abonnement Unibet Coolblue
pi_200038429
quote:
Consumentenbond eist 1,5 miljard euro schadevergoeding van TikTok
De Consumentenbond daagt TikTok voor de rechter. De organisatie wil een schadevergoeding van 1,5 miljard euro afdwingen voor het schenden van de privacy van meer dan een miljoen Nederlandse kinderen.


De Consumentenbond eist dat TikTok 1,5 miljard euro betaalt als schadevergoeding voor 'het onrechtmatig verzamelen en verhandelen' van de gegevens van kinderen. De Consumentenbond schat dat in Nederland 1,2 tot 1,6 miljoen minderjarigen de populaire socialemedia-app gebruiken. TikTok zou hen 'nauwlettend in de gaten houden', door informatie over hen te verzamelen op illegale wijze. "Het gaat dan onder meer om profielinformatie, video’s, foto’s, locatiegegevens en alles wat het kind doet op de app, zoals waar het kind naar kijkt, hoelang en wat het leuk vindt", schrijft de bond. "Ook stuurt het bedrijf gegevens naar het buitenland zonder dat duidelijk is of de gegevens daar veilig worden bewaard."

Volgens de bond geeft TikTok niet duidelijk genoeg aan welke gegevens het verzamelt. Ook zou het te veel gegevens verzamelen en zouden kinderen de app zonder toestemming van hun ouders gebruiken. De Consumentenbond zegt dat dat in strijd is met 'het fundamentele recht op privacy van kinderen', en met de Algemene Verordening Gegevensbescherming. "Ook schendt TikTok allerlei consumentenrechten, de Telecommunicatiewet en de Mediawet."
Het bedrag is hoog, maar kan me wel vinden in dat wat TikTok doet met gegevens niet transparant is.

Je kunt de actie steunen via de Consumentenbond: https://www.consumentenbond.nl/acties/claim-tiktok
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
  donderdag 24 juni 2021 @ 09:28:57 #2
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_200038490
Lachwekkend. Niet gesteund.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  Forum Admin donderdag 24 juni 2021 @ 09:40:13 #3
240730 crew  Opa.Bakkebaard
Heeft een huisje.
pi_200038584
En dan? Dan gaat die 1,5 miljard :') naar? De staatskas? Wat hebben de kinderen daar aan dan? Zorg dan dat je ze verplicht transparanter te zijn over wat voor gegevens ze opslaan en wat ze daarmee doen.
pi_200038833
quote:
7s.gif Op donderdag 24 juni 2021 09:40 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
En dan? Dan gaat die 1,5 miljard :') naar? De staatskas? Wat hebben de kinderen daar aan dan? Zorg dan dat je ze verplicht transparanter te zijn over wat voor gegevens ze opslaan en wat ze daarmee doen.
Dit geldt toch voor alle boetes rondom privacylekken? Mijn gegevens zijn bijv. uit de GGD database 'gelekt', hier heb ik nimmer een vergoeding voor ontvangen.
'Correct me if i'm wrong, for I'll be quite thankful for the lesson learned.' - Author unknown, 1987
  donderdag 24 juni 2021 @ 10:08:28 #5
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_200038875
Chinezen die schijt hebben aan de EU privacy wetgeving? Color me shocked!
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_200039056
quote:
7s.gif Op donderdag 24 juni 2021 09:40 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
En dan? Dan gaat die 1,5 miljard :') naar? De staatskas? Wat hebben de kinderen daar aan dan? Zorg dan dat je ze verplicht transparanter te zijn over wat voor gegevens ze opslaan en wat ze daarmee doen.
Zo'n boete is de enige manier om ervoor te zorgen dat grote techbedrijven zo'n geintje niet nog eens flikken. Netjes vragen, hun op hun verantwoordelijkheid wijzen of welke andere methode dan ook zal daar niet voor zorgen. Ze verdienen namelijk heel veel geld met dit soort methodes.

En met 1,5 miljard voor de staatskas kunnen ook leuke dingen gedaan worden waar ieder Nederlands kind profijt van heeft.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_200039522
Waar gaat dat geld heen, het is een private organisatie die de claim legt, dus het geld gaat dan naar de consumentenbond?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  donderdag 24 juni 2021 @ 10:59:04 #8
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_200039526
quote:
7s.gif Op donderdag 24 juni 2021 09:40 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
En dan? Dan gaat die 1,5 miljard :') naar? De staatskas? Wat hebben de kinderen daar aan dan? Zorg dan dat je ze verplicht transparanter te zijn over wat voor gegevens ze opslaan en wat ze daarmee doen.
Reed laatst 70 in een 30 zone. Bijna 6 kinderen dood gereden. Kreeg een dikke boete van de politie. Wat had dat nou voor zin dan? Geld ging rechtstreeks naar de staatskas. Daar hebben de kinderen die nog net aan de kant konden springen toch niks aan? Nog steeds kwaad dat ik die boete moet betalen :( :(
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
pi_200039707
quote:
9s.gif Op donderdag 24 juni 2021 10:59 schreef IkStampOpTacos het volgende:

[..]

Reed laatst 70 in een 30 zone. Bijna 6 kinderen dood gereden. Kreeg een dikke boete van de politie. Wat had dat nou voor zin dan? Geld ging rechtstreeks naar de staatskas. Daar hebben de kinderen die nog net aan de kant konden springen toch niks aan? Nog steeds kwaad dat ik die boete moet betalen :( :(
Dat is strafrecht, in op OP is het civiel recht.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  donderdag 24 juni 2021 @ 11:14:34 #10
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_200039745
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juni 2021 11:12 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Dat is strafrecht, in op OP is het civiel recht.
Het idee is hetzelfde, dat je mensen dwingt door middel van een eventuele boete om bepaald gedrag te vertonen.
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
pi_200039793
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juni 2021 11:14 schreef IkStampOpTacos het volgende:

[..]

Het idee is hetzelfde, dat je mensen dwingt door middel van een eventuele boete om bepaald gedrag te vertonen.
Nee dat is het niet. Civiel recht is gebaseerd op kostenloosstelling, strafrecht op gedragswijziging.

Als de cb wint gaat dit geld naar de cb, want het is een private onderneming.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  Moderator donderdag 24 juni 2021 @ 11:21:54 #12
54278 crew  Tijger_m
42
pi_200039898
quote:
7s.gif Op donderdag 24 juni 2021 09:40 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
En dan? Dan gaat die 1,5 miljard :') naar? De staatskas? Wat hebben de kinderen daar aan dan? Zorg dan dat je ze verplicht transparanter te zijn over wat voor gegevens ze opslaan en wat ze daarmee doen.
De staatskas? Hoezo dat dan? Dit is een civiele rechtszaak, het geld gaat dan naar de klager als de rechter de eis toewijst.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  donderdag 24 juni 2021 @ 11:36:23 #13
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_200040139
quote:
1s.gif Op donderdag 24 juni 2021 11:17 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Nee dat is het niet. Civiel recht is gebaseerd op kostenloosstelling, strafrecht op gedragswijziging.

Als de cb wint gaat dit geld naar de cb, want het is een private onderneming.
Waar het op gebaseerd is maakt voor mij in dit geval niet zoveel uit. Als het effect maar hetzelfde is. Als je denkt dat TikTok er op zit te wachten elke zoveel tijd 1,5 miljard af te tikken omdat ze hun praktijken niet veranderen, heb ik nieuws voor je.
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
pi_200040171
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juni 2021 11:36 schreef IkStampOpTacos het volgende:

[..]

Waar het op gebaseerd is maakt voor mij in dit geval niet zoveel uit. Als het effect maar hetzelfde is. Als je denkt dat TikTok er op zit te wachten elke zoveel tijd 1,5 miljard af te tikken omdat ze hun praktijken niet veranderen, heb ik nieuws voor je.
Toch is het een fundamenteel verschil tussen die 2. De ene is straf, de ander is schadeloosstelling van schade dat iemand geleden heeft.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  donderdag 24 juni 2021 @ 11:40:29 #15
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_200040186
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juni 2021 11:39 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Toch is het een fundamenteel verschil tussen die 2. De ene is straf, de ander is schadeloosstelling van schade dat iemand geleden heeft.
Klopt.
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
pi_201152834
Consumentenbond start rechtszaak tegen TikTok wegens privacyschending
De Nederlandse Consumentenbond en stichting Take Back Your Privacy dagen TikTok voor de rechter. De organisaties willen een schadevergoeding van 2 miljard euro wegens het schenden van privacy van kinderen.


Eind juni had de Consumentenbond samen met de stichting al een schadeclaim ingediend bij TikTok, maar gesprekken daarover liepen op niets uit. De organisaties dagvaarden TikTok en roepen ouders van Nederlandse kinderen op zich aan te melden voor een claimactie. Vooralsnog hebben 11.500 mensen zich aangemeld.

De organisaties eisen dat TikTok stopt met onrechtmatig handelen en wil dat het bedrijf alle illegaal verzamelde persoonsgegevens verwijdert. Ook eisen ze een schadevergoeding van 2 miljard euro. Die is gebaseerd op een bedrag van 1500 tot 1000 euro voor kinderen tussen de 13 en 17 jaar. Volgens stichting TBYP zijn er 1,5 miljoen kinderen getroffen. Daarnaast willen de organisaties dat TikTok de winst die het bedrijf maakte 'over de rug van Nederlandse kinderen' aan hen betaalt als verdere schadevergoeding.
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_201153279
quote:
10s.gif Op donderdag 24 juni 2021 09:28 schreef Dven het volgende:
Lachwekkend. Niet gesteund.
Chinese bedrijven en de overheid persen westerse bedrijven aan de lopende band af en TikTok is ook nog eens zelf een kutbedrijf. Wat mij betreft is de claim te laag.

Gisteren was er nog zo'n Chinese diefstal: https://www.extremetech.c(...)-independent-company
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')