abonnement Unibet Coolblue
pi_200148549
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juni 2021 15:02 schreef Za het volgende:

[..]

Feit.

Het Coronavirus is een bovenal een zoonose, zeg mij bij welk dier van wie dit virus van origine afkomstig is, er dagelijks tienduizenden besmettingen plaatsvinden of zieke diëren cq slachtoffers worden aangetroffen.

Zie ook het evolutionair verloop van andere virussen als bv 229E, OC43, HKU1 en bv NL63.
De ene diersoort kan heel goed bestand zijn tegen een virus, terwijl een andere diersoort er dood aan gaat. Zeker vleermuizen hebben een goed immuunsysteem tegen virussen, en kunnen dus vaak drager zijn zonder ziek te worden. Dat wilt niks zeggen over hoe een ander dier bestand is tegen hetzelfde virus.
pi_200148852
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juni 2021 15:32 schreef Za het volgende:

[..]

Kun je misschien wat voorbeelden noemen van virussen waarbij tijdens het evolutionair verloop de viral loads omhoog gingen, en daarmee de klinische symptomen alsmede mortaliteit?
Een hogere viral load kost een host nu eenmaal meer energie, omdat de cellen van de host worden gebruikt bij de productie van de virusdeeltjes. Een hogere viral load is een van de manieren voor een virus om zich meer te verspreiden. Andere methoden zijn de host langer besmettelijk maken, maar dan moet ie ook niet te ziek worden. Maar voor SARS-CoV-2 werkt dat niet, aangezien mensen, zodra ze ook maar een kuchje hebben, vaak worden getest en geisoleerd, en het virus zich dan dus minder kan verspreiden. Snel je host erg besmettelijk maken, dus zo besmettlijke mogelijk zijn in de korte tijd voordat iemand zich laat testen en isoleren, is eigenlijk de beste kans voor het virus om zich te verspreiden. Wat dat doet met de mortaliteit is bijzaak voor het virus, aangezien het virus niet heel lang besmettelijk is, en de host vrijwel altijd overlijdt een poos nadat de host niet meer besmettelijk is, en ook lang nadat de host geisoleerd is.
Daar komt ook nog bij, dat een flink deel van de mensen inmiddels wel wat immuniteit heeft, dus er is ook een flinke evolutionair pressure om immuniteit te ontwijken. Dus opkomst varianten waar mensen een hogere viral load hebben en daardoor besmettelijker zijn, en varianten die bestaande immuniteit ontwijken is niet heel vreemd.
Een variant die iemand minder symptomen geeft maar langer besmettelijk heeft veel minder kans, aangezien iemand bij een beetje symptomen al getest wordt en dan geisoleerd, en minder symptomen hangt ook al gauw samen met een lagere viral load, dus per tijdsunit minder besmettelijk.
pi_200167878
Hoor nu wel regelmatig om me heen van collega's dat kinderen van ze, die studeren, Covid hebben of zich moeten isoleren omdat een huisgenoot Covid heeft. Ook van verschillende dat ze er toch wel flink ziek van zijn. Ook een collega die ook lesgeeft op een college heeft inmiddels redelijk wat studenten die besmet zijn afgelopen weken. Niet echt verwonderlijk dat er flink wat cases opduiken gerelateerd aan uitgaan. Het is een behoorlijk besmettelijke variant, en een discotheek of feestcafe lijkt me een ideale omgeving voor het virus om lekker rond te hoppen.
pi_200168091
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juni 2021 22:12 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

Een hogere viral load kost een host nu eenmaal meer energie, omdat de cellen van de host worden gebruikt bij de productie van de virusdeeltjes. Een hogere viral load is een van de manieren voor een virus om zich meer te verspreiden. Andere methoden zijn de host langer besmettelijk maken, maar dan moet ie ook niet te ziek worden. Maar voor SARS-CoV-2 werkt dat niet, aangezien mensen, zodra ze ook maar een kuchje hebben, vaak worden getest en geisoleerd, en het virus zich dan dus minder kan verspreiden. Snel je host erg besmettelijk maken, dus zo besmettlijke mogelijk zijn in de korte tijd voordat iemand zich laat testen en isoleren, is eigenlijk de beste kans voor het virus om zich te verspreiden. Wat dat doet met de mortaliteit is bijzaak voor het virus, aangezien het virus niet heel lang besmettelijk is, en de host vrijwel altijd overlijdt een poos nadat de host niet meer besmettelijk is, en ook lang nadat de host geisoleerd is.
Daar komt ook nog bij, dat een flink deel van de mensen inmiddels wel wat immuniteit heeft, dus er is ook een flinke evolutionair pressure om immuniteit te ontwijken. Dus opkomst varianten waar mensen een hogere viral load hebben en daardoor besmettelijker zijn, en varianten die bestaande immuniteit ontwijken is niet heel vreemd.
Een variant die iemand minder symptomen geeft maar langer besmettelijk heeft veel minder kans, aangezien iemand bij een beetje symptomen al getest wordt en dan geisoleerd, en minder symptomen hangt ook al gauw samen met een lagere viral load, dus per tijdsunit minder besmettelijk.
Ik ben op de hoogte, dit is geen antwoord op mijn vraag.

Kun je misschien wat voorbeelden noemen van virussen waarbij tijdens het evolutionair verloop de viral loads omhoog gingen, en daarmee de klinische symptomen alsmede mortaliteit?

Dat is hetgeen je gequote hebt.
pi_200168169
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juli 2021 13:10 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Hoor nu wel regelmatig om me heen van collega's dat kinderen van ze, die studeren, Covid hebben of zich moeten isoleren omdat een huisgenoot Covid heeft. Ook van verschillende dat ze er toch wel flink ziek van zijn. Ook een collega die ook lesgeeft op een college heeft inmiddels redelijk wat studenten die besmet zijn afgelopen weken. Niet echt verwonderlijk dat er flink wat cases opduiken gerelateerd aan uitgaan. Het is een behoorlijk besmettelijke variant, en een discotheek of feestcafe lijkt me een ideale omgeving voor het virus om lekker rond te hoppen.
Dan blijf ik voor de zekerheid nog even geen alcohol na 8 uur 's avonds kopen om veilig te blijven.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  vrijdag 2 juli 2021 @ 13:37:23 #156
496301 airconditioning
VVD/GL met bovenmodaal inkomen
pi_200168202
Alweer een nieuw variant man man en iedereen nu maar dichtbij elkaar staan. Ik hoop echt dat het goed gaat komen in september maar ben bang dat we weer veel besmettingen krijgen hierdoor
Pro: Woke, LGBTQQIP2SAA++, BLM, vaccinatieplicht, K. Harris, Vegan, immigratie, milleumaatregelen, (bio)diversiteit en Antifa
Anti: Wappiementaliteit, mileuvervuiling, racisme, antisemitisme, fvd/trumpisme, boeren en populisme.
pi_200168799
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juli 2021 13:35 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Dan blijf ik voor de zekerheid nog even geen alcohol na 8 uur 's avonds kopen om veilig te blijven.
Inderdaad, vooral de belangrijke maatregelen :+ Die hele avondklok heeft nauwelijks iets uitgehaald.
pi_200168867
We krijgen ook meer meer besmettingen, trolrokkokanen en zijn matties hier laten zich niet vaccineren, hoop ik.
Beter dat ze nog zieker worden
pi_200168914
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juli 2021 13:28 schreef Za het volgende:

[..]

Ik ben op de hoogte, dit is geen antwoord op mijn vraag.

Kun je misschien wat voorbeelden noemen van virussen waarbij tijdens het evolutionair verloop de viral loads omhoog gingen, en daarmee de klinische symptomen alsmede mortaliteit?

Dat is hetgeen je gequote hebt.
Het gaat er niet om of iets eerder is gebeurd. Dat een hogere viral load tot meer symptomen en mortaliteit leidt staat buiten kijf. Noem jij een virus wat in de loop der tijd een hogere viral load heeft gekregen maar leidde tot minder symptomen.
Het gaat erom dat door het testen en isoleren varianten van het virus die tot minder, of langdurigere, symptomen leidt in het nadeel zijn tov varianten die tot een snellere toename van viral load leiden. Normaliter kan een virus zich meer verspreiden door zich langer te kunnen verspreiden, maar dat kan nu niet, de enige optie is zich meer verspreiden in de kleine window die het krijgt om zich te verspreiden, en de beste manier daarvoor is sneller een hogere viral load opbouwen. Viral load en symptomen gaan hand in hand aangezien het virus zich repliceert met behulp van de cellen van de host. Dat er in het verleden geen, of weinig, virussen zijn geweest die in hun verloop tot een steeds hogere viral load leidden, en daardoor hogere mortaliteit, doet daar niet aan af. Er zijn wel virussen die niet tot lagere mortaliteit leidden in de loop van hun evolutie (HIV is onbehandelt nog steeds net zo dodelijk).
pi_200168970
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juni 2021 11:12 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Het heeft te maken met het feit dat geestelijk minvermogenden dit soort zaken aangrijpen als excuus voor stigmatisering, racistische uitspraken en geweld.
Het is een feit dat India het riool van de wereld is. Mogen we ook niet een feit aangrijpen als excuus voor stigmatisering?

