abonnement Unibet Coolblue
pi_200058904
Johan Derksen is een stijlvolle man, waarschijnlijk de best geklede BN'er, en mogelijk een van de best geklede Nederlanders. In 2004 uitgeroepen tot "Slechts geklede man" door Esquire; en verguisd door gezapige kut BN'ers zonder enige esthetische gezindheid op Twitter. Ik zal direct met de deur in huis vallen: van het haar en de snor van Derksen ben ik absoluut geen fan, maar in dit topic zal ik proberen uit te leggen waarom Derksen een fantastische kleder is aan de hand van mijn favoriete outfits.

Ten eerst kort een bespreking van het beruchte Esquire-interview. In 2004 was Derksen 'slechtst geklede man van Nederland'. Uit dat interview:
quote:
We betrappen u nooit op een dasloze verschijning.
'Al die jonge tv-regisseurs zeggen altijd: doe die das af, dat staat vlotter. Maar ik doe niet mee aan de hype om zonder das en wijd open shirt op tv te gaan.'
Esquire verraadt zichzelf als een medium dat geobseddeerd is door de laatste trends. Derksen's prachtige stropdassen worden uitgekotst omdat ze niet hip zouden zijn.
quote:
Vooral uw buttondown-shirts lagen niet goed bij de jury.
'Inderdaad draag ik altijd button-down. Ook bij geklede kostuums. Het is tegen de etiquette. Maar ik zweer bij button-down. Mijn stropdassen blijven met zo'n shirt beter zitten.'
Het idee dat men geen button downs mag dragen met de wat minder geklede colberts die Derksen vaak draagt (gemaakt van ruwere stof) is bezopen. Nu verraadt Esquire zich door mode te bekijken door starre, snobistische regeltjes; ze gebruiken hun ogen niet. SAD!
quote:
Gefeliciteerd. Uw eerste reactie?
'Dit moet een jury zijn met weinig smaak.'
Sluit ik mij bij aan!

Dit is overigens volgens Esquire de best geklede man van 2019: Splinter Chabot.

:')___________

Blij dat dat tyfusblad opgedoekt is. Enfin, nu kunnen we naar de inhoud.

Derksen's stijl is sterk beīnvloed, of maakt deel uit van, wat in Amerika vaak ivy league genoemd wordt. Jongeren die naar de Ivy League universiteiten gingen, tot ongeveer de de jaren '60, kleedden zich op een bepaalde manier, als klasseteken; veel van deze universiteiten hadden ook officiële kledingsregels. Blazers, lichte chinos, en repp ties, stropdassen met dessin en opvallend, gestreept ontwerp, waren typisch. Deze laatste werden ook veel in Engeland gedragen, alhoewel de schoolkleding daar wat behoudender was.


John F. Kennedy in typische ivy league-kleding

Derksen heeft natuurlijk veel affiniteit met Amerika, en ik ga er vanuit dat hij deze manier van kleden daar ook heeft opgepikt. Het is dan ook een aparte verschijning om Derksen met 'zijn' stijl op de Nederlandse TV te zien; in Europa neigen "nette" mannen toch eerder naar een Italiaanse manier van kleden (zie bv. Jort Kelder); waar de silhouetten veel slanker zijn, en de modellen dunner. Dit in tegenstelling tot Derksen; zijn colberts hebben zelf nog een vorm, en zijn niet ontworpen om zo dicht mogelijk op het lichaam aan te sluiten. Laten we eens kijken:

We zien Derksen in donker tweed; wat bredere schouders, gestreept witzwart-overhemd en rood-groene repp tie. Kijk vooral naar de kleurcoördinatie tussen das en jas, en hoe dit mooi wordt opgebroken door het lichte hemd. Simpel, maar zeer smaakvol.

Blauwe blazer nu (mogelijk sučde), met opvallend blauwwit-streept overhemd en prachtige, ietwat brede das. Kijk hoe zijn colbert (donker), overgaat in zijn hemd (iets 'lichter', opener) en dan naar zijn das (die qua felheid tussen de twee inzit). Derksen is een man die overduidelijk bezig is met kleurcoördinatie, en naar verschillende aspecten kan kijken om zijn outfits op de beste manier samen te stellen. Ook mooi hoe verschillende kleuren blauw in alle kledingstukken terugkomen.

Waarschijnlijk mijn favoriet. Een behoudend, misschien ietwat saai pak, dat interessant wordt gemaakt met een mintgroen hemd (een kleur die je niet gauw ziet) en das met blauw en groen/geel-achtige details. De overgang van hemd naar jasje is een genot voor het oog, en de das (niet de allermooiste das naar mijn smaak) ziet er fantastisch uit in deze context.

Mooie basis met colbert en overhemd; een combinatie die interessanter is gemaakt door de strepen. Dit wordt kundig nog wat spannender gemaakt door de das, die, behalve blauw, een soort zalmroze in de strepen heeft zitten.

Speelse Derksen, met felle kleuren die je niet snel zult zien. Blauw tegen lichtrosé, met luide das die heel mooi inspeelt op de andere elementen in zijn outfit. Kijk hoe het blauw van de das lichter is dan dat van het colbert; kijk ook hoe roodachtige strepen te maken hebben met het roze hemd; kijk hoe alle elementen (niet alleen op deze foto) prachtig met elkaar verwoven zijn tot een pakkend, in het oog springend geheel.


Johan Derksen _O_ Ik vind dat je geweldige onzin uitkraamt, maar ik waardeer je stijl zeer, en ik zou je graag nog wat jaartjes op tv willen zien om te mogen genieten van je outfits. O+ Dank voor het lezen.

[ Bericht 0% gewijzigd door CharlesKinbote op 25-06-2021 18:17:20 ]
  vrijdag 25 juni 2021 @ 19:25:10 #2
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_200061132
Vind zijn roze puntschoenen ook mooi. Die paarse zou ik ook zo kopen.
soooo, da's mooi!
pi_200070658
Mijn favoriet zijn outfit 1 en 3. Vooral van nummer 3 vind ik de kleurencombinatie mooi. En het staat hem goed.
ROBODEMONS..................|:(
pi_200070808
Terecht topic ja.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_200251072



pi_200255766
Wie gaat er in godesnaam vrijwillig in pak lopen?
pi_200277208
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juli 2021 20:54 schreef Dunnevandale het volgende:
Wie gaat er in godesnaam vrijwillig in pak lopen?
Op een groot deel van de foto's draagt hij colberts, niet per se pakken. En wat is er verder mis met nette kleren dragen als je op tv komt?
pi_200277222
Ik kan me alleen niet voorstellen dat hij zelf die combinaties verzint. Dat doet vast z'n vrouw ofzo.
pi_201247290
  dinsdag 7 september 2021 @ 09:08:23 #10
241690 kibo
Semper Fidelis
pi_201248606
Derksen is qua kleding de tegenpool van z'n maatjes Gijp en Boskamp, die er toch wat pauper gekleed bijzitten.
Genee kan er mee door, maar is toch vaak wat tč casual.
pi_201248860
Gewoon,niks bijzonders. Iedere boomer met een beetje geld loopt er toch zo bij?

#hefdeophefop!
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_201249734
Ik vind Derksen ook altijd erg goed gekleerd. Niet mijn persoonlijke smaak, maar bij zijn stijlfiguur past het erg goed.

Netjes, soms bijna zelfs een beetje dandy-achtig.

Plus ik word ook erg moe van inderdaad allerlei gezapige Nederlanders die zelf nooit op een spannende uitspraak (of uberhaupt een mening) te betrappen zijn die dan in een superdry-t shirt en een G-star spijkerbroek er als veertig-plusser bijlopen als een 14 jarige en dan menen in een positie te zijn om Derksen te bekritiseren.
pi_201285133
Ik heb er nooit zo naar gekeken, maar je hebt best een punt eigenlijk.
- Souverän ist nicht, wer viel hat, sondern wenig braucht -
pi_202596971



Colbertjes zijn allemaal te groot, maar dat mag de pret niet drukken.
pi_202615017
Johan weet inderdaad als geen ander hoe hij zich moet kleden. Een echte topper naar mijn mening :)
pi_202651669
pi_203194136
pi_203194539
quote:
Doodskoppen?! :o
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_203205949
Misschien eerst maar eens dat vieze snorretje van hem wel eens afscheren. En haren wassen is ook geen slecht idee.
afspraak tandarts verzetten
pi_203918751
  Tettenkoning vrijdag 4 maart 2022 @ 13:07:04 #21
479333 Nine.
Nijntje of Nine
pi_203936284
quote:
Hij kijkt daar alsof hij een paar flinke hits from the bong heeft genomen :')
Op donderdag 3 oktober 2019 09:45 schreef bitterbal het volgende:
Nine is nu al een held _O_
pi_204406379
pi_204407873
:')
pi_204470493
  zondag 17 april 2022 @ 22:14:44 #25
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_204470541
Wat is er zo bijzonder aan zijn combinatie das, overhemd, colbert? Ik zie totaal geen samenhang, laat staan een uiting van goede smaak. Het zijn gewoon een das, overhemd en jasje in een willekeurige samenstelling.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')