Socrates stond spreekwoordelijk bekend als de 'dirty old man' vanwege zijn sexuele en intelectuele interesses voor jonge, minderjarige boys. In die tijd was pedofilie in Athene gebruikelijk in een pedagogische context. Iets wat tegenwoordig in onze samenleving een criminele daad is. De kranten staan er dagelijks vol van.
Verder beweerde Socrates stellig dat hij een goddelijke stem hoorde. Enfin, mensen die stemmen in hun hoofd horen. Ook dat soort schizifrenie komt nog vaak voor, tot en met complete composities van Mozart, etc.
Al met al zou Socrates tegenwoordig als schizofrene criminele pedofiel meer kans hebben om in het Pieter Baan Centrum terecht te komen dan om hoogleraar wijsbegeerte te worden. Laat staan een vooraanstaand spiritueel leider te worden.
Wie is het met me eens?
quote:Heilige? Socrates Religieus? In het oude Griekenland?
Op dinsdag 28 januari 2003 07:36 schreef Filosoof11 het volgende:
Socrates de Griekse filosoof was de grote held en heilige van het religieus denken in de klassieke oudheid.
quote:Jeanne d'Arc had dat ook. En die is wel heilig verklaard.
Verder beweerde Socrates stellig dat hij een goddelijke stem hoorde.
quote:Socrates heeft nooit gegolden als een vooraanstaand spiritueel leider. Socrates heeft ook nooit beweerd, dat hij de perfecte man was of dat iedereen moest leven volgens regels die hij had opgesteld. Hij was filosoof en dacht na over het leven.
Al met al zou Socrates tegenwoordig als schizofrene criminele pedofiel meer kans hebben om in het Pieter Baan Centrum terecht te komen dan om hoogleraar wijsbegeerte te worden. Laat staan een vooraanstaand spiritueel leider te worden.
Overigens heb ik het idee dat je nu probeert te provoceren in navolging van de uitspraken van Ayaan afgelopen zaterdag. Helaas zijn filosofen en aanhangers van Socrates daar ongevoelig voor en zul je geen flame war kunnen ontketenen door onaardige dingen over hem te vertellen.
En hoeveel aanklachten, doodsbedreigingen, schreeuwende westerlingen die je eikel eraf willen knippen ed denk je dat een dergelijke uitspraak je op zou leveren? Juist...
quote:Schop het maar naar POL, want dit draait toch weer uit op een links-rechts-discussie over integratie, moslims enzovoort
Op dinsdag 28 januari 2003 07:58 schreef robh het volgende:
Enkeltje WF&T, ik denk dat het topic daar beter uit de verf komt
quote:Ik denk dat hij zich zou hebben aangepast aan de huidige cultuur. Gezien er geen overleveringen bestaan of hij ja dan nee schizofreen zou zijn geweest (stemmen in je hoofd horen is iets anders dan schizofrenie) vrees ik dat je fantasie wat met je op de loop ging.
Socrates de Griekse filosoof was de grote held en heilige van het religieus denken in de klassieke oudheid. Zijn leven en denken is beschreven door zijn leerling Plato.Socrates stond spreekwoordelijk bekend als de 'dirty old man' vanwege zijn sexuele en intelectuele interesses voor jonge, minderjarige boys. In die tijd was pedofilie in Athene gebruikelijk in een pedagogische context. Iets wat tegenwoordig in onze samenleving een criminele daad is. De kranten staan er dagelijks vol van.
Verder beweerde Socrates stellig dat hij een goddelijke stem hoorde. Enfin, mensen die stemmen in hun hoofd horen. Ook dat soort schizifrenie komt nog vaak voor, tot en met complete composities van Mozart, etc.
Wie is het met me eens?
Je kunt zonder bedreigd te worden deze beweringen in het openbaar doen. Je hoeft geen fatwa te vrezen vanwege jouw persoonlijke mening.
quote:Och, je weet niet. Misschien is er een Belangenvereniging Filosofen, die dreigt heel hard aan je bestaan te gaan twijfelen als je je niet verontschuldigt
Op dinsdag 28 januari 2003 08:04 schreef hoppe het volgende:[..]
Je kunt zonder bedreigd te worden deze beweringen in het openbaar doen. Je hoeft geen fatwa te vrezen vanwege jouw persoonlijke mening.
quote:Ik denk dat ik dat maar opricht
Op dinsdag 28 januari 2003 08:12 schreef Wile_E_Coyote het volgende:[..]
Och, je weet niet. Misschien is er een Belangenvereniging Filosofen, die dreigt heel hard aan je bestaan te gaan twijfelen als je je niet verontschuldigt
quote:Het gaat hier over Socrates. Je reactie heeft geen enkele band met topicstart of eerdere reacties. Ga je insinuaties en flame-uitlokpogingen in een ander topic plaatsen!
Op dinsdag 28 januari 2003 08:13 schreef Amnesia het volgende:
Mohammed wilde de 9 jarige dochter van zijn vriend, die wilde dat hij wachtte tot ze in de pubertijd was... Mohammed niet... Zei dat het van Allah mocht....
quote:Ik denk dat ik aangifte ga doen namens alle filosofen, aangezien jij een prominent figuur uit de filosofische wereld beledigd en zwartmaakt.
Socrates de Griekse filosoof was de grote held en heilige van het religieus denken in de klassieke oudheid. Zijn leven en denken is beschreven door zijn leerling Plato.Socrates stond spreekwoordelijk bekend als de 'dirty old man' vanwege zijn sexuele en intelectuele interesses voor jonge, minderjarige boys. In die tijd was pedofilie in Athene gebruikelijk in een pedagogische context. Iets wat tegenwoordig in onze samenleving een criminele daad is. De kranten staan er dagelijks vol van.
Wie is het met me eens?
Maar meer serieus: Het was algemeen bekend dat de grieken er een heel andere moraal op na hielden. Uit het oogpunt van slavernij denk ik dat je bijna elke Oude Griek wel zou kunnen aanklagen in de huidige tijd. Socrates was een kind van zijn tijd. Waar we tegenwoordig alles wat afwijkt achter slot en grendel willen gooien wist men in de Oudheid nog een plaats voor ze te vinden. Hoe gezond dat voor de mensen om hem heen is geweest laat ik maar in het midden.
quote:Ach, het is duidelijk een vergelijking met Ali's opmerkingen mbt Mohammed.
Op dinsdag 28 januari 2003 08:17 schreef Wile_E_Coyote het volgende:[..]
Het gaat hier over Socrates. Je reactie heeft geen enkele band met topicstart of eerdere reacties. Ga je insinuaties en flame-uitlokpogingen in een ander topic plaatsen!
quote:Dat weet ik wel, dat heb ik in mijn eerste post ook gezegd. Maar het erbij halen van Mohammed, puur om te zieken, dat vind ik niet kunnen.
Op dinsdag 28 januari 2003 08:51 schreef X-Ray het volgende:[..]
Ach, het is duidelijk een vergelijking met Ali's opmerkingen mbt Mohammed.
quote:Ik niet, want net als met mohammed moet je het in de context van de tijd zien. Vandaag de dag is het not done.
Op dinsdag 28 januari 2003 07:36 schreef Filosoof11 het volgende:Wie is het met me eens?
quote:Lulkoek.
Socrates de Griekse filosoof was de grote held en heilige van het religieus denken in de klassieke oudheid.
quote:Onder andere.
Zijn leven en denken is beschreven door zijn leerling Plato.
quote:Dat je God zegt te horen wil nog niet zeggen dat je schizofreen bent.
Socrates stond spreekwoordelijk bekend als de 'dirty old man' vanwege zijn sexuele en intelectuele interesses voor jonge, minderjarige boys. In die tijd was pedofilie in Athene gebruikelijk in een pedagogische context. Iets wat tegenwoordig in onze samenleving een criminele daad is. De kranten staan er dagelijks vol van.[quote]Verder beweerde Socrates stellig dat hij een goddelijke stem hoorde. Enfin, mensen die stemmen in hun hoofd horen. Ook dat soort schizifrenie komt nog vaak voor, tot en met complete composities van Mozart, etc.
quote:'Criminele pedofiel' is dubbelop, want je noemt hem crimineel omdat hij pedofiel is.
Al met al zou Socrates tegenwoordig als schizofrene criminele pedofiel
quote:Nogmaals, hij was -geen- 'spiritueel leider', maar gewoon een slimme figuur die op een pleintje filosofeerde en zich ageerde tegen de sofisten.
meer kans hebben om in het Pieter Baan Centrum terecht te komen dan om hoogleraar wijsbegeerte te worden. Laat staan een vooraanstaand spiritueel leider te worden.Wie is het met me eens?
En ja, naar westerse maatstaven is'ie een pedofiel. Dus?
[Dit bericht is gewijzigd door Berserker op 28-01-2003 11:46]
Over Muhammad gesproken: ik vind hem allerminst bewonderenswaardig, maar dat geblér over ''pedofilie'' raakt kant noch wal. We hebben hier in het Westen een tijdlang het zogenaamde Florentijnse huwelijksmodel gekend, waarbij een man met een veel jonger meisje trouwde. In die tijd was dat nu eenmaal niet zo erg.
Echte pedofielen waren lieden als Gilles de Rais, en die werden dan ook bestraft.
Ken uw klassieken!
quote:Dag Mohammed.
Op woensdag 29 januari 2003 00:12 schreef Filosoof11 het volgende:
Socrates de Griekse filosoof was de grote held en heilige van het religieus denken in de klassieke oudheid.Ken uw klassieken!
Dat hij bovendien de jeugd aan het bederven was door hen kritische te leren denken over hun moreel handelen en dat van de authoriteiten.
Het weten niet te weten is maar al te vaak een spel bij hem.
Verder lag er geen grens tussen filosofie en theologie. Uiteindelijk ging het Socrates om de 'zorg voor de ziel'.
quote:Kort gezegd: Kul. Socrates werd veroordeeld omdat hij de verkeerde dingen over de machthebbers zei. Kritisch denken van de jeugd mocht best, maar niet als ze in een bepaalde richting geduwd werden.
Op woensdag 29 januari 2003 03:20 schreef Filosoof11 het volgende:
Lees eens wat van Plotinus over het visioen van het Schone uit Plato's Symposium. Veel moderne critici vallen deze zog. neoplatonisten vooral aan voor hun mystieke religieuze interpretatie.
Verder was Socrates nota bene tot de gifbeker veroordeeld vanwege het feit dat hij nieuwe godheden introduceerde; zijn goddelijke stem.Dat hij bovendien de jeugd aan het bederven was door hen kritische te leren denken over hun moreel handelen en dat van de authoriteiten.
Het weten niet te weten is maar al te vaak een spel bij hem.Verder lag er geen grens tussen filosofie en theologie. Uiteindelijk ging het Socrates om de 'zorg voor de ziel'.
En laat een echte filosoof je maar niet horen over 'geen grens tussen theologie en filosofie' want die filosofeert je onmiddellijk naar 'niet bestaand'. De meeste filosofen zijn op zijn minst agnosticus.
quote:ONZIN, Ik zou zeggen kom met bewijzen (bijvoorbeeld geschriften) waarin dit vermeld zou staan.
Op dinsdag 28 januari 2003 08:13 schreef Amnesia het volgende:
Mohammed wilde de 9 jarige dochter van zijn vriend, die wilde dat hij wachtte tot ze in de pubertijd was... Mohammed niet... Zei dat het van Allah mocht....
Volgens mij heb je dit van iemand gehoord en gelijk voor waar aangenomen zonder dat je er kritisch over nagedacht hebt.
Nogmaals, kom met bewijs!!!
quote:Kuch kuch kuch... Neem nog een biertje
Op woensdag 29 januari 2003 12:47 schreef SportsIllustrated het volgende:
Bovendien bestond er helemaal geen theologie in het oude Griekenland.
Wel eens van bijvoorbeeld Homerus gehoord? Of de Acropolis?
quote:Dat is geen theologie in onze zin van het woord, bedoelde ik. Dat kan verwarring veroorzaken.
Op woensdag 29 januari 2003 19:56 schreef Wile_E_Coyote het volgende:[..]
Kuch kuch kuch... Neem nog een biertje
Wel eens van bijvoorbeeld Homerus gehoord? Of de Acropolis?
Bedoel je trouwens niet Hesiodos?
quote:Huh?
Op donderdag 30 januari 2003 13:04 schreef SportsIllustrated het volgende:[..]
Dat is geen theologie in onze zin van het woord, bedoelde ik. Dat kan verwarring veroorzaken.
1 de wetenschap over God, het goddelijke en de godsdienst, die steunt op gegevens van de openbaring => godgeleerdheid
quote:Homeros. Schreef de Ilias. En de Odyssee. Als er ergens goden in voorkomen...
Bedoel je trouwens niet Hesiodos?
quote:De Grieken kenden geen openbaring en geen heilige geschriften zoals wij die kennen. Als je zegt dat zij ''theologie'' kenden zonder uit te leggen dat daaronder niet hetzelfde moet worden verstaan als de godgeleerdheid uit de Judeo-Christelijke traditie, dan kan dat verwarrend werken.
Op donderdag 30 januari 2003 13:47 schreef Wile_E_Coyote het volgende:[..]
Huh?
the·o·lo·´gie (de ~ (v.))1 de wetenschap over God, het goddelijke en de godsdienst, die steunt op gegevens van de openbaring => godgeleerdheid
[..]Homeros. Schreef de Ilias. En de Odyssee. Als er ergens goden in voorkomen...
Homeros heeft uiteraard beide werken geschreven, maar Hesiodos' Theogonie is bruikbaarder in een eventuele theologie.
Enfin ik ben de laatste jaren bezig met een academisch proefschrift over het religieuze denken van Plato, Aristoteles, Socrates.
Jullie stellige ontkenningen van het primaat van theologie en religie bij de Griekse denken komen een beetje knullig en ongeloofwaardig over. Theologie is de kern van hun denken over de mens en de cosmos.
Mijn advies: ga de boeken van Plato etc. zelfs eens lezen ipv een of ander naslagwerk te volgen. Want ook onder de geleerde heren vind je nog veel nuances.
quote:Wat is je punt nou? Ben je dit topic alleen maar begonnen om op een gegeven moment deze post te kunnen plaatsen om te laten zien hoe intelligent je bent of zo? Als je het niet eens bent met onze redeneringen, fijn, maar wij studeren geen filosofie en geven dus onze gewone mening. Als je een filosofisch debat wilt, zit je hier dus verkeerd.
Op donderdag 30 januari 2003 14:56 schreef Filosoof11 het volgende:
Naar mijn weten hadden de Grieken geen openbaringsgeloof zoals de Bijbel of Koran. Dat wil niet zeggen dat ze geen theologische geschriften hadden. Het is een beetje dom en arrogant om alleen maar Christendomdom og Islam als theologie te bestempelen. De Grieken hebben het woord theologie zelfs uitgevonden.Enfin ik ben de laatste jaren bezig met een academisch proefschrift over het religieuze denken van Plato, Aristoteles, Socrates.
Jullie stellige ontkenningen van het primaat van theologie en religie bij de Griekse denken komen een beetje knullig en ongeloofwaardig over. Theologie is de kern van hun denken over de mens en de cosmos.Mijn advies: ga de boeken van Plato etc. zelfs eens lezen ipv een of ander naslagwerk te volgen. Want ook onder de geleerde heren vind je nog veel nuances.
Zelf had ik met mijn topic de vreemde associatie in mijn hoofd van Socrates die daar in het Pieter Baan Centrum Volkert vd. G. tegenkomt. Wat een aanleiding voor een Socratische discussie!
quote:Ja dus?.. Zelf zal Sokrates ook wel bemind zijn, en nu neemt hij de rol over van een pederastes. Pedofilie riekt naar misbruik, pederastes is echter wel op vrijwillige basis. Bovendien: Ik snap niet dat je de context van mijn toenmalige tijd overbrengen naar jullie huidige tijd. Vroeger werd het geaccepteerd, vroeger was het geen probleem, vroeger had het nog geen negatieve stank; dus?
Socrates stond spreekwoordelijk bekend als de 'dirty old man'
vanwege zijn sexuele en intelectuele interesses voor jonge,
minderjarige boys. In die tijd was pedofilie in Athene
gebruikelijk in een pedagogische context. Iets wat tegenwoordig
in onze samenleving een criminele daad is. De kranten staan er
dagelijks vol van.
quote:Inderdaad, ik heb een daimon die mij op sommige momenten weerhoudt om dingen te zeggen. En inderdaad, ik heb een stem gehoord - ben ik dan schizofreen? Schizofreen zijn betekent enigszins krankzinnig en een gespleten persoonlijkheid hebben. Dr. Jekyll and Mr. Hyde is een schizofreen persoon. Gollem van Lord of the Rings is een schizofreen. Ik niet.
quote:Als jij van plan bent om een proefschrift te schrijven zonder in je discussies rekening te houden met het feit dat de context totaal verschillend is, raad ik je aan gauw te stoppen met schrijven.
Al met al zou Socrates tegenwoordig als schizofrene criminele pedofiel meer kans hebben om in het Pieter Baan Centrum terecht te komen dan om hoogleraar wijsbegeerte te worden. Laat staan een vooraanstaand spiritueel leider te worden
quote:Punt. Een vorm van theologie in de tijd van de grieken is de (Ionische) natuurfilosofie
Ik ontken helemaal niets stellig. Ik beweerde ook niet dat de Grieken geen theologie kenden. Maar als je het woord theologie zo gebruikt zonder te vermelden dat het een iets andere betekenis had ten tijd van Socrates, dan ga je er blijkbaar vanuit dat de meeste mensen hier al van op de hoogte zijn. En dat lijkt me niet terecht
ELEXA!
En vergeet niet Paulus, Johannes en Mohammed.quote:Op dinsdag 28 januari 2003 07:54 schreef Wile_E_Coyote het volgende:
[Sacrotes dacht dat hij de stem van God hoorde]
Jean d'Arc had dat ook. En die is wel heilig verklaard
Volgens mij is, gezien de datum van de startpost, juist Sacrotes er bij gehaald om de boel te verzieken. Heel dit topic heeft natuurlijk te maken met de uitspraken van Hirsi Ali over de "profeet" Mohammed.quote:Op dinsdag 28 januari 2003 09:01 schreef Wile_E_Coyote het volgende:
Maar het erbij halen van Mohammed, puur om te zieken, dat vind ik niet kunnen.
quote:Op maandag 23 augustus 2004 09:21 schreef De_Warme_bakker het volgende:
Socrates was wel een chille gast. Blijft jammer dat hij zelf niets opgeschreven heeft.
Lichamelijk en ook geestelijk ? Verder is het voor een kind of want dan ook weinig keuze als je ze als godsdienststichter wijs kan maken dat je een boodschapper van God bent. Dergelijk misbruik noem ik nog steeds verkrachting.quote:Op maandag 23 augustus 2004 11:20 schreef placebeau het volgende:
Het was geen pedofiel, maar een pederast, iemand die zich aan jongvolwassenen wijdt, toen erg gebruikelijk.
quote:Op maandag 23 augustus 2004 12:22 schreef Akkersloot het volgende:
Verder is het verschil tussen de "filosofen" Sacrotes, Paulus en Mohammed natuurlijk dat de filosofieen van Sacrotes beoordeeld worden vanwege de waarde van die filosofieen zelf. De "filosofieen" van Paulus en Mohammed worden beoordeeld niet vanwege de waarde van die "filosofieen" zelf maar omdat Paulus en Mohammed door hun aanhangers als goddelijk worden gezien.
Daarom heeft het aantonen dat Sacrotes geestesziek en crimineel was geen enkele waarde op de filosofieen van Sacrotes zelf. De waarde van de "filosofieen" van Paulus en Mohammed staan of vallen echter wel met het feit of dat Paulus en Mohammed wel of niet geestesziek waren.
Dus dat is een enorm verschil.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |