abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_199754216
Hij hangt al hoor, daar gaat het dus niet om.
Als je jezelf Werkman noemt moet je wat kunnen toch?

Maar nu mijn vraag, ik heb in mijn leven al heel wat plafondventilators opgehangen, maar nooit en te nimmer op de manier volgens de gebruiksaanwijzing.

Of ik moet altijd extra gaten boren in het plafond.
Of ik moet extra gaten boren in de ophangbeugel om hem vast te kunnen schroeven in de schroefgaten van de centraaldoos.
Waarvoor ik bij dat laatste dan ook bouten moet gebruiken in plaats van schroeven.


Hoe dan ook, het is nog nooit voorgekomen dat ie vanuit de doos rechtstreeks volgens het boekje op het plafond was te bevestigen.
Meestal toch met andere gaten in het plafond, de beugel en al helemaal nooit met die bijgeleverde gipsplaat-schroeven met pluggen.

Herkenbaar?
pi_199754495
Dat is niet herkenbaar. Je moet de plek waar je hem wilt ophangen laten voorbereiden op een plafond ventilator. Gewoon z’n ding ophangen waar normaal een lamp zo past werkt niet out of the box.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_199754577
Ik doe het altijd via de gebruiksaanwijzing.
pi_199754917
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juni 2021 13:38 schreef Chinless het volgende:
Dat is niet herkenbaar. Je moet de plek waar je hem wilt ophangen laten voorbereiden op een plafond ventilator.
Hoe gaat dat dan?
En wat is dan het verschil met wat ik zelf doe?
pi_199757097
Heb ook moeten boren. De ventilator is volgens mij ook te zwaar voor die standaard boutjes in een contactdoos. Zelfs met de grotere schroeven en pluggen durfde ik er de eerste week niet onder te slapen.
pi_199757987
Een schroef in de centraaldoos en eentje boren met een fatsoenlijke plug. Nooit problemen mee gehad.
pi_199758007
Zijn plafondventilators niet iets uit de jaren 80??

(verder herken ik het hele probleem niet, maar dat is vermoedelijk omdat ik slechts 3 jaar jaren 80 heb gedaan en dus niet te maken heb gehad met het ophangen van zo een plafondventilator)
pi_199758052
quote:
7s.gif Op zaterdag 5 juni 2021 18:12 schreef koemleit het volgende:
Zijn plafondventilators niet iets uit de jaren 80??

(verder herken ik het hele probleem niet, maar dat is vermoedelijk omdat ik slechts 3 jaar jaren 80 heb gedaan en dus niet te maken heb gehad met het ophangen van zo een plafondventilator)
Volgens mij zijn die dingen voor particulieren in NL juist iets van deze eeuw. Het doet duidelijk meer dan een raampje open en het kost in zowel aanschaf als gebruik maar een fractie van een airco.
pi_199758250
Dat bakje in het plafond waar je draden uit komen heeft idd wat boutgaatjes, bedoeld om er een afdekplaatje of -deksel op te kunnen schroeven en niet om er een zwaar ding aan te hangen.
Beugel aanpassen hoeft dan ook niet, wat wél hoeft is nieuwe gaten boren voor de bijbehorende beugel zodat je je ventilator tenminste deugdelijk en veilig op kunt hangen.
Door in die doos te kijken kun je iig wel goed inschatten welke kant de kabels oplopen, daar dus niet boren. :P
Die ieniemini boutgaatjes zijn er iig NIET voor bedoeld om er zware dingen aan op te hangen.
pi_199758575
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juni 2021 18:17 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Volgens mij zijn die dingen voor particulieren in NL juist iets van deze eeuw. Het doet duidelijk meer dan een raampje open en het kost in zowel aanschaf als gebruik maar een fractie van een airco.
het brengt toch geen koelte? het zorgt juist dat de warmte beter door de ruimte is verdeeld, omdat die normaal naar boven trekt. (dit is hoe ik het altijd heb begrepen).
pi_199759026
@vannelle:
@Schuifpui:Ik durf best het tegendeel te beweren.
Als je nagaat dat mensen er hele zware armaturen op hangen tot en met kroonluchters toe.
In mijn ervaring zijn het juist diegenen geweest die ik op die manier gemonteerd heb die het stevigst vast hebben gezeten.
(Overigens is er nooit één door mijn gemonteerde lampen of ventilatoren naar beneden komen vallen.)

@koemleit: In principe zorgt een ventilator ook niet voor afkoeling, het voorkomt wel dat het gaat broeien.
Je voelt echt wel het verschil als er bij heet weer een ventilator draait en je hem daarna uit zet.
Ik weet niet of je ooit in de gaten hebt gehad dat stromend water in de winter minder snel bevriest dan een stilstaande plas?
Zoiets geld ook voor hitte en lucht.

Overigens is het inderdaad wel zo dat als je een tijd een hittegolf hebt het inderdaad ook met ventilator heet is, maar dan nog geld bovenstaande.
Wil je echt feitelijke verkoeling zodat de thermostaat omlaag gaat moet je een airco nemen.

[ Bericht 4% gewijzigd door Werkman op 05-06-2021 19:46:13 ]
pi_199762437
Op de slaapkamer hebben we een plafondventilator hangen. Volgens de gebruiksaanwijzing moest dat ding aan de centraaldoos. Omdat het geheel ruim tien kilo weegt en op standje orkaan nogal wat krachten liet zien op de bevestiging heb ik maar besloten wat gaten in het plafond te boren en 'm daar aan te hangen.

Slaapt een stuk rustiger als je zeker weet dat je luchtmoulinex blijft zitten waar 'ie hoort.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_199762559
quote:
7s.gif Op zaterdag 5 juni 2021 19:02 schreef koemleit het volgende:

[..]

het brengt toch geen koelte? het zorgt juist dat de warmte beter door de ruimte is verdeeld, omdat die normaal naar boven trekt. (dit is hoe ik het altijd heb begrepen).
Stilstaande lucht rond je lichaam wordt altijd verwarmd, en zweetvocht blijft liggen omdat die warme lucht verzadigd is met reeds verdampt vocht. Bij luchtcirculatie wordt deze door het lichaam opgewarmde lucht afgevoerd en kan je lichaam weer nieuwe lucht opwarmen. Tevens daalt de luchtvochtigheid rond het lichaam en kan zweet makkelijker verdampen. Dit verdampen heeft ook een verkoelend effect (een faseovergang, in dit geval van vloeibaar naar gasvormig, onttrekt ook warmte uit de omgeving).
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_199765112
quote:
7s.gif Op zaterdag 5 juni 2021 19:02 schreef koemleit het volgende:

[..]

het brengt toch geen koelte? het zorgt juist dat de warmte beter door de ruimte is verdeeld, omdat die normaal naar boven trekt. (dit is hoe ik het altijd heb begrepen).
Het zorgt voor een beetje wind in je kamer. Door die wind koelt je lichaam beter af.

Ik heb nog nooit een doos uit het plafond zien komen maar ik ben geen prof. Wel dat de schroefjes buigen of dan mensen er zelftappers in draaien en dat er dan iets scheurt. Zelf hang ik een palfondventilator op aan de doos en een geboord gat. Door het ding aan te zetten zal de kracht op het plafond juist minder worden maar de zaak gaat ook weer iets bewegen wat dus wel meer belastend is. Het lijkt me sowieso wel verstandig om te zorgen dat het ding rustig draait zonder te bewegen. Die beweging kan je opheffen door iets op de vleugel te plakken.
pi_199785975
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 juni 2021 19:40 schreef Werkman het volgende:
@:vannelle:
@:schuifpui:Ik durf best het tegendeel te beweren.
Als je nagaat dat mensen er hele zware armaturen op hangen tot en met kroonluchters toe.
In mijn ervaring zijn het juist diegenen geweest die ik op die manier gemonteerd heb die het stevigst vast hebben gezeten.
(Overigens is er nooit één door mijn gemonteerde lampen of ventilatoren naar beneden komen vallen.)

Dan heb je geluk gehad, het komt vaak genoeg voor dat die inbouwdozen alleen vastgezet zijn tijdens het stucen. Met gips dus.
De verbinding tussen doosje en ventilator of kronnluchter zal idd best sterk zijn, zeker als je bedenkt dat bijvoorbeeld een M6 boutje rechtstandig 1000 kg kan dragen, dan kan een M3? echt wel een paar tientallen kilo's aan. Die specifieke verbinding heb ik geen enkele twijfel over.
Maar als dat doosje niet goed vast zit wordt het anders natuurlijk, valt de boel met doosje en al naar beneden.
pi_199786366
Ja, Universeel is een mooi nogal tijdsgebonden begrip!? Dus in de praktijk is het met zulke producten vaker universeel om alsnog te moeten improviseren. ^O^
pi_199790483
quote:
0s.gif Op maandag 7 juni 2021 18:03 schreef vannelle het volgende:

[..]

Dan heb je geluk gehad, het komt vaak genoeg voor dat die inbouwdozen alleen vastgezet zijn tijdens het stucen. Met gips dus.
De verbinding tussen doosje en ventilator of kronnluchter zal idd best sterk zijn, zeker als je bedenkt dat bijvoorbeeld een M6 boutje rechtstandig 1000 kg kan dragen, dan kan een M3? echt wel een paar tientallen kilo's aan. Die specifieke verbinding heb ik geen enkele twijfel over.
Maar als dat doosje niet goed vast zit wordt het anders natuurlijk, valt de boel met doosje en al naar beneden.
Ik heb werkelijk nog nooit gezien dat een doos uit het plafond kwam of zelfs maar los gaat zitten. Ook de m3 bout in de ingebedde m3 moer zal het best wel houden. Het enige wat ik wel eens gezien heb is dat de doos zelf door laterale krachten een beetje gaat scheuren en daardoor de verbinding met de m3 moer toch ophoudt te bestaan. Of dat mensen er iets anders in hebben gedraaid dan een m3 boutje, ook dan houdt het een beetje op.

Ik ben er geheel van overtuigd dat een centraaldoos zonder meer een kilo of tien of zelfs het driedubbele daarvan kan dragen. Tenzij je niet verticaal gaat belasten of een zelftapper er in draait.
pi_199792341
als je een betonnen plafond hebt, is de centraaldoos ingemetseld en daarmee steviger dan een schroef. een stabiele ventilator kan ie dus prima aan.
nou is het wel zo dat bij mijn oude huis de centraaldoos niet lekker in te schroeven is, dus heb ik daar wel wat bouten gebruikt.
pi_199793076
Maar wat als je nu geen centraaldoos hebt? Niet elk huis heeft dat.

Btw het gaat hier niet om het gewicht, dat stelt geen drol voor met de krachten die eroo komen als die aan staat.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_199861007
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 juni 2021 11:07 schreef sjorsie1982 het volgende:
Maar wat als je nu geen centraaldoos hebt? Niet elk huis heeft dat.

Btw het gaat hier niet om het gewicht, dat stelt geen drol voor met de krachten die eroo komen als die aan staat.
Dan heb je toch wel een bestaand lichtpunt? Een plafond ventilator komt meestal in de plaats van een bestaande plafondlamp
pi_199861039
quote:
0s.gif Op zondag 13 juni 2021 09:47 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

Dan heb je toch wel een bestaand lichtpunt? Een plafond ventilator komt meestal in de plaats van een bestaande plafondlamp
Zeker dat zijn gewoon 2 draadjes uit het plafond.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_199861535
quote:
0s.gif Op zondag 13 juni 2021 09:51 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Zeker dat zijn gewoon 2 draadjes uit het plafond.
Ingemetseld? Dan is er toch een wat ander probleempje
pi_199863383
quote:
0s.gif Op zondag 13 juni 2021 09:51 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Zeker dat zijn gewoon 2 draadjes uit het plafond.
Houten plafond?
pi_199863537
quote:
0s.gif Op zondag 13 juni 2021 10:31 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

Ingemetseld? Dan is er toch een wat ander probleempje
Nee, dat zou gek zijn. Een plafond wordt niet gemetseld.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_199863544
quote:
0s.gif Op zondag 13 juni 2021 13:13 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Houten plafond?
Gestucced met gips op ik vermoed stro.
Gipsplaten of hardboard komt vaker voor.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_199863997
quote:
1s.gif Op zondag 13 juni 2021 13:28 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Gestucced met gips op ik vermoed stro.
Gipsplaten of hardboard komt vaker voor.

Tja, je kroonluchter of ventilator moet dan inderdaad door de houten vloer daarboven. Of aan de vloerbalken als je die kunt vinden.

Maar die bouwwijze is al redelijk aan het uitsterven dacht ik.
pi_199866126
quote:
0s.gif Op zondag 13 juni 2021 14:03 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Tja, je kroonluchter of ventilator moet dan inderdaad door de houten vloer daarboven. Of aan de vloerbalken als je die kunt vinden.

Maar die bouwwijze is al redelijk aan het uitsterven dacht ik.
Er zijn zat mensen die verlaagde plafonds nog maken. Bv vanwege inbouwspotjes.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_199866793
quote:
0s.gif Op zondag 13 juni 2021 16:19 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Er zijn zat mensen die verlaagde plafonds nog maken. Bv vanwege inbouwspotjes.
ben je nu gewoon moeilijke situaties aan het bedenken?

in het geval van verlaagde plafonds moet je dan maar iets verzinnen. op de latten gaan schroeven bv.
pi_199876923
quote:
0s.gif Op zondag 13 juni 2021 17:07 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

ben je nu gewoon moeilijke situaties aan het bedenken?

in het geval van verlaagde plafonds moet je dan maar iets verzinnen. op de latten gaan schroeven bv.
Nee dit komt zeer vaak voor, net zoals gewoon 2 draadjes uit het plafond zonder centraaldoos.

Kortom:handleidingen hoe iets moet worden opgehangen is leuk maar 9 vd 10 gevallen kan dat niet.

Ikea schrijft ook niet voor niks alleen voor dat hun kasten mieten worden vastgemaakt maar niet hoe. Ze leveren er ook geen schroeven voor mee en terecht.
Ik heb een hanglamp hier en die kon ik ook niet ophangen, want er is geen centraaldoos met haak. Ik heb er zelf een haak ingedraaid maar dit past natuurlijk niet goed, zoals altijd.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_199884622
quote:
0s.gif Op zondag 13 juni 2021 13:28 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Nee, dat zou gek zijn. Een plafond wordt niet gemetseld.

/NeHoBo. Komt toch aardig in de buurt 😚
pi_200197710
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 juni 2021 13:08 schreef Werkman het volgende:
Hij hangt al hoor, daar gaat het dus niet om.
Als je jezelf Werkman noemt moet je wat kunnen toch?

Maar nu mijn vraag, ik heb in mijn leven al heel wat plafondventilators opgehangen, maar nooit en te nimmer op de manier volgens de gebruiksaanwijzing.

Of ik moet altijd extra gaten boren in het plafond.
Of ik moet extra gaten boren in de ophangbeugel om hem vast te kunnen schroeven in de schroefgaten van de centraaldoos.
Waarvoor ik bij dat laatste dan ook bouten moet gebruiken in plaats van schroeven.


Hoe dan ook, het is nog nooit voorgekomen dat ie vanuit de doos rechtstreeks volgens het boekje op het plafond was te bevestigen.
Meestal toch met andere gaten in het plafond, de beugel en al helemaal nooit met die bijgeleverde gipsplaat-schroeven met pluggen.

Herkenbaar?
Ik heb afgelopen maand 2x een plafondventilator opgehangen bij familie. Beide van createhttps://www.ikohs.com/nl/content/1023-design-your-ceiling-fan#/
Ik kreeg er twee keilbouten bij van maatje 8. Ging prima in de betonnen plafond. Ook kreeg je er houtschroeven bij voor natuurlijk als je hem in hout moest schroeven.
Simpel, snel en beide zoals beschreven in de handleiding op kunnen hangen.
Moet zeggen dat het echt super mooie ventilatoren zijn. En lekker stil.

Nu snap ik wel dat sommige situaties echt dramatisch zijn. Moest laatst een lamp en gordijnen bij m'n zus in Rotterdam ophangen. In zo'n oud huurflatje. Plafond ging al brokkelen als je er naar keek ;(
pi_200199211
quote:
0s.gif Op zondag 4 juli 2021 11:00 schreef zoz het volgende:

[..]

Ik heb afgelopen maand 2x een plafondventilator opgehangen bij familie. Beide van createhttps://www.ikohs.com/nl/content/1023-design-your-ceiling-fan#/
Ik kreeg er twee keilbouten bij van maatje 8. Ging prima in de betonnen plafond. Ook kreeg je er houtschroeven bij voor natuurlijk als je hem in hout moest schroeven.
Simpel, snel en beide zoals beschreven in de handleiding op kunnen hangen.
Moet zeggen dat het echt super mooie ventilatoren zijn. En lekker stil.

Nu snap ik wel dat sommige situaties echt dramatisch zijn. Moest laatst een lamp en gordijnen bij m'n zus in Rotterdam ophangen. In zo'n oud huurflatje. Plafond ging al brokkelen als je er naar keek ;(
mooie ventilators, via wifi te bedienen. Maar dit zijn niet de standaards plafondventilators die her en der hangen hoor . net zoiets als spax schroeven en kiloknaller schroeven . Ze doen allebei het zelfde , maar t werkt lekkerder
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
pi_200200945
quote:
0s.gif Op zondag 4 juli 2021 13:05 schreef Cybersijp het volgende:

[..]

mooie ventilators, via wifi te bedienen. Maar dit zijn niet de standaards plafondventilators die her en der hangen hoor . net zoiets als spax schroeven en kiloknaller schroeven . Ze doen allebei het zelfde , maar t werkt lekkerder
Oh, ik vond ze eigenlijk best goedkoop. M'n moeder wilde geen wifi dus was maar 140 euro. De ander wilde wel wifi en betaalde 170. Best goedkope dingen lijkt me.
Maar ik wil natuurlijk best geloven dat je het anders kan treffen met ophangenspul

[ Bericht 5% gewijzigd door zoz op 04-07-2021 15:18:10 ]
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')