abonnement Unibet Coolblue
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 22 juni 2021 @ 18:43:41 #1
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_200012609
quote:
Twee van de grootste mediabedrijven in Nederland gaan samen verder. RTL Nederland en Talpa Network vormen een joint venture, maakten de bedrijven zojuist nabeurs bekend. De toezichthouder moet de deal nog wel goedkeuren.

Welke bedragen hiermee gemoeid zijn, is niet bekendgemaakt. Wel dat de verhouding niet fifty-fifty wordt: in het nieuw te vormen bedrijf krijgt RTL Nederland 70 procent van de aandelen, Talpa 30 procent.

Het nieuwe concern komt onder leiding te staan van RTL-topman Sven Sauvé. John de Mol blijft aandeelhouder en producent van nieuwe formats. Alle zenders blijven voorlopig naast elkaar bestaan. De bekende merknamen als RTL 4, SBS en LINDA verdwijnen niet.

Videoland sterker maken
De samenwerking heeft een strategische reden, zegt Sven Sauvé. "We willen Videoland sterker maken. De concurrentie op het gebied van streamingdiensten neemt toe, zo komen ook Fireplay en HBO naar Nederland, en we vermoeden dat er nog wel meer partijen klaarstaan."

"Door samen te werken met Talpa Network kunnen we investeren in Nederlandse content, en ons zo onderscheiden", zegt Sauvé. Het levert bovendien synergievoordelen op. "Meer geld om te investeren, en John de Mol met zijn prachtige nieuwe creatieve ideeën."

Ook voor de adverteerder is het goed nieuws, zegt Sauvé. "Die bieden we een rijk portfolio met tv, digitaal, radio en print. Echt een groot en mooi merkenpalet. Met deze samenwerking hebben we er vertrouwen in dat we ook op de lange termijn een serieuze speler blijven op de Nederlandse markt."

Goedkeuring afwachten
Bij RTL Nederland werken zo’n 800 mensen. Het bedrijf draaide in 2020 een omzet van 476 miljoen euro. Bij Talpa werken nog eens 1200 mensen; daar gingen zo’n 300 banen verloren door een grote reorganisatie vorig jaar. Beide bedrijven bieden ook nog eens werk aan tientallen freelancers.

Tot Brussel en daarna de Autoriteit Consument en Markt de deal goedkeuren, mogen de bedrijven nog niet aan de slag. Onbekend is nog of er in het personeelsbestand wordt gesneden en welke naam het bedrijf zal dragen.

Overnamegeruchten
RTL Group, waar RTL Nederland onder valt, is al langer op consolidatiepad. Geruchten gingen dat het Belgische DPG Media (van onder andere het AD en Trouw) en telecombedrijf VodafoneZiggo de voornaamste kandidaten waren om de Nederlandse tak over te nemen.

Wie neemt wat mee?
RTL Nederland tv: RTL 4, RTL 5, RTL 7, RTL Z online: Buienradar, RTL Nieuws streaming: Videoland

Talpa Network tv: SBS6, Veronica, Net5 radio: 538, Sky Radio, Veronica, Radio 10

Ook een samengaan van Talpa Network en RTL Nederland is al jaren onderwerp van gesprek, maar leek nooit serieuze vormen aan te nemen. Begin 2019 kaapten de bedrijven over en weer presentatoren van elkaar weg. Onder andere Linda de Mol en nieuwspresentator Merel Westrik vertrokken naar Talpa.

In De Wereld Draait Door zei oprichter John de Mol daarover dat hij best had willen samenwerken met RTL, maar dat hij het delen van programma's en presentatoren van RTL niet zag zitten. "Dus rest mij niets anders dan een harde concurrentiestrijd aangaan."

'Niets uitgesloten'
Tijdens de start van het nieuwe tv-seizoen, september vorig jaar, stelde RTL-topman Sven Sauvé nog dat een scenario waarin Talpa en RTL zouden fuseren 'absoluut niet speelt'. Directeur radio en televisie bij Talpa, Paul Römer, was tegenover het Dagblad van het Noorden iets voorzichtiger in zijn bewoordingen: "We sluiten niks uit."

De grote vraag is nu of de Europese en Nederlandse toezichthouders toestemming geven voor de samenwerking. Belangrijkste daarbij is de vraag of er voldoende concurrentie overblijft, bijvoorbeeld op de advertentiemarkt.