Racistische uitspraken en geweld zijn in dit geval niet nodig, dus hou ik het voorlopig bij de stigmatisering.
pi_200169232
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juli 2021 14:54 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

Het gaat er niet om of iets eerder is gebeurd. Dat een hogere viral load tot meer symptomen en mortaliteit leidt staat buiten kijf.
Ik heb een discussie met Dr. Parsifal over het evolutionair verloop van virussen, jouw posts sluiten hier inhoudelijk niet op aan.

Ik heb niet vernomen dat de Delta besmette personen met hogere viral loads liepen, ook de ziekenhuisopnames cq aantallen slachtoffers wijzen niet in die richting.

Dan kom ik weer uit bij de asymptomatische dragers die de boel besmetten, de gevaccineerden. IMO
pi_200170955
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 juli 2021 15:23 schreef Za het volgende:

[..]

Ik heb een discussie met Dr. Parsifal over het evolutionair verloop van virussen, jouw posts sluiten hier inhoudelijk niet op aan.

Ik heb niet vernomen dat de Delta besmette personen met hogere viral loads liepen, ook de ziekenhuisopnames cq aantallen slachtoffers wijzen niet in die richting.

Dan kom ik weer uit bij de asymptomatische dragers die de boel besmetten, de gevaccineerden. IMO
Maar Er zijn (waren) wel degelijk sterke aanwijzingen dat Alpha zowel besmettelijker is als een hogere IFR heeft.
Het hele verhaal dat een virus zou evolueren richting "behoud van gastheer" gaat uit van ofwel over periodes waarop herbesmetting echt belangrijk wordt en competitie om gastheren speelt, of dat dood de verspreiding van de ziekte minder effectief maakt. Als de infectieuze periode effectief al over is ver voor sterfte (of zelfs goed ziek worden, dan kun je je vuistregel niet gebruiken).
  Jaap van Dissel-award 2022 vrijdag 2 juli 2021 @ 18:33:12 #163
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_200172205
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juni 2021 11:05 schreef sjorsie1982 het volgende:
Omdat india natuurlijk niet gestigmatiseerd wil worden wordt het delta genoemd.
Het komt er gewoon op neer dat india niet wil benadrukken dat ze het riool van de wereld zijn waar ziektes zich thuisvoelen.
Er is ook een Limburgse variant :T
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_200172418
quote:
16s.gif Op vrijdag 2 juli 2021 18:33 schreef Starhopper het volgende:

[..]

Er is ook een Limburgse variant :T
Is die mét of zónder kersen?
pi_200178905
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juli 2021 16:59 schreef DrParsifal het volgende:

[..]

Maar Er zijn (waren) wel degelijk sterke aanwijzingen dat Alpha zowel besmettelijker is als een hogere IFR heeft.
Het hele verhaal dat een virus zou evolueren richting "behoud van gastheer" gaat uit van ofwel over periodes waarop herbesmetting echt belangrijk wordt en competitie om gastheren speelt, of dat dood de verspreiding van de ziekte minder effectief maakt. Als de infectieuze periode effectief al over is ver voor sterfte (of zelfs goed ziek worden, dan kun je je vuistregel niet gebruiken).
Precies. SARS-CoV-2 is na een dag of 9 niet meer besmettelijk, maar mensen gaan pas veel later dood, vanuit het virus gezien maakt dat dus niet uit, het virus verspreid daardoor niet minder.

@Za
En over viral load, dat moet je toch echt wel meenemen in de discussie:
https://austrianpress.com/2021/06/19/delta-is-a-superspreader-variant/

quote:
Co-author Wendy Braclay says the data suggest the virus “is fitter in human respiratory cells,” meaning an increased viral load in infected individuals, causing them to shed more virus into the air. Test data showed that the CT value appears to be lower in samples from delta-infected individuals, she says. In PCR testing, this value indicates the number of cycles needed to detect Sars-CoV-2. Lower values mean higher viral loads.
Paper zelf: https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2021.05.28.446163v1.full.pdf

Hier ook een prof die het suggereerd: https://www.theguardian.com/world/2021/jun/27/delta-covid-variant-may-be-edging-race-against-vaccines

quote:
It is clear that Delta has a substantial transmission advantage, but scientists have not yet established why. Prof Catherine Noakes, a member of the UK’s Scientific Advisory Group for Emergencies (Sage) and an expert in airborne infections at the University of Leeds, suggested three possible reasons: that the people it infects have a higher viral load, meaning they would emit more particles; that people need to be exposed to less of the virus to become infected; or that a relatively short exposure time to an infected person is enough to spread the disease.
Maar de 3 opties die ze noemt hangen met elkaar samen. Een hogere viral load zal er ook voor zorgen datn een kortere tijd van exposure nodig is. En als er minder virus deeltje nodig zijn om iemand te infecteren, dan betekent dat dat het beter hecht aan cellen, wat op zichzelf ook tot een hogere viral load zal leiden, want het kan effectiever met de gastheer omgaan.

