abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 28 mei 2021 @ 13:19:45 #1
245701 naatje_1
Naatzipiraat
pi_199654748
Op gevaar van het schenden van auteursrecht heb ik voor jullie de vragen van een tentamen dat ik recent heb gehad hieronder neergezet. Ik had een uur om deze vragen te beantwoorden, ik ben benieuwd hoe ver jullie komen.

De literatuur voor dit tentamen bestond overigens uit Het beginsel van grond en De grondvraag naar metafysica van Heidegger en The Adventure van Agamben

1. Leg uit waarom volgens Heidegger “Waarom is er iets en niet niets?” de eerste vraag betreft.
2. Heideggers bezinning op de grondvraag van de metafysica brengt hem op het spoor van de ontologische differentie. Beschrijf op hoofdlijnen deze denkbeweging.
3. In Het beginsel van grond maakt Heidegger op enig moment de sprong van de zijnden naar het zijn. Beschrijf deze sprong.
4. Volgens Heidegger wordt de moderne epoche gekenmerkt door een reductie van het zijn van het zijnde naar de objectiviteit van het object. Wat is een epoche? Leg genoemde reductie uit.
5. Heidegger vraagt in het laatste gedeelte van Het beginsel van grond naar de oorsprong en het wezen van de samenhang tussen zijn en grond. Hoe beantwoordt Heidegger deze vraag?
6. Leg uit waarom de daimonische zinstructuur ten diepste verbonden is met fatum.
7. Contrasteer de middeleeuwse en moderne opvatting over het avontuur met elkaar.
8. In de tekst Is Heideggers zijn een illusie? worden vier argumenten gegeven voor het extra-mentale karakter van het zijn. Geef twee van deze argumenten beknopt weer.
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
pi_199660150
Ik weet ze niet, maar ben wel benieuwd naar de antwoorden. :P
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_199667127
Ik vond Heidegger kneiterlastig. Ik heb mijn tentamen gehaald en begreep het toen dus goed genoeg. Leren ging wel lastig om het 'door te hebben'. Er zat een soort blokkade om het te doorgronden.

Wat ik er nog uit mijn hoofd van weet is dat het heel veel ging over het zijn van het zijnde. Maar verder is het ofwel vergeten of verdrongen. :+ Om het weer verder te bevatten zou ik mij opnieuw moeten inlezen, maar Heidegger zie ik mijzelf niet zo snel nog een keer doorheen slepen.
pi_199689438
Heb ooit Zijn en Tijd een keer gekocht, maar hoe de fok lees je Heidegger?

Knap lastig als autodidact. Ik denk toch echt dat je iemand nodig hebt, bijv een docent, die je aan de hand neemt om het samen te doen nodig hebt. Vind op internet ook lang niet genoeg. Het is wel echt iets van 'samen lezen en ervaren'.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')