Twee grote spelers
Het gecombineerde marktaandeel van de tv-zenders van RTL Nederland en Talpa Network zou rond de 40 procent komen te liggen. Daarmee zou het bedrijf de NPO van de troon stoten: dat marktaandeel lag vorig jaar rond de 35,5 procent. Het zou ook betekenen dat er nog maar twee grote spelers overblijven in tv-land.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)hn-de-mol-sven-sauve

DPG pist dus naast de pot. Tien jaar geleden werd al geroepen RTL en SBS ooit samen verder zouden gaan. Nu is het dus werkelijkheid...
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_200012912
De gezwellen woekeren maar door
  User die overal opduikt 2022 dinsdag 22 juni 2021 @ 19:18:31 #3
186611 Haags
pi_200013083
Kijk er toch nooit naar. Ze doen maar.
Zonder wrijving geen glans
  Hardste schreeuwer 2022 dinsdag 22 juni 2021 @ 19:26:27 #4
335263 freaky40
pi_200013218
Dat valt nog maar te bezien. De autoriteiten zullen daar eerst hun goedkeuring aan moeten geven want er ontstaat wel een te machtig media bolwerk op deze manier. Die goedkeuring wel of niet zal enkele maanden op zich laten wachten dus voorlopig is het nog niet zo ver, als het al gaat gebeuren…
Allemaal cabaretteketet!
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 22 juni 2021 @ 19:35:06 #5
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_200013388
De vraag is wel wat er nu nog onder de markt wordt verstaan. Vroeger het overzichtelijk... Alleen lineaire TV en wellicht Radio. Nu heb je van een krant t/m Netflix in één mediagroep. Zie DPG.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  Hardste schreeuwer 2022 dinsdag 22 juni 2021 @ 21:48:35 #6
335263 freaky40
pi_200016010
Kan nog wel een halfjaar zo niet langer nog duren voordat er toestemming, ja of nee.
Allemaal cabaretteketet!
pi_200016047
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juni 2021 19:35 schreef borisz het volgende:
De vraag is wel wat er nu nog onder de markt wordt verstaan. Vroeger het overzichtelijk... Alleen lineaire TV en wellicht Radio. Nu heb je van een krant t/m Netflix in één mediagroep. Zie DPG.
Ja absoluut geen goede beweging, een zeer kleine erg rijke club die zo'n extreem groot deel van de beeldvorming neerzet.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_200021031
Er zullen wel een paar zenders worden gesloopt:

RTL:
RTL 4
RTL 5
RTL 7
RTL 8
RTL Z
RTL Crime
RTL Lounge
RTL Telekids

Talpa:
Net 5
SBS 6
Veronica
SBS 9

Dat zijn 12 (!) zenders. Dat kan dan gemakkelijk worden gehalveerd en gethematiseerd (familie en entertainment, sport, series, reality en nieuws). Dat bied ook weer ruimte voor Disney (oa. FOX, ESPN, National Geographic) en Discovery (oa. Eurosport, TLC)

Wat sport betreft... Champions League, Europa League en Conference League zijn nu wel allemaal in dezelfde handen. Na volgend jaar komen de Eredivisie rechten geloof ik weer vrij. Dan kun je daar best een mooi open sportkanaal mee vullen.

Videoland werd de afgelopen tijd al stiekem met wat content vanuit Talpa gevuld. Dus die lijn zal de komende tijd nog wel verder worden gevolgd. Beter ook. Want wat er verder op Videoland staat is niet heel veel soeps. Dat terwijl de streaming platformen de grond uit worden getrapt met oa. HBO en Viaplay.

Ik ben overigens dan ook wel benieuwd wat dit gaat betekenen voor toekomstige samenwerkingen met de Belgische televisie. RTL heeft nog wel wat samenwerkingen met GoPlay (Play4,5,6,7). Mooiste zou zijn als het een wisselwerking zou kunnen betekenen... DPG Media (oa. VTM, Q music) wilde zich al nestellen in de Nederlandse tv-wereld gezien de interesse in RTL.

Er gaat de komende 2-3 jaar een hoop veranderen op tv, gok ik zomaar.
  woensdag 23 juni 2021 @ 10:23:22 #9
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_200021218
John de Mols zoveelste mislukte avontuur in de tv-wereld. Programma's maken, dat is waar Talpa goed in is, zenders opzetten niet echt.
Er waren toch al teveel tv-zenders, maar dat straks alles uit dezelfde koker komt - dus op élke zender dezelfde club BN'ers - gaat veel mensen wel wegjagen denk ik.
pi_200021287
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 10:23 schreef VoMy het volgende:
John de Mols zoveelste mislukte avontuur in de tv-wereld. Programma's maken, dat is waar Talpa goed in is, zenders opzetten niet echt.
Er waren toch al teveel tv-zenders, maar dat straks alles uit dezelfde koker komt - dus op élke zender dezelfde club BN'ers - gaat veel mensen wel wegjagen denk ik.
Dat was nu al het geval natuurlijk
pi_200023946
Overigens mee eens... De F1 hadden ze ook moeten binnenhalen. Dat is wel een flinke misser geweest. Dan had je hét open sportkanaal gehad
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 woensdag 23 juni 2021 @ 13:32:21 #12
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_200023983
Ik vind dit eigenlijk een slechte ontwikkeling. Er zal een verschraling plaats vinden bij de commerciële.
Alleen maar commercieel tegen de publieke omroepen. Ik weet wel wie het onderspit definitief zal delven...
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  Moderator woensdag 23 juni 2021 @ 14:52:29 #13
249559 crew  Lavenderr
pi_200025200
Ben benieuwd waar de klappen gaan vallen. Er zullen toch wel een paar lui op moeten stappen denk ik. Of zie ik dat helemaal verkeerd?
pi_200028701
quote:
11s.gif Op woensdag 23 juni 2021 10:08 schreef Benny het volgende:
Er zullen wel een paar zenders worden gesloopt:

RTL:
RTL 4
RTL 5
RTL 7
RTL 8
RTL Z
RTL Crime
RTL Lounge
RTL Telekids

Talpa:
Net 5
SBS 6
Veronica
SBS 9

Dat zijn 12 (!) zenders. Dat kan dan gemakkelijk worden gehalveerd en gethematiseerd (familie en entertainment, sport, series, reality en nieuws). Dat bied ook weer ruimte voor Disney (oa. FOX, ESPN, National Geographic) en Discovery (oa. Eurosport, TLC)

Wat sport betreft... Champions League, Europa League en Conference League zijn nu wel allemaal in dezelfde handen. Na volgend jaar komen de Eredivisie rechten geloof ik weer vrij. Dan kun je daar best een mooi open sportkanaal mee vullen.

Videoland werd de afgelopen tijd al stiekem met wat content vanuit Talpa gevuld. Dus die lijn zal de komende tijd nog wel verder worden gevolgd. Beter ook. Want wat er verder op Videoland staat is niet heel veel soeps. Dat terwijl de streaming platformen de grond uit worden getrapt met oa. HBO en Viaplay.

Ik ben overigens dan ook wel benieuwd wat dit gaat betekenen voor toekomstige samenwerkingen met de Belgische televisie. RTL heeft nog wel wat samenwerkingen met GoPlay (Play4,5,6,7). Mooiste zou zijn als het een wisselwerking zou kunnen betekenen... DPG Media (oa. VTM, Q music) wilde zich al nestellen in de Nederlandse tv-wereld gezien de interesse in RTL.

Er gaat de komende 2-3 jaar een hoop veranderen op tv, gok ik zomaar.
Je zou verwachten dat op den duur RTL 4 of SBS 6 verdwijnt, maar volgens mij is er prima ruimte voor meerdere amusementskanalen naast elkaar. Het voordeel is dat ze misschien zelfs minder troep programmeren om maar rond te komen, maar dat er met minder concurrentie wat relaxter gedaan kan worden omgesprongen met shows die niet gelijk de pannen van het dak scoren. In België heb je ook een aantal commerciële zenders die allemaal onder dezelfde paraplu vallen, maar die zijn wel allemaal redelijk succesvol volgens mij.

RTL 7/Veronica botst natuurlijk wel, daar is Veronica het sterke merk denk ik. Ook icm de radiozender. RTL Z/Crime/Lounge/SBS 9 waren natuurlijk al themazenders, dat zal niet snel veranderen volgens mij.

Mijn plan; hang het campingimago van SBS definitief aan de wilgen en maak daar iets van zoals (het oude) Nederland 3. Jonge en frisse uitstraling. Talkshowtje zoals dwdd/vooravond, misschien GTST er naartoe verhuizen. RTL 4 kan nog groeien met hulp-tv en amusement.

Blijft over RTL 5; de inhoud daarvan kan prima worden verdeeld over 4/6/7. Wellicht dat Veronica dan verhuist naar het 5e net, om de sterke positie te behouden.

quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 14:52 schreef Lavenderr het volgende:
Ben benieuwd waar de klappen gaan vallen. Er zullen toch wel een paar lui op moeten stappen denk ik. Of zie ik dat helemaal verkeerd?
Jup. Veel overlappende shows zoals Bouelvard/Shownieuws en al die hulpshows zullen wel verdwijnen of geblend worden. Ligt eraan in hoeverre iedereen met formatrechten gaat zwaaien denk ik.

Al met al vind ik dit wel een gezonde move. Sinds SBS sterk in het vaarwater van RTL 4 is gaan zitten is dat nooit echt wat geworden. Beter samen gaan en met beter aanbod komen omdat concurreren minder van belang is. En Videoland versterken tot misschien wel internationale proporties met de input van John erbij.
't Echte en 't ware!
  woensdag 23 juni 2021 @ 18:38:00 #15
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_200028821
Wat zouden ze met Hart van Nederland gaan doen?
pi_200038453
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 18:38 schreef Eightyone het volgende:
Wat zouden ze met Hart van Nederland gaan doen?
Dat mocht wat John de Mol betrof al op de slachtbank. Zeker in zijn knullige huidige/voorhene vorm.

Daarin zie ik een combinatie van Editie NL + 112 Vandaag. Editie NL oogt wat dat betreft toch wat professioneler. Gewoon een lekker lokaal / Hollands nieuwsprogramma.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')