En meer virusdeeltjes in je, leidt tot ernstigere symptomen, want dat is immers wat je ziek maakt. Je cellen gaan er kapot aan en het vreet energie. Maar het is lastig te onderzoeken. Om goed te vergelijken met eerdere cases moet je met veel dingen rekening houden: leeftijd, geslacht, maar ook welke behandeling ze hebben gekregen (en wanneer tijdens de pandemie, wegens voortschrijdende inzichten), onderliggende problemen, vaccineer status, bestaande natuurlijke afweer door een natuurlijke infectie (lang niet altijd te achterhalen), druk op ziekenhuizen etc. Plus dat je de viral load ook gestandaardiseerd moet bepalen, wat lang niet overal zal gebeuren, of niet op dezelfde manier.

Deze studie suggereerde een flink hogere opname: https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(21)01358-1/fulltext

quote:
In summary, we show that the Delta VOC in Scotland was found mainly in younger, more affluent groups. Risk of COVID-19 hospital admission was approximately doubled in those with the Delta VOC when compared to the Alpha VOC, with risk of admission particularly increased in those with five or more relevant comorbidities. Both the Oxford–AstraZeneca and Pfizer–BioNTech COVID-19 vaccines were effective in reducing the risk of SARS-CoV-2 infection and COVID-19 hospitalisation in people with the Delta VOC, but these effects on infection appeared to be diminished when compared to those with the Alpha VOC. We had insufficient numbers of hospital admissions to compare between vaccines in this respect.
Maar die studie heeft nog weinig navolging gekregen, aangezien er buiten de UK weinig data voorhanden is, en het toch vrij lastig is. Je leest vooral vaak dat men het niet zeker weet, maar aanwijzingen zijn er schijnbaar wel.

Hier een artikel uit de Atlantic:

https://www.theatlantic.com/science/archive/2021/06/coronavirus-evolution-virulence/619301/


Deze passage vond ik wel interessant:
quote:
The march toward transmissibility doesn’t always drag virulence along. Many people have been found to silently carry tons of SARS-CoV-2 in their airways to no ill effect. On occasion, the two traits can even butt heads, forcing viruses to become tamer over time in service of speedier spread. The hypervirulent myxoma virus, a pathogen deliberately introduced into Australian rabbits in the 1950s as a form of biocontrol, for instance, appears to have become less lethal over time. Instead of killing rabbits instantly, it began to prolong its hosts’ sickness—and by extension, its own infectious window.

But myxoma is more exception than rule. Super-deadly or debilitating viruses such as Ebola and dengue, Fauver pointed out, don’t seem to be getting gentler; they already spread just fine. SARS-CoV-2 may have especially little reason to domesticate itself, since so much of its transmission happens before serious symptoms appear: “It’s not killing people before they can pass it on to someone else,” Rasmussen said. If the fates of SARS-CoV-2’s virulence and transmission aren’t tightly coupled, “there’s no responsible way to make any predictions about how virulence is going to change right now,” says Brandon Ogbunu, an evolutionary and computational biologist at Yale.
Wat er bij mixomatose gebeurde in Australie kan SARS-CoV-2 niet lukken aangezien mensen die symptomen hebben uit de populatie gehaald worden en dan het virus dus niet meer kunnen verspreiden. En er wordt op gewezen dat virussen lang niet altijd milder worden.
Aangezien SARS-CoV-2 zich vooral moet verspreiden voordat er symptomen optreden (omdat wij zo alert op die symptomen zijn) zou je kunnen denken dat het milder zou kunnen worden. Maar in feite moet het dan EN zo veel milder worden dat je geen symptomen krijgt EN besmettelijker zijn dan huidige varianten anders dooft het uit in de strijd tegen andere varianten. Dat, gecombineert met het feit dat je eigenlijk als virus alleen besmettelijker kunt worden door beter hechten aan cellen (leidt tot hogere viral load en dat leidt erg waarschijnlijk tot meer symptomen), of een hogere viral load (zelfde gevolgen), of langer overleven buiten het lichaam (lastig om daar veel beter in te worden en de mutaties duiden daar niet op), maakt dat een variant die EN besmettelijkr EN milder is dominant wordt, volgens mij erg onwaarschijnlijk. Mogelijk dat het weinig invloed op de IFR heeft, maar ik acht het waarschijnlijker dat het een IFR, bij gelijke omstandigheden, hoger wordt, dan dat het daalt. In de praktijk kan de IFR wel dalen, aangezien er nu veel meer jonge mensen besmet raken en mensen die al gevaccineerd zijn, of al eerder besmet zijn geweest, maar dan ben je eigenlijk rotte appels met verse appels aan het vergelijken en kijken welke eerder verrotten, dat is niet helemaal eerlijk, en het corrigeren voor al die factoren is toch best lastig.
pi_200180450
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juli 2021 16:59 schreef DrParsifal het volgende:

Maar Er zijn (waren) wel degelijk sterke aanwijzingen dat Alpha zowel besmettelijker is als een hogere IFR heeft.
Het hele verhaal dat een virus zou evolueren richting "behoud van gastheer" gaat uit van ofwel over periodes waarop herbesmetting echt belangrijk wordt en competitie om gastheren speelt, of dat dood de verspreiding van de ziekte minder effectief maakt. Als de infectieuze periode effectief al over is ver voor sterfte (of zelfs goed ziek worden, dan kun je je vuistregel niet gebruiken).
Wanneer je naar de ziekenhuisopnames in de UK kijkt, afgezet tegen het aantal besmettingen met deze variant, vergeleken met de klassieke variant, is duidelijk dat er juist een enorme daling was.
Inmiddels is dat ook meermaals bevestigd.
pi_200180468
@George_of_the_Jungle

Ik weet dat je alle onderzoeksresultaten van de Oxford trials hebt gelezen, en dus weet dat bij alle makaken die gevaccineerd waren sprake was extreem hoge viral loads, ondanks minimale klinische symptomen.
pi_200185082
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juli 2021 01:54 schreef Za het volgende:

[..]

Wanneer je naar de ziekenhuisopnames in de UK kijkt, afgezet tegen het aantal besmettingen met deze variant, vergeleken met de klassieke variant, is duidelijk dat er juist een enorme daling was.
Inmiddels is dat ook meermaals bevestigd.
Ja, maar daar maak je dus de fout waar ik voor waarschuwde, je kunt niet zomaar vergelijken. In de vorige golven waren het vooral 60-plussers die in het ziekenhuis kwamen en nu raken die nauwelijks besmet.

Dit zijn de besmettingen van afgelopen week:



Dit zijn die in de week voor 15 januari:



Heel verschillende leeftijdsgroepen dus, dus die kun je niet zomaar vergelijken, omdat je weet dat oudere mensen een veel groter risico hebben op ziekenhuisopname. En je kunt zelfs 50-69 toen en nu niet vergelijken, omdat die toen nog niet (of amper) gevaccineerd waren, en nu vrijwel allemaal wel. 70+ had toen wel voor een groot deel een prik, en 85+ zat al aan de 2e pfizer.

En voor de zekerheid, dit laat dus ook niet dat de vaccins dus enorm goed werken, anders zou je nu immers ook veel meer besmettingen bij ouderen zien.
pi_200185137
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 juli 2021 01:59 schreef Za het volgende:
@:George_of_the_Jungle

Ik weet dat je alle onderzoeksresultaten van de Oxford trials hebt gelezen, en dus weet dat bij alle makaken die gevaccineerd waren sprake was extreem hoge viral loads, ondanks minimale klinische symptomen.
Bij die makaken werd het virus lokaal in enorme hoge doses ingespoten. Men wist niet wat voor een dosis ze konden gebruiken en wilden zeker zijn dat ze besmet zouden worden. Besmet worden doordat iemand anders in dezelfde ruimte ademt, is toch iets anders dan met een naald een hoge concentratie van het virus ingespoten krijgen in je neus of in je longen. En klinische symptomen van apen zijn ook niet 1 op 1 te vergelijken met die bij mensen. Er waren geloof ik maar 6 apen gebruikt, en als je al ziet hoe divers symptomen bij mensen kunnen zijn, en er heel goed verschillen tussen symptomen bij mensen en makaken zijn, denk ik dat het niet verwonderlijk is dat je verschillen ziet.
pi_200185851
Delta variant blijft zo'n beetje verdubbelen elke week in de kiemsurveillance.
Week 20: 0.58%
Week 21: 1.7%
Week 22: 3.5%
Week 23: 8.9%
Week 24: 17.0% (incompleet, zal nog veranderen)

Over 2 weken dominant dus lijkt het, en nu lijkt het al de groei in besmettingen aan te jagen.

Het zal zo ongeveer als in de UK gaan, komende weken zullen cijfers in ziekenhuizen nog wel dalen, en daarna mogelijk langzaam stijgen, maar op een heel laag niveau.
pi_200195842
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juli 2021 14:52 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

Ja, maar daar maak je dus de fout waar ik voor waarschuwde, je kunt niet zomaar vergelijken. In de vorige golven waren het vooral 60-plussers die in het ziekenhuis kwamen en nu raken die nauwelijks besmet.

Dit zijn de besmettingen van afgelopen week:

[ afbeelding ]

Dit zijn die in de week voor 15 januari:

[ afbeelding ]

Heel verschillende leeftijdsgroepen dus, dus die kun je niet zomaar vergelijken, omdat je weet dat oudere mensen een veel groter risico hebben op ziekenhuisopname. En je kunt zelfs 50-69 toen en nu niet vergelijken, omdat die toen nog niet (of amper) gevaccineerd waren, en nu vrijwel allemaal wel. 70+ had toen wel voor een groot deel een prik, en 85+ zat al aan de 2e pfizer.

En voor de zekerheid, dit laat dus ook niet dat de vaccins dus enorm goed werken, anders zou je nu immers ook veel meer besmettingen bij ouderen zien.
Dankjewel, al is dat imo een andere discussie.

In het tweede overzicht laten de echt ouderen, immers gevaccineerd, zich mogelijk nog nauwelijks testen. Het zijn imo altijd de mensen met de meeste reisbewegungen en sociale contacten geweest met de meeste besmettingen, maar die kwamen wegens gebrek aan symptomen niet in beeld, en nu wel.

Waar het me om ging in de discussie met Dr Parsifal, in december toen er de enorme opmars was van de Britse variant, vertaalde dat zich niet naar enorm veel meer opnames, dat stond ook in de Govt reportages en is achteraf bijgesteld, ondanks het vele zoveel besmettelijke en gevaarlijker in de media.

Deze kaartjes zeggen daar niets over, op Govt UK is de chart te zien ten tijde van de uitbraak van B.1.1.7:
https://coronavirus.data.gov.uk/details/healthcare
Het aantal opnames gaat exact gelijk op als voor de B.1.1.7 dominant werd.

[ Bericht 0% gewijzigd door Za op 04-07-2021 02:19:14 ]
pi_200195915
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juli 2021 14:55 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

Bij die makaken werd het virus lokaal in enorme hoge doses ingespoten. Men wist niet wat voor een dosis ze konden gebruiken en wilden zeker zijn dat ze besmet zouden worden. Besmet worden doordat iemand anders in dezelfde ruimte ademt, is toch iets anders dan met een naald een hoge concentratie van het virus ingespoten krijgen in je neus of in je longen. En klinische symptomen van apen zijn ook niet 1 op 1 te vergelijken met die bij mensen. Er waren geloof ik maar 6 apen gebruikt, en als je al ziet hoe divers symptomen bij mensen kunnen zijn, en er heel goed verschillen tussen symptomen bij mensen en makaken zijn, denk ik dat het niet verwonderlijk is dat je verschillen ziet.
Wat de dosis ook was waarmee zij uitgedaagd werden, er werd beweerd dat zij minder ziek werden dan de controlegroep.
Echter was er geen verschil in de viral loads.
pi_200197624
quote:
0s.gif Op zondag 4 juli 2021 02:21 schreef Za het volgende:

[..]

Wat de dosis ook was waarmee zij uitgedaagd werden, er werd beweerd dat zij minder ziek werden dan de controlegroep.
Echter was er geen verschil in de viral loads.
Maar er is niet gekeken naar het verloop van de ziekte, de dieren werden immers afgemaakt voor ze echt ziek konden worden.
pi_200197668
quote:
1s.gif Op zondag 4 juli 2021 01:52 schreef Za het volgende:

[..]

Dankjewel, al is dat imo een andere discussie.

In het tweede overzicht laten de echt ouderen, immers gevaccineerd, zich mogelijk nog nauwelijks testen. Het zijn imo altijd de mensen met de meeste reisbewegungen en sociale contacten geweest met de meeste besmettingen, maar die kwamen wegens gebrek aan symptomen niet in beeld, en nu wel.

Waar het me om ging in de discussie met Dr Parsifal, in december toen er de enorme opmars was van de Britse variant, vertaalde dat zich niet naar enorm veel meer opnames, dat stond ook in de Govt reportages en is achteraf bijgesteld, ondanks het vele zoveel besmettelijke en gevaarlijker in de media.

Deze kaartjes zeggen daar niets over, op Govt UK is de chart te zien ten tijde van de uitbraak van B.1.1.7:
https://coronavirus.data.gov.uk/details/healthcare
Het aantal opnames gaat exact gelijk op als voor de B.1.1.7 dominant werd.
Bij een populatie die nu veel meer gevaccineerd is en bij een groep besmette mensen die veel jonger is. Kijk naar zuidelijk Afrika, daar lijkt het aantal doden nu veel sneller op te lopen dan bij eerdere golven.
  zondag 4 juli 2021 @ 11:10:08 #175
147172 THEFXR
Alpha Bear
pi_200197841
quote:
0s.gif Op zondag 4 juli 2021 10:57 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

Bij een populatie die nu veel meer gevaccineerd is en bij een groep besmette mensen die veel jonger is. Kijk naar zuidelijk Afrika, daar lijkt het aantal doden nu veel sneller op te lopen dan bij eerdere golven.
dus het is dodelijker bij ongevaccineerden?
pi_200199272
quote:
0s.gif Op zondag 4 juli 2021 10:52 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

Maar er is niet gekeken naar het verloop van de ziekte, de dieren werden immers afgemaakt voor ze echt ziek konden worden.
Klopt maar bij de dieren die niet ziek werden, waren de viral loads hetzelfde als bij de anderen.

Heb je dit gelezen, hier lieten ze de apen wat langer leven en waren het er 33 ipv 6:

https://pasteboard.co/K8wZVsf.jpg
pi_200199302
quote:
0s.gif Op zondag 4 juli 2021 10:57 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

Bij een populatie die nu veel meer gevaccineerd is en bij een groep besmette mensen die veel jonger is. Kijk naar zuidelijk Afrika, daar lijkt het aantal doden nu veel sneller op te lopen dan bij eerdere golven.
In het overzicht zie ik dat dat aantal juist veel lager is afgezet tegen de vorige golven:

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/south-africa/
pi_200225037
In de media wordt er quasi dagelijks gezegd dat niet-gevaccineerden een zeer grote kans lopen om deze Delta variant op te lopen.
De mensen in het ziekenhuis, met de deltavariant zijn trouwens de niet-gevaccineerden.

Ik weet niet wat ik hiervan moet denken?
Cindy De Vuyst
pi_200225127
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juli 2021 08:34 schreef einzeinz het volgende:
In de media wordt er quasi dagelijks gezegd dat niet-gevaccineerden een zeer grote kans lopen om deze Delta variant op te lopen.
De mensen in het ziekenhuis, met de deltavariant zijn trouwens de niet-gevaccineerden.

Ik weet niet wat ik hiervan moet denken?
Volgens mij loopt iedereen een even grote kans om een bepaalde variant op te lopen. Hij pakt bij de niet-gevaccineerden alleen wat ernstiger uit.
I'll give you something to do
pi_200225554
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juli 2021 08:34 schreef einzeinz het volgende:
In de media wordt er quasi dagelijks gezegd dat niet-gevaccineerden een zeer grote kans lopen om deze Delta variant op te lopen.
De mensen in het ziekenhuis, met de deltavariant zijn trouwens de niet-gevaccineerden.

Ik weet niet wat ik hiervan moet denken?
dat je als je gevaccineerd bent minder kans hebt om de delta variant op te lopen, en minder kans om in het ziekenhuis te komen.
Dat is toch niet echt hogere wiskunde lijkt me.
pi_200227113
quote:
7s.gif Op dinsdag 6 juli 2021 09:28 schreef koemleit het volgende:

[..]

dat je als je gevaccineerd bent minder kans hebt om de delta variant op te lopen, en minder kans om in het ziekenhuis te komen.
Dat is toch niet echt hogere wiskunde lijkt me.
Klopt maar de media moet weer gaan dramatiseren.
Deltavariant treft de niet-gevaccineerden lees je dan als titel. Komt zo over als 'Nou, jij bent niet gevaccineerd :6 , je moet het maar weten!'
Cindy De Vuyst
  Moderator dinsdag 6 juli 2021 @ 11:36:17 #182
54278 crew  Tijger_m
42
pi_200227256
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juli 2021 11:26 schreef einzeinz het volgende:

[..]

Klopt maar de media moet weer gaan dramatiseren.
Deltavariant treft de niet-gevaccineerden lees je dan als titel. Komt zo over als 'Nou, jij bent niet gevaccineerd :6 , je moet het maar weten!'
Ja? Ik snap je punt niet? Dat is exact wat er gebeurt dus waarom is dat dramatiseren, eigenlijk?
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_200227460
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juli 2021 11:36 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Ja? Ik snap je punt niet? Dat is exact wat er gebeurt dus waarom is dat dramatiseren, eigenlijk?
'Deltavariant treft iedereen die de regels aan zijn laars lapt'
Dat is correct
Cindy De Vuyst
pi_200227469
Je zal maar meemaken dat je vriendengroep gevaccineerd is en ze allemaal corona krijgen. :')
Volgens zo'n artikel kan het niet.
Cindy De Vuyst
pi_200228110
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juli 2021 11:50 schreef einzeinz het volgende:
Je zal maar meemaken dat je vriendengroep gevaccineerd is en ze allemaal corona krijgen. :')
Volgens zo'n artikel kan het niet.
Ik snap je punt niet helemaal. :? Er is een verschil tussen een virus in je lichaam hebben en ook daadwerkelijk ziek worden van dat virus.
ROBODEMONS..................|:(
pi_200228187
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juli 2021 08:34 schreef einzeinz het volgende:
In de media wordt er quasi dagelijks gezegd dat niet-gevaccineerden een zeer grote kans lopen om deze Delta variant op te lopen.
De mensen in het ziekenhuis, met de deltavariant zijn trouwens de niet-gevaccineerden.

Ik weet niet wat ik hiervan moet denken?
Wat is zeer groot?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  dinsdag 6 juli 2021 @ 13:00:06 #187
163194 DrDarwin
Novio-magenta
pi_200228357
- Niet ok, blijf gewoon inhoudelijk en ga geen clickbaits headlines verzinnen die niet bestaan -

[ Bericht 87% gewijzigd door Tijger_m op 06-07-2021 17:39:07 ]
  dinsdag 6 juli 2021 @ 13:30:32 #188
147172 THEFXR
Alpha Bear
pi_200228737
Deze variant gaat goed huishouden qua besmettingen, met een R waarde tussen de 5-7.
pi_200228943
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juli 2021 13:30 schreef THEFXR het volgende:
Deze variant gaat goed huishouden qua besmettingen, met een R waarde tussen de 5-7.
Goed voor de kudde immuniteit!
pi_200233004
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juli 2021 13:30 schreef THEFXR het volgende:
Deze variant gaat goed huishouden qua besmettingen, met een R waarde tussen de 5-7.
Waarvan is het eigenlijk variant? Covid of ebola? Ik blijf al die A-lijst ziektes maar door mekaar halen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_200241781
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juli 2021 13:30 schreef THEFXR het volgende:
Deze variant gaat goed huishouden qua besmettingen, met een R waarde tussen de 5-7.
Lol. Het gewone coronavirus heeft maar een R-waarde van 0,80. Wat zou die deltavariant nu ineens 5 halen? Laat staan 7?

Bron?
Cindy De Vuyst
  Moderator woensdag 7 juli 2021 @ 00:32:15 #192
54278 crew  Tijger_m
42
pi_200242554
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juli 2021 23:50 schreef einzeinz het volgende:

[..]

Lol. Het gewone coronavirus heeft maar een R-waarde van 0,80. Wat zou die deltavariant nu ineens 5 halen? Laat staan 7?

Bron?
Que? De R waarde van covid 19 is variabel en geen vaste waarde.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_200242727
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juli 2021 00:32 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Que? De R waarde van covid 19 is variabel en geen vaste waarde.
Vanwaar 5-7?
Cindy De Vuyst
  Moderator woensdag 7 juli 2021 @ 00:53:59 #194
54278 crew  Tijger_m
42
pi_200242738
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juli 2021 00:52 schreef einzeinz het volgende:

[..]

Vanwaar 5-7?
Komt niet van mij af dus waarom zou ik dat moeten weten? Ik geef je alleen maar aan dat R geen vaste waarde is, het is het reproductiegetal:

https://coronadashboard.r(...)ijk/reproductiegetal
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  Moderator / Redactie FP + Sport woensdag 7 juli 2021 @ 01:23:15 #195
408813 crew  trein2000
pi_200242900
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juli 2021 00:53 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Komt niet van mij af dus waarom zou ik dat moeten weten? Ik geef je alleen maar aan dat R geen vaste waarde is, het is het reproductiegetal:

https://coronadashboard.r(...)ijk/reproductiegetal
Klopt maar je hebt wel een basiswaarde, een R bij “normale” omstandigheden. Die ligt bij delta rond de 5-8.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_200243452
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juli 2021 00:53 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Komt niet van mij af dus waarom zou ik dat moeten weten? Ik geef je alleen maar aan dat R geen vaste waarde is, het is het reproductiegetal:

https://coronadashboard.r(...)ijk/reproductiegetal
Weet ik.
Het reproductiegetal is momenteel 0,97 terwijl het vorige week nog 0,80 is. Het virus neemt in kracht toe en er zijn weer meer besmettingen.
Cindy De Vuyst
  woensdag 7 juli 2021 @ 05:45:46 #197
147172 THEFXR
Alpha Bear
pi_200243477
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juli 2021 05:34 schreef einzeinz het volgende:

[..]

Weet ik.
Het reproductiegetal is momenteel 0,97 terwijl het vorige week nog 0,80 is. Het virus neemt in kracht toe en er zijn weer meer besmettingen.
varianten worden dominanter, zoals de delta en delta +
pi_200244537
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juli 2021 05:45 schreef THEFXR het volgende:

[..]

varianten worden dominanter, zoals de delta en delta +
Dat is niet altijd het geval.
Cindy De Vuyst
  woensdag 7 juli 2021 @ 08:59:41 #199
147172 THEFXR
Alpha Bear
pi_200244693
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juli 2021 08:43 schreef einzeinz het volgende:

[..]

Dat is niet altijd het geval.
nu dus wel.
pi_200244749
Indiers die zich niet laten inenten :r
Op maandag 26 juli 2021 17:30 schreef Ixnay het volgende:[/b]
Van alle terechte klachten ooit is deze het meest terechte.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')