abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_199708019
Weet niet zo goed of dit het juiste forum is, maar vriendschap is ook een relatie, duss..

Ik ben inmiddels zo'n 4 jaar goed bevriend met iemand, ik noem hem voor het gemak even "Hans". We wonen in dezelfde stad en kennen elkaar via via. Ik ben 30, Hans is 29.

Voorheen woonde ik in een kleine studio, omdat ik alleenstaand was, liever geen huisgenoten wilde en de huurprijzen voor particuliere huurwoningen in de stad walgelijk hoog zijn. Ik kon niet echt bezoek ontvangen, en omdat andere vrienden ook in studio's/kamers woonden was zijn huis altijd "the place to be" om af te spreken.

Het betreft een groot huis waar hij voor slechts een paar honderd euro woont, het is het oude huis van zijn ouders en zij betalen grotendeels de hypotheek af. Hans heeft hier echt mazzel mee, voor het geld wat hij betaalt zou je normaal gesproken hooguit een kamertje kunnen huren
Belangrijke context op een rijtje:

• Ik mag Hans echt heel graag, dit topic is niet om op hem te haten
• Hans maakt nooit echt schoon. Nooit. Er wordt af en toe opgeruimd maar het huis is gewoon smerig, inclusief de keuken. Het doet me denken aan studentenhuizen die ik vroeger gezien heb.
• Hans heeft een beetje een jaloers karakter en kan dit niet altijd verbergen. Hij heeft wat autistische trekjes. Ik vergeef het hem.
• Hans werkt 32 uur per week en wilt absoluut niet meer werken. Hij heeft best een leuke baan, maar zit daar wel aan een plafond qua inkomsten. Op zich niets mis mee.
• Hans geeft honderden euro's per maand uit aan sigaretten en wiet.
• Hans heeft weleens jaloerse opmerkingen gemaakt over mijn inkomen.. We hebben nooit exacte getallen genoemd maar ik gok dat hij maandelijks ~¤2250 bruto verdient obv 32u zonder extra benefits. Ik verdien nu ¤3950 bruto obv 36u met nog een boel benefits. En ik rook niet. Heb jaren hard moeten werken om dit punt te bereiken, waar ik een relaxte baan heb met een mooi inkomen en maar 4 dagen werk.
• Mijn vriendin is daar nooit langsgeweest. Ik heb teveel plaatsvervangende schaamte om haar mee te nemen naar een goor huis met gore meubels en mogelijk eten uit een gore keuken. Hans heeft mijn vriendin alleen buitenshuis gezien.

Ik heb inmiddels een paar jaar een relatie en ben recentelijk gaan samenwonen met mijn vriendin. Met twee inkomens konden we een mooi huis betalen met een grote woonkamer, veel daglicht en een dakterras op het zuiden. Een enorme upgrade!

Ons huis is letterlijk in alle opzichten beter dan dat van Hans. We hebben een schone keuken dus mensen kunnen hier gerust eten. Chillen op het dakterras (BBQ komt dit weekend). Cocktails drinken aan de bar bij de keuken waar plek is voor 4 mensen. Of op de grote, schone hoekbank chillen en het EK kijken met lekkere hapjes erbij, uit de schone keuken.

En eerlijk.. dit verwacht ik ook gewoon. Zo bijzonder is het niet. Als ik bij andere vrienden (uit andere groepjes) over de vloer kom die samenwonen hebben ze ook een schoon, opgeruimd huis en zorgen ze voor lekkere hapjes en drankjes zoals een gastheer/vrouw dat hoort te doen. Ik ben 30, de tijd van gore studentenkotten is voor mij voorbij. Tijd om volwassen te worden.

En dan komt iets wat ik al voorspeld had, omdat hij zijn jaloezie niet kan verbergen: Hans lijkt hier niet zo blij mee te zijn. Hij is nog niet langs geweest. Toen ik voorstelde om deze week met een aantal vrienden wat bier/cocktails bij mij te drinken als een soort housewarming (het is eindelijk echt volledig ingericht) probeerde hij mensen over te halen om bij hem te BBQen (het enige wat hier nog niet kan) omdat het mooi weer is. Hallo, ik wil m'n huis laten zien!

Dit irriteert me, maar ik weet dat hij gewoon vet onhandig is en vanwege autisme dingen erg onhandig aan kan pakken. Andere mensen zouden hun jaloezie onderdrukken. Ik vergeef het hem. Maar hoe ga ik hier mee om?

Diep van binnen denk ik:
• Als je nou eens stopt met roken hou je duizenden euro's per jaar over. Hoef je geen jaloerse opmerkingen jegens mij te maken over geld. (of ga meer werken.. of allebei)
• Als je nou eens je huis schoon maakt ben ik een blije gast en komt m'n vriendin misschien ook eens langs
• Als je nou eens die gore banken en vieze, versleten eetkamerstoelen wegdoet en investeert in wat nieuwe meubels is dat een gigantische verbtering
• als je stopt met binnen roken is je woonkamer geen goor nicotinehol meer, waar je permanent de gordijnen dicht hebt zodat lamplicht de goorheid verdoezelt.
...en nog meer dingen.

Hans heeft trouwens sinds een jaar ook een vriendin. Ze heeft helaas geen goede invloed op hem gehad mbt schoonmaken, ben benieuwd hoe zij is. Hij omschreef haar als aardig en zorgzaam. Hij is het type wat een vrouw in zijn leven meteen boven alles en iedereen plaatst. Als je iets met hem af probeert te spreken en er is een kans dat hij dan zijn vriendin zou zien, weigert hij af te spreken tot hij zeker weet op welke dag hij zijn vriendin ziet. :') Achja.. ik vergeef het hem.

Anyway.. zijn huis is overduidelijk niet meer the place to be en hij heeft daar moeite mee. Geen kwade jongen, maar heeft zijn jaloezie ook niet helemaal onder controle. Hij is niet gelukkig met de status van zijn leven en wilt graag meer verdienen, samenenwonen, etc etc.
We hadden laatst een ongemakkelijk gesprek over samenwonen. Hij had er met zijn vriendin over gesproken. Toen hij zijn budget noemde moest ik hem teleurstellen.. voor ¤1000 exclusief krijg je in de stad geen huis met 2 slaapkamers, iets wat hij wel wilt zodat je niet op elkaars lip zit. Je moet of buiten de stad wonen, of genoegen nemen met 1 slaapkamer. Sociale huur lukt hem niet. Ik nam meteen de bekende jaloerse blik waar.. in zijn ogen ben ik echt een koning in een paleis met een kluis vol geld en ook nog eens een lekker wijf. Maar nee, wij zijn gewoon een stel met twee fulltime inkomens en goede carrières waar we moeite in hebben gestoken. Als hij of zijn vriendin nou eens wat extra uurtjes zouden werken zouden ze wel een huis met extra kamer kunnen huren.

Zijn er hier mensen met soortgelijke ervaringen? Vrienden die zijn blijven steken in hun studentenfase? Vrienden die het goed bedoelen, maar jaloers zijn en dit slecht kunnen verbergen? Zo ja, hoe gingen jullie er mee om? Ik zou het jammer vinden om de vriendschap kwijt te raken. Ik weet dat hij het niet slecht bedoelt. Maar dit is ook een vreemd onderwerp om er een serieus gesprek over te voeren. Zou niet zo goed weten hoe. "Hey, ik merk dat je jaloers bent omdat ik dingen goed voor elkaar hebt en jij niet, en dat is heel kut voor je, maar hou het aub voor jezelf".

Als je tot zo ver gelezen hebt: bravo! Misschien krijg ik wat interessante verhalen/tips hier, en anders heeft het in ieder geval geholpen het van me af te schrijven. Wil hem namelijk echt niet kwijt als vriend.

Oh, en als hij hier over de vloer is geweest zou het best kunnen dat hij ook mijn vriendin expliciet uitnodigt om ook een keer langs te komen als we een avondje bij hem borrelen. Geen idee hoe ik daar mee om moet gaan. Mijn vriendin is 29 en heeft er (terecht) geen zin in om een avond door te brengen in een smerig huis. Ik kan het nog wel hebben maar voor haar is het echt een afknapper. Al haar vrienden hebben nette huizen en zelf doet ze ook heel erg haar best om niet alleen het huis schoon te houden, maar ook een goede gastvrouw te zijn qua eten en drinken.
  dinsdag 1 juni 2021 @ 17:02:47 #2
495022 Fcu030
tittel noch jota
pi_199708189
Hans heeft wel een hoop mazzel met zo'n vergevingsgezinde vriend zeg.... ik zou Hans adviseren z'n biezen te pakken.
Appletje-Ez houdt van soep
Shine sight on the eternal darkness of the shadow people!
pi_199708199
Hans staat duidelijk stil waar jij jezelf bent blijven ontwikkelen.

Verder wel triest dat jij je schaamt tov je vriendin omdat zijn huis niet schoon is. Als Hans verder een goede gast is zou dat helemaal geen issue hoeven zijn :') .

De hele vriendschap is duidelijk op z'n retour en in z'n laatste fase terecht gekomen. Mijn voorspelling is dat Hans waarschijnlijk binnen een jaar helemaal uit beeld is.
blablablabla
pi_199708236
Ik heb wel een vriend die constant moet benoemen hoeveel z'n huis nu wel weer waard is maar verder geen stappen zet. Soort Hans maar dan anders. (hihi)
  dinsdag 1 juni 2021 @ 17:08:49 #5
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_199708241
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 juni 2021 17:02 schreef Fcu030 het volgende:
Hans heeft wel een hoop mazzel met zo'n vergevingsgezinde vriend zeg.... ik zou Hans adviseren z'n biezen te pakken.
Zijn biezen pakken? Waar moet Hans dan naartoe?
The love you take is equal to the love you make.
  dinsdag 1 juni 2021 @ 17:12:55 #6
495022 Fcu030
tittel noch jota
pi_199708279
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 juni 2021 17:08 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Zijn biezen pakken? Waar moet Hans dan naartoe?
Naar z'n eigen wereld.
Appletje-Ez houdt van soep
Shine sight on the eternal darkness of the shadow people!
  dinsdag 1 juni 2021 @ 17:14:09 #7
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_199708293
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 juni 2021 17:12 schreef Fcu030 het volgende:

[..]

Naar z'n eigen wereld.
Daar is ‘ie toch?
The love you take is equal to the love you make.
  Moderator dinsdag 1 juni 2021 @ 17:17:05 #8
138438 crew  Pizzakoppo
pi_199708317
Je bent inderdaad op een kruispunt aanbeland. Ik begrijp volkomen dat je geen zin meer hebt in studentikoos geneuzel en dat je zin hebt om te gaan genieten op een manier die meer aansluit bij jouw interesses. Hans kan er ook zo over denken maar dit mogelijk niet weten te bereiken, dat kan heel goed en daarover kun jij in gesprek gaan. Mogelijk kan hij hiervoor hulp krijgen in de vorm van huishoudelijke hulp, maatschappelijk werker die kan plannen o.i.d. of zelfs psychische hulp. Alles is mogelijk maar hij moet het zelf willen.

En daar zit denk ik de crux. Als blijkt dat Hans dit niet wilt dan zul je voor jezelf moeten kijken wat wel een manier is om met hem om te gaan. Wellicht kan hij soms langskomen, wellicht soms jij bij hem. Maar is dat voldoende? Stel jezelf deze vragen, wees eerlijk naar Hans en probeer ook te accepteren dat je soms gewoon uit elkaar groeit.
pi_199708328
Hans moet volwassen worden en heeft een vriendin nodig. Zo niet. Laat hem in zijn eigen sop gaarkoken. Trekken aan een dood paard.
pi_199708344
Mijn eerste gedachte was de hele tijd 'waar bemoei je je mee'. Hans is zelf verantwoordelijk voor hoe zijn leven verloopt. En als hij het anders wil, zal hij dat zelf moeten doen. Als de manier waarop Hans woont zo'n probleem is voor jou, dan moet je je misschien afvragen wat voor vriend je bent en of de vriendschap nog wel echt bestaat.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  dinsdag 1 juni 2021 @ 17:21:36 #11
496301 airconditioning
VVD/GL met bovenmodaal inkomen
pi_199708350
Je moet Hans uit je leven verwijderen en zo snel mogelijk.

Mensen die minder verdienen trekken jou alleen maar omlaag, heb je niks aan.
Pro: Woke, LGBTQQIP2SAA++, BLM, vaccinatieplicht, K. Harris, Vegan, immigratie, milleumaatregelen, (bio)diversiteit en Antifa
Anti: Wappiementaliteit, mileuvervuiling, racisme, antisemitisme, fvd/trumpisme, boeren en populisme.
pi_199708351
Vriendschap is duidelijk niet onvoorwaardelijk van beide kanten. Ik vind het wel een aparte verstandhouding die jullie hebben met elkaar wat bind jullie nog? Het controlerende in de vriendschap vind ik zelf niet gezond (dat jij het liever anders ziet hoe hij zijn leven moet invullen). Ja je kan het beste voor je vriend willen daar kan je over praten wat hij ermee doet is aan hem of aan jou hoe je er zelf mee omgaat.
'' I am under no obligation to make sense to you.''
  Spellchecker dinsdag 1 juni 2021 @ 17:23:49 #13
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_199708360
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juni 2021 17:21 schreef airconditioning het volgende:
Je moet Hans uit je leven verwijderen en zo snel mogelijk.

Mensen die minder verdienen trekken jou alleen maar omlaag, heb je niks aan.
Daar gaat het niet over.

Het gaat over Hans die blijkbaar geen succesvolle stappen kan zetten.
  dinsdag 1 juni 2021 @ 17:25:00 #14
496301 airconditioning
VVD/GL met bovenmodaal inkomen
pi_199708371
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 juni 2021 17:23 schreef maily het volgende:

[..]

Daar gaat het niet over.

Het gaat over Hans die blijkbaar geen succesvolle stappen kan zetten.
Lees zijn verhaal even goed door. Hij heeft het ook over dure meubels die TS wel heeft en hij niet. Gaat ook over verschil in inkomen zoals TS aangeeft. TS benoemd "Inkomen" 5 keer in zijn post. Geld speelt duidelijk een rol hier.
Pro: Woke, LGBTQQIP2SAA++, BLM, vaccinatieplicht, K. Harris, Vegan, immigratie, milleumaatregelen, (bio)diversiteit en Antifa
Anti: Wappiementaliteit, mileuvervuiling, racisme, antisemitisme, fvd/trumpisme, boeren en populisme.
pi_199708425
Hans is een smeerkees, maar dat is niet jouw probleem, dus dat jij je schaamt tegenover je vriendin vind ik onnodig. Als je vriendin het daar te vies vindt om te zijn moet ze dat lekker zelf oplossen :P

Verder, tja. Hij is een jaloerse slacker, jij praat graag over hoe veel je hebt en succesvol bent. Dat zijn geen goede ingrediënten voor een lange vriendschap.
-nee-
pi_199708435
Je kan iemand niet dwingen iig om de zelfde levensstijl zoals jij die jij hebt op te dringen. Hij heeft zijn mindere kanten maar je accepteert hem niet op deze manier is het dan wel je vriend? Een graadmeter is voor jou je eigen leven en je vriendin en hoe haar vrienden de boel onderhouden. Nogal statusgericht en oppervlakkige insteek eigenlijk.
  Moderator dinsdag 1 juni 2021 @ 17:34:51 #17
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_199708456
Nou, helemaal gelezen. Here we go.

1. Hans lijkt wat te zijn blijven hangen in het studentenleven OF
1a. Hans is niet blijven hangen in het studentenleven maar is gewoon een luie donder OF
1b. Hans geeft gewoon geen prioriteit aan meer werken en schoonmaken.

Wat ik me afvraag is het volgende. Jij vindt nogal veel, van hem. Je vergoelijkt dat in dit topic wel naar ons toe door hem een eigenschap toe te dichten, dan te roepen 'autisme' en dan 'ik accepteer dat maar', maar ondertussen denk jij wel voor Hans te kunnen bepalen hoe Hans het wél zou moeten doen.

Dat alles lijk je voor een groot deel op te hangen aan het 'jaloers zijn' van Hans, want we praten over een bepaalde blik die jij interpreteert. Ik zeg niet dat je geen gelijk kunt hebben, ik zeg dat het ook wat anders zou kúnnen zijn.

Ik ben met je eens dat 'schoon' belangrijk is, maar dat is alleen maar omdat ik het belangrijk VIND. Hans vind dat klaarblijkelijk niet zó belangrijk dat hij in de benen komt en er wat aan doet. Ik zou persoonlijk ook nergens heen gaan waar het zó smerig is, want daar voel ik me dan niet op mijn gemak, maar dat zou ik dan gewoon zeggen in plaats van en passant je vriendin voor de bus te gooien omdat zij het zogenaamd te smerig zou vinden.

Het lijkt zo te zijn dat Hans andere prioriteiten heeft dan jij. Dat maakt hem niet slechter, en jou niet beter, het zijn gewoon andere prioriteiten. Dat kan en mag. De vraag wordt dan wat het is dat je wil (horen)?

Want hij hoeft zich niet aan te passen aan jou, net als jij je niet hoeft aan te passen aan hem. Soms hebben vriendschappen hun houdbaarheidsdatum bereikt, en als dat hier het geval is, dan is dat hier het geval. Dat is dan hoe het is, maar wat me niet helemaal duidelijk wordt is wat het is dat je wil?

Soortgelijke verhalen? Ja, die heb ik wel, over iemand die ooit een vriend van me was, maar ik ben verder gegaan en hij is al jaren werkeloos en woont ook al zijn hele leven thuis (we zijn 40, beiden) en hij wil ook niet werken. Nou ja, dat is prima, dat is zijn keuze en als hij het zo wil invullen, dan moet ie dat doen.

Maar ja, wat hebben wij elkaar dan nog te vertellen? Hij maakt niks mee want hij zit gewoon de hele dag thuis bij zijn ouders, en ik ga werken en heb een gezin en meer van dat soort dingen. Dat wat ons ooit bond, toen we nog beiden op de middelbare school zaten en daarna beiden studeerden, dat is er niet meer.

Met andere woorden, dat is voorbij zijn houdbaarheidsdatum, al jaren. Is dat jammer? Ja. Moet ik me nu druk maken over dat hij deze invulling geeft aan zijn leven? Nee. Dat is niet mijn verantwoordelijkheid.

Ik zou, terugkerend naar jouw topic, het een rare insteek vinden om een serieus gesprek met hem te gaan hebben over dat hij zijn jaloersheid bij zichzelf moet houden, want dat is jouw invulling. Je lijkt vooral heel graag te willen dat dat het is, maar misschien heb ik het mis. Als ik het zo lees zitten jullie in andere levensfases dan wel vinden jullie andere dingen in het leven belangrijk, en dat is prima. Als dat betekent dat de vriendschap (en dat is het niet) dan ophoudt te bestaan, ja, weet je, dan ís dat zo.

Als je hem wil bewegen om dingen anders in te gaan vullen...ehhhh, doe dat maar niet. Als jij er naar aanleiding van hoe hij zijn leven invulling geeft om te besluiten daar niet heen te gaan omdat smerig, nou, dan doe dat. Als hij er naar vraagt kun je dát zeggen, want jij weet voor jezelf dat dat de reden is dat je daar niet op de bank gaat zitten.

Wat je echt niet moet doen is dit gesprek insteken met 'hey ik merk dat je jaloers bent maar doe dat even in je eigen tijd'.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_199708467
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 juni 2021 17:32 schreef Borrelnootje00 het volgende:
Je kan iemand niet dwingen iig om de zelfde levensstijl zoals jij die jij hebt op te dringen. Hij heeft zijn mindere kanten maar je accepteert hem niet op deze manier is het dan wel je vriend? Een graadmeter is voor jou je eigen leven en je vriendin en hoe haar vrienden de boel onderhouden. Nogal statusgericht en oppervlakkige insteek eigenlijk.
Ik denk dat je je vergist. Status is niet van belang, hygiene wel.
Ik zou het ook niet prettig vinden bij een goede vriend op bezoek te gaan en koffie te krijgen in een mok waar spontaan leven ontstaat.
Of niet naar de wc durven. Denk daarbij aan die ene aflevering van Friends waar Ross een leuke meid leert kennen, die een vuilnisbelt van haar huis gemaakt had.
Zoiets stel ik dan voor bij de vriend van TS.

Als ik TS was, zou ik deze vriendschap laten doodbloeden. En als dat niet leuk is voor Hans, heeft Hans een probleem. En Hans moet dat dan maar zelf oplossen.
pi_199708506
Vervang roken door roken en bier en ik heb bijna dezelfde situatie aan de hand gehad. Zijn nu de 40 ruim gepasseerd en hij woont nog in z'n voormalige studentenhuis

We zien elkaar 1 of 2 keer per jaar en dat is prima wat mij betreft. Even bijpraten, verhalen van vroeger en dat is het.
pi_199708542
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juni 2021 17:38 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]

Ik denk dat je je vergist. Status is niet van belang, hygiene wel.
Ik zou het ook niet prettig vinden bij een goede vriend op bezoek te gaan en koffie te krijgen in een mok waar spontaan leven ontstaat.
Of niet naar de wc durven. Denk daarbij aan die ene aflevering van Friends waar Ross een leuke meid leert kennen, die een vuilnisbelt van haar huis gemaakt had.
Zoiets stel ik dan voor bij de vriend van TS.

Als ik TS was, zou ik deze vriendschap laten doodbloeden. En als dat niet leuk is voor Hans, heeft Hans een probleem. En Hans moet dat dan maar zelf oplossen.
Dat begrijp ik wel. Ik had vroeger een vriendin die uit een arm milieu kwam en de omstandigheden waarin ze leefde was afschuwelijk smerig. Zelf kon ze daar niks aan doen want ze had daarin geen keuze. Als ik bij haar was heb ik nooit op haar neergekeken of gedaan dat ik mij vies voelde terwijl het wel echt vies was. Bij hans zijn de omstandigheden wel anders volwassen en wel. Maar ik snap wel dat als je niet eens bent met iemand zijn levenskeuze dat je zo iets hebt van hier houd het op als het de vriendschap in de weg staat.
  dinsdag 1 juni 2021 @ 17:48:25 #21
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_199708561
Ik vraag me af in hoeverre Hans inderdaad jaloers is en in hoeverre het niet zo is dat TS vindt dat hij jaloers zou moeten zijn.

Hans kennen we niet, we weten nog of hij jaloers naar 'boven' kijkt, we weten alleen dat TS vol minachting naar beneden kijkt.

Mijn tip aan TS: om trots te zijn op wat je hebt bereikt is het absoluut niet nodig om anderen naar beneden te halen. Doe gewoon normaal of verlos die Hans uit zijn lijden en val hem niet meer lastig met je stuitende dedain
Laffe huichelaar
pi_199708609
Jij hoeft maar een keer een psychose te krijgen of iets ernstigs (geestelijk en/of fysiek) overkomen en dan kan jij je pas volledig in Hans verplaatsen heb ik het idee. Je denk te weten waar je het over hebt maar je hebt totaal geen idee waar je over praat. Maar dat is vaker het geval bij neurotypische personen. Het lijkt mij dat er meer speelt bij Hans. Vluchtgedrag op basis van een dieper probleem waar hij zich voor schaamt kan ook de reden zijn. Wietverslaving heeft vaak een diepere achtergrond of trigger dan je denkt, dus hem lui noemen vind ik in dat geval zo simpel. Als vriend zou je dat eens moeten onderzoeken en kijken hoe jij hem kan ondersteunen daarin.

Maar goed, bovenstaande kan van beide kanten alleen opgelost worden door middel van goed communiceren.

Dat Hans misschien niet open genoeg is om zijn problematiek te bespreken kan de angel zijn die je eruit moet trekken, maar jouw dedain lijkt mij niet echt te verwelkomen om open, eerlijk en direct met enige problematiek bij je te komen. Als je dat hebt verbeterd en hij staat er niet nog steeds voor open om geholpen te worden voor (de wortel van) zijn wietverslaving, dan staat het je vrij om zonder dedain je vriendschap dood te laten bloeden.

[ Bericht 7% gewijzigd door Erasmus op 01-06-2021 17:59:27 ]
pi_199708627
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 juni 2021 17:46 schreef Borrelnootje00 het volgende:

[..]

Dat begrijp ik wel. Ik had vroeger een vriendin die uit een arm milieu kwam en de omstandigheden waarin ze leefde was afschuwelijk smerig. Zelf kon ze daar niks aan doen want ze had daarin geen keuze. Als ik bij haar was heb ik nooit op haar neergekeken of gedaan dat ik mij vies voelde terwijl het wel echt vies was. Bij hans zijn de omstandigheden wel anders volwassen en wel. Maar ik snap wel dat als je niet eens bent met iemand zijn levenskeuze dat je zo iets hebt van hier houd het op als het de vriendschap in de weg staat.
Ik heb in mijn jonge jaren op kamers gewoond bij een Turks gezin. Die kamer was smerig. Ik heb dat allemaal schoongemaakt voor zover dat mogelijk was. Ramen zemen, badkamer en wc uitsoppen, schilderen en kleine dingetjes repareren. Dat soort dingen dus. Ik had in die tijd ook geen nagel om mijn kont te krabben, maar ik had wel een schone kamer. Ik betaalde 50 gulden voor die kamer, destijds een rib uit mijn lijf.
Dus hoe beroerd je levensomstandigheden ook zijn, je huis of leefomgeving schoonhouden mag geen probleem zijn. Vooral niet als je gezond bent.
Hans is niet zielig, Hans is blijven steken door zijn wietverslaving. Als hij daar vrede mee heeft, prima. Maar dan moet hij niet raar opkijken als zijn vrienden hem ontgroeien. Dan moet Hans maar nieuwe vrienden maken.
pi_199708667
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juni 2021 17:53 schreef Erasmus het volgende:
Jij hoeft maar een keer een psychose te krijgen of iets ernstigs (geestelijk en/of fysiek) overkomen en dan kan jij je pas volledig in Hans verplaatsen heb ik het idee. Je denk te weten waar je het over hebt maar je hebt totaal geen idee waar je over praat. Maar dat is vaker het geval bij neurotypische personen. Het lijkt mij dat er meer speelt bij Hans. Vluchtgedrag op basis van een dieper probleem waar hij zich voor schaamt kan ook de reden zijn. Wietverslaving heeft vaak een diepere achtergrond of trigger dan je denkt. Als vriend zou je dat eens moeten onderzoeken en kijken hoe jij hem kan ondersteunen daarin.

Dat Hans misschien niet open genoeg is om zijn problematiek te bespreken kan de angel zijn die je eruit moet trekken, maar jouw dedain lijkt mij niet echt te verwelkomen om open, eerlijk en direct met enige problematiek bij je te komen.
Dit heeft niet zoveel zin, lijkt mij. TS geeft aan wat zijn probleem is, niet Hans.
pi_199708682
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juni 2021 17:59 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]

Dit heeft niet zoveel zin, lijkt mij. TS geeft aan wat zijn probleem is, niet Hans.
Ik geef TS aan dat hij beter moet communiceren zonder dedain als hij dit als een vriend wil oplossen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')