durven open te maken. De paniekerige waarschuwing "pas op, hij zit er misschien nog wel in" van mijn moeder hielp daarbij niet. Uiteindelijk bleek ie helemaal verdwenen te zijn (ik denk dat als een bolbliksem in aanraking komt met een geaarde kraan, hij heel snel ontlaadt).
Als ik het me goed herinner was er eind jaren zeventig ook een Nederlands bedrijf dat geprobeerd heeft om bolbliksems te reproduceren. Ze kochten daarvoor over de hele wereld onderzeebootaccus op. Het zat dacht ik ergens in een loods in de Flevopolder. Heb er daarna niet veel meer over gehoord. Weet iemand dat nog?
En een lava lamp, ja.quote:Op maandag 2 augustus 2021 08:05 schreef Aanstootgevendenaam het volgende:
Had niet iedereen in de zeventiger jaren een bolbliksem in huis?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |