Afasie is een soort kortsluiting in de hersenen. Vaak begrijpt iemand wel wat je zegt, maar als hij antwoord wil geven komen de verkeerde woorden naar buiten.
Van mijn oma dachten ze op een gegeven moment dat ze dement werd, maar mijn moeder en ik zijn het daar nooit mee eens geweest. Ze herkende ons, maar kon dat niet meer zeggen. Ze is overigens al zo'n 9 jaar geleden overleden.
quote:Ze is de woorden niet vergeten maar doordat het spraakcentrum is/wordt aangetast kan ze de woorden niet zeggen of geeft het een andere naam.
Op dinsdag 28 januari 2003 13:20 schreef Utrecht het volgende:
Bij mijn schoonmoeder is afasie (spraakgebrek) geconstateerd, waarschijnlijk ten gevolge van een hersentumor, wat nu nog onderzocht wordt.
Het is raar ze vergeet heel veel woorden, ook hele normale als koffie etc. of namen van personen. Praten ging eerst ook moeilijk (lezen ook), nu lijkt het wat beter te gaan.
Kent iemand dit en weet iemand er iets meer van?
Dus misschien heb je hier wat aan.
Heel veel sterkte in ieder geval.
Gedachtengang van een Afaticus
Ze komen weer vandaag
Nerveus lig ik te woelen
Medelijdend zullen ze
Het weer zo goed bedoelen.
Ik kan niet zeggen wat ik denk
En voel mij zo bedrogen
Steeds zie ik die ongekende
Vreemde blikken in hun ogen.
Ze spreken luid alsof ik doof ben
Ik geef antwoord ze verstaan me niet
k probeer te lachen, doch mn scheve grijns
doet hen alleen maar meer verdriet.
Met blikken van verstandhouding
Kijken ze elkaar aan
Ze fluisteren dan over mij,
Ik kan woord voor woord verstaan.
Hoe moet het nu met moeder?
Ze begrijpt er niets meer van
We kunnen beter niet meer komen
Je hebt er immers toch niets aan?
Wanhopig, met een laatste poging, roep ik
Help me toch! k heb jullie lief!
waarop zij sussens vragen
Wat bedoel je nou voor brief?
Dan komt de groet als tot een kind:
Nu gaan we weer hoor moe,
ga maar lekker slapie slapie,
doe maar fijn je oogjes toe!
Onbegrepen en verdrietig,
Mt het leed, dat afasie mij bracht
Sukkel ik eenzamer dan eenzaam
Moe en piekerend door de nacht.
-- Mevrouw Eveline Sluis de Bruin
quote:tja dat heb ik soms ook, maar bij mij is het omdat ik te weinig slaap dus oververmoeid ben maar ik hoop niet dat ik daardoor dit krijg
Op dinsdag 28 januari 2003 13:32 schreef Ella het volgende:[..]
Ze is de woorden niet vergeten maar doordat het spraakcentrum is/wordt aangetast kan ze de woorden niet zeggen of geeft het een andere naam.
Ik hoop voor je schoonmoeder dat ze nog iets aan de hersentumor kunnen doen.Operatie zou het mooiste zijn waarbij kans op genezing.Bij bestraling kunnen ze het gezwel wel kleiner maken en onderdrukken op doorgroei alleen is het dan voor tijdelijk.
Ik wens je heel veel sterkte!!
quote:Da zal nie gebeuren hoor
Op dinsdag 28 januari 2003 15:48 schreef harmonichunk het volgende:[..]
tja dat heb ik soms ook, maar bij mij is het omdat ik te weinig slaap dus oververmoeid ben maar ik hoop niet dat ik daardoor dit krijg
Afasie is een pokke aandoening. Mensen zijn geneigd te denken dat iemand vergeet achtig is of, erger nog, dement. Niets is minder waar! Afasie is een lichamelijke aandoening in het spraakcentrum. Mensen weten alle woorden nog, maar ze komen er niet uit. Voorbeeld: een meneer vraagt aan mij of ik het zadel van zijn fiets wil halen. Gelukkig kende ik hem al jaren, en ik bracht hem een bakkie thee.
Op zich wel grappig voorbeeld, maar zo kan dat dus gaan. Wanneer deze mensen iets willen laten zien, gaat het goed. Ze kunnen van alles uitbeelden, maar vraag ze niet om iets uit te leggen.
Afasie kan in verschillende vormen voorkomen. sommigen kunnen alleen moeizaam praten, maar lezen en schrijven gaat prima. Anderen kunnen niet lezen en schrijven meer, maar spraak gaat wel weer prima ( komt helaas weinig voor). Elke denkbare combinaties zijn ook mogelijk.
Afasie kan van tijdelijke aard zijn ( ook wel TIA genoemd). Dit betekent dat, wanneer iemand t.g.v. een hersenbloeding een Afasie heeft opgelopen, dit weer over gaat, of in ieder geval sterk verminderd.
Afasie heeft daarentegen ook de slechte gewoonte te verergeren ( gelukkig niet vaak). Wanneer de spraak is aangetast, kan dit verergeren en zelfs later ook lezen en schrijven aantasten.
Tot zover mijn info ( ik zit nu op mijn werk, heb hier, tussen de telefoontjes door, een half uur over gedaan).
Onwijs veel sterkte iig. Wanneer dit dus wel doorzet, zal het moeilijker communiceren worden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |