FOK!forum / Werk, Geldzaken, Recht en de Beurs / Wij nemen alleen ongeopende verpakking retour
#ANONIEMmaandag 14 juni 2021 @ 12:12
webshop stuurt mij een e-mail na bestelling met deze tekst:

quote:
Wij nemen alleen ongeopende verpakking retour
Mag dit wel?

gaat om een gordijn op een velux dakraam, niets custom made ofzo, gewoon een product wat velux zelf maakt.
investeerdertjemaandag 14 juni 2021 @ 12:13
quote:
0s.gif Op maandag 14 juni 2021 12:12 schreef Banaanvragen het volgende:
webshop stuurt mij een e-mail na bestelling met deze tekst:
[..]

Mag dit wel?

gaat om een gordijn op een velux dakraam, niets custom made ofzo, gewoon een product wat velux zelf maakt.
Nee. Dit mag niet
sjorsie1982maandag 14 juni 2021 @ 12:17
quote:
0s.gif Op maandag 14 juni 2021 12:12 schreef Banaanvragen het volgende:
webshop stuurt mij een e-mail na bestelling met deze tekst:
[..]

Mag dit wel?

gaat om een gordijn op een velux dakraam, niets custom made ofzo, gewoon een product wat velux zelf maakt.
Nee dat mag niet. Om hoeveel geld gaat het?
Mr.Pingmaandag 14 juni 2021 @ 12:17
Nee, maar ik snap ze wel. Dit kunnen ze niet meer nieuw verkopen.
#ANONIEMmaandag 14 juni 2021 @ 12:18
quote:
0s.gif Op maandag 14 juni 2021 12:17 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Nee dat mag niet. Om hoeveel geld gaat het?
120 euro
sjorsie1982maandag 14 juni 2021 @ 12:19
quote:
0s.gif Op maandag 14 juni 2021 12:18 schreef Banaanvragen het volgende:

[..]

120 euro
Jammer dat is waarschijnlijk te laag voor de rbv.
#ANONIEMmaandag 14 juni 2021 @ 12:20
quote:
0s.gif Op maandag 14 juni 2021 12:19 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Jammer dat is waarschijnlijk te laag voor de rbv.
waarschijnlijk onnodig, ik zie ook niet in waarom ik het terug zou sturen, maar ik vind het wel raar

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 14-06-2021 12:21:12 ]
#ANONIEMmaandag 14 juni 2021 @ 12:31
quote:
0s.gif Op maandag 14 juni 2021 12:17 schreef Mr.Ping het volgende:
Nee, maar ik snap ze wel. Dit kunnen ze niet meer nieuw verkopen.
Niet TS zijn probleem.
Mr.Pingmaandag 14 juni 2021 @ 13:00
quote:
0s.gif Op maandag 14 juni 2021 12:31 schreef Fugue het volgende:

[..]

Niet TS zijn probleem.
Nu wel!
#ANONIEMmaandag 14 juni 2021 @ 13:02
quote:
0s.gif Op maandag 14 juni 2021 13:00 schreef Mr.Ping het volgende:

[..]

Nu wel!
Niet echt, want Wet Koop Op Afstand en dit is geen custom made product.

TS staat gewoon in zijn recht.

[ Bericht 3% gewijzigd door Erasmus op 14-06-2021 13:02:59 ]
baskickmaandag 14 juni 2021 @ 13:05
quote:
10s.gif Op maandag 14 juni 2021 13:02 schreef Erasmus het volgende:

[..]

Niet echt, want Wet Koop Op Afstand en dit is geen custom made product.

TS staat gewoon in zijn recht.
Het probleem van TS is niet het recht hebben, maar het recht krijgen.

Maar kennelijk is het een hypothetisch probleem :+
quote:
0s.gif Op maandag 14 juni 2021 12:20 schreef Banaanvragen het volgende:

[..]

waarschijnlijk onnodig, ik zie ook niet in waarom ik het terug zou sturen, maar ik vind het wel raar
quote:
0s.gif Op maandag 14 juni 2021 12:17 schreef Mr.Ping het volgende:
Nee, maar ik snap ze wel. Dit kunnen ze niet meer nieuw verkopen.
Een webshop weet welk deel er retour komt en wat de resterende waarde vervolgens is. Do the math. Dat risico hoort gewoon in de marge te zitten.
#ANONIEMmaandag 14 juni 2021 @ 13:20
quote:
0s.gif Op maandag 14 juni 2021 13:05 schreef baskick het volgende:

[..]

Het probleem van TS is niet het recht hebben, maar het recht krijgen.

Maar kennelijk is het een hypothetisch probleem :+
[..]

[..]

Een webshop weet welk deel er retour komt en wat de resterende waarde vervolgens is. Do the math. Dat risico hoort gewoon in de marge te zitten.
Dan moet TS het gewoon retour zenden met het ingevulde retourformulier. Bewijzen fotograferen met je telefoon.

Als ze het kut afhandelen heeft TS iig een poot om op te staan.
Underdoggymaandag 14 juni 2021 @ 13:22
quote:
0s.gif Op maandag 14 juni 2021 13:05 schreef baskick het volgende:

[..]

Het probleem van TS is niet het recht hebben, maar het recht krijgen.

Maar kennelijk is het een hypothetisch probleem :+
[..]


[..]

Een webshop weet welk deel er retour komt en wat de resterende waarde vervolgens is. Do the math. Dat risico hoort gewoon in de marge te zitten.
Daarom is Coolblue (als voorbeeld) altijd iets duurder - die zijn hier coulant in. Shady webshops met rock bottom prijzen gaan hier altijd moeilijk over doen. Dat zijn juist de webshops die velen opzoeken die enkel op prijs selecteren - daar zit fatsoenlijk retourbeleid dus niet in de marge.
desconmaandag 14 juni 2021 @ 13:37
quote:
0s.gif Op maandag 14 juni 2021 12:12 schreef Banaanvragen het volgende:
webshop stuurt mij een e-mail na bestelling met deze tekst:
[..]

Mag dit wel?

gaat om een gordijn op een velux dakraam, niets custom made ofzo, gewoon een product wat velux zelf maakt.
Met creditcard besteld ? Dat maakt evt geld terug vorderen wat makkelijker dan ideal.
noutiemaandag 14 juni 2021 @ 13:51
Klopt niet, maar ik snap het wel.

In het ideale geval zou je alleen de restwaarde gecrediteerd moeten krijgen. Dat kost je geen geld. Alles wordt goedkoper. En mensen gaan minder troep kopen en meer nadenken.
baskickmaandag 14 juni 2021 @ 14:34
quote:
0s.gif Op maandag 14 juni 2021 13:51 schreef noutie het volgende:
Klopt niet, maar ik snap het wel.

In het ideale geval zou je alleen de restwaarde gecrediteerd moeten krijgen. Dat kost je geen geld. Alles wordt goedkoper. En mensen gaan minder troep kopen en meer nadenken.
Een webshop mag in bepaalde gevallen waardevermindering in rekening brengen ex artikel 6:230s lid 4 BW. Het lijkt me stug dat het openen van een doos daar in dit geval voldoende voor is.
baskickmaandag 14 juni 2021 @ 14:35
quote:
0s.gif Op maandag 14 juni 2021 13:22 schreef Underdoggy het volgende:

[..]

Daarom is Coolblue (als voorbeeld) altijd iets duurder - die zijn hier coulant in. Shady webshops met rock bottom prijzen gaan hier altijd moeilijk over doen. Dat zijn juist de webshops die velen opzoeken die enkel op prijs selecteren - daar zit fatsoenlijk retourbeleid dus niet in de marge.
Het is niet alleen fatsoenlijk, het is wettelijk verplicht. Dat niet in je prijzen opnemen lijkt me bedrijfskundig een beetje dom. Dan moet je op de markt gaan staan, maar geen webshop bestieren.
Twintigdinsdag 15 juni 2021 @ 06:43
quote:
10s.gif Op maandag 14 juni 2021 13:20 schreef Erasmus het volgende:

[..]

Dan moet TS het gewoon retour zenden met het ingevulde retourformulier. Bewijzen fotograferen met je telefoon.

Als ze het kut afhandelen heeft TS iig een poot om op te staan.
Yep! Wat hij zegt. Gewoon terugsturen binnen 14 dagen. Met een brief erbij of retourformulier. En fotograferen. En wachten op hun reactie. De brief kun je hier vinden: https://www.juridischloke(...)t-binnen-bedenktijd/
ytramdinsdag 15 juni 2021 @ 07:40
Ik snap de “voorwaarde” van de webshop wel, even los of het wettelijk is toegestaan of niet. Met een zin als dit rem je wel het aantal retouren en af.

Retouren kosten veel geld. Het is vaak niet alleen het product, maar ook nog het voor de consument gratis verzenden, bij ontvangst controleren, eventueel opnieuw verpakken als het al zo ver komt.
Omdat je het product geopend hebt en wellicht niet zo voorzichtig mogelijk is de verpakking beschadigd. Daardoor is, hoewel het product nieuw en ongebruikt is, niet meer als nieuw te verkopen. Want als jij iets online bestelt en de verpakking is beschadigd of het product zit niet meer in het originele zakje dan zal iedere koper zeggen: product is niet nieuw. Ik wil m’n geld terug/korting. Je wilt simpel weg dat het product nieuw is als je het nieuw koopt. Het product eindigt in het beste geval bij een opkoper die het op een markt komt waar vraag is kwalitatief hoogwaardige producten voor weinig geld. Of het wordt vernietigd omdat dat economisch gezien goedkoper is.

In een winkel is de kans groter dat het product verkocht wordt (zie regelmatig dichtgeplakte verpakkingen, soms met een kleine korting, maar dan weet je het en kies je ervoor).
Sapstengeldinsdag 15 juni 2021 @ 07:51
Laatst toevallig ook zo'n gordijn besteld en daar stond inderdaad tijdens het bestellen iets van 5x in rode letters dat je goed moest meten en ze alleen ongeopende verpakkingen retour nemen.

Uiteindelijk niet nodig natuurlijk als je gewoon van het typeplaatje besteld. Maar wel vreemd beleid.
Gunnerdinsdag 15 juni 2021 @ 07:58
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juni 2021 07:40 schreef ytram het volgende:
Ik snap de “voorwaarde” van de webshop wel, even los of het wettelijk is toegestaan of niet. Met een zin als dit rem je wel het aantal retouren en af.

Retouren kosten veel geld. Het is vaak niet alleen het product, maar ook nog het voor de consument gratis verzenden, bij ontvangst controleren, eventueel opnieuw verpakken als het al zo ver komt.
Omdat je het product geopend hebt en wellicht niet zo voorzichtig mogelijk is de verpakking beschadigd. Daardoor is, hoewel het product nieuw en ongebruikt is, niet meer als nieuw te verkopen. Want als jij iets online bestelt en de verpakking is beschadigd of het product zit niet meer in het originele zakje dan zal iedere koper zeggen: product is niet nieuw. Ik wil m’n geld terug/korting. Je wilt simpel weg dat het product nieuw is als je het nieuw koopt. Het product eindigt in het beste geval bij een opkoper die het op een markt komt waar vraag is kwalitatief hoogwaardige producten voor weinig geld. Of het wordt vernietigd omdat dat economisch gezien goedkoper is.

In een winkel is de kans groter dat het product verkocht wordt (zie regelmatig dichtgeplakte verpakkingen, soms met een kleine korting, maar dan weet je het en kies je ervoor).
Wat jij zegt is allemaal ondernemersrisico. Als je dat niet afdekt in je marge omdat je dan niet meer de goedkoopste bent is dat het probleem van de shop en had je lekker opticien moeten worden en een hele dikke zorgeloze marge pakken.

Maar zoals iemand hier zei; recht hebben en recht krijgen zijn helaas twee verschillende dingen.
Gunnerdinsdag 15 juni 2021 @ 09:43
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juni 2021 07:51 schreef Sapstengel het volgende:
Laatst toevallig ook zo'n gordijn besteld en daar stond inderdaad tijdens het bestellen iets van 5x in rode letters dat je goed moest meten en ze alleen ongeopende verpakkingen retour nemen.

Uiteindelijk niet nodig natuurlijk als je gewoon van het typeplaatje besteld. Maar wel vreemd beleid.
Ook die vijf meldingen maakt het niet ineens rechtsgeldig.

Winkels die zo al bij voorbaat met hun klanten hun rechten omgaan laat ik al direct links liggen. Geen zin in dat gezeik achteraf ook al sta je in je recht.

[ Bericht 4% gewijzigd door Gunner op 15-06-2021 09:58:49 ]
Zelvadinsdag 15 juni 2021 @ 10:15
Ja, dat mag.

Als je je geld maar gewoon terug krijgt.
sjorsie1982dinsdag 15 juni 2021 @ 10:54
quote:
0s.gif Op maandag 14 juni 2021 14:35 schreef baskick het volgende:

[..]

Het is niet alleen fatsoenlijk, het is wettelijk verplicht. Dat niet in je prijzen opnemen lijkt me bedrijfskundig een beetje dom. Dan moet je op de markt gaan staan, maar geen webshop bestieren.
Jawel hoor, bij lage bedragen win je het altijd omdat het als klant niet de moeite waard is om er iets tegen te doen. Mocht je negatief in de media komen open je een nieuwe webshop.

In NL is er een heel groot verschil in in je recht staan en je recht krijgen. Hoe kleiner het bedrag hoe groter dit is. De grens zit rond de 200 euro ivm rbven.
Speekselklierdinsdag 15 juni 2021 @ 11:26
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 juni 2021 10:54 schreef sjorsie1982 het volgende:
Jawel hoor, bij lage bedragen win je het altijd omdat het als klant niet de moeite waard is om er iets tegen te doen. Mocht je negatief in de media komen open je een nieuwe webshop.
Als je een beetje naam hebt is het goedkoper om die 200 terug te betalen dan om een nieuwe webshop te openen.

Als de winkelier niet van gedachte wil veranderen kan je hem natuurlijk altijd een handje helpen om via sociale media met hem te communiceren. Goedkoper dan een rechtzaak. Ik heb er al wat geschillen vlot mee recht getrokken.

Bij een discussie over na garantie na het verschroeien van een dekbed ooit eens gedreigt de NVWA erbij te betrekken. De discussie was direct vlotgetrokken en kreeg per direct een nieuwe toegestuurd. Zelf per koerier met als voorwaarde dat ie de oude mee kreeg.
baskickdinsdag 15 juni 2021 @ 11:35
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 juni 2021 10:54 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Jawel hoor, bij lage bedragen win je het altijd omdat het als klant niet de moeite waard is om er iets tegen te doen. Mocht je negatief in de media komen open je een nieuwe webshop.

In NL is er een heel groot verschil in in je recht staan en je recht krijgen. Hoe kleiner het bedrag hoe groter dit is. De grens zit rond de 200 euro ivm rbven.
Dat je ermee wegkomt, maakt het niet een slimme beslissing. Maar ik snap je punt, ja. Het voorkomt wellicht een hoop retouren en de enkeling die moeilijk doet, verleen je dan zogenaamd coulance. Of niet en die laten het erbij zitten. Niet iedereen heeft principes.
YoshiBignosedinsdag 15 juni 2021 @ 11:35
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 juni 2021 10:54 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Jawel hoor, bij lage bedragen win je het altijd omdat het als klant niet de moeite waard is om er iets tegen te doen. Mocht je negatief in de media komen open je een nieuwe webshop.

Ja dan open je even een nieuwe webshop :') Mensen kijken tegenwoordig juist heel goed naar beoordelingen en de betrouwbaarheid van een webwinkel. Dan koop je liever bij eentje met goede reviews die 10 jaar bestaat dan een nieuwe webshop.