Correct. Het wordt aangeduid als Anti Sociale Persoonlijkheidsstoornis. De diagnose 'Psychopaat' bestaat niet.quote:Op woensdag 9 juni 2021 12:56 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Mijn ex vriendin die psycholoog is zei dat de diagnose psychopaat niet bestaat.
Officieel bestaat die diagnose niet meer, evenmin als de diagnose sociopaat. Toen de diagnoses nog wel werden gebruikt, werd er gedacht dat bij psychopatie iemand vanaf de geboorte nauwelijks of geen empathie heeft en dat bij een sociopaat het antisociale gedrag tot ontwikkeling komt.quote:Op woensdag 9 juni 2021 12:56 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Mijn ex vriendin die psycholoog is zei dat de diagnose psychopaat niet bestaat.
Waarom moeten mensen volgens jou dan gaan nadenken? Omdat je graag wil dat iedereen zoveel verantwoordelijkheid voor zichzelf en anderen neemt en zichzelf ontwikkelt zoals de psychopatische vrouw? Vind je zelf dat jij nu even ver bent als haar daarin en waarom wel/niet? Waar merk jij het aan dat mensen helemaal niet nadenken en alleen vasthouden aan normen? Wat voor negatieve consequenties heb jij ervaren van het feit dat mensen zich alleen maar aan normen houden?quote:Op woensdag 9 juni 2021 18:12 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
Het gaat niet om de uitkomst. Het gaat erom dat mensen gaan nadenken in plaats van standaard vasthouden aan de normen die zij gewend zijn.
Ieder mens heeft zijn sterkere en zwakkere kanten. Ieder mens heeft zijn onzekerheden en dingen die hij goed vindt van zichzelf. Ieder mens wordt weleens door anderen benadeeld/gekwetst/beschadigd en ieder mens maakt zich daar zelf ook schuldig aan. Ieder mens wordt met zichzelf geconfronteerd, moet ervan leren en ontwikkelt zichzelf om beter met zichzelf en zijn omgeving te leren omgaan.
De mensen die het gevaarlijkst zijn, zijn de mensen die dom zijn.
De vrouw in de eerste videos heeft weliswaar de diagnose psychopatie en je zou kunnen zeggen dat ze rare ongevoelige bitch is die je beter niet kan vertrouwen. Maar ondanks haar gebrek aan empathie heeft ze meer verantwoordelijkheid voor zichzelf en anderen genomen dan de meeste mensen en zichzelf ook beter ontwikkeld.
Hoe kom je aan die wijsheid? Hoe heb je objectief naast elkaar gelegd, want je zult deze vrouw op de gebieden die je noemt moeten hebben vergeleken met 'de meeste mensen', en daar conclusies aan hebben verbonden.quote:Op woensdag 9 juni 2021 18:12 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
Het gaat niet om de uitkomst. Het gaat erom dat mensen gaan nadenken in plaats van standaard vasthouden aan de normen die zij gewend zijn.
Ieder mens heeft zijn sterkere en zwakkere kanten. Ieder mens heeft zijn onzekerheden en dingen die hij goed vindt van zichzelf. Ieder mens wordt weleens door anderen benadeeld/gekwetst/beschadigd en ieder mens maakt zich daar zelf ook schuldig aan. Ieder mens wordt met zichzelf geconfronteerd, moet ervan leren en ontwikkelt zichzelf om beter met zichzelf en zijn omgeving te leren omgaan.
De mensen die het gevaarlijkst zijn, zijn de mensen die dom zijn.
De vrouw in de eerste videos heeft weliswaar de diagnose psychopatie en je zou kunnen zeggen dat ze rare ongevoelige bitch is die je beter niet kan vertrouwen. Maar ondanks haar gebrek aan empathie heeft ze meer verantwoordelijkheid voor zichzelf en anderen genomen dan de meeste mensen en zichzelf ook beter ontwikkeld.
Ik werd laatst op straat aangesproken, door een meid van 19 ofzo, van een een of ander dieren welzijns- organisatie.quote:Op woensdag 9 juni 2021 14:48 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
[..]
Officieel bestaat die diagnose niet meer, evenmin als de diagnose sociopaat. Toen de diagnoses nog wel werden gebruikt, werd er gedacht dat bij psychopatie iemand vanaf de geboorte nauwelijks of geen empathie heeft en dat bij een sociopaat het antisociale gedrag tot ontwikkeling komt.
Ik denk zelf dat het in wezen niet zoveel zin heeft om mensen wat dat betreft in hokjes te plaatsen, want ik denk dat de omstandigheden die maken dat iemand psychopaat, sociopaat, 'normaal', hoog-sensitief of whatever zou zijn ontzettend complex zijn.
Ik denk gevoeligheid een spectrum is en dat iedereen door zowel erfelijke factoren als omgevingsfactoren een bepaalde mate van gevoeligheid ontwikkelt. Empathie is trouwens iets wat je leert; het is niet iets wat je vanaf jouw geboorte al hebt. Babies en peuters zijn allemaal egocentrisch. Pas vanaf een jaar of 3 gaan kinderen leren rekening te houden met anderen.
Wat ik interessant vind aan het fenomeen, is dat het voer voor denken oplevert waardoor iemand zich ontwikkeld tot wat men beschouwd als een goed persoon of een slecht persoon. En wat 'goed' of 'slecht' eigenlijk betekenen.
Sneeuwvlokjes die zichzelf heel wat vinden omdat ze zichzelf beschouwen als hoogsensitief en über-empathisch, handelen uiteindelijk veel meer vanuit egocentrisme dan ze vaak zelf beseffen. Mensen die graag voor anderen zorgen, hebben zelf die behoefte. Ze doen graag dingen voor een ander, omdat ze daarmee hun eigen behoeftes willen vervullen.
Neem bijvoorbeeld een verpleegster in een verzorgingstehuis. Zij beschouwt zichzelf als een goed mens, omdat zij behoefte heeft om voor ouderen te zorgen die dat zelf niet meer kunnen. Zij gaat er vanuit dat de ouderen hen daarvoor dankbaar zijn en staat er niet bij stil dat ouderen zich juist daardoor ontzettend ongelukkig kunnen voelen. Stel je voor dat je een jaar of 85 bent, je hebt een beroerte gehad en je hebt lichamelijke mankementen en al met al ben je afhankelijk van de zorg van anderen. En dan komt er een zuster die met luide stem tegen je praat alsof je een klein kind bent en jouw reet afveegt omdat je dat zelf niet meer kan. Hoe dankbaar ben je haar? Of heb je eigenlijk een ontzettende schijthekel aan dat wicht die de leeftijd van jouw kleindochter kan hebben, maar wel pretendeert alles beter te weten dan jij en jij kan daar niets tegenin brengen, omdat jouw lot in wezen in haar handen ligt?
quote:Wat ik interessant vind aan het fenomeen, is dat het voer voor denken oplevert waardoor iemand zich ontwikkeld tot wat men beschouwd als een goed persoon of een slecht persoon. En wat 'goed' of 'slecht' eigenlijk betekenen.
Ik vind het nogal kortzichtig eerlijk gezegd , en zie het verband tussen goed en slecht niet in dit stuk.quote:Sneeuwvlokjes die zichzelf heel wat vinden omdat ze zichzelf beschouwen als hoogsensitief en über-empathisch, handelen uiteindelijk veel meer vanuit egocentrisme dan ze vaak zelf beseffen. Mensen die graag voor anderen zorgen, hebben zelf die behoefte. Ze doen graag dingen voor een ander, omdat ze daarmee hun eigen behoeftes willen vervullen.
Ik zie vooral een hoop invullingen van jouw kant.quote:Neem bijvoorbeeld een verpleegster in een verzorgingstehuis. Zij beschouwt zichzelf als een goed mens, omdat zij behoefte heeft om voor ouderen te zorgen die dat zelf niet meer kunnen. Zij gaat er vanuit dat de ouderen hen daarvoor dankbaar zijn en staat er niet bij stil dat ouderen zich juist daardoor ontzettend ongelukkig kunnen voelen. Stel je voor dat je een jaar of 85 bent, je hebt een beroerte gehad en je hebt lichamelijke mankementen en al met al ben je afhankelijk van de zorg van anderen. En dan komt er een zuster die met luide stem tegen je praat alsof je een klein kind bent en jouw reet afveegt omdat je dat zelf niet meer kan. Hoe dankbaar ben je haar? Of heb je eigenlijk een ontzettende schijthekel aan dat wicht die de leeftijd van jouw kleindochter kan hebben, maar wel pretendeert alles beter te weten dan jij en jij kan daar niets tegenin brengen, omdat jouw lot in wezen in haar handen ligt?
Vriendinnen?quote:Op donderdag 10 juni 2021 02:21 schreef Keep_Walking het volgende:
Ik heb een psychopaat gekend. Ooit waren we beste vriendinnen, nu is hij mijn aartsvijand.
*Vriendenquote:
Nee, ik stelde je gewoon een serieuze vraag. Dat is waar een discussieforum voor is. Maar als serieuze vragen dit soort reacties van de TS krijgen, wat is het nut van het topic dan verder nog?quote:Op donderdag 10 juni 2021 09:47 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
Tjongejonge, wat een felheid hier zeg. Voelen jullie je persoonlijk aangevallen ofzo?
Mensen van 19 jaar zijn wel vaker erg idealistisch, omdat ze dan adolescent zijn en nog willen ontdekken wie ze zijn en waar ze in het leven voor staan. Met een idealistische gedachtengang zien mensen dingen vaak nogal zwartwit, maar bij jonge mensen is zoiets meestal niet zorgwekkend. Grote kans dat dezelfde meid over een paar jaar heel anders tegen de dingen aankijkt.quote:Op woensdag 9 juni 2021 20:31 schreef christmastsunami het volgende:
[..]
Ik werd laatst op straat aangesproken, door een meid van 19 ofzo, van een een of ander dieren welzijns- organisatie.
Ze vroeg of ik van dieren hield, ja zei ik.
En toen begon ze over het gebruik van dieren in laboratorium testen. Of ik daar tegen was!?
Ik hou van dieren, maar het testen op dieren is misschien toch nodig, voor cosmetica vind ik dat geen fijn idee, maar voor medicijnen wel.
Ik ieder geval, de "kronkel" die ze had, was dat ze dieren lief hebben, tegenover dieren haten plaatste. Als in, of je houd van dieren en dan ben je ook tegen testen op dieren, of je bent een dierenbeul.
In haar hoofd zijn alle dieren altijd lief en net als mensen, arme meid, zo in de war.
Ik heb het niet perse over jou. Er zijn ook anderen die het meteen erg persoonlijk nemen als ik hier neerzet dat je er op een andere manier naar zou kunnen kijken. Volgens mij zijn topics bedoeld om eigen gedachten te kunnen formuleren en niet om anderen iets op te willen leggen. Als je het niet eens bent of er niks mee hebt, dan is dat evengoed prima.quote:Op donderdag 10 juni 2021 09:48 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nee, ik stelde je gewoon een serieuze vraag. Dat is waar een discussieforum voor is. Maar als serieuze vragen dit soort reacties van de TS krijgen, wat is het nut van het topic dan verder nog?
Het maakt me niet uit of je het over mij hebt of over iemand anders hier. Er staan naast mijn reactie, nog meer kritische reacties, als je dat dan zo zien wil. Jij leest ze en kiest er voor om eerst de reactie in #17 te plaatsen, in plaats van in te gaan op die kritische posts, of andere, niet-kritische posts.quote:Op donderdag 10 juni 2021 10:08 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
[..]
Ik heb het niet perse over jou. Er zijn ook anderen die het meteen erg persoonlijk nemen als ik hier neerzet dat je er op een andere manier naar zou kunnen kijken. Volgens mij zijn topics bedoeld om eigen gedachten te kunnen formuleren en niet om anderen iets op te willen leggen. Als je het niet eens bent of er niks mee hebt, dan is dat evengoed prima.
Misschien dat een onderwerp als dit toch nog wat beladen is ofzo?
Indien ik ook aanvallend overkwam: dat zal met miscommunicatie vanwege gebrek aan intonatie te maken hebben (nu vraag ik me af of dat bij mij ook wel eens gebeurd was). Ik was nieuwsgierig en de vragen waren bedoeld om je te laten nadenken over je topic.quote:Op donderdag 10 juni 2021 10:08 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
Ik heb het niet perse over jou. Er zijn ook anderen die het meteen erg persoonlijk nemen als ik hier neerzet dat je er op een andere manier naar zou kunnen kijken. Volgens mij zijn topics bedoeld om eigen gedachten te kunnen formuleren en niet om anderen iets op te willen leggen. Als je het niet eens bent of er niks mee hebt, dan is dat evengoed prima.
Misschien dat een onderwerp als dit toch nog wat beladen is ofzo?
Zo'n ''beste vriend'' heb ik ook ooit gehad. Of het nou echt een psychopaat was durf ik niet te zeggen. Wel overduidelijk een narcist en verder een vrij empathieloze kwal. Uiteindelijk ook slaande ruzies mee gekregen.quote:Op donderdag 10 juni 2021 02:21 schreef Keep_Walking het volgende:
Ik heb een psychopaat gekend. Ooit waren we beste vrienden, nu is hij mijn aartsvijand.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |