Ik heb me ingeschreven voor de studie Rechten in Leiden. Ik zit alleen met een vraagje in me kop. Ik zou heel graag Politocologie willen studeren maar wil Rechten niet wegschuiven. Mijn vraag is dan dus ook is het mogelijk om 2 studies te doen. Heeft iemand ervaring met dit? Hoe zwaar is het? Is het niet al teveel gekloot met tentamens enz.
Ik zou graag wat mensen met ervaring hiermee willen horen.
Alvast bedankt
Zelf studeer ik rechten en informatiekunde en ook dat is te combineren. Politicologie overlapt natuurlijk veel meer met rechten dan informatiekunde dus is makkelijker te behapstukken. Als er iets is met college's, werkgroepen, coachgroepen of tentamens die van beide studies op hetzelfde tijdstip verplicht zijn valt er meestal wel iets te regelen, coulantie m.b.t. tot de verplichting, verhuizing naar een andere werkgroep, et cetera.
Succes!
Want als je ( jaren ) later op je leven terugkijkt en je moet dan erkennen dat je (wegens wat voor reden dan ook ) dit niet hebt gedaan maar dat je er wel aan gedacht hebt,
Dan baal je echt VET
* uit ervaring spreekt
Dus gewoon doen !!
ps als blijkt dat je het niet lukt om die twee studie's tegelijk af te ronden dan kan je tenminste zeggen dat je een serieuze poging gewaagd hebt.
Ik wens je succes en volharding, Ga ervoor
Wist echt absoluut niet of het echt te doen was enzo. Ik denk zelf ook wel dat als er een wil is dat het dan ook wel moet lukken. Ik denk dat ik er dan ook maar voor moet gaan.
Weet iemand dan hoe je je voor een 2e studie inschrijft? Moet je dan een aparte brief naar IB-Groep sturen?
Ik zie in Active Topics:
SES Ervaring met 2 studies tegelijk?
En denk:
SEX Ervaring met 2 studentes tegelijk?
Hmmz, niet goed
quote:1. rechten is (volgens eigen zeggen van de studieadviseurs in utrecht) 20 uur in de week
Op dinsdag 28 januari 2003 00:53 schreef Theoden het volgende:
Op dit moment zit ik in de examenklas VWO en het is de bedoeling dat ik volgend jaar ga studeren aan een universiteit.Ik heb me ingeschreven voor de studie Rechten in Leiden. Ik zit alleen met een vraagje in me kop. Ik zou heel graag Politocologie willen studeren maar wil Rechten niet wegschuiven. Mijn vraag is dan dus ook is het mogelijk om 2 studies te doen. Heeft iemand ervaring met dit? Hoe zwaar is het? Is het niet al teveel gekloot met tentamens enz.
Alvast bedankt
gewoon doen dus
quote:Wil er wel even op wijzen dat voor eerstejaars dit beeld van rechten niet meer klopt, aangezien je niet meer niets kan doen en even hard kan studeren voor het tentamen een dag van te voren. Het hele blok zit je met verplichte persoonlijke opdrachten, verplichte groepsopdrachten, verplichte werkgroepen, verplichte coachgroepen, verplichte instructie-uren en tentamens zonder de mogelijkheid om ze te herkansen binnen hetzelfde jaar (oftewel: geen hertentamens, haal je het vak niet dan moet het het volgend jaar in zijn geheel opnieuw). Verschrikkelijk dus dat BaMa systeem.
Op dinsdag 28 januari 2003 01:23 schreef dr.dunno het volgende:[..]
1. rechten is (volgens eigen zeggen van de studieadviseurs in utrecht) 20 uur in de week
2. een huisgenoot van me is praktijkvoorbeeld daarvan (half 3 opstaan, 2 uur later middageten, beetje in boxershort achter pc zitten en 's avonds jasje-dasje naar vereniging + elke maand minimaal 1 week op ski-vakantie; ik zie hem 2x per jaar 'studeren'; het behoeft dus geen verdere uitleg dat wij (zijn huisgenoten en vrienden) 'rechten' beschouwen als niet meer dan een cursus
3. ik doe geneeskunde (tot zo'n 60 uur in de week) en vond ook tijd genoeg om 2 jaar lang rechtenvakken erbij te doen en een bedrijf te leiden enorme groei in (en sociale contacten te onderhouden).
4. heb ervoor versneld BMT gedaan 1 jaar lang en dat was in Eindhoven, terwijl ik GNK in utrecht deed (jaar 2)
5. 2 vrienden van me doen er 2 serieus met bijvakken in een derde studie (3 verschillende steden) en hebben ook een sociaal leven (in vereniging en daarbuiten)
6. als je jong bent, kan je meer dingen oppakken dan als je ouder bent en bovendien dan verplichtingen hebt, die je de tijd ontnemen die je daarin kan investeren.gewoon doen dus
quote:Dit is onjuist, ik zit nu in het eerste jaar en ben tot nu toe nog geen verplicht vak/werkgroep/coachgroep/instructie-uur tegengekomen. De tentamens zijn zelfs ook vrijwillig, maar zijn wel je enige manier om aan studiepunten te komen dus die zal je wel moeten maken om niet na een jaartje weggestuurd te worden. Maar ook hiervoor zijn in hetzelfde jaar weer herkansingen als je ze niet haalt...
Op dinsdag 28 januari 2003 01:30 schreef ZeroVince het volgende:[..]
Wil er wel even op wijzen dat voor eerstejaars dit beeld van rechten niet meer klopt, aangezien je niet meer niets kan doen en even hard kan studeren voor het tentamen een dag van te voren. Het hele blok zit je met verplichte persoonlijke opdrachten, verplichte groepsopdrachten, verplichte werkgroepen, verplichte coachgroepen, verplichte instructie-uren en tentamens zonder de mogelijkheid om ze te herkansen binnen hetzelfde jaar (oftewel: geen hertentamens, haal je het vak niet dan moet het het volgend jaar in zijn geheel opnieuw). Verschrikkelijk dus dat BaMa systeem.
quote:Hallo Theoden,
Op dinsdag 28 januari 2003 00:53 schreef Theoden het volgende:
Op dit moment zit ik in de examenklas VWO en het is de bedoeling dat ik volgend jaar ga studeren aan een universiteit.Ik heb me ingeschreven voor de studie Rechten in Leiden. Ik zit alleen met een vraagje in me kop. Ik zou heel graag Politocologie willen studeren maar wil Rechten niet wegschuiven. Mijn vraag is dan dus ook is het mogelijk om 2 studies te doen. Heeft iemand ervaring met dit? Hoe zwaar is het? Is het niet al teveel gekloot met tentamens enz.
Alvast bedankt
Ik doe ook twee studies: Technische Natuurkunde en Technische Bedrijfskunde (aan de UT).
-Zwaar? Twee technische studies doen lijkt misschien heel zwaar, maar eigenlijk valt het wel mee. In mijn eerste twee jaren op de UT deed ik alleen nog TN en met gemiddeld 20 uur per week haalde ik 42 SP per jaar. Nu doe ik een tweede studie er bij en schat ik dat ik zo'n 35 uur per week bezig ben. Ik heb nog genoeg tijd over voor hobby's, sporten, bier drinken etc.
-Gekloot met tentamens? Je moet goed plannen en niet pas 1 dag voor het tentamen beginnen met leren. Je moet er op rekenen dat je vaak veel tentamens hebt in tentamenweken, maar dat is met goed plannen echt wel te doen.
Verder kan ik je vertellen dat je vaak vrijstellingen kunt krijgen als je twee studies doet. Ik krijg voor mijn 2e studie een aantal wiskundige en technische vakken vrijgesteld. Ik denk dat er bij Rechten en Politicologie ook redelijk wat overlap is, waardoor je waarschijnlijk wel wat vrijstellingen kunt krijgen.
De twee grote voordelen van het doen van twee studies zijn volgens mij:
1. Je ontwikkelt jezelf erg breed.
2. Je leert veel verschillende mensen kennen.
Dus gewoon doen! Stoppen met een van de studies kan altijd nog...
quote:Ik heb me pas later voor een 2e studie ingeschreven en heb dat niet aan de IBG doorgegeven. Ik las ergens dat je dat ook juist niet moet doen, omdat de IBG daar niet goed mee overweg kan. Het makkelijkste is om gewoon aan de IBG één studie door te geven en je bij je universiteit voor twee studies in te schrijven.
Op dinsdag 28 januari 2003 01:19 schreef Theoden het volgende:
Hmm, dit is in ieder geval allemaal erg positief en dat doet me wel goedWist echt absoluut niet of het echt te doen was enzo. Ik denk zelf ook wel dat als er een wil is dat het dan ook wel moet lukken. Ik denk dat ik er dan ook maar voor moet gaan.
Weet iemand dan hoe je je voor een 2e studie inschrijft? Moet je dan een aparte brief naar IB-Groep sturen?
quote:Aangezien jij toch op de UT zit, waar moet je dat dan doen? En met wie moet je dat overleggen ofzo?
Op dinsdag 28 januari 2003 11:59 schreef zam het volgende:Ik heb me pas later voor een 2e studie ingeschreven en heb dat niet aan de IBG doorgegeven. Ik las ergens dat je dat ook juist niet moet doen, omdat de IBG daar niet goed mee overweg kan. Het makkelijkste is om gewoon aan de IBG één studie door te geven en je bij je universiteit voor twee studies in te schrijven.
quote:Je kunt het gewoon doorgeven aan de CSA (zit in de Vrijhof, vlakbij de bibliotheek). Je hoeft het in principe niet te overleggen, maar het is wel aan te raden met de studieadviseurs (van beide studies) te gaan praten. Van hen kun je horen welke vrijstellingen je bv. kunt krijgen.
Op dinsdag 28 januari 2003 12:03 schreef Qarinx het volgende:[..]
Aangezien jij toch op de UT zit, waar moet je dat dan doen? En met wie moet je dat overleggen ofzo?
Jij zit dus ook op de UT? Welke studie doe je en wat wil je er bij gaan doen?
Ik zal eens even gaan onderzoeken hoe het zit met inschrijven voor 2e studie enzo.
Als iemand nog meer info/tips heeft altijd welkom natuurlijk.
Nogmaals bedankt!
quote:Hangt van de stad af natuurlijk, mijn voorbeeld is de bachelor in Utrecht.
Op dinsdag 28 januari 2003 08:24 schreef the_bbk het volgende:[..]
Dit is onjuist, ik zit nu in het eerste jaar en ben tot nu toe nog geen verplicht vak/werkgroep/coachgroep/instructie-uur tegengekomen. De tentamens zijn zelfs ook vrijwillig, maar zijn wel je enige manier om aan studiepunten te komen dus die zal je wel moeten maken om niet na een jaartje weggestuurd te worden. Maar ook hiervoor zijn in hetzelfde jaar weer herkansingen als je ze niet haalt...
Kortom, die BaMa is zo slecht nog niet...
Wat betreft het inschrijven, volgens mij is het gewoon mogelijk op het formulier van IBG twee studies in te vullen? Zo heb ik dat in ieder geval wel gedaan volgens mij? Anders de hoofd-studie invullen (degene die je in ieder geval wil doen) en voor twee studies inschrijven bij de universiteit (daar heb je ruimte om twee studies in te vullen).
quote:Ik doe TCW en ik wil er waarschijnlijk PSY bij doen... moet alleen nog ff kijken hoe het dit jaar gaat zeg maar... Ik heb namelijk voordat ik TCW ging doen nog erg getwijfeld, want het leek me allebei leuk..
Op dinsdag 28 januari 2003 12:07 schreef zam het volgende:Jij zit dus ook op de UT? Welke studie doe je en wat wil je er bij gaan doen?
quote:Het voorbeeld wat ik gaf ging over de rechtenopleiding in Leiden...
Op dinsdag 28 januari 2003 13:20 schreef ZeroVince het volgende:[..]
Hangt van de stad af natuurlijk, mijn voorbeeld is de bachelor in Utrecht.
quote:De helft van beide moet toch wel lukken denk ik (studiepunten) Ik heb nu zoiets van: Ik ga het proberen en kijken hoe ver ik kom. Kan ik later in ieder geval niet zeggen dat ik het niet eens geprobeerd heb. Het is toch altijd nog mogelijk om het te laten vallen en als 1 van de 2 me echt niet aanstaat heb ik meteen iets achter de hand.
Je kan met de inschrijfpapieren die je van de universiteit krijgt in juni/juli
je opgeven voor meerdere studies.Houdt er wel rekining me dat wanneer je begint met twee studie (in voltijd) je
ook twee maal moet voldoen aan het zogenaamde bindend studieadvies, BSA. Dat
wil zeggen dat je dan voor elke studie apart minimaal de helft van de
studiepunten moet halen van het eerste jaar.Dit kan je ondervangen door een van de twee studies een jaar later te beginnen
of een van de twee studies in deeltijd te beginnen (in latere jaren kan je dit
dan altijd nog omzetten naar voltijd en heb je geen "last" meer van het BSA).
In jouw geval kan je alleen rechten in deeltijd doen daar politicologie niet in
deeltijd wordt aangeboden.Dit brengt dan wel weer een extra "probleem" met zich mee. Je hebt je bij de
IBG ingeschreven voor rechten (voltijd) en hebt hiermee vervolgens recht op
studiefinanciering. Deeltijd opleidingen hebben geen recht op stufi. Dus zou je
in dit geval bij de IBG je opleiding rechten moeten veranderen in politicologie om dit recht wel weer te hebben. Dit zou je kunnen doen door een "wijziging
student" formulier van de IBG te gebruiken. Dit formulier kan je vinden op
www.ib-groep.nlMet vriendelijke groet,
Wiebe Posthuma
Nogmaals bedankt voor alle informatie die ik van jullie heb gekregen
Op- en neerreizen naar Amsterdam lijkt me niet te doen.
quote:De treinreis duurt maar een half uurtje. Zo lang is dat toch niet?
Op dinsdag 28 januari 2003 22:58 schreef Meneer_Aart het volgende:
Neej, ff serieus, tis 'makkelijk' te doen, ikzelf doe 2 studies, in ehoven en rdam (niet echt naast elkaar), tis soms (vooral tentamenweken) zwaar en vakanties vallen niet samen dus echt vrij heb ik niet.... maar tis iig altijd waard om te proberen
quote:welke studies doe je?
Op woensdag 29 januari 2003 00:10 schreef Maf het volgende:
ALLES is te doen met rechtenNeej, ff serieus, tis 'makkelijk' te doen, ikzelf doe 2 studies, in ehoven en rdam (niet echt naast elkaar), tis soms (vooral tentamenweken) zwaar en vakanties vallen niet samen dus echt vrij heb ik niet.... maar tis iig altijd waard om te proberen
Ik weet overigens niet hoe het in Leiden zit, maar in Amsterdam hebben we een maior/minor-systeem. Ook in de BaMa volg je verplicht een minor, zoiets als een 'bijstudie'. Als je ervoor zorgt dat je minor aansluit bij de tweede 'hoofdstudie' (maior) die je wilt volgen, dan bespaar je jezelf aardig wat tijd. Het is een mooie manier om twee studies te laten overlappen.
quote:Het op- en neerreizen is op zich prima te doen. Ik reis zo'n 20 minuten naar Amsterdam vanuit Haarlem. Vanuit Utrecht is dat niet zoveel langer (10 minuten ofzo?). En de UvA ligt vlakbij het station. Bovendien is de verbinding uitstekend. Het is hooguit een probleem als je veel verplichte colleges hebt die wat tijd betreft dichtbij elkaar liggen.
Op dinsdag 28 januari 2003 22:58 schreef Meneer_Aart het volgende:
Ik wil ook politicologie erbij doen (doe nu geschiedenis aan de UU), maar dat geven ze niet in Utrecht.
quote:Ah, ik vroeg me al af waar de UvA precies ligt in Amsterdam.
Op woensdag 29 januari 2003 11:11 schreef Claudia_x het volgende:[..]
Het op- en neerreizen is op zich prima te doen. Ik reis zo'n 20 minuten naar Amsterdam vanuit Haarlem. Vanuit Utrecht is dat niet zoveel langer (10 minuten ofzo?). En de UvA ligt vlakbij het station. Bovendien is de verbinding uitstekend. Het is hooguit een probleem als je veel verplichte colleges hebt die wat tijd betreft dichtbij elkaar liggen.
Maar goed, ik zie dat studiegenoten die 2 studies volgen in Utrecht (ook studies met relatief weinig uren, zoals bijv. muziekwetenschappen + geschiedenis) last hebben van overlap. Als je steeds op en neer moet naar A'dam is dat nog problematischer lijkt me...
quote:Dat is waar.
Op dinsdag 28 januari 2003 23:19 schreef Uncle_Sam het volgende:[..]
De treinreis duurt maar een half uurtje. Zo lang is dat toch niet?
Kan iemand die politicologie in A'dam studeert vertellen hoeveel uren je ongeveer per week hebt?
quote:Twee studies is echt wel te combineren, ook met bijbaan en dan hoeven weekeindes niet eens te sneuvelen. Hoewel het aan het soort studie ligt of je veel verplichtingen hebt. Ik doe nu bestuurskunde en wil volgend jaar filosofie erbij gaan doen, dat zijn allebei studies waar je je eigen indeling bij kan maken (alhoewel ik dat bij filosofie niet zeker weet), daarnaast heb ik gewoon een baantje waar ik ook best wat flexibiliteit in heb. Als je een ander soort studie hebt, met projectwerkgroepen en allerlei verplichtingen en je hebt daarnaats een baantje waar je weinig in kan schuiven, dan wordt het wel wat moeilijker om je weekeinden te sparen. Maar als de inzet en motivatie er niet is wordt het sowieso niks, dat is wel zo.
Op woensdag 29 januari 2003 11:07 schreef Claudia_x het volgende:
Ik zou niet willen zeggen dat het makkelijk te doen is, zoals velen hier naar voren brengen. Vooral als je ernaast moet werken om je huur te kunnen betalen, willen er nog heel wat weekeindes sneuvelen. Dat moet je ervoor over hebben.
Ik zou de topicopener aanraden om het gewoon te proberen, het kost je hoogstens wat extra boekenkosten (maar met wat creatieve ondernemingen kan je die flink drukken).
quote:De UvA is in aardig wat verschillende gebouwen gevestigd in Amsterdam. Ze heeft zelfs obscure afdelingen zoals 'Fonetiek' op de Herengracht waarbij je de toegang verschaft wordt door een portier. Ik geloof dat je colleges politicologie veelal aan de Oudemanhuispoort zult moeten volgen. Dat is zo'n 10-15 minuutjes lopen vanaf het station. Je kunt ook een tram nemen, en dan ben je er vrijwel direct (vermits er geen auto verkeerd geparkeerd staat, er geen bomen omgewaaid zijn, er niet aan de rails gewerkt wordt, etc.)
Op donderdag 30 januari 2003 13:19 schreef Meneer_Aart het volgende:Ah, ik vroeg me al af waar de UvA precies ligt in Amsterdam.
quote:Ik doe nu filosofie erbij, en ik kan vaak een keuze maken uit 4 verschillende werkgroepen. Er zit dus wat flexibiliteit in de roosters. Het komt er aankomend semester voor mij bv. wel op neer dat ik een werkgroep van 20.00 tot 22.00 uur heb. Hoorcolleges vinden dan weer op 1 tijdstip plaats, maar kunnen met gemak gemist worden.
Maar goed, ik zie dat studiegenoten die 2 studies volgen in Utrecht (ook studies met relatief weinig uren, zoals bijv. muziekwetenschappen + geschiedenis) last hebben van overlap. Als je steeds op en neer moet naar A'dam is dat nog problematischer lijkt me...
quote:Nu ja, weekeindes sneuvelen vooral als je semester een climax nadert. Normaliter is een tentamenperiode al uitermate hectisch; met een extra studie is dat erger. Ik ben het ermee eens dat je in de regel niet immer keihard zult te hoeven werken (afhankelijk van de studies die je kiest natuurlijk). Nu is het wel zo dat de nieuwe semesterindeling aan de UvA ervoor heeft gezorgd dat je meer tussentijdse toetsen/papers/etc. krijgt. Dat kan middenin een semester nog wel eens drukke periodes opleveren.
Op donderdag 30 januari 2003 13:37 schreef zodiakk het volgende:Twee studies is echt wel te combineren, ook met bijbaan en dan hoeven weekeindes niet eens te sneuvelen.
quote:Ik vraag me af hoeveel studenten een flexibel baantje hebben. Zij die aan telemarketing doen wellicht? Zouden we aan Tristitia_Ante moeten vragen. Ik heb gewoon vaste uren.
daarnaast heb ik gewoon een baantje waar ik ook best wat flexibiliteit in heb.
quote:Hier had ik inderdaad nog niet eens aan gedacht. Ik ben zojuist aan 2 boeken 66 euro kwijt, en daar viel weinig creatief mee om te gaan.
Ik zou de topicopener aanraden om het gewoon te proberen, het kost je hoogstens wat extra boekenkosten (maar met wat creatieve ondernemingen kan je die flink drukken).
Hoewel het natuurlijk hartstikke verleidelijk is om je in het diepe te storten, zou ik topicopener toch aanraden het eens een jaartje aan te kijken, of gewoon wat vakken erbij te volgen i.p.v. meteen een hele studie. Je moet ook je draai vinden, vooral aan een universiteit als de UvA. Heel veel mensen haken in het eerste jaar al af, of stappen over. Oriënteer je wat en staar jezelf niet onmiddellijk blind op twee studies. Ze kunnen bitter tegenvallen.
[Dit bericht is gewijzigd door Claudia_x op 31-01-2003 21:26]
Ik hoor hier verschillende verhalen en ben er dus verder ook nog niet uit wat ik moet doen. Het liefst (mijn gevoeld volgende) wil ik met 2 studies beginnen maar als ik erover nadenk dan lijkt het me toch beter om met rechten te beginnen en te kijken hoe het allemaal loopt op een universiteit. Na een jaartje ben je er aardig aan gewend geraakt en zal je je denk ik sneller kunnen vinden in een 2e studie.
Ik denk er nog even overna
quote:Lijkt mij een goed plan
Op vrijdag 31 januari 2003 13:59 schreef Theoden het volgende:
Het liefst (mijn gevoeld volgende) wil ik met 2 studies beginnen maar als ik erover nadenk dan lijkt het me toch beter om met rechten te beginnen en te kijken hoe het allemaal loopt op een universiteit. Na een jaartje ben je er aardig aan gewend geraakt en zal je je denk ik sneller kunnen vinden in een 2e studie.
En hoe zit het als je studies doet van verschillende faculteiten?
quote:Dat kan, tenzij het bijvoorbeeld gebonden keuzevakken zijn. Maar als het gewoon ruimte is die je willekeurig mag opvullen dan kun je daar gewoon eerder behaalde vakken van een andere opleiding in stoppen.
Op maandag 7 april 2003 12:53 schreef Bijsmaak het volgende:
Niemand??
quote:Bedankt.
Op maandag 7 april 2003 13:35 schreef dax het volgende:[..]
Dat kan, tenzij het bijvoorbeeld gebonden keuzevakken zijn. Maar als het gewoon ruimte is die je willekeurig mag opvullen dan kun je daar gewoon eerder behaalde vakken van een andere opleiding in stoppen.
quote:Aan de KUN iig wel, ik denk aan de UvA ook wel. Anders moet je een afspraak maken met een studieadviseur, die hebben volgens mij toch niks te doen de hele dag en zij kunnen een hele route voor je uitstippelen.
Op maandag 7 april 2003 17:23 schreef Bijsmaak het volgende:[..]
Bedankt.
Maar is het bij elke universiteit zo?? Ik zit zelf op de UvA.
quote:Ik ken iemand die dat doet, als je dr meer van wil weten dan mail je maar even dan geef ik zn adres wel ff door. Mijn adres staat in m'n profiel.
Op maandag 7 april 2003 17:59 schreef Pietjuh het volgende:
Is het zo dat wiskunde en natuurkunde in leiden goed te combineren zijn? Want ik zit te overwegen om dit te doen. Ik heb me zelf wel alleen ingeschreven voor natuurkunde op dit moment. Zou ik dan in de loop van volgend jaar die studie er bij kunnen gaan doen? Want zo heel veel extra vakken hoef ik ook weer niet te doen als ik die twee studies samen doe.
quote:Je ziet het goed. Ik doe nu rechten en wil er in mijn tweede jaar politicologie bij doen, maar het is wel verstandig om eerst één studie te proberen en te kijken hoe dat loopt. Mijn ervaring is iig dat je bij rechten genoeg tijd over houdt voor andere dingen.
Op zaterdag 19 april 2003 22:19 schreef The_Duce het volgende:
Ik wil ook wel 2 studies tegelijk doen, maar ik heb een klein probleemIk ga Recht&ICT (Nederlands Recht maar dan wat anders) studeren in Groningen en wil graag Politicologie erbij doen, maar dit kan niet omdat de afstand te groot is. Op zich lijkt Fiscaal Recht me ook wel leuk. Maar eerst wil ik zien hoe zwaar de studie is, het is dan tog net zo makkelijk om een jaar later te beginnen met een tweede studie(richting). Dan speel je ten minste wel op safe! Zie ik dit verkeerd?
Ik zit nu echter met enkele vragen:
Belangrijkste vind ik me stufi. Als ik 1 studie me propedeuse bevoorbeeld niet haal, wordt me stufi dan een lening? Of maakt dat niks uit zolang ik maar 1 haal? begreep ik het goed dat ik als ik opgeteld genoeg studie punten heb ofzo geen problemen krijg?
Hoe goed zijn 2 studies te combineren in Twente? iemand ervaring? Hoe doe ik dat met tentamens? Mis ik dan niet gegarandeerd de helft(8 jaar bezig om 2 studies doen is me ook net even iets wat te gortig )
Ik snap dat ik ook BiT kan gaan studeren ofzo, maar dat lijkt me dus niks. Ik wil echt informatica studeren en daar wat naast doen. Nog klein detailtje, moet ik het ook weer aan de IBG melden als ik 2 studies ga doen ipv de eene die ik tot nu toe heb aangegeven?
Ok: 1 ervan is bijna afgerond. De ander ben ik gestart tijdens de afronding (en in de afstudeerfase heeft de student het zogenaamd druk).
Na het doorlezen van een aantal topics kan ik er niet achter komen...
Mijn vraag is: als ik me zowel aan de Univ. Leiden als aan de Erasmus Universiteit inschrijf, moet ik dan twee keer collegegeld betalen?
Wil namelijk 2 studies gaan doen.
quote:Nee. Althans: in mijn tijd niet. Als ik het goed heb waren er een jaar geleden plannen om dubbelstudenten wel tweemaal collegegeld te laten betalen, maar die plannen hebben het niet gered.
Op maandag 3 november 2003 15:03 schreef moker het volgende:
Mijn vraag is: als ik me zowel aan de Univ. Leiden als aan de Erasmus Universiteit inschrijf, moet ik dan twee keer collegegeld betalen?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |