Met andere woorden, mijn vrees is dat ik vast zit in aan een individuele keuring. Ik heb dus de RDW gebeld en mij werd verteld dat ik de historie van het 'nieuwe' motorblok moet overleggen (in essentie aantonen dat dit motorblok niet gestolen is) en dat ze dit onderzoek niet zelf doen. Over deze wissel is verder niets bekend dus dat gaat mij nooit lukken.quote:"Bij restauratie van een historisch voertuig staat de originaliteit van het gerestaureerde voertuig voorop. Kan een van de hoofdonderdelen niet meer worden hersteld en gebruikt u hoofdonderdelen van soortgelijke voertuigen, dan is het mogelijk om de oorspronkelijke identiteit (en kenteken) van uw voertuig te behouden. Voorwaarde is wel dat het samengestelde voertuig tenminste bestaat uit:
- ...
- een aandrijflijn, bestaande uit de motor, versnellingsbak en assen van hetzelfde model en type als van het oorspronkelijke voertuig en;
Ik heb hier een kopie van het kentekenbewijs beschikbaar gemaakt:quote:Op maandag 21 juni 2021 13:50 schreef boegschroef het volgende:
Staat het nieuwe blok niet al op het kenteken?
En met slapend kenteken als zijnde export, gemeld als demontage of gewoon elk jaar geschorst?
Hoeveel CC staat er op het kenteken vermeld?
En staat de LPG op het kenteken vermeld?
Je hoeft namelijk voor een schorsing op te heffen niet naar de RDW. Gewoon opnieuw APK, en bij APK kijken ze niet of het blok orgineel is of op kenteken staat. (Verzekering technisch is het weer een ander verhaal.)
Helaas is de registratie bij oldtimers bij de RDW een drama. Ik heb hier ook een auto uit 76 met een diesel terwijl deze oorspronkelijk als benzine geleverd is. Op het kenteken staat ook Diesel, maar verder helemaal niets, niet het aantal CC of cilinders enz. Ik zou er nu zomaar een andere diesel in kunnen hangen en papier technisch klopt het dan nog steeds.
Klopt, al deze opties heb ik zelf ook overwogen. Donorauto is eigenlijk geen optie, één Jaguar stallen kan wel, maar twee hebben we geen ruimte voor. De andere optie is denk ik het beste als het via de RDW niet lukt.quote:Op dinsdag 22 juni 2021 08:59 schreef boegschroef het volgende:
Het type nummer zegt niets over eventueel hergekeurde blok. Met andere woorden, als je er een andere motor (met andere inhoud) in legt dan veranderd de rdw het type nummer niet.
Het is een lasig verhaal en kan een flink risico zijn. De RDW kan eisen dat je moet bewijzen dat het blok rechtmatig verkregen is. Zoals je zegt kan je dit niet en dat kan er voor zorgen dat je dus geen kenteken meer krijgt.
Je kan de gok nemen dat ze het niet controleren, maar dat is een aardige gok, daarnaast zou je dan in de toekomst in de problemen kunnen komen met verzekering als blijkt dat er meer vermogen in de auto zit dan gekeurd. Maar dit komt nauwelijks voor.
Een andere route is via het buitenland, maar dat is ook geen makkelijke. Het is vaak makkelijker zo'n auto in duitsland in te schrijven, daar doen ze deze controlle niet. Dan heb je duitse papieren dat de auto deze motor heeft en dat wordt in Nederland wel weer gewoon geaccepteerd.
Andere opties zijn: ander blok aanschaffen en erin hangen.
RDW is net als de belastingdienst, 3 keer bellen met dezelfde vraag 3 verschillende antwoorden.quote:Op dinsdag 22 juni 2021 12:45 schreef monsterd. het volgende:
Bel het RDW met je verhaal, vaak denken ze wel mee.
OK!quote:Op dinsdag 22 juni 2021 12:38 schreef boegschroef het volgende:
Kleur maakt niet uit, dat passen ze aan bij herinschrijven.
Wat boegschroef zegtquote:Op dinsdag 22 juni 2021 12:45 schreef monsterd. het volgende:
Bel het RDW met je verhaal, vaak denken ze wel mee.
Zal inderdaad maar net uitmaken wie er tegenover je staat. Kun je misschien op dat laatste iets uitbreiden? Ongetwijfeld gaan er nog dingen komen waar we tegenaan gaan lopen en wellicht zijn je ervaringen nuttig voor mij.quote:Op dinsdag 22 juni 2021 12:49 schreef boegschroef het volgende:
[..]
RDW is net als de belastingdienst, 3 keer bellen met dezelfde vraag 3 verschillende antwoorden.
Het zijn ook maar mensen en de regels zijn lastig, maar het echte werk begint pas als je met de auto in het keur station staat.
Heb er al aardig wat dingen meegemaakt waar je niet blij van wordt.
Dan benut je dat in je voordeel . Ik heb dit ook wel ervaren maar vervolgens alleen maar een positieve ervaring gehad bij de keuring.quote:Op dinsdag 22 juni 2021 12:49 schreef boegschroef het volgende:
[..]
RDW is net als de belastingdienst, 3 keer bellen met dezelfde vraag 3 verschillende antwoorden.
Het zijn ook maar mensen en de regels zijn lastig, maar het echte werk begint pas als je met de auto in het keur station staat.
Heb er al aardig wat dingen meegemaakt waar je niet blij van wordt.
Ah okay, dat is wel een goede tip, zelf de persoon uitzoeken die voor je staat. Laatst hetzelfde meegemaakt met mijn W201 (1984) trouwens. Twee jaar terug ook laswerk aan de dorpels gedaan en toen allemaal zonder problemen goedgekeurd. Kom ik in maart dit jaar bij de keuring, jong gastje deze keer en hij keurt hem (onder andere) daarop af. Juist.quote:Op dinsdag 22 juni 2021 16:40 schreef boegschroef het volgende:
Voor oldtimers moet je altijd hopen dat je een oudere medewerker krijgt, de jongere medewerkers hebben 9 van de 10 keer geen kennis van de oude regels. Ook geven ze 9 van de 10 keer niets om oldtimers en helpen ze simpelweg niet mee.
Mijn laatste ervaring was met de mustang die ik gerestaureerd had, helemaal hersteld nieuwe vloeren enz. Keurmeester was een aardige wat oudere man, meteen complimenten over de auto, onder het laswerk bekeken, hij had wat vragen want de nieuwe vloer zat op de originele plaatsen gelast, precies zoals dat 55 jaar uit de fabriek kwam. Hij vroeg of ik dat kon bewijzen en gelukkig had ik foto's van de oude vloer en foto's dat de nieuwe vloer er exact zo terug ingegaan is. Keurmeester was tevreden. Helaas moest hij de auto alsnog afkeuren omdat ik de remmen niet goed had afgesteld (alles nieuw, achter was er teveel verschil, eigen schuld...) Auto mee naar huis, even naar de lokale APK garage, samen afgesteld en een week later terug naar de RDW.
Kreeg ik een jonge keurmeester, op de afkeur stond alleen dat de remmen teveel afwijking hadden (voor de herkeuring) hij wilde de auto toch van onder bekijken. En je raad het al, afgekeurd op het laswerk, een nieuwe vloer moet om de 3 cm gelast zijn (origineel is 6 tot 8 cm) vehaal uitgelegd foto's erbij gehaald maar daar wilde hij niets van weten, hij was keurmeester en hij keurt hem af. Natuurlijk ging ik niet akkoord, maar de vorige keurmeester was er die dag niet, stationchef erbij hoop gedoe einde van het verhaal ik mocht met een opnieuw afgekeurde auto naar huis. Vervolgens de volgende dag teruggegaan omdat de 1e keurmeester er dan weer zou zijn, die man aangesproken en die zei meteen: 'Ik regel het wel' 2 dagen later had ik het kenteken in de bus.
Als de beste man de motorwissel heeft laten uitvoeren en heeft laten keuren (neem ik even aan van wel) dan zal de 'nieuwe' motor dus al op het slapende kenteken moeten staan. Dan is het een kwestie van bij de RDW langs gaan om het kenteken terug te krijgen, enige waar de auto dan aan moet voldoen is de APK eisen bij wijze van spreken.quote:Op dinsdag 22 juni 2021 12:23 schreef Amoeba het volgende:
[..]
Klopt, al deze opties heb ik zelf ook overwogen. Donorauto is eigenlijk geen optie, één Jaguar stallen kan wel, maar twee hebben we geen ruimte voor. De andere optie is denk ik het beste als het via de RDW niet lukt.
Ik heb wel goed nieuws w.b. het motorblok. Ik heb de laatste kentekenhouder te pakken gekregen (gelukkig leeft de beste man nog) en hij heeft in '79 zélf die blokwissel uit laten voeren. Gelukkig ook een liefhebber en hij wilde ons absoluut helpen met het uitzoeken van de historie.
Nog een ander aandachtspuntje is de kleur. De laatst bekende kleur (op kenteken) is 'blauw' en vandaag de dag is die toch echt groen (British racing green). Is dat een groot probleem?
Ja, éérst is de motor gewisseld en daarna is er gas ingelegd. Uit het kenteken kan ik verder niet opmaken welk blok (geen cilinderinhoud bekend) er in zou moeten liggen. Wellicht dat het RDW meer info in hun 'slapend bestand' heeft, zoals een motorcode?quote:Op woensdag 23 juni 2021 14:40 schreef NoComment het volgende:
[..]
Als de beste man de motorwissel heeft laten uitvoeren en heeft laten keuren (neem ik even aan van wel) dan zal de 'nieuwe' motor dus al op het slapende kenteken moeten staan. Dan is het een kwestie van bij de RDW langs gaan om het kenteken terug te krijgen, enige waar de auto dan aan moet voldoen is de APK eisen bij wijze van spreken.
Nou ja, sowieso aantal cilinders.. Neem aan dat die 4.2 een 8-cilinder is ipv een 6-cilinder?quote:Op woensdag 23 juni 2021 23:34 schreef Amoeba het volgende:
[..]
Ja, éérst is de motor gewisseld en daarna is er gas ingelegd. Uit het kenteken kan ik verder niet opmaken welk blok (geen cilinderinhoud bekend) er in zou moeten liggen. Wellicht dat het RDW meer info in hun 'slapend bestand' heeft, zoals een motorcode?
Iemand met kennis van dit type auto's zal opmerken dat dit een 4.2 is, ja.quote:Op donderdag 24 juni 2021 08:47 schreef NoComment het volgende:
[..]
Nou ja, sowieso aantal cilinders.. Neem aan dat die 4.2 een 8-cilinder is ipv een 6-cilinder?
Edit: nevermind, beide 6-cilinders.. Je zou nog de gok kunnen nemen er geen woord over te reppen, grote kans dat ze niet eens zien dat het een 4.2 is. Tenzij het er in koeienletters op staat natuurlijk
Ik verwacht niet zoveel kennis bij de RDW. Zeker niet als het om een blok gaat uit hetzelfde tijdperk en er geen 'zelf gemaakte motorsteunen' onder zitten.quote:Op vrijdag 25 juni 2021 00:38 schreef Amoeba het volgende:
[..]
Iemand met kennis van dit type auto's zal opmerken dat dit een 4.2 is, ja.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |