abonnement Unibet Coolblue
pi_199771306
Goed, eerst even dit: ik ben notoir slecht in het volgen van recepten. Ik kan best koken, maar niet op basis van een lijst instructies.

Dat terzijde.Gehaktballen. Ik maak best vaak gehaktballen. Vroeger maakte mijn moeder vieze ballen, en mijn vader hele lekkere, dus toen ik een jaar of tien was heb ik mijn vader gevraagd mij gehaktballen te leren maken.
Zijn manier: met ei, gehaktkruiden, wat paneermeel, mengen, rollen, paneren, bakken.
Daarna ben ik op alle mogelijke manieren afgeweken van zijn manier, maar ik maak prima ballen en ik heb nog nooit een recept zelfs maar met interesse gelezen.

Maar nu werd in de CULSC tamelijk lyrisch gedaan over Librije-ballen, dus heb ik daar een recept van gevraagd en was ik voornemens die ballen te maken. Ik ben bang dat dat niet gelukt is.

Maar ik deed dus een poging.
Recept
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_199771315
Ingrediënten volgens specificatie:
quote:
400 g rundergehakt
2 middelgrote eieren
80 g paneermeel
2 el grove Zaanse mosterd
2 el ketjap manis
1 tl cayennepeper
3 el ongezouten roomboter
380 ml vleesfond
Ok, dat heb ik niet precies.
Ingrediënten in het echt:
1 kilo varkensgehakt
4 eieren van normale kip
125 gr havermout & 50gr bloem
4 el fijne Franse mosterd
4 el ketjap manis (<- helemaal volgens recept! )
kluit gezouten roomboter
200 ml wildfond
300 ml runderbouillon
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_199771321
Goed, licht aangepaste ingrediënten dus.
Nu de bereiding. Volgens recept hebben we hier een uiterst eenvoudige bereiding, bestaande uit twee (2) stappen. Dat moet zelfs ik kunnen toch?

quote:
1
Meng alle ingrediënten (behalve de boter en de vleesfond) en kneed het gehakt met de hand tot alle ingrediënten goed zijn gemengd. Verdeel het in porties en draai er ballen van. Laat de ballen afgedekt 30 min. rusten in de koelkast.
1a mik alles minus fond, bouillon en boter in kom
1b plastic handschoentjes aan en mengen / kneden
1c hier kan je echt geen ballen van rollen hoor :'), dit is koeienvlaaisubstantie
1d een flinke lading extra havermout erbij
1e laat ik dit maar even een half uur wegzetten zodat die havermout wat kan wellen en het balbaar wordt
1d nee ik heb geen deksel bij deze mengschaal en ik zou niet weten waarom er plastic aan te verspillen

quote:
2
Verhit de boter in een braadpan en braad de ballen hierin rondom bruin aan. Schenk de fond erbij en laat de ballen onder af en toe keren, met de deksel schuin op de pan, in 45 min. op laag vuur gaar worden.
2a dat gaat niet goedkomen in de braadpan, ik doe de boter in de koekepan.
2b vorm bal, vlij in koekenpan, vorm bal etc etc totdat koekepan vol

2c ballen keren zodat ze rondom (nou ja, piramidevormig-om) bruin aanbraden
2d zet braadpan op klein vuur met kluit boter
2e verhuis rondom aangebraden ballen naar braadpan
2f vorm nieuwe ballen en vlij deze in koekepan en braad ze rondom enzo

2g alle ballen in de braadpan
willen ze nou kóude fond op die ballen gooien? Dat gaat tegen al mijn principes en geloofsartikelen in!
2h schenk fond & bouillon in warme koekepan zodat het warm wordt
2i schenk warme soep over ballen, deksel er schuin op

2j maak tekst voor topic
2k oh, die soepballen moet je ook nog draaien! Ga ik *nu* doen
2l over een kwartier is hun tijd om

[ Bericht 0% gewijzigd door sigme op 06-06-2021 18:08:33 ]
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_199771382
quote:
2s.gif Op zondag 6 juni 2021 16:45 schreef sigme het volgende:
Ingrediënten volgens specificatie:
[..]

Ok, dat heb ik niet precies.
Ingrediënten in het echt:
1 kilo varkensgehakt
4 eieren van normale kip
125 gr havermout & 50gr bloem
4 el fijne Franse mosterd
4 el ketjap manis (<- helemaal volgens recept! )
kluit gezouten roomboter
200 ml wildfond
300 ml runderbouillon
Er gaat hier al van alles mis hè 8-)

Overigens gebruik ik Amerikaanse cups en maatlepels en ik vond de hoeveelheid zout als je die gebruikt vreselijk smerig. Maar ben ook geen fan van ketjap.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  zondag 6 juni 2021 @ 16:55:45 #5
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_199771430
Ik wil ze wel proeven, S. Volgens mij zijn ze prima!
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_199771462
quote:
0s.gif Op zondag 6 juni 2021 16:51 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Er gaat hier al van alles mis hè 8-)

Overigens gebruik ik Amerikaanse cups en maatlepels en ik vond de hoeveelheid zout als je die gebruikt vreselijk smerig. Maar ben ook geen fan van ketjap.
Oh ja, ook zoiets. Ik gebruik gewoon eetlepels als ik probeer een recept te volgen. Als ik normaal kook niet natuurlijk, maar nu wel. Dus dat lijkt ook al nergens naar :D

Ik had even gekeken hoeveel zout er in de fond zat, en hoeveel in de bouillon (een stuk minder). Maar ik heb dus zoute boter en bovendien een stuk hamzwoerd in de pan liggen, want die had ik nog liggen dus die kon er net zo goed even bij.

Gelukkig hou ik wel van zout. En ook van ketjap ;)

[ Bericht 0% gewijzigd door sigme op 06-06-2021 18:10:03 ]
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_199771488
quote:
14s.gif Op zondag 6 juni 2021 16:58 schreef sigme het volgende:

Oh ja, ook zoiets. Ik gebruik gewoon eetlepels als ik probeer een recept te volgen. Als ik normaal kook niet natuurlijk, maar nu wel. Dus dat lijkt ook al nergens naar :D

Ik had even gekeken hoeveel zout er in de fond zat, en hoeveel in de bouillon (een stuk minder). Maar ik heb dus zoute boter en bovendien een stuk hamzwoerd in de pan liggen, want die had ik nog liggen dus die kom er net zo goed even bij.

Gelukkig hou ik wel van zout. En ook van ketjap ;)
Ik ben heel erg benieuwd hoe je ze vindt. Ik heb ze daarna nooit meer gemaakt en me altijd muisstil gehouden als De Lofzang weer werd opgevoerd tov deze ballen.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  zondag 6 juni 2021 @ 17:09:42 #8
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_199771635
Ik vermoed dat varkensgehakt te vet is.
The love you take is equal to the love you make.
pi_199771643

Ze zijn in elk geval redelijk héél gebleven, dat valt niet tegen.
Zeker niet overdreven zout, gewoon prima.
Smaak: gewone ouderwetse gehaktballensmaak.
Structuur: mij iets te pappig. Dat krijg je bij zo'n natte bereiding, en dat doet mij denken aan de gehaktballen van mijn moeder.

Totaaloordeel gehaktballen: wel ok.

Maar de pan zit nu dan ook vol nattigheid. Ik denk dat ik die een grote aanvulling vind aan mijn repertoire dan die ballen.
Smaak: ok, dat is randje té zout. Maar je moet het natuurlijk niet zo opslobberen
Structuur: licht ingedikte plakkerig en vet. Spekkie naar mijn bekkie :9 (dat zwoerd zal hieraan bijgedragen hebben)

Totaaloordeel jus: top!

Ik ga de rest van de ballen uit de jus vissen en zonder jus invriezen, en dan de jus in bakjes scheppen en ook invriezen. Daar gaan we veel plezier van hebben bij samenstellen van diepvriesmaaltijden (met restje puree, met restje rijst, scheut door de groente of door de tomatensaus :9 :9 :9 )

[ Bericht 0% gewijzigd door sigme op 06-06-2021 18:10:31 ]
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_199771679
quote:
1s.gif Op zondag 6 juni 2021 17:09 schreef Lienekien het volgende:
Ik vermoed dat varkensgehakt te vet is.
Te vet waarvoor?
Overigens is (mijn) varkensgehakt niet erg vet. Minder vet dan rundergehakt als ik dat hier bij een omliggende boer koop. Rundergehakt uit de supermarkt herinner ik me droger, maar ik denk niet dat ik dat de afgelopen 15jaar nog wel eens zelf bereid heb.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_199771732
quote:
2s.gif Op zondag 6 juni 2021 16:45 schreef sigme het volgende:
Ingrediënten volgens specificatie:
[..]

Ok, dat heb ik niet precies.
Ingrediënten in het echt:
1 kilo varkensgehakt
4 eieren van normale kip
125 gr havermout & 50gr bloem
4 el fijne Franse mosterd
4 el ketjap manis (<- helemaal volgens recept! )
kluit gezouten roomboter
200 ml wildfond
300 ml runderbouillon
Ik maak altijd de librije bal, als ik gehakt ballen wil maken, maar ik volg het recept wel, alleen vind ik 2 eieren uit het recept op 500 gram gehakt veel te veel, ik doe er 1 en gebruik wat minder paneermeel,

ook is 380ml dure fond veel te veel, de helft is genoeg voor de jus

Ketjap manis, er zijn er zoveel, 1 die nieuw is en ik misschien het lekkerste vind is die van Go-Tan-Bio-Organic Ketjap Manis(tevens glutenvrij)

Als alle ingredienten in het gehakt zitten, maak ik van die 500 gram gehakt, 7 librije ballen.
eerst maak ik 7 gelijke hoopjes gehakt en dan komt de slagerstruuk, je maakt je handen vochtig onder de kraan, niet drijfnat dus.
Je neemt de bal in wording in je hand en dan is het gooien naar je andere hand en heen en weer.
Lekker klets naar links klets naar rechts en herhalen , lekker hard heen en weer van hand naar hand gooien.
Worden ze wat steviger van.
zo doe je dat om 6 minuut 55
En ze moeten ook afkoelen in de koelkast, voor je ze gaat bakken

(nog een tip, bij rundvlees, doe ik kip fond
bij kip, rund fond, vind ik lekkerder combineren)

Half om half gehakt is waarschijnlijk iets te vet voor dit recept.


(Ik laat ze ook lekker in de fond rustig nagaren in de slowcooker 3, 4 uur op 90 graden)

[ Bericht 1% gewijzigd door christmastsunami op 06-06-2021 17:26:27 ]
  zondag 6 juni 2021 @ 17:28:38 #12
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_199771894
Ik ben er zo één die lyrisch is over deze ballen. Ik maak ze met halfom. Omdat het zo'n nat geheel wordt, zorgt dat voor een heel zachte structuur van de bal. Ik vind dat samen met een goed aangebraden buitenkant echt heerlijk.
Ik gebruik runderbouillon, ik heb nog geen fond gevonden die ik mag.

De jus is inderdaad geweldig. Fijn om op voorraad te hebben.

Ik heb ook eens berenklauw gemaakt van deze ballen. Dat was ook lekker.
Spoilers!
pi_199771915
Dit is wat het heeft opgeleverd:


Even afkoelen, straks de diepvries in.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zondag 6 juni 2021 @ 17:38:57 #14
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_199772034
Tip voor de jus: poutine.
Spoilers!
  zondag 6 juni 2021 @ 17:40:06 #15
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_199772051
quote:
2s.gif Op zondag 6 juni 2021 17:29 schreef sigme het volgende:
Dit is wat het heeft opgeleverd:
[ afbeelding ]

Even afkoelen, straks de diepvries in.
Goede voorraad!

Ik braad ze niet aan voor het invriezen. Daardoor heb ik steeds nieuwe jus :9
Spoilers!
  zondag 6 juni 2021 @ 17:40:43 #16
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_199772059
quote:
7s.gif Op zondag 6 juni 2021 17:12 schreef sigme het volgende:

[..]

Te vet waarvoor?
Overigens is (mijn) varkensgehakt niet erg vet. Minder vet dan rundergehakt als ik dat hier bij een omliggende boer koop. Rundergehakt uit de supermarkt herinner ik me droger, maar ik denk niet dat ik dat de afgelopen 15jaar nog wel eens zelf bereid heb.
Om een stevige bal te geven.
The love you take is equal to the love you make.
pi_199772073
Kooktopics met foto's altijd leuk. :Y)
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_199772515
Leuk topic inderdaad!
Pyramideballen komen me bekend voor :) , zo worden mijn ballen ook.
Ik maak zelden gehaktballen, maar dat Librije-recept heb ik laatst eens geprobeerd om mijn man te pleasen.
Man vond ze 'wel oké', ik vond ze ook erg nat en papperig.

P.S. Ik heb nooit bij De Librije gegeten ofzo

[ Bericht 7% gewijzigd door Kanaroe op 06-06-2021 19:50:18 ]
pi_199774134
Havermout en bloem in plaats van paneermeel lijkt me wel de structuur best veranderen.

Ik vind het vooral altijd grappig dat mensen die deze gehaktballen maken als heel duidelijk erbij vermelden dat dit LIBRIJE-gehaktballen zijn. Terwijl het volgens mij gewoon een superstandaard gehaktballetje is.

Overigens vind ik elke gehaktbal goddelijk, dus deze zal vast ook heerlijk zijn. :9
  zondag 6 juni 2021 @ 20:50:46 #20
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_199775095
Voor dit soort recepten (trouwens de Librijeballen staan hier morgen weer op het menu) hadden we ook een apart forumonderdeel:
Sjieke Gehaktballen
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_199775313
quote:
0s.gif Op zondag 6 juni 2021 19:37 schreef Myraela het volgende:
Havermout en bloem in plaats van paneermeel lijkt me wel de structuur best veranderen.
Ja, dat denk ik ook wel.
Ik heb nooit paneermeel in huis. Dat had mijn vader vroeger thuis ook nooit, maar hij had wel altijd beschuitjes in huis en dus verkruimelden we beschuit. Leuk klusje vonden wij kinderen dat :Y.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_199775493
Gehaktballen altijd op de crispplaat. Maar één keer keren, en klaar in 12 minuten. Jus krijg je er niet van maar dat gebruik ik al jaren niet meer.
  zondag 6 juni 2021 @ 21:19:53 #23
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_199775526
quote:
0s.gif Op zondag 6 juni 2021 18:09 schreef Kanaroe het volgende:
Leuk topic inderdaad!
Pyramideballen komen me bekend voor :) , zo worden mijn ballen ook.
Ik maak zelden gehaktballen, maar dat Librije-recept heb ik laatst eens geprobeerd om mijn man te pleasen.
Man vond ze 'wel oké', ik vond ze ook erg nat en papperig.

P.S. Ik heb nooit bij De Librije gegeten ofzo
Het zijn ook geen gehaktballen die bij de Librije op het menu staan. Het verhaal is dat ze deze maken om met het personeel te eten.
The love you take is equal to the love you make.
pi_199775589
quote:
1s.gif Op zondag 6 juni 2021 21:19 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Het zijn ook geen gehaktballen die bij de Librije op het menu staan. Het verhaal is dat ze deze maken om met het personeel te eten.
Ja, ik weet het. Heb er over gelezen hier :)
pi_199776680
Van ballen (gehakt) vind ik het altijd jammer dat ze niet vierkant zijn.
Altijd maar draaien om een gelijke kleur en garing te krijgen.
Plus dat ik niet begrijp hoe de buitenkant knapperig te houden als de ballen in de jus/fond whatever nagaren. O-)

En verder eensch met @Isabeau’s opmerking.
pi_199776738
quote:
2s.gif Op zondag 6 juni 2021 17:29 schreef sigme het volgende:
Dit is wat het heeft opgeleverd:
[ afbeelding ]

Even afkoelen, straks de diepvries in.
Off-topic, maar die onderzetter voor pannen hadden wij vroeger precies dezelfde. Brings back good memories. 🙂
  Spellchecker zondag 6 juni 2021 @ 23:00:47 #27
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_199777105
quote:
0s.gif Op zondag 6 juni 2021 22:32 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Off-topic, maar die onderzetter voor pannen hadden wij vroeger precies dezelfde. Brings back good memories. 🙂
Deze TS heeft wel meer van dat leuke spul :Y
pi_199777468
quote:
1s.gif Op zondag 6 juni 2021 22:27 schreef AnneX het volgende:
Van ballen (gehakt) vind ik het altijd jammer dat ze niet vierkant zijn.
Altijd maar draaien om een gelijke kleur en garing te krijgen.
Plus dat ik niet begrijp hoe de buitenkant knapperig te houden als de ballen in de jus/fond whatever nagaren. O-)

En verder eensch met @:Isabeau’s opmerking.
Knapperige gehaktballen zijn een ander recept, zoals indische gehaktballetjes.
pi_199780672
quote:
7s.gif Op zondag 6 juni 2021 21:05 schreef sigme het volgende:

[..]

Ja, dat denk ik ook wel.
Ik heb nooit paneermeel in huis. Dat had mijn vader vroeger thuis ook nooit, maar hij had wel altijd beschuitjes in huis en dus verkruimelden we beschuit. Leuk klusje vonden wij kinderen dat :Y.
Ik vond het niet zo, en heb dan ook al heel jong ontdekt dat het met een zeef veel sneller gaat.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  maandag 7 juni 2021 @ 14:04:23 #30
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_199782852
Vanavond staan ze (met wat tweaken) hier weer op het menu. Met halfom gehakt, 1 ei, wel 60 gr. paneermeel, maar als extra bij het originele recept er doorheen uitgebakken uitjes en knoflook en twee tl. sambal badjak en met wildfond. :9
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_199790402
quote:
1s.gif Op zondag 6 juni 2021 21:19 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Het zijn ook geen gehaktballen die bij de Librije op het menu staan. Het verhaal is dat ze deze maken om met het personeel te eten.
Dat verklaart veel. Ik zat bij het lezen van dit topic al al mijn fantasie aan het werk te zetten, wat ik me daarbij moet voorstellen. Gehaktbal van grasgevoede Limousin in een sauce espagnole met een coulis van ketjap en krokantjes van gepofte roseval. Of zoiets.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_200037834
quote:
0s.gif Op zondag 6 juni 2021 17:00 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Ik ben heel erg benieuwd hoe je ze vindt. Ik heb ze daarna nooit meer gemaakt en me altijd muisstil gehouden als De Lofzang weer werd opgevoerd tov deze ballen.
Dit is VERKEERD. Ik ben altijd achterdochtig als deze ballen worden bejubeld en kan me echt niet voorstellen at ze zo lekker zijn, maar lees nooit een tegengeluid. Nu blijkt dat te zijn omdat het tegengeluid zichzelf de mond snoerde. Jouw zelfcensuur heeft mij bijna (bijna gelukkig, nog niet helemaal want ik ben net als sigme met recepten en voor geen goud ga ik een liter ketjap in een paar gehaktballen gieten of ballen draaien van puur rundergehakt) doen besluiten om óók die gekke ballen te gaan rollen.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_200039256
Ik heb ook een poging gewaagd.

Ingrediënten volgens Sigme's specificatie:
ngrediënten volgens specificatie:

quote:
400 g rundergehakt
2 middelgrote eieren
80 g paneermeel
2 el grove Zaanse mosterd
2 el ketjap manis
1 tl cayennepeper
3 el ongezouten roomboter
380 ml vleesfond
Daadwerkelijke ingrediënten

400 gram geweekte en gekookte kidneybonen
2 middelgrote eieren -> Conform specs!
2 verdwaalde champignons die nog in de koelkast lagen
80 g paneermeel -> Conform specs!
2 el fijne Franse mosterd
2 el lichte sojasaus
1 tl cayennepeper -> Conform specs!
340 ml rundvleesbouillon



Daarna alles in de blender:


Resultaat:


Vervolgens: Vlij de geblenderde massa tot ballen


Stop de gevormde ballen 30 minuten in de oven bij 200 C.



Daar liggen ze nu in. Ik hou jullie op de hoogte.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_200039553
Nog even laten pruttelen in de runderbouillon, ingedikt met een lepeltje maizena (in afwijking van de specs)


Resultaat:
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  User die het meest klaagt 2022 donderdag 24 juni 2021 @ 11:07:04 #35
414785 sirdanilot
pi_200039638
quote:
7s.gif Op zondag 6 juni 2021 21:05 schreef sigme het volgende:

[..]

Ja, dat denk ik ook wel.
Ik heb nooit paneermeel in huis. Dat had mijn vader vroeger thuis ook nooit, maar hij had wel altijd beschuitjes in huis en dus verkruimelden we beschuit. Leuk klusje vonden wij kinderen dat :Y.
Jaa ! Wij maakten het vroeger ook vaak met beschuitjes.

Ik doe altijd (hoeveelheden weet ik niet hoor):
Wij doen een vrij groot aandeel paneermeel+ei vergeleken met de hoeveelheid vlees. Want Zeeuwen bin zuunig.

- het allergoedkoopste halfomhalfgehakt. Ja, wij zijn Zeeuwen, en Zeeuwen bin zuunig. Sorry !
- paneermeel, panko of gemalen beschuit
- ei
- ketjap wel, maar dan echt maar minder dan een eetlepeltje of zo. Moet niet echt zoet worden.
- Nootmuskaat
- Peper
- een lepeltje sambal mag wel, maar dan ook echt maar een klein theelepeltje. Want wij zijn Zeeuws niet indo

En die bakten wij gewoon in Croma of margarine, want boter was te duur. Tegenwoordig bak ik het wel in boter hoor.

En grote ballen, en lang stoven.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_200039654
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juni 2021 10:41 schreef stavromulabeta het volgende:
Ik heb ook een poging gewaagd.

Ingrediënten volgens Sigme's specificatie:
ngrediënten volgens specificatie:
[..]

Daadwerkelijke ingrediënten

400 gram geweekte en gekookte kidneybonen
2 middelgrote eieren -> Conform specs!
2 verdwaalde champignons die nog in de koelkast lagen
80 g paneermeel -> Conform specs!
2 el fijne Franse mosterd
2 el lichte sojasaus
1 tl cayennepeper -> Conform specs!
340 ml rundvleesbouillon

[ afbeelding ]

Daarna alles in de blender:
[ afbeelding ]

Resultaat:
[ afbeelding ]

Vervolgens: Vlij de geblenderde massa tot ballen
[ afbeelding ]

Stop de gevormde ballen 30 minuten in de oven bij 200 C.

[ afbeelding ]

Daar liggen ze nu in. Ik hou jullie op de hoogte.
Ik zie al waar het fout gaat, je kan niet zo goed die ballen vormen.

Je doet je hand onder de kraan dan wordt je hand vochtig, maar niet zeiknat, en dan ga je draaien, dan wordt je gehakt bal wat gladder en plakt ie niet zo terug. dan ga je met een natte hand die gehaktbal een paar keer van linker hand naar je rechterhand gooien, zo van BAM BAM BAM, en nog maar een Keer BAM BAM BAM, dat gehakt wordt dan wat dichter en krijg je een mooiere bal, ipv en piramide.
pi_200040490
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juni 2021 11:01 schreef stavromulabeta het volgende:
Nog even laten pruttelen in de runderbouillon, ingedikt met een lepeltje maizena (in afwijking van de specs)
[ link | afbeelding ]

Resultaat:
[ link | afbeelding ]
Vegaballen!

Belangrijkste resultaat weet ik nu nog niet: uw beoordeling!
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  Moderator donderdag 24 juni 2021 @ 14:40:45 #38
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_200042873
Oeh dit wil ik ook eens proberen :9

Alleen snap ik niet waarom de vegaballen in runderbouillon worden gegaard :?
3 - 26 maart Thailand | 5 - 8 juli Dublin
pi_200043214
Goede bump ik ga vanavond een paar gehaktballen maken. :7
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_200044239
quote:
11s.gif Op donderdag 24 juni 2021 11:57 schreef sigme het volgende:

[..]

Vegaballen!

Belangrijkste resultaat weet ik nu nog niet: uw beoordeling!
Laten we er een 6 1/2 van maken. Wat extra kruiden en zout hadden het geheel wat beter gemaakt.

quote:
0s.gif Op donderdag 24 juni 2021 14:40 schreef MaJo het volgende:
Oeh dit wil ik ook eens proberen :9

Alleen snap ik niet waarom de vegaballen in runderbouillon worden gegaard :?
Omdat het kan. Dat hokjesdenken vega/niet-vega is zo ontzettend 2019. Vegafluïde wordt het helemaal.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')