abonnement Unibet Coolblue
  maandag 21 juni 2021 @ 12:41:52 #1
302030 Amoeba
Floydiaan.
pi_199988564
Hi,

Afgelopen week ben ik bezig geweest met het aanschaffen van een oldtimer (Jaguar XJ6, bj 1975) en ik ben op zoek naar iemand met een (recente) vergelijkbare ervaring. Situatie is als volgt:

• Auto is origineel Nederlands met een slapend kenteken, waarschijnlijk al vele jaren inactief. De blauwe platen + originele papieren zijn wél aanwezig.
• Chassisnummer komt overeen met deze papieren.
• Het typenummer op kenteken (JAGUAR XJ6 3.4 AUT) verraadt dat de auto origineel met het XK6 3.4L blok kwam. Er ligt nu een XK6 4.2L blok in op LPG.

Op de website van de RDW (zie: https://www.rdw.nl/partic(...)ies-aan-een-voertuig ) lees ik het volgende:

quote:
"Bij restauratie van een historisch voertuig staat de originaliteit van het gerestaureerde voertuig voorop. Kan een van de hoofdonderdelen niet meer worden hersteld en gebruikt u hoofdonderdelen van soortgelijke voertuigen, dan is het mogelijk om de oorspronkelijke identiteit (en kenteken) van uw voertuig te behouden. Voorwaarde is wel dat het samengestelde voertuig tenminste bestaat uit:
- ...
- een aandrijflijn, bestaande uit de motor, versnellingsbak en assen van hetzelfde model en type als van het oorspronkelijke voertuig en;
Met andere woorden, mijn vrees is dat ik vast zit in aan een individuele keuring. Ik heb dus de RDW gebeld en mij werd verteld dat ik de historie van het 'nieuwe' motorblok moet overleggen (in essentie aantonen dat dit motorblok niet gestolen is) en dat ze dit onderzoek niet zelf doen. Over deze wissel is verder niets bekend dus dat gaat mij nooit lukken.

Heeft iemand hier ervaringen mee? In hoeverre moet een auto 'origineel' zijn om een slapend kenteken te kunnen heractiveren?

[ Bericht 2% gewijzigd door Amoeba op 21-06-2021 12:47:51 ]
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
pi_199989505
Staat het nieuwe blok niet al op het kenteken?
En met slapend kenteken als zijnde export, gemeld als demontage of gewoon elk jaar geschorst?
Hoeveel CC staat er op het kenteken vermeld?
En staat de LPG op het kenteken vermeld?

Je hoeft namelijk voor een schorsing op te heffen niet naar de RDW. Gewoon opnieuw APK, en bij APK kijken ze niet of het blok orgineel is of op kenteken staat. (Verzekering technisch is het weer een ander verhaal.)

Helaas is de registratie bij oldtimers bij de RDW een drama. Ik heb hier ook een auto uit 76 met een diesel terwijl deze oorspronkelijk als benzine geleverd is. Op het kenteken staat ook Diesel, maar verder helemaal niets, niet het aantal CC of cilinders enz. Ik zou er nu zomaar een andere diesel in kunnen hangen en papier technisch klopt het dan nog steeds.

[ Bericht 2% gewijzigd door boegschroef op 21-06-2021 14:04:02 ]
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
  maandag 21 juni 2021 @ 18:48:25 #3
302030 Amoeba
Floydiaan.
pi_199994658
quote:
0s.gif Op maandag 21 juni 2021 13:50 schreef boegschroef het volgende:
Staat het nieuwe blok niet al op het kenteken?
En met slapend kenteken als zijnde export, gemeld als demontage of gewoon elk jaar geschorst?
Hoeveel CC staat er op het kenteken vermeld?
En staat de LPG op het kenteken vermeld?

Je hoeft namelijk voor een schorsing op te heffen niet naar de RDW. Gewoon opnieuw APK, en bij APK kijken ze niet of het blok orgineel is of op kenteken staat. (Verzekering technisch is het weer een ander verhaal.)

Helaas is de registratie bij oldtimers bij de RDW een drama. Ik heb hier ook een auto uit 76 met een diesel terwijl deze oorspronkelijk als benzine geleverd is. Op het kenteken staat ook Diesel, maar verder helemaal niets, niet het aantal CC of cilinders enz. Ik zou er nu zomaar een andere diesel in kunnen hangen en papier technisch klopt het dan nog steeds.
Ik heb hier een kopie van het kentekenbewijs beschikbaar gemaakt:

https://imgur.com/a/XGpfUvr

Met slapend kenteken bedoel ik dat de auto geen actieve registratie heeft. Het kenteken staat dus ook niet in de database. Waarschijnlijk is de auto gewoon uitgeschreven ivm een geplande restauratie.

Wat je zegt is overigens waar. De cilinderinhoud staat niet op kenteken maar het typenummer impliceert welke motor origineel is, neem ik aan. Zo te zien staat LPG (G) er wél op.

Is dat goed nieuws?
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
pi_200004618
Het type nummer zegt niets over eventueel hergekeurde blok. Met andere woorden, als je er een andere motor (met andere inhoud) in legt dan veranderd de rdw het type nummer niet.

Het is een lasig verhaal en kan een flink risico zijn. De RDW kan eisen dat je moet bewijzen dat het blok rechtmatig verkregen is. Zoals je zegt kan je dit niet en dat kan er voor zorgen dat je dus geen kenteken meer krijgt.
Je kan de gok nemen dat ze het niet controleren, maar dat is een aardige gok, daarnaast zou je dan in de toekomst in de problemen kunnen komen met verzekering als blijkt dat er meer vermogen in de auto zit dan gekeurd. Maar dit komt nauwelijks voor.

Een andere route is via het buitenland, maar dat is ook geen makkelijke. Het is vaak makkelijker zo'n auto in duitsland in te schrijven, daar doen ze deze controlle niet. Dan heb je duitse papieren dat de auto deze motor heeft en dat wordt in Nederland wel weer gewoon geaccepteerd.

Andere opties zijn: ander blok aanschaffen en erin hangen.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
  dinsdag 22 juni 2021 @ 12:23:10 #5
302030 Amoeba
Floydiaan.
pi_200006920
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juni 2021 08:59 schreef boegschroef het volgende:
Het type nummer zegt niets over eventueel hergekeurde blok. Met andere woorden, als je er een andere motor (met andere inhoud) in legt dan veranderd de rdw het type nummer niet.

Het is een lasig verhaal en kan een flink risico zijn. De RDW kan eisen dat je moet bewijzen dat het blok rechtmatig verkregen is. Zoals je zegt kan je dit niet en dat kan er voor zorgen dat je dus geen kenteken meer krijgt.
Je kan de gok nemen dat ze het niet controleren, maar dat is een aardige gok, daarnaast zou je dan in de toekomst in de problemen kunnen komen met verzekering als blijkt dat er meer vermogen in de auto zit dan gekeurd. Maar dit komt nauwelijks voor.

Een andere route is via het buitenland, maar dat is ook geen makkelijke. Het is vaak makkelijker zo'n auto in duitsland in te schrijven, daar doen ze deze controlle niet. Dan heb je duitse papieren dat de auto deze motor heeft en dat wordt in Nederland wel weer gewoon geaccepteerd.

Andere opties zijn: ander blok aanschaffen en erin hangen.
Klopt, al deze opties heb ik zelf ook overwogen. Donorauto is eigenlijk geen optie, één Jaguar stallen kan wel, maar twee hebben we geen ruimte voor. :'( De andere optie is denk ik het beste als het via de RDW niet lukt.

Ik heb wel goed nieuws w.b. het motorblok. Ik heb de laatste kentekenhouder te pakken gekregen (gelukkig leeft de beste man nog) en hij heeft in '79 zélf die blokwissel uit laten voeren. Gelukkig ook een liefhebber en hij wilde ons absoluut helpen met het uitzoeken van de historie.

Nog een ander aandachtspuntje is de kleur. De laatst bekende kleur (op kenteken) is 'blauw' en vandaag de dag is die toch echt groen (British racing green). Is dat een groot probleem?

[ Bericht 0% gewijzigd door Amoeba op 22-06-2021 12:36:12 ]
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
pi_200007115
Kleur maakt niet uit, dat passen ze aan bij herinschrijven.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
  dinsdag 22 juni 2021 @ 12:45:05 #7
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_200007197
Bel het RDW met je verhaal, vaak denken ze wel mee.
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_200007239
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juni 2021 12:45 schreef monsterd. het volgende:
Bel het RDW met je verhaal, vaak denken ze wel mee.
RDW is net als de belastingdienst, 3 keer bellen met dezelfde vraag 3 verschillende antwoorden.
Het zijn ook maar mensen en de regels zijn lastig, maar het echte werk begint pas als je met de auto in het keur station staat.

Heb er al aardig wat dingen meegemaakt waar je niet blij van wordt.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
  dinsdag 22 juni 2021 @ 16:13:11 #9
302030 Amoeba
Floydiaan.
pi_200010301
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juni 2021 12:38 schreef boegschroef het volgende:
Kleur maakt niet uit, dat passen ze aan bij herinschrijven.
OK!

quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juni 2021 12:45 schreef monsterd. het volgende:
Bel het RDW met je verhaal, vaak denken ze wel mee.
Wat boegschroef zegt ;)

quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juni 2021 12:49 schreef boegschroef het volgende:

[..]

RDW is net als de belastingdienst, 3 keer bellen met dezelfde vraag 3 verschillende antwoorden.
Het zijn ook maar mensen en de regels zijn lastig, maar het echte werk begint pas als je met de auto in het keur station staat.

Heb er al aardig wat dingen meegemaakt waar je niet blij van wordt.
Zal inderdaad maar net uitmaken wie er tegenover je staat. Kun je misschien op dat laatste iets uitbreiden? Ongetwijfeld gaan er nog dingen komen waar we tegenaan gaan lopen en wellicht zijn je ervaringen nuttig voor mij.
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
pi_200010748
Voor oldtimers moet je altijd hopen dat je een oudere medewerker krijgt, de jongere medewerkers hebben 9 van de 10 keer geen kennis van de oude regels. Ook geven ze 9 van de 10 keer niets om oldtimers en helpen ze simpelweg niet mee.

Mijn laatste ervaring was met de mustang die ik gerestaureerd had, helemaal hersteld nieuwe vloeren enz. Keurmeester was een aardige wat oudere man, meteen complimenten over de auto, onder het laswerk bekeken, hij had wat vragen want de nieuwe vloer zat op de originele plaatsen gelast, precies zoals dat 55 jaar uit de fabriek kwam. Hij vroeg of ik dat kon bewijzen en gelukkig had ik foto's van de oude vloer en foto's dat de nieuwe vloer er exact zo terug ingegaan is. Keurmeester was tevreden. Helaas moest hij de auto alsnog afkeuren omdat ik de remmen niet goed had afgesteld (alles nieuw, achter was er teveel verschil, eigen schuld...) Auto mee naar huis, even naar de lokale APK garage, samen afgesteld en een week later terug naar de RDW.
Kreeg ik een jonge keurmeester, op de afkeur stond alleen dat de remmen teveel afwijking hadden (voor de herkeuring) hij wilde de auto toch van onder bekijken. En je raad het al, afgekeurd op het laswerk, een nieuwe vloer moet om de 3 cm gelast zijn (origineel is 6 tot 8 cm) vehaal uitgelegd foto's erbij gehaald maar daar wilde hij niets van weten, hij was keurmeester en hij keurt hem af. Natuurlijk ging ik niet akkoord, maar de vorige keurmeester was er die dag niet, stationchef erbij hoop gedoe einde van het verhaal ik mocht met een opnieuw afgekeurde auto naar huis. Vervolgens de volgende dag teruggegaan omdat de 1e keurmeester er dan weer zou zijn, die man aangesproken en die zei meteen: 'Ik regel het wel' 2 dagen later had ik het kenteken in de bus.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
  dinsdag 22 juni 2021 @ 18:06:47 #11
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_200012142
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juni 2021 12:49 schreef boegschroef het volgende:

[..]

RDW is net als de belastingdienst, 3 keer bellen met dezelfde vraag 3 verschillende antwoorden.
Het zijn ook maar mensen en de regels zijn lastig, maar het echte werk begint pas als je met de auto in het keur station staat.

Heb er al aardig wat dingen meegemaakt waar je niet blij van wordt.
Dan benut je dat in je voordeel ;). Ik heb dit ook wel ervaren maar vervolgens alleen maar een positieve ervaring gehad bij de keuring.
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
  dinsdag 22 juni 2021 @ 23:51:01 #12
302030 Amoeba
Floydiaan.
pi_200018451
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juni 2021 16:40 schreef boegschroef het volgende:
Voor oldtimers moet je altijd hopen dat je een oudere medewerker krijgt, de jongere medewerkers hebben 9 van de 10 keer geen kennis van de oude regels. Ook geven ze 9 van de 10 keer niets om oldtimers en helpen ze simpelweg niet mee.

Mijn laatste ervaring was met de mustang die ik gerestaureerd had, helemaal hersteld nieuwe vloeren enz. Keurmeester was een aardige wat oudere man, meteen complimenten over de auto, onder het laswerk bekeken, hij had wat vragen want de nieuwe vloer zat op de originele plaatsen gelast, precies zoals dat 55 jaar uit de fabriek kwam. Hij vroeg of ik dat kon bewijzen en gelukkig had ik foto's van de oude vloer en foto's dat de nieuwe vloer er exact zo terug ingegaan is. Keurmeester was tevreden. Helaas moest hij de auto alsnog afkeuren omdat ik de remmen niet goed had afgesteld (alles nieuw, achter was er teveel verschil, eigen schuld...) Auto mee naar huis, even naar de lokale APK garage, samen afgesteld en een week later terug naar de RDW.
Kreeg ik een jonge keurmeester, op de afkeur stond alleen dat de remmen teveel afwijking hadden (voor de herkeuring) hij wilde de auto toch van onder bekijken. En je raad het al, afgekeurd op het laswerk, een nieuwe vloer moet om de 3 cm gelast zijn (origineel is 6 tot 8 cm) vehaal uitgelegd foto's erbij gehaald maar daar wilde hij niets van weten, hij was keurmeester en hij keurt hem af. Natuurlijk ging ik niet akkoord, maar de vorige keurmeester was er die dag niet, stationchef erbij hoop gedoe einde van het verhaal ik mocht met een opnieuw afgekeurde auto naar huis. Vervolgens de volgende dag teruggegaan omdat de 1e keurmeester er dan weer zou zijn, die man aangesproken en die zei meteen: 'Ik regel het wel' 2 dagen later had ik het kenteken in de bus.
Ah okay, dat is wel een goede tip, zelf de persoon uitzoeken die voor je staat. Laatst hetzelfde meegemaakt met mijn W201 (1984) trouwens. Twee jaar terug ook laswerk aan de dorpels gedaan en toen allemaal zonder problemen goedgekeurd. Kom ik in maart dit jaar bij de keuring, jong gastje deze keer en hij keurt hem (onder andere) daarop af. Juist.
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
  woensdag 23 juni 2021 @ 14:40:28 #13
38243 NoComment
Cruisin' in the pow...
pi_200025052
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juni 2021 12:23 schreef Amoeba het volgende:

[..]

Klopt, al deze opties heb ik zelf ook overwogen. Donorauto is eigenlijk geen optie, één Jaguar stallen kan wel, maar twee hebben we geen ruimte voor. :'( De andere optie is denk ik het beste als het via de RDW niet lukt.

Ik heb wel goed nieuws w.b. het motorblok. Ik heb de laatste kentekenhouder te pakken gekregen (gelukkig leeft de beste man nog) en hij heeft in '79 zélf die blokwissel uit laten voeren. Gelukkig ook een liefhebber en hij wilde ons absoluut helpen met het uitzoeken van de historie.

Nog een ander aandachtspuntje is de kleur. De laatst bekende kleur (op kenteken) is 'blauw' en vandaag de dag is die toch echt groen (British racing green). Is dat een groot probleem?
Als de beste man de motorwissel heeft laten uitvoeren en heeft laten keuren (neem ik even aan van wel) dan zal de 'nieuwe' motor dus al op het slapende kenteken moeten staan. Dan is het een kwestie van bij de RDW langs gaan om het kenteken terug te krijgen, enige waar de auto dan aan moet voldoen is de APK eisen bij wijze van spreken.

Ik heb zelf een tijd geleden ook een auto zo terug op kenteken gekregen, die had jarenlang als circuitauto dienst gedaan en die was op papier 'gesloopt'. Enige wat ik nodig had was een aankoopbewijs van de auto, en natuurlijk een auto die goed genoeg was om de APK door te komen.

Klop wel dat je nooit goede antwoorden krijgt als je de RDW belt overigens, telkens is het iets anders of ze weten het niet. En als je mailt draaien ze er omheen en antwoorden ze niet, want ze willen natuurlijk weer nergens aan vast zitten..

Oja, en kleur (of in mijn geval aantal zitplaatsen) nemen ze gewoon meteen mee. Bij mij is geloof ik zelfs de spoorbreedte aangepast op kenteken :P
Life's like music, get the rhythm..
  woensdag 23 juni 2021 @ 23:34:08 #14
302030 Amoeba
Floydiaan.
pi_200036427
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 14:40 schreef NoComment het volgende:

[..]

Als de beste man de motorwissel heeft laten uitvoeren en heeft laten keuren (neem ik even aan van wel) dan zal de 'nieuwe' motor dus al op het slapende kenteken moeten staan. Dan is het een kwestie van bij de RDW langs gaan om het kenteken terug te krijgen, enige waar de auto dan aan moet voldoen is de APK eisen bij wijze van spreken.

Ja, éérst is de motor gewisseld en daarna is er gas ingelegd. Uit het kenteken kan ik verder niet opmaken welk blok (geen cilinderinhoud bekend) er in zou moeten liggen. Wellicht dat het RDW meer info in hun 'slapend bestand' heeft, zoals een motorcode?
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
  donderdag 24 juni 2021 @ 08:47:42 #15
38243 NoComment
Cruisin' in the pow...
pi_200038030
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 23:34 schreef Amoeba het volgende:

[..]

Ja, éérst is de motor gewisseld en daarna is er gas ingelegd. Uit het kenteken kan ik verder niet opmaken welk blok (geen cilinderinhoud bekend) er in zou moeten liggen. Wellicht dat het RDW meer info in hun 'slapend bestand' heeft, zoals een motorcode?
Nou ja, sowieso aantal cilinders.. Neem aan dat die 4.2 een 8-cilinder is ipv een 6-cilinder?

Edit: nevermind, beide 6-cilinders.. Je zou nog de gok kunnen nemen er geen woord over te reppen, grote kans dat ze niet eens zien dat het een 4.2 is. Tenzij het er in koeienletters op staat natuurlijk :P
Life's like music, get the rhythm..
  vrijdag 25 juni 2021 @ 00:38:47 #16
302030 Amoeba
Floydiaan.
pi_200051321
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juni 2021 08:47 schreef NoComment het volgende:

[..]

Nou ja, sowieso aantal cilinders.. Neem aan dat die 4.2 een 8-cilinder is ipv een 6-cilinder?

Edit: nevermind, beide 6-cilinders.. Je zou nog de gok kunnen nemen er geen woord over te reppen, grote kans dat ze niet eens zien dat het een 4.2 is. Tenzij het er in koeienletters op staat natuurlijk :P
Iemand met kennis van dit type auto's zal opmerken dat dit een 4.2 is, ja. _O-
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
pi_200052144
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 juni 2021 00:38 schreef Amoeba het volgende:

[..]

Iemand met kennis van dit type auto's zal opmerken dat dit een 4.2 is, ja. _O-
Ik verwacht niet zoveel kennis bij de RDW. Zeker niet als het om een blok gaat uit hetzelfde tijdperk en er geen 'zelf gemaakte motorsteunen' onder zitten.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
  woensdag 21 juli 2021 @ 20:45:30 #18
53151 T42
Pinball Wizard
pi_200476853
zoek een sloper met zelfde blok en geef dat nr door of laat een sloop een rekening maken voor de motor
  woensdag 11 augustus 2021 @ 12:57:57 #19
399214 Knutsel-Smurf
Met een hamer past alles!!
pi_200860589
Andere optie:
Koop een andere Jag met hetzelfde blok, dan heb je dus een aankoopbon, en sloop/verkoop die.
Iff you can't fix it with a hammer, It's an electrical problem.
Op woensdag 30 juli 2014 17:52 schreef koffielepel het volgende:
De beste leerschool is als je de poep uit de ventilator moet krabben.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')