abonnement Unibet Coolblue
pi_199684211
https://journals.plos.org(...)journal.pone.0002554

Iets dat m'n interesse wekte.

Er is een theorie welke verklaart dat Stradivarius z'n violen de geprezen kwaliteiten bezitten vanwege de dichtheid van zijn houtsoorten. Iets dat weer samen zou hangen met bepaalde condities in een specifieke periode in het klimaat waarin de geschikte bomen konden groeien. Na de laatste bruikbare boom uit deze periode verwerkt was, daalde de kwaliteit van de violen volgens kenners weer.

Nu schijnt ondanks de marktwaarde zelfs een liefhebber in blinde testen niet echt het verschil in kwaliteit te kunnen onderscheiden, maar de te meten factoren zijn er om te bepalen dat een Stradivarius "echt" is.

Aan de andere kant verkiezen Audiospeakerbouwers voor de beste kisten al voor een lange tijd MDF boven gewoon hout van diverse kwaliteiten omdat dit over de gehele klankkast de beste meetwaardes geeft en de dichtheid evenredig is.

Het lijkt me dat MDF met deze gegeven kwaliteiten voor violen ook een prima materiaal zou moeten zijn voor een perfecte(r) instrument.

Maar het lijkt er met wat zoekopdrachten op dat het niet gebruikt wordt. Ergens wel opmerkelijk.
pi_199684252
Met MDF hebt je wel een constantere kwaliteit lijkt mij.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_199684257
quote:
0s.gif Op zondag 30 mei 2021 16:24 schreef spierbal het volgende:
Met MDF hebt je wel een constantere kwaliteit lijkt mij.
Precies het punt.
pi_199862766
Leuk gegeven wel dat je tegenwoordig blijkbaar een viool met exact dezelfde eigenschappen als die van een Stradivarius kunt bouwen met MDF die weinigen zullen kopen omdat ze waarschijnlijk echt hout wensen.
  maandag 14 juni 2021 @ 12:58:43 #5
274840 Graf-Schweinhund
Ein hund ein schwein ein Fürst
pi_199879806
Ik heb een gitaar die (zichtbaar aan de lagen in de binnenkant) gemaakt is van multi-plex (BC Rich Platinum series ST III made in Korea).
Gewoon een kwestie van goede elementen erin gooien en het geluid is prima. Speelt er niet minder op tegenover m'n vol mahogany of basswood kwaliteitsgitaartjes (Ibanez & Jackson Made in Japan etc). :)
''I challange you to a game of paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker!''
